Jeg har flyttet bloggen min til Kuttisme.no. Les innlegget om søkemotoroptimalisering her
torsdag, november 30, 2006
mandag, november 27, 2006
2007 blir et spennende år for mediebyråene
Jeg har tidligere skrevet en del om hva som kreves for å lykkes med søkemotormarkedsføring. Jeg leser i Aftenposten at Søkemotormarkedsføring nå tar et reklamejafs på nettet.
Dere får selv avgjøre om dette bør inkluderes i en bedrifts kjernekompetanse eller om det bør "outsources" til et mediebyrå, kommunikasjonsbyrå, reklamebyrå eller et firma som fokuserer kun på søkemotormarkedsføring. Uansett hva du velger - sørg for å ha eierskap og kontroll over dine egne Adwords/Yahoo Search Marketing konti.
Tidligere har det vært slik at strategien utformes i samarbeid med strategiske rådgiverer. Deretter kommer reklamebyrået inn og utarbeider det kreative budskapet før mediebyråene foreslår hvor budskapet skal kommuniseres. Denne prosessen varierer naturligvis fra bedrift til bedrift, men det er ihvertfall inntrykket mitt etter å jobbet med markedsføring som både kunde og rådgiver.
2007 blir et spennende år for mediebyråene. Hvert byrå må bestemme seg for hva de ønsker å gjøre når det gjelder søkemotormarkedsføring. De som ikke omfavner ny teknologi vil visne bort og forsvinne, mens de som omfavner mulighetene som søkemotormarkedsføring tilbyr, vil blomstre og dominere. Kjernekompetansen til mediebyråene ligger i at de har inngående kunnskap om forskjellige kanalene og diverse målgrupper. Med hjelp av denne kunnskapen hjelper de store og små bedrifter å plassere enorme markedsbudsjetter.
Forskjellen på tradisjonell markedsføring og markedsføring i søkemotorene er at i søkemotorene smelter strategi, budskap og medieplassering sammen. Bedriften velger hvilke søkeord som er relevante og skriver annonsetekster som fenger. Deretter står Google Adwords/Yahoo Search Marketing / Microsoft Adcenter / Ask Sponsored Listings for plasseringen på steder der det er relevant. Dermed blir den tradisjonelle medierådgiveren overflødig med mindre hun fokuserer på helheten, evt. bygger kunnskap rundt det kreative budskapet eller legger fokus på webanalyse.
Les mer om hva som kreves for å gjøre en god jobb med søkemotormarkedsføring.
10 gode råd når det gjelder søkemotormarkedsføring og valg av medierådgiver:
Hvis du ønsker en powerpoint av presentasjonen, send en SMS til 95726655 og oppgi e-postadressen din så sender jeg deg presentasjonen.
Dere får selv avgjøre om dette bør inkluderes i en bedrifts kjernekompetanse eller om det bør "outsources" til et mediebyrå, kommunikasjonsbyrå, reklamebyrå eller et firma som fokuserer kun på søkemotormarkedsføring. Uansett hva du velger - sørg for å ha eierskap og kontroll over dine egne Adwords/Yahoo Search Marketing konti.
Tidligere har det vært slik at strategien utformes i samarbeid med strategiske rådgiverer. Deretter kommer reklamebyrået inn og utarbeider det kreative budskapet før mediebyråene foreslår hvor budskapet skal kommuniseres. Denne prosessen varierer naturligvis fra bedrift til bedrift, men det er ihvertfall inntrykket mitt etter å jobbet med markedsføring som både kunde og rådgiver.
2007 blir et spennende år for mediebyråene. Hvert byrå må bestemme seg for hva de ønsker å gjøre når det gjelder søkemotormarkedsføring. De som ikke omfavner ny teknologi vil visne bort og forsvinne, mens de som omfavner mulighetene som søkemotormarkedsføring tilbyr, vil blomstre og dominere. Kjernekompetansen til mediebyråene ligger i at de har inngående kunnskap om forskjellige kanalene og diverse målgrupper. Med hjelp av denne kunnskapen hjelper de store og små bedrifter å plassere enorme markedsbudsjetter.
Forskjellen på tradisjonell markedsføring og markedsføring i søkemotorene er at i søkemotorene smelter strategi, budskap og medieplassering sammen. Bedriften velger hvilke søkeord som er relevante og skriver annonsetekster som fenger. Deretter står Google Adwords/Yahoo Search Marketing / Microsoft Adcenter / Ask Sponsored Listings for plasseringen på steder der det er relevant. Dermed blir den tradisjonelle medierådgiveren overflødig med mindre hun fokuserer på helheten, evt. bygger kunnskap rundt det kreative budskapet eller legger fokus på webanalyse.
Les mer om hva som kreves for å gjøre en god jobb med søkemotormarkedsføring.
10 gode råd når det gjelder søkemotormarkedsføring og valg av medierådgiver:
- Bygg kunnskap internt. Det du lærer av søkemotorene er hva dine kunder søker etter når de leter etter deg! Det er kjernekompetanse for enhver markedsavdeling.
- Eie annonsekontoene selv(ikke la deg mediebyrået ditt eie Adwordskontoene)
- Skaff en god rådgiver som er opptatt av kompetanseoverføring og felles læring.
- Webanalyse verktøy skal ikke koste skjorta(min tidligere arbeidsgiver Norwegian hadde klart seg fint med et gratisverktøy som Google Analytics - det handler ikke om avansert teknikk, det handler om brukervennlighet og brukernytte)
- Når du eier kontoene dine selv, så kan du invitere inn rådgivere når du trenger hjelp. Poenget er at du får full kontroll.
- Definer noen klare og konkrete mål for din virksomhet og din virksomhet på nett. Kommuniser målene til dine rådgivere og la dem konkurrere om å gjøre din markedsføring mer effektiv!
- Ikke vær redd for kannibalisering - Kjør full fart i alle kanaler og juster kronefordelingen basert på praktisk webanalyse. Når du er best på alt, så kan du begynne å tenke på kannibalisering
- Snakk med andre som jobber med webanalyse og del kunnskap(ikke del kunnskap om søkeord og hva som konverterer for din bedrift. Dette bør holdes hemmelig da det påvirker dine egne kostnader)
- Test masse! Test søkeord, annonsetekster, kanalvalg, landing pages og produktportefølje
- Les bloggen min + diverse andre blogger.
Deltaker nr. | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | ||
snitt | Antall 6ere | |||||||||||||
Relevant innhold | 5,42 | 7 | 6 | 5 | 6 | 5 | 4 | 6 | 6 | 5 | 6 | 6 | 4 | 6 |
Talers Fremføring | 5,33 | 5 | 6 | 5 | 6 | 5 | 5 | 6 | 6 | 4 | 5 | 6 | 5 | 5 |
Hvis du ønsker en powerpoint av presentasjonen, send en SMS til 95726655 og oppgi e-postadressen din så sender jeg deg presentasjonen.
Etiketter:
online markedsføring,
søkemotormarkedsføring,
webanalyse
Abonner på:
Innlegg (Atom)