Da telefonen ble oppfunnet hevdet ekspertene at telegrafen ville bli unødvendig. Da TV kom spådde folk at radioen ville dø ut. Det vi nå ser er at "radio" er på full fart inn igjen. Ved hjelp av ny teknologi, nye reklamemetoder og et utvidet publikum er radio nok en gang i vinden!
I fremtiden vil du ha fullstendig valgfrihet når du lytter på radio. Radioprogrammene vil være finansiert av reklame. Ikke reklame som i dag, men "contextual advertising", dvs. annonser som plasseres avhengig av innholdet i programmet. Lytter du til en fotballsending, vil du høre reklame knyttet til fotballreiser, sportsutstyr og annet som er interessant for en fotballidiot.
Lytter du på nyhetene mens du kjører på E-18 mot Asker, kan det tenkes at du får høre: "Statoil har nå tilbud på Cola, pølse og VG - Kun 53 kroner. Ta neste innkjøring til høyre etter avkjøringen mot Billingstad". Dette er et scenario som vil bli realitet om få år ved hjelp av innovasjonsstrømmer innen GPS-teknologi og søkemotorteknologi.
Måten det vil fungere på er at en radioprodusent vil markere hvor i programmet man ønsker reklame. Deretter vil annonsesystemer plassere relevant reklame - enten ved hjelp av å lese radioprogram-taggene eller ved hjelp av å analysere innholdet i programmet automatisk(litt lenger unna tror jeg). På denne måten kan man plassere reklamen i ettertid.
Mye av denne reklamen vil bli behandlet i annonsesystemer som Google Adwords, Yahoo Search Marketing og Microsoft Adcenter. Google kjøpte for en stund tilbake et firma som driver med radioannonsering.
tirsdag, september 12, 2006
Hvordan vil søkemotorene påvirke radiobransjen?
Etiketter:
innovasjon,
online markedsføring,
søkemotormarkedsføring
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar