tirsdag, oktober 10, 2006

Konverteringsraten økte fra 0,86% til 54,1% - utrolig.

Jeg leste nettopp en case study hvor konverteringsraten på et nettsted økte fra 0,86% til 54,1%. Det er en relativ stor økning. Ved analysere brukeratferd, rydde opp på nettstedet og justere på noen elementer er det mulig. Send meg en mail hvis du har lyst på detaljene.

fredag, oktober 06, 2006

De ti beste presentasjonene noensinne

Jeg har nettopp begynt på boken "The Long Tail" for andre gang. Boken handler bl.a. om hvordan verden blir stadig mer fragmentert når det gjelder mediavaner og andre ting.

Jeg jobber med å lage en spennende presentasjon for ANFO i slutten av oktober. I det arbeidet fant en blog som har laget en liste over de 10 beste presentasjonene noensinne. Ganske interessant. Ta en titt

Hvordan bør markedsbudsjettet fordeles?

Mange har spurt meg om den ideelle sammensetningen av trafikk til et nettsted. Det er vanskelig å si, men generelt sett kan man se på det som en konkurranse hvor markedskanalene konkurrerer om å generere mest trafikk til nettstedet. På sikt kan man si at markedsbudsjettet bør fordeles basert på hvilken kanal som gir mest relevant trafikk(dvs. trafikk som konverterer best).

  1. Organisk - trafikk som kommer fra søk i søkemotorene
  2. Referral - linker fra andre nettsteder
  3. E-post - linker i e-poster
  4. Betalt søkeordsannonser - annonser som vises ved søk i søkemotorene
  5. Affiliate programmer - partnerprogrammer hvor smånettsteder får betalt per salg de genererer for nettsted(tradedoubler.no ,etc)
  6. Banner - betalte bannerannonser
  7. Direkte - trafikk fra folk som skriver inn dittfirma.no i adressefeltet (dette betyr at brandet står sterkt og at folk går direkte til ditt nettsted. Evt kan det bety at man bør bli mer aktiv når det gjelder internettmarkedsføring i andre kanaler)
Når vi har kommet til det punktet hvor vi er ekstremt dyktige på markedsføring i alle kanalene, bør vi forsøke å flytte ressurser oppover slik at de billigste kanalene får gradvis større andel av markedsbudsjettet. Dvs. hvis du ønsker å bruke 100 000 på å markedsføre ditt produkt og målet ditt er å drive trafikk til nettstedet ditt, så bør du satse litt penger på alle alternativene og måle alt. Etterhvert som tiden går så vil du se hvilke kanaler som generer mest trafikk og hvilke kanaler som genererer mest salg. Da kan du optimalisere og flytte penger ditt det funker best.

Ideelt sett så bruker man ressursene på å skape et produkt(og nye produkter) som markedsfører seg selv.

Kanalkanibalisering bør ikke være et problem før man har makset ut potensiale. Les mer om "An Investment approach to marketing"

torsdag, oktober 05, 2006

KP er en Wikipedia spammer!

Oppdatering: Jeg har blitt kvitt SPAM-stempelet og er igjen inne i varmen når det gjelder Wikipedia. Jeg oppfordrer alle store firmaer til å skrive en faktabasert artikkel om sitt firma på Wikipedia.no. Artikkelen må være objektiv og nøytral og skrevet på leksikalsk vis.

Jeg fant nettopp ut at jeg har blitt stemplet som spammer i Wikipedia. Det er jo trist og dumt og jeg har sendt inn en beklagelse til administratoren som har stengt meg ute og bedt om tilgivelse og revurdering. Det pågår nå en diskusjon om hvorvidt jeg skal nektes adgang til å redigere på Wikipedia. Som dere ser, så har jeg lært litt underveis om publisering og Wikipedia.

Det må også nevnes at jeg har inspirert min nevø til å bruke Wikipedia som oppslagsverk og min søster til å bruke Wikipedia aktivt i undervisningen på barneskolen. I tillegg oppfordrer jeg alle til å bidra med informasjon og kunnskap.

Google var fra 1998 til 2001 et tapsprosjekt. Det var først da tjenesten begynte å tjene penger på annonser at Google ble kjent over hele verden. Wikipedia er annerledes. Wikipedia har blitt annerkjent over hele verden uten at noen tjener penger på det. Min spådom er at Wikipedia vil revolusjonere en rekke bransjer når det oppstår en kommersiell mulighet rundt begrepet Wikipedia. Dette er noe Jimmy Wales også ønsker.

Dette er en fin anledning til å skrive mer om fenomenet Wikipedia. Wikipedia ble startet for noen år siden av Jimmy Wales(se presentasjon av hva Wikipedia er).

Hva er Wikipedia?
Wikipedia er et leksikon hvor hvem som helst kan publisere og redigere informasjon. Wikipedia er et av de 50 mest besøkte nettstedene i verden og det er et faktum at sider fra Wikipedia er meget godt synlige i søkemotorene. Et av målene til Wikipedia er å senke kostnadene på bøker ved å gjøre innholdet gratis. Dermed kan flere mennesker få tilgang til bøker og lærdom slik at verden blir et bedre sted å leve.

Hvorfor er jeg blitt stemplet som spammer?
Jeg har blitt utestengt fordi jeg har opprettet artikler om firmaer jeg arbeider med. I tillegg har jeg lagt til linker i relevante artikler til nettstedene for å øke synligheten til nettstedene i søkemotorene. Det er på dette punktet jeg har tråkket over grensen mellom hva som er informasjon og hva som er reklame. Les hvordan "Wikipedias redaksjon" fungerer

Det som er bra er at "anarkiet" i Wikipedia faktisk funker. Min atferd er i gråsonen av hva som er "lovlig", og nå har jeg fått en smekk på hånden. Jeg tror en god løsning vil være å gi meg en advarsel om at jeg blir overvåket. I tillegg må Wikipedia få på plass rutiner for å gi advarsler slik at folk kan lære av feil og endre atferd. Når sant skal sies, så er mesteparten av innholdet jeg har laget godkjent.

Retningslinjene i Wikipedia sier følgende om reklame:
Advertising. Articles about companies and products are acceptable if they are written in an objective and unbiased style. Furthermore, all article topics must be third-party verifiable, so articles about very small "garage" or local companies are not likely to be acceptable. External links to commercial organizations are acceptable if they can serve to identify major corporations associated with a topic (see finishing school for an example). Please note Wikipedia does not endorse any businesses and it does not set up affiliate programs. See also WP:CORP for guidelines on corporate notability.

Du kan lese mer om Wikipedia her

onsdag, oktober 04, 2006

Møtekultur - hvordan Google holder effektive møter

Artikkelen om effektive møter har blitt flyttet til Kuttisme

Annonsering på nett - har jeg misforstått?

Jeg ble litt overrasket når jeg så denne oversikten fra INMA om annonsering på internett. Jeg sammenlignet den med PwC/IAB sin oversikt. Kan noen forklare meg hva som ligger i kategorien "Merkevare"? På den norske listen dukker ikke "søk" opp i det hele tatt. Sammenligner jeg epler og pærer?

Annonsefordeling i følge INMA


jul.05

jul.06

% Endring

Merkevare

72 %

70 %

-3%





Rubrikk:




Eiendom

7 %

6 %

-14%

Bil/motor

11 %

10 %

-9%

Stilling ledig

8 %

10 %

+25%

Annet

2 %

4 %

+100%

Totalt

49 989 567

76 476 510

+53%




Annonseringsfordeling i følge PwC/IAB


2005

2006

% Endring

Merkevare

? %

? %

?%





Classifieds

18%

20%

+11%

Referrals

6%

8%

+33%

E-mail

2%

2%

-

Display related

34%

31%

9%

Search

40 %

40%

-

Totalt

$5,7 bill

$7,9 bill

+37%



Har jeg misforstått noe? Hvor mye står "søk" for i Norge?

*søk i den internasjonale oversikten inneholder kontekstuell annonsering som Adsense

tirsdag, oktober 03, 2006

Internett Foredrag og konferanser

Jeg skal være med på et par konferanser høsten 2006.

Torsdag 26.oktober: ANFO-Strategisk e-business.
Temaet på mitt foredrag er Ny forbrukerinnsikt: Er nettkunder som andre? Publikum for dette foredraget er Bedrifter som annonserer, reklamebyråer, mediebyråer og konferansearrangører. Jeg tror jeg kommer til å vri temaet til "hva kan tradisjonelle annonsører lære av Søkmemotorannonsering?" I tillegg skal jeg kanskje legge inn noen punkter om hvordan Google kan forbedres.

Fredag 24.november: Online Marketing for Dummies
Dette er en 3 timer lang workshop hvor jeg skal snakke om det som trengs for å lykkes på nett.
Det blir spennende. Jeg tipper jeg kommer til å samle sammen alt jeg har lært de siste 4 årene og forsøke å presentere det på en grundig måte.

Jeg vil også anbefale Webdagene 2006. Det arrangeres av Netlife Research som er meget dyktige på brukertester, usability og findability.

lørdag, september 30, 2006

Utdanning på internett - fremtidens elitestudenter

I boken Victorian Internet, leste jeg om hvordan noen mente at TV ville revolusjonere undervisning i hele verden. Ekspertene spådde at telefonen ville gjøre krig unødvendig fordi hvorfor trengte man krig når man kunne prate med hverandre og advare hverandre om trusler.

Jeg tror at fremtidens utdanning vil være en kombinasjon av dagens metode og video og interaktiv utdannelse. Eksempler på dette kan dere se her:

UC Berkeley Video course

Hvorfor skal jeg betale masse penger for et universitetskurs med en ukjent professor, nå jeg kan lære om søkemotor, business og teknologi i et kurs med Sergej Brin, grunnleggeren av Google?

Google Adwords Learning center er også et glimrende eksempel på fremtidens utdanning.

tirsdag, september 26, 2006

20 kroner per klikk!

Noen firmaer får panikk når de får beskjed om at de må betale 20 kroner per klikk for annonser i Google. Totalkostnadene blir fort høye med slike priser... Poenget er at hvis man vet (og det kan man vite ved hjelp av webanalyse)at 1 av 10 klikk fører til salg, så vet man at man får 1 salg for 200 kr. (20 kr x 10 klikk)

Hvis man selger kurs til 3500 kr. per deltaker, så er 200 i markedsføringskostnad ganske bra.

Hvis du har plass til 20 personer på kurset, så kan du med regnestykket over fylle opp kurset med et markedsbudsjett på kr. 4000.

De faktorene som avgjør om dette regnestykket er realistisk er:

Søkevolumet
- Antall søk som blir gjort i Google med relevante ord for kurs (dvs. kurs, kurspåmelding, seminarer, etc)

Klikkraten - hvor mange som klikker på annonsen i forhold til hvor mange ganger annonsen vises.

Konverteringsraten - hvor mange ender opp med å melde seg på i forhold til antall søk som blir gjort? Søk etter "kurs" er mer relevant enn f.eks. "videreutdanning".

Klikkprisen - hvis det er mange som konkurrerer om samme nøkkelord, så øker prisen.

mandag, september 25, 2006

Bloggulf fra Gilde

I USA har mange firmaer lykkes med blogging. Blogging har bidratt til å styrke brand, drive trafikk og øke tilliten til flere selskaper. I Norge går det litt tregere. Det finnes en del firmablogger, men ingen store firmaer lykkes stort med blogging.

Nå forsøker Gilde seg med Bloggulf. Det er en kombinasjon av markedsstunt og blogging. Jeg syntes initiativet er bra, men jeg tror de har misforstått bloggekonseptet litt når de kjører en stor bannerannonse i Dagbladet for den nye bloggen.

Mulig det funker fordi det er nytt og annerledes. Det er også mulig det funker fordi ingen har gjort det før, men jeg er skeptisk. En blogg skal være personlig og direkte og det skal være tydelig hvem avsenderen er.

Jeg applauderer initiativet til Gilde(og APT), men jeg stiller spørsmål ved opplegget. Jeg måtte gjøre en domenelookup for å se hvem som sto bak den. Blogging handler om å være ærlig, direkte og personlig. Bloggulf er litt for profft designet og bildene litt for bra. Dessuten så mangler det personlige. Med litt mer research fant jeg ut at APT står bak Bloggulf

Igjen - Jeg syntes det er kult, innovativt og spennende, men ærligheten og det personlige mangler. Her kan du lese punktene som har gjort blogging i Microsoft til en suksess.

Hvor viktig er søk?

Jeg stilte spørsmålet "Hvor stor andel av brukere bruker søk i forhold til “browse” når de leter etter informasjon?" i all enkelhet bloggen til Netlife Research. Svaret deres var i prinsipp:

  • Har du mye informasjon, så er søk den viktigste navigasjonsmetoden
  • Har du mindre informasjon, så bør "browsing" være i fokus.
Jeg er litt opptatt av søk, søkemotormarkedsføring og relaterte temaer:) Her er litt interessant statistikk som er viktig for folk som jobber med internett:

  • 90% av firmaer oppgir at "søk" er primærnavigasjonsmetoden på nettstedet deres. (Forrester Research)
  • 82% av besøkende benytter nettstedsøk for å finne informasjon.(Jupiter Research)
  • 80% av brukere forlater nettstedet hvis søkefunksjonaliteten er dårlig. (Jupiter)
Hvis du har et nettsted som har dårlig søkefunksjonalitet, så bør du vurdere å gjøre noe med det. Hvis statistikken over stemmer, så betyr det at forbedret søk på ditt nettsted kan gi meget gode resultater.

tirsdag, september 19, 2006

Google får ikke linke


Jeg leser i Propaganda i dag at Google har blitt ilagt dagbøter for indeksere og vise frem nyheter fra en belgisk avis.

Det har vært en rekke rettsaker knyttet til temaet. Google har bl.a. vunnet en sak hvor cachet innhold som er modifisert blir regnet som "Fair use".

Det ser ut som trenden er at Europeere er mer konservative enn amerikanere når det gjelder digital copyright law.

Hvis man ikke ønsker at Google skal indeksere en tjeneste er det enkelt å legge inn en liten kode som forteller søkemotorene at innholdet ikke skal indekseres. Les mer om hva du kan gjøre for å unngå Google indeksering av innhold.

Hele denne saken kommer antageligvis til å ende med at Google kutter ut den belgiske avisen som klager og heller linker til en annen avis. Dermed mister den belgiske avisen masse lesere og Google lever videre. (oppdatering 20.september 2006: Nå har det skjedd. Google har kuttet ut hele avisen fra Google News og fra Google i Belgia. UFFDA)

Det hele får meg til å tenke på filmindustriens reaksjon på VHS og videoutleie. Filmindustrien var livredde for å dele innholdet og tape penger. Historien viser jo at VHS og video-utleie har ført til enorm vekst. Dette vil skje med avisinnhold, bokinnhold og musikk også. Jeg anbefaler "The Long Tail". Der påpekes en rekke interessante vinkler rundt opphavsrett.

mandag, september 18, 2006

Søkemotoroptimalsering og Wikipedia

Alle som jobber med søkemotoroptimalsering vet om Wikipedia-effekten i forhold til søkemotorresultatsider. Wikipedia er verdens mest omfattende leksikon og alle som vil, kan lage artikler og redigere informasjonen.

Det er en overraskelse for mange at informasjonen i Wikipedia er rimelig korrekt og oppdatert. Eksperter har faktisk gjort undersøkelser hvor de har sammenlignet feil i vanlige leksikon med feil i Wikipedia. Resultatet av undersøkelsene viser at Wikipedia faktisk er av høyere kvalitet enn tradisjonelle leksikon. Etter slike undersøkelser blir Wikipedia raskt rettet opp, men de tradisjonelle leksikonene må vente til neste utgave før feilene er rettet opp.

Wikipedia artikler dukker relativt høyt opp på søkemotorresultatsidene. Derfor bør bedrifter være opptatt av at det finnes oppdatert informasjon om dem selv i Wikipedia. Før du blir Wikipedia redaktør, bør du lese velkomstmeldingen fra Wikipedia. Før en søkemotormarkedsfører begynner å redigere informasjon, bør "reklame-hatten" legges bort. Wikipedia handler om å produsere kvalitetsinnhold. Wikipedia er ikke noe bedriftskatalog eller katalog-tjeneste.

Ønsker du å lære mer om? Se på presentasjonen av grunnleggeren av Wikipedia:

søndag, september 17, 2006

Betalte annonser i tradisjonelle økonomissystemer

Ja, hvorfor ikke? 70-80% av Google's inntekter kommer fra Google Adwords og Google Adsense. For de som ikke vet hva dette er, les mer om søkemotormarkedsføring.

Google Adwords er annonser som dukker opp når du søker i Google, i andre søkemotorer og på diverse nettsteder som er Google partnere.

Nå er Google i ferd med å utnytte Google Adwords systemet til å komme seg inn i andre kanaler som radio, tradisjonell programvare, community nettsteder ,TV og spill.

Det Google gjør, er å samle inn alle annonsører, kreativt materiale, tekster, video, lydfiler og responstall på et sted og deretter utnytte dette på alle tenkelige måter. Det ligner kanskje lytt på hva Microsoft gjorde med operativsystemet på PC'en.

Google Adwords kan på sett og vis bli operativsystemet for all annonsering. Fremtidens TV-reklame blir spilt inn og lastet opp i Google Adwords. Deretter kan TV-kanalene(og alle andre som produserer video), legg inn noe kode i de hel-digitale sendingene hvor innholdet analyseres og reklamen plasseres av Google basert på relevansen av det redaksjonelle innholdet.

På samme måte som Microsoft utnyttet Windows operativsystemet til å knuse konkurrenter, kommer Google til å utnytte den sentrale databasen til å terrorisere sine motstandere.

Hvorfor ikke la Google styre annonseringen i avisene. Kontekstuell reklame er mer effektivt en "vanlig" reklame, så hvis en avis lar Google's søketeknologi analysere innholdet i avisen og lar Google styre hvilke annonser som vises, så vil annonsørene få mer for pengene, samtidig som leserens opplevelse blir mer relevant!

Alt som produseres digitalt kan inneholde Google annonser. Hvorfor ikke printe reklame på melkekartongene?

fredag, september 15, 2006

Søkemotormarkedsføring: Kreativitet

Her er en rask oversikt over egenskaper til en dyktig søkemotormarkedfører(klikk på temaet for å lese tidligere bloggposter):
  1. Kunnskap om produkt/tjeneste og målgruppe
  2. Evnen til å organisere ord i logiske grupper
  3. Evnen til å skrive effektive annonsetekster
  4. Innsikt i brukervennlighet og konverteringsrater
  5. Innsikt i webanalyse og måleverktøy
  6. Kreativitet
  7. Teknisk kompetanse

Kreativitet

Kreative evner er nødvendig når det gjelder både nøkkelord-research og annonseskriving. Når det gjelder søkemotorannonsering så er valg av nøkkelord og statistikk knyttet til nøkkelord og konvertering sett på som en forretningshemmelighet.

Dermed må hver enkelt søkemotormarkedsfører gjøre sin egen research. De mest effektive nøkkelordene kommer noen ganger opp som en tilfeldighet når du snakker med noen som kjenner produktet du skal markedsføre veldig godt.

Det gjelder å brainstorme og finne alle ordene som en potensiell kunde kan tenkes å søke etter når de er på jakt etter det du tilbyr.

Den andre delen knyttet til kreativitet er annonseskriving. Det gjelder å teste nye tekster og forsøke nye ting. En tekst som fungerer godt til å begynne med, kan fungere mindre bra ettersom konkurransen blant annonsørene øker. Da gjelder det å tenke nytt og annerledes.

Hvis alle annonsene ser like ut, så klikker kanskje folk på de som ser annerledes ut?

onsdag, september 13, 2006

tirsdag, september 12, 2006

Hvordan vil søkemotorene påvirke radiobransjen?

Da telefonen ble oppfunnet hevdet ekspertene at telegrafen ville bli unødvendig. Da TV kom spådde folk at radioen ville dø ut. Det vi nå ser er at "radio" er på full fart inn igjen. Ved hjelp av ny teknologi, nye reklamemetoder og et utvidet publikum er radio nok en gang i vinden!

I fremtiden vil du ha fullstendig valgfrihet når du lytter på radio. Radioprogrammene vil være finansiert av reklame. Ikke reklame som i dag, men "contextual advertising", dvs. annonser som plasseres avhengig av innholdet i programmet. Lytter du til en fotballsending, vil du høre reklame knyttet til fotballreiser, sportsutstyr og annet som er interessant for en fotballidiot.

Lytter du på nyhetene mens du kjører på E-18 mot Asker, kan det tenkes at du får høre: "Statoil har nå tilbud på Cola, pølse og VG - Kun 53 kroner. Ta neste innkjøring til høyre etter avkjøringen mot Billingstad". Dette er et scenario som vil bli realitet om få år ved hjelp av innovasjonsstrømmer innen GPS-teknologi og søkemotorteknologi.

Måten det vil fungere på er at en radioprodusent vil markere hvor i programmet man ønsker reklame. Deretter vil annonsesystemer plassere relevant reklame - enten ved hjelp av å lese radioprogram-taggene eller ved hjelp av å analysere innholdet i programmet automatisk(litt lenger unna tror jeg). På denne måten kan man plassere reklamen i ettertid.

Mye av denne reklamen vil bli behandlet i annonsesystemer som Google Adwords, Yahoo Search Marketing og Microsoft Adcenter. Google kjøpte for en stund tilbake et firma som driver med radioannonsering.

mandag, september 11, 2006

Søkemotormarkedsføring: Innsikt i webanalyse og måleverktøy

Her er en rask oversikt over egenskaper til en dyktig søkemotormarkedfører(klikk på temaet for å lese tidligere bloggposter):
  1. Kunnskap om produkt/tjeneste og målgruppe
  2. Evnen til å organisere ord i logiske grupper
  3. Evnen til å skrive effektive annonsetekster
  4. Innsikt i brukervennlighet og konverteringsrater
  5. Innsikt i webanalyse og måleverktøy
  6. Kreativitet
  7. Teknisk kompetanse
Innsikt i webanalyse og måleverktøy

En dyktig søkemotormarkedsfører er avhengig av statistikk og måling. Statistikken danner grunnlaget for suksess. Tenk deg f.eks. at du tilbyr bryllupslokaler på Lillehammer. Et relevant nøkkelord for din bedrift vil da være:

f.eks. "Bryllupslokaler Lillehammer"

  • Når noen søker etter "bryllupslokaler lillehammer" er det ganske sannsynlig at personen planlegger et bryllup i Lillehammer-området.
  • Hvis din bedrift har bryllupslokaler, så regner jeg med at inntjeningen på et bryllup er rimelig høyt.(hvor mye er profitten per bryllup?)
  • Hvis vi vet at 1 av 10 som søker etter "bryllupslokaler lillehammer" ender opp med å bestille bryllupslokaler, er vi villige til å betale ganske mye.
  • Hvis et bryllupsarrangement i dine lokaler gir kr. 10 000 i overskudd - så går Adwords-annonseringen i null hvis vi betaler kr. 1000 per klikk
Dette er å sette det litt på spissen, men faktum er at hvis du vet konverteringsraten på ditt nettsted, så kan en dyktig søkemotormarkedsfører ganske enkelt fortelle deg hvor mye du må betale i søkemotorannonsering for å øke belegget i dine lokaler.

Det er naturligvis andre faktorer som spiller inn, bl.a. volumet på hvor mange som søker etter relevante ord, men jeg er enig med Jack Welch:

"Simple messages travel faster, simpler designs reach the market faster and the elimination of clutter allows faster decision making."

En god søkemotormarkedsfører bruker tid på analyser, men hovedmålet er å komme opp med gode anbefalinger som lar seg gjennomføre.

torsdag, september 07, 2006

Søkemotormarkedsføring: Innsikt i brukervennlighet og konverteringsrate

Her er en rask oversikt over egenskaper til en dyktig søkemotormarkedfører(klikk på temaet for å lese tidligere bloggposter):
  1. Kunnskap om produkt/tjeneste og målgruppe
  2. Evnen til å organisere ord i logiske grupper
  3. Evnen til å skrive effektive annonsetekster
  4. Innsikt i brukervennlighet og konverteringsrater
  5. Innsikt i webanalyse og måleverktøy
  6. Kreativitet
  7. Teknisk kompetanse

Innsikt i brukervennlighet og konverteringsrate
En søkemotormarkedsfører kan være dyktig på å generere massive mengder med trafikk til et nettsted, men hvis ikke trafikken fører til salg(eller annen ønsket handling), har trafikken veldig lite å si.

Det er derfor viktig å ha kunnskap om hva som får folk til handle på nett. Stikkord her er enkelhet, trygghet, lesbarhet, brukertester, A/B-testing og en rekke andre ting som får folk til å komme seg igjennom bestillingsprosessen og handle.

Konverteringsraten avgjøres i hovedsak av to ting:

- I hvilken grad er den besøkende klar til å handle når han kommer til nettstedet ditt
- Hvor enkelt og tryggt er det å bestille hos deg.

Det er kanskje mulig å sette sammen et regnestykke:

80% kjøpelyst x 50% Enkelhet = kjøpsannsynlighet på 40%

Dette må ikke forveksles med konverteringsrate. Hva er konverteringsrate?

En søkemotormarkedsførers primæroppgave er å identifisere ord som folk med høy kjøpelyst bruker når de søker i Google. I tillegg må søkemotormarkedsføreren skrive annonser som appellerer til brukeren når de søker. En interaksjonsdesigner og usability ekspert har som oppgave å gjøre det enkelt og mest mulig intuitivt å kjøpe. Her kan usability ekspertene fra Netlife Research være et godt alternativ.

Hvor man skal satse pengene sine blir en helhetsvurdering, men jeg anbefaler delingsmodell hvor inkrementale forbedringer gjøres på begge områder.

onsdag, september 06, 2006

En god søkemotormarkedsfører: Evnen til å skrive effektive annonsetekster

Her er en rask oversikt over egenskaper til en dyktig søkemotormarkedfører(klikk på temaet for å lese tidligere bloggposter):
  1. Kunnskap om produkt/tjeneste og målgruppe
  2. Evnen til å organisere ord i logiske grupper
  3. Evnen til å skrive effektive annonsetekster
  4. Innsikt i brukervennlighet og konverteringsrater
  5. Innsikt i webanalyse og måleverktøy
  6. Kreativitet
  7. Teknisk kompetanse

Evnen til å skrive effektive annonsetekster
Effektive annonsetekster på nett er annonser som får brukeren til å gjøre det du ønsker at de skal gjøre. På nett er alt målbart og med Google Adwords kan du teste hvert ord til minste detalje. Søkeordsannonsering er derfor en drøm for personer fra DM-bransjen som er opptatt av testing og måling. Tradisjonelle direkte markedsførere måtte vente uker og måneder på tilbakemelding på sine tekster. Med søkeordsannonsering Google eller Yahoo får man tilbakemelding i løpet av en dag eller to(avhengig av søkevolumet).

En god annonse i Google inneholder søkeordet i tittelfeltet og i selve teksten. Det er viktig at teksten flyter og "svinger". Det er viktig at teksten er nøytral og informativ. Statistikken viser faktisk i mange tilfeller at de mest nøytrale og informative tekstene er de som gir flest klikk. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at de mest effektive annonsene er de som ligner mest på de organiske resultatene. En annen observasjon er at stor bokstav i webadressen kan gi bedre klikkrater. Gulltipset er å bruke dynamic keyword insertion i Google Adwords. Denne funksjonen gjør at du kan dynamisk plassere ordet som blir søkt etter i annonseteksten. Dermed utheves ordet og responsraten øker

Neste side>>

mandag, september 04, 2006

En god søkemotormarkedsfører: Evnen til å organisere ord i logiske grupper

Her er en rask oversikt over egenskaper til en dyktig søkemotormarkedfører(klikk på temaet for å lese tidligere bloggposter):
  1. Kunnskap om produkt/tjeneste og målgruppe
  2. Evnen til å organisere ord i logiske grupper
  3. Evnen til å skrive effektive annonsetekster
  4. Innsikt i brukervennlighet og konverteringsrater
  5. Innsikt i webanalyse og måleverktøy
  6. Kreativitet
  7. Teknisk kompetanse

Evnen til å organisere ord i logiske grupper
Når man har identifisert målgruppene og de viktigste trigger-ordene, må man organisere ordene i logiske grupper slik at det blir enkelt å knytte relevante annonser til de forskjellige nøkkelordene. Man må også tenke litt på hvordan man kan organisere kampanjer og annonsegrupper i forhold til budsjettering og rapportering. Denne delen kan sammenlignes med måten annonsører benytter forskjellige reklameannonser avhengig av hvor annonsene skal vises. Man bruker f.eks. ikke samme budskap og annonse i VG som man gjør i Dagens Næringsliv.

I VG/Dagens Næringsliv-eksempelet knytter man annonsene til en annonsekanal/målgruppe. I VG/Dagens Næringsliv går de også ned på seksjon av avisen og lar annonsører vise forskjellige typer annonsetekster avhengig av hvilken seksjon(Finans, innenriks, sporten) de vises. En person som er interessert i fotball responderer med større sannsynlighet på en fotball-reise reklame enn en person som er interessert i hvalsafari i Nord-Norge.

I søkemotorannonsering tar man skrittet videre og går helt ned til hvert enkelt ord. Hvis man tenker seg at en sportsjournalist i VG skriver om Fotballlandskampen i Budapest, om Ole Gunnar Solskjær og veien til EM i Østerrike/Sveits, så kan man tenke seg at annonsene som vises er direkte relaterte til ordene Budapest, Solskjær, Østerrike og Sveits.

Skillet mellom det redaksjonelle og kommersielle forsvinner gradvis. Annonsene får høyere responsrate og på sikt vil annonseprisene stige pga. høyere konkurranse. På sikt vil alle aviser tjene penger fordi annonsørene får mer igjen for pengene. På sikt vil leserne sette pris på at det redaksjonelle og det kommersielle blandes - bare det gjøres på riktig måte.

Neste side>>

Hva kjennetegner en god søkemotormarkedsfører?

Det er mange som driver med søkemotormarkedsføring, og søkemotoroptimaliserings- bransjen har hatt et noe frynsete rykte. Mange tror at søkemotormarkedsføring er en teknisk aktivitet som ikke krever mye kunnskap. Faktum er at en god søkemotormarkedsfører må besitte både markedsføringskunnskap og teknisk kompetanse. For de som ikke vet hva søkemotormarkedsføring er, så er dette en god oversikt:












Her er en rask oversikt over egenskapene du må besitte for å gjøre en god jobb med søkemotormarkedsføring:
  1. Kunnskap om produkt/tjeneste og målgruppe
  2. Evnen til å organisere ord i logiske grupper
  3. Evnen til å skrive effektive annonsetekster
  4. Innsikt i brukervennlighet og konverteringsrater
  5. Innsikt i webanalyse og måleverktøy
  6. Kreativitet
  7. Teknisk kompetanse

Jeg begynner med kunnskap om produkt/tjeneste og målgruppe. Jeg skriver mer om de andre etterhvert.

Kunnskap om produkt/tjeneste og målgruppe
For å kunne gjøre en god jobb må man vite hva målgruppen er opptatt av og hva som får dem til å kjøpe. Man må vite litt om de forskjellige fasene i "kjøpsprosessen":

1. Oppdagelse - hvilke ord bruker brukeren for å utforske problemet?
2. Research - brukeren innhenter opplysninger om produktet, samt leverandører
3. Sammenlingning - brukeren sammenligner kjøpskriterier som tilgjengelig, pris, leveringsbetingelser, etc.
4. Kjøp - brukeren skal kjøpe og er konkret i atferden. Her snakker vi serienummer og produktnavn.


Neste side>>

torsdag, august 31, 2006

Google boksøk og "The long tail"

Fra og med idag kan du laste ned komplette bøker fra Google Book search . Det gjelder kun bøker som ikke lenger har noe copyright. Eksempler på dette er Hamlet, Aesops fabler, The Inferno og mange mange fler. Her kan du lese om nyheten fra Google's egen blogg. Hvis du leter etter nyere bøker og ikke har lyst til å bruke en formue, ta en titt på Book Mooch.

Hvis du er en forfatterspire som ønsker å publisere bok, bør du ta en titt på Lulu.com.

Lulu.com er et godt eksempel på dagens buzz-ord i Norge: Den Lange Halen - eller The Long Tail.

mandag, august 28, 2006

Color Line, Firmablogging og branding..

Er firmaer i Norge redde for å være personlige? --Innhold er endret etter ønske fra omtalt person.--

Jeg tror at fremtidens "brand-vinnere" er de bedrifter som tør å vise personene som jobber i firmaet både i personlige podcasts og blogger. Jeg tror blogger kan føre til at kunder føler en trygghet og en tillit til bedriften fordi de kan se menneskene som jobber der! Les mer om hvorfor alle bedrifter bør blogge.

Are i Netlife Research har laget en bra presentasjon om firmablogging

fredag, august 25, 2006

Wikipedia, søkemotormarkedsføring og publiseringssystemer

Word Perfect, Skriveassistenten, MS Works, Lotus Symphony, Wordpad, OpenOffice og MS Word er alle eksempler på "publiseringssystemer" eller tekstbehandlere folk har brukt til å produsere og redigere tekst på datamaskiner gjennom tidene.

Coretrek, iMaker, Digimaker, DynamicWeb, Synkron, CrownPeak, Snapper, Enonic, CustomPublish, EZ Publish, i-Tools og Macromedia Contribute er eksempler på gode Content management systemer (også kjent som publiseringssystemer, innholdsstyring, redigeringsverktøy, osv.) Disse verktøyene blir brukt til å produsere, redigere og organisere innhold på internett.

I løpet av de siste 5 årene har bedrifter løpt og kjøpt disse verktøyene og leverandørene sloss om kundene. Fokuset til leverandørene er ofte på hvordan kundens behov kan tilpasses til standard funksjonalitet i systemet, samtidig som leverandørene jager mot å utvikle ny funksjonalitet og fordele kostnadene over flere kunder.

Hvis sammenligningen mellom "publiseringsverktøy på desktopen" og "publiseringssystemer på webben" er forstålig, hvorfor er det ikke like stor fokus på tilpasning av MS Word i bedrifter som på tilpasning av CMS-verktøy? Les mer om norske publiseringssystemer

Sammenligningen er kanskje litt drøy, men etter å ha jobbet gjennom en del prosjekter og lest gjennom utrolig mange "kravspesifikasjoner" for web prosjekter og deretter lest Getting Real (link til Carl Størmer sammendrag av boken), så forstår jeg hvorfor veldig mange bedrifter er frustrerte over sine webprosjekter.

Tankene mine går da til Wikipedia, som jeg nettopp fikk full oversikt over etter å hå sett grunnleggeren Jimmy Whales på Ted Talk (anbefales) . Wikipedia er verden største og mest omfattende leksikon. Til min store overraskelse er det også totalt sett mer eksakt enn noe annet leksikon. Man skulle tro at Wikipedia har et meget solid CMS-verktøy med sine over 3 millioner artikler på 157 forskjellige språk! Faktum er at CMS-verktøyet til Wikipedia faktisk er ekstremt enkelt, skalerbart og brukervennlig. Gå til Wikipedia og les mer.

Sjekk hvor enkelt det er å redigere dokumenter og artikler i neste utgave av Wikipedia

torsdag, august 24, 2006

Ti gode råd når det gjelder annonsering på internett

Større og større andel av markedsbudsjettene flyttes over til internett. Markedsføringsbransjen begynner å lære, men allikevel er de fleste norske selskaper rimelig ferske i når det gjelder annonsering på internett.

Visste du f.eks. at 15% av Ford sitt totale markedsbudsjett på 1 billion dollar går til digital markedsføring og at noen av Fords forhandlere konverterer 1 av 5 avtaler som starter via nettet?

Visste du at 40% av "leads" får IKKE svar innen 24 timer og at rask respons på leads gir 4 ganger så høy konvertering?

Hvor skal man starte når det gjelder internett markedsføring?

Her er min sjekkliste når det gjelder internett markedsføring.
  1. Tracking. Det første du må gjøre er å få på plass tracking / webanalyseverktøy / kampanjesporing slik at du kan måle alt du gjør.
  2. Søkemotormarkedsføring. Lær deg mer om søkemotormarkedsføring og søkemotoroptimalisering
  3. Kartlegg nettsteder som "matcher" dine produkter eller tjenester
  4. Mål alt du gjør. Start bredt og mål alt. Vær åpen med annonsetilbyderen og be om gratis "test-periode" eller i det minste delt risk.
  5. A/B-testing. Benytt minst to annonsetyper/annonsebudskap i hver kanal og mål hva som fungerer best.
  6. Webanalyse. Tilegne deg dybdekunnskap om webanalyse og Google Adwords/Yahoo Search Marketing. En alternativ løsning er å ansette en person med dybdekompetanse innen web analytics.
  7. Kontinuerlig forbedring. Bruk kunnskapen du tilegner deg om dine produkter og tjenester til å videreutvikle dine produkter og tjenester. Benytt lærdommen offline. Kombiner online markedsføring med offline markedsføring.
  8. Tenk enkelt. Ikke heng deg opp i analysene. Vær praktisk i tankegangen. Poenget med å analysere er å omdanne kunnskapen til rask handling. Da får du en konkurransefordel.
  9. E-postmarkedsføring. Start å samle inn e-postadresser og "tillatelse" fra i alle kontaktpunkter med kunder og prospekter. Vær nøye med datainnsamlingen.
  10. Brukervennlighet. Sørg for at nettstedet ditt er brukervennlig under kontinuerlig utvikling. Gjør kontinuerlige brukertester og spør brukertesteksperter om hjelp

Er du interessert i mer?

Les mer om internettmarkedsføringsinvesteringer

onsdag, august 23, 2006

Ikke helt søkemotor-relatert, men viralt er det ihvertfall

En virkelig bra gjennomført videomanipulasjon og viral sak av George Bush. Den varer en god stund, men det er absolutt verdt å se på. Jeg lurer på om de som har laget den måler hvor mange ganger den blir vist.


lørdag, august 19, 2006

Sjekkliste for søkemotoroptimalisering

Mange firmaer tilbyr profesjonell søkemotoroptimalisering. I de fleste tilfeller kan du klare det meste på egenhånd. Her er 10 enkle, men gode råd når det gjelder søkemotoroptimalisering.

  1. Sørg for å ha webadresser som beskriver innholdet, f.eks.
    Søkemotorvennlig URL: http://no.wikipedia.org/wiki/Søkemotoroptimalisering
    Ikke-søkemotorvennlig URL: http://www.roxystore.no/index.php?cPath=56
  2. Sørg for å ha viktige nøkkelord i HTML tittel-feltet. Hvis temaet er søkemotoroptimalisering, så bør ordet søkemotoroptimalisering skrives i tittelfeltet(det blå feltet øverst i nettleseren).
  3. Bruk viktige nøkkelord i H1 og H2 tag'ene.
  4. Bruk viktige ord høyt opp på siden.
  5. Uthev de viktigste ordene. F.eks. "Søkemotoroptimalisering er noe alle burde gjøre".
  6. Lag en sitemap som kan nås fra alle sider på nettstedet(hvis du har flere enn 100 linker i site map'en bør den deles på to sider)
  7. Sørg for å få mange folk til å linke til ditt nettsted(linkbygging tips)
  8. Benytt verktøyene til Google i webmaster central
  9. Følg retningslinjene til Google
  10. Ikke juks! Vær fornuftig og skriv godt innhold som har høy verdi for leserne.

Hvis nettsiden din fortsatt ikke er synlig etter å fulgt tipsene over, les mer om hva du kan gjøre hos Google.

Jeg har nettopp hjulpet Konsulentselskapet Four Dimensions med noen enkle justeringer. Vi får se hvordan det påvirker synligheten i søkemotorene. I dag, 21. august er Fourdim.no absolutt ikke synlige i søkemotorene.