Mange har spurt meg om den ideelle sammensetningen av trafikk til et nettsted. Det er vanskelig å si, men generelt sett kan man se på det som en konkurranse hvor markedskanalene konkurrerer om å generere mest trafikk til nettstedet. På sikt kan man si at markedsbudsjettet bør fordeles basert på hvilken kanal som gir mest relevant trafikk(dvs. trafikk som konverterer best).
- Organisk - trafikk som kommer fra søk i søkemotorene
- Referral - linker fra andre nettsteder
- E-post - linker i e-poster
- Betalt søkeordsannonser - annonser som vises ved søk i søkemotorene
- Affiliate programmer - partnerprogrammer hvor smånettsteder får betalt per salg de genererer for nettsted(tradedoubler.no ,etc)
- Banner - betalte bannerannonser
- Direkte - trafikk fra folk som skriver inn dittfirma.no i adressefeltet (dette betyr at brandet står sterkt og at folk går direkte til ditt nettsted. Evt kan det bety at man bør bli mer aktiv når det gjelder internettmarkedsføring i andre kanaler)
Når vi har kommet til det punktet hvor vi er ekstremt dyktige på markedsføring i alle kanalene, bør vi forsøke å flytte ressurser oppover slik at de billigste kanalene får gradvis større andel av markedsbudsjettet. Dvs. hvis du ønsker å bruke 100 000 på å markedsføre ditt produkt og målet ditt er å drive trafikk til nettstedet ditt, så bør du satse litt penger på alle alternativene og måle alt. Etterhvert som tiden går så vil du se hvilke kanaler som generer mest trafikk og hvilke kanaler som genererer mest salg. Da kan du optimalisere og flytte penger ditt det funker best.
Ideelt sett så bruker man ressursene på å skape et produkt(og nye produkter) som markedsfører seg selv.
Kanalkanibalisering bør ikke være et problem før man har makset ut potensiale. Les mer om
"An Investment approach to marketing"
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar