tirsdag, desember 12, 2006

Strategiske personer er folk som ikke gjør noe.

Jeg har vært innom en del diskusjoner om strategi. En del mennesker snakker om strategiske prosesser og strategiske beslutninger som om det er komplekse og dype saker. Da jeg kalte Carl Størmer en strateg, fikk jeg en sur melding om at strateger er folk som ikke gjør så mye. De er relativt handlingslammede og medarbeidere aner ikke helt hva strateger driver med(det er ikke et sitat, men det er slik jeg oppfattet utsagnet- send rettelse hvis det er galt:). Basert på dette, så er nok Carl ingen strateg. Han er utvilsomt en av de personene som har gitt meg mest inspirasjon og lærdom i arbeidslivet.

Så hva betyr det egentlig å tenke strategisk?

Jeg har tidligere skrevet en del om Jack Welch sin bok "Winning". Welch regnes som en av verdens største ledere etter å ha ledet General Electric til å bli et av verdens mest suksessrike selskaper over 2 tiår. Her er noen praktiske råd fra Welch.

Da jeg tok en MBA i teknologi og innovasjonsledelse hadde diverse case studier og rørte ved alle de typiske vision, mission og objectives som var viktige elementer i det å legge en langsiktig strategi. Så hva er egentlig "en strategi"?

Her er Welch sin formening(fritt oversatt av meg):
Strategi er ikke en tidkrevende plan. Det er en evolusjon av en idé over tid gjennom kontinuerlige endringer i forutsetningene.

Prinsippet om enkelhet gjentas igjen og igjen i flere bøker om gode ledere, suksessrike investorer og fremgangsrike idrettsutøvere. Jack Welch fokuserer på det, og Warren Buffet, verdens dyktigste investor baserer sin investeringsfilosofi på det.

Prinsippet om enkelhet gjelder også for søkemotormarkedsføring og webutvikling. Som folka fra NetLife Research sier:

"Det er enkelt å gjøre ting vanskelig, men det vanskelig å gjøre ting enkelt."

I søkemotormarkedsføring er det om å gjøre finne ut hva kundene dine søker etter når de har et problem som du kan løse. Deretter handler det om å lage annonsetekster som kundene legger merke til og til slutt sende kundene videre så langt inn i kjøpsprosessen som mulig.

Jeg vil anbefale alle å lese boken "Winning" av Jack Welch.
Her er mitt sammendrag av boken + personlige erfaringer

søndag, desember 10, 2006

Katalogtjenester, advokater og blogging.

I løpet av de siste månedene har jeg hørt mange historier om personer som mottar klagebrev fra advokater for ting de har gjort eller sagt på internett. Som oftest er det kun advokatene som kommer godt ut av slike brevvekslinger .

Nettkatalogen historien i korte trekk:
  1. Jarle har en dårlig opplevelse med en selger fra Nettkatalogen.
  2. Jarle blogger om opplevelsen med Nettkatalogen.
  3. Nettkatalogen oppdager skriveriene og kontakter sin advokat Peter L. Brechan hos advokatfirmaet Haavind Vislie.(link til nettkatalogen:)
  4. Advokaten sender "trusselbrev" til bloggeren's arbeidsgiver og klager på bloggomtale.
  5. Bloggeren poster deler av "trusselbrevet" på bloggen sin.
  6. Andre prominente bloggere leser bloggen og blogger mer om saken.
  7. Dermed dukker bloggerens meninger enda høyere opp i søkemotorene når noen søker etter Nettkatalogen.
Les hele historien her: Nettkatalogen - driver de useriøst telefonsalg?

Dette hendelsesforløpet er rimelig typisk for bedrifter som sender advokater på bloggere som skriver negativt om dem eller deres produkter. Historien om Ravintola Lehtovaara, Finlands svar på eksklusive Bagatalle i Oslo, er en klassiker. Der ender saken med at en av verdens mest populære blogger skriver om saken. Her kan du lese en oversettelse av brevet til og fra restauranten

Så hva skal man gjøre hvis noen blogger negativt om din bedrift? Her er noen av mine forslag:

Råd til bedrifter/personer som opplever at bloggere skriver negativt om deg.

  1. Vær høflig - vis bloggeren at du lytter og at du bryr deg om omdømmet ditt. Bloggere er blir forsiktige med hva de skriver når de vet at bedriften de skriver om følger med.
  2. Vær varsom- Hvis det bloggeren skriver er feil, så kan det være lurt å informere bloggeren om feilen og gi dem tid til å rette opp feilen.
  3. Vær ærlig - Hvis det bloggeren skriver er riktig, så kan en løsning være å gi bloggeren en personlig forklaring og fortelle ham at problemet nå er løst. Dermed snur du det negative til noe positivt og sjansen er stor for at bloggeren blogger om det.
  4. Vær oppriktig - Hvis du er ærlig og oppriktig kan du tilogmed i visse tilfeller be bloggeren om å fjerne oppslaget fordi det skader ditt omdømme. Noen bloggere vil svare positivt til en slik henvendelse.
Hvis du trenger noen retningslinjer når et gjelder blogging, kan jeg anbefale Microsoft's code of conduct. Den er både seriøs og underholdende.