fredag, september 15, 2006

Søkemotormarkedsføring: Kreativitet

Her er en rask oversikt over egenskaper til en dyktig søkemotormarkedfører(klikk på temaet for å lese tidligere bloggposter):
  1. Kunnskap om produkt/tjeneste og målgruppe
  2. Evnen til å organisere ord i logiske grupper
  3. Evnen til å skrive effektive annonsetekster
  4. Innsikt i brukervennlighet og konverteringsrater
  5. Innsikt i webanalyse og måleverktøy
  6. Kreativitet
  7. Teknisk kompetanse

Kreativitet

Kreative evner er nødvendig når det gjelder både nøkkelord-research og annonseskriving. Når det gjelder søkemotorannonsering så er valg av nøkkelord og statistikk knyttet til nøkkelord og konvertering sett på som en forretningshemmelighet.

Dermed må hver enkelt søkemotormarkedsfører gjøre sin egen research. De mest effektive nøkkelordene kommer noen ganger opp som en tilfeldighet når du snakker med noen som kjenner produktet du skal markedsføre veldig godt.

Det gjelder å brainstorme og finne alle ordene som en potensiell kunde kan tenkes å søke etter når de er på jakt etter det du tilbyr.

Den andre delen knyttet til kreativitet er annonseskriving. Det gjelder å teste nye tekster og forsøke nye ting. En tekst som fungerer godt til å begynne med, kan fungere mindre bra ettersom konkurransen blant annonsørene øker. Da gjelder det å tenke nytt og annerledes.

Hvis alle annonsene ser like ut, så klikker kanskje folk på de som ser annerledes ut?

onsdag, september 13, 2006

tirsdag, september 12, 2006

Hvordan vil søkemotorene påvirke radiobransjen?

Da telefonen ble oppfunnet hevdet ekspertene at telegrafen ville bli unødvendig. Da TV kom spådde folk at radioen ville dø ut. Det vi nå ser er at "radio" er på full fart inn igjen. Ved hjelp av ny teknologi, nye reklamemetoder og et utvidet publikum er radio nok en gang i vinden!

I fremtiden vil du ha fullstendig valgfrihet når du lytter på radio. Radioprogrammene vil være finansiert av reklame. Ikke reklame som i dag, men "contextual advertising", dvs. annonser som plasseres avhengig av innholdet i programmet. Lytter du til en fotballsending, vil du høre reklame knyttet til fotballreiser, sportsutstyr og annet som er interessant for en fotballidiot.

Lytter du på nyhetene mens du kjører på E-18 mot Asker, kan det tenkes at du får høre: "Statoil har nå tilbud på Cola, pølse og VG - Kun 53 kroner. Ta neste innkjøring til høyre etter avkjøringen mot Billingstad". Dette er et scenario som vil bli realitet om få år ved hjelp av innovasjonsstrømmer innen GPS-teknologi og søkemotorteknologi.

Måten det vil fungere på er at en radioprodusent vil markere hvor i programmet man ønsker reklame. Deretter vil annonsesystemer plassere relevant reklame - enten ved hjelp av å lese radioprogram-taggene eller ved hjelp av å analysere innholdet i programmet automatisk(litt lenger unna tror jeg). På denne måten kan man plassere reklamen i ettertid.

Mye av denne reklamen vil bli behandlet i annonsesystemer som Google Adwords, Yahoo Search Marketing og Microsoft Adcenter. Google kjøpte for en stund tilbake et firma som driver med radioannonsering.

mandag, september 11, 2006

Søkemotormarkedsføring: Innsikt i webanalyse og måleverktøy

Her er en rask oversikt over egenskaper til en dyktig søkemotormarkedfører(klikk på temaet for å lese tidligere bloggposter):
  1. Kunnskap om produkt/tjeneste og målgruppe
  2. Evnen til å organisere ord i logiske grupper
  3. Evnen til å skrive effektive annonsetekster
  4. Innsikt i brukervennlighet og konverteringsrater
  5. Innsikt i webanalyse og måleverktøy
  6. Kreativitet
  7. Teknisk kompetanse
Innsikt i webanalyse og måleverktøy

En dyktig søkemotormarkedsfører er avhengig av statistikk og måling. Statistikken danner grunnlaget for suksess. Tenk deg f.eks. at du tilbyr bryllupslokaler på Lillehammer. Et relevant nøkkelord for din bedrift vil da være:

f.eks. "Bryllupslokaler Lillehammer"

  • Når noen søker etter "bryllupslokaler lillehammer" er det ganske sannsynlig at personen planlegger et bryllup i Lillehammer-området.
  • Hvis din bedrift har bryllupslokaler, så regner jeg med at inntjeningen på et bryllup er rimelig høyt.(hvor mye er profitten per bryllup?)
  • Hvis vi vet at 1 av 10 som søker etter "bryllupslokaler lillehammer" ender opp med å bestille bryllupslokaler, er vi villige til å betale ganske mye.
  • Hvis et bryllupsarrangement i dine lokaler gir kr. 10 000 i overskudd - så går Adwords-annonseringen i null hvis vi betaler kr. 1000 per klikk
Dette er å sette det litt på spissen, men faktum er at hvis du vet konverteringsraten på ditt nettsted, så kan en dyktig søkemotormarkedsfører ganske enkelt fortelle deg hvor mye du må betale i søkemotorannonsering for å øke belegget i dine lokaler.

Det er naturligvis andre faktorer som spiller inn, bl.a. volumet på hvor mange som søker etter relevante ord, men jeg er enig med Jack Welch:

"Simple messages travel faster, simpler designs reach the market faster and the elimination of clutter allows faster decision making."

En god søkemotormarkedsfører bruker tid på analyser, men hovedmålet er å komme opp med gode anbefalinger som lar seg gjennomføre.