fredag, februar 02, 2007

Hva ville du prioritert hvis du hadde 50 milliarder dollar?

Prioriteringer er en viktig del av hverdagen. Hva skal man bruke tiden sin på og hvor skal man legge ressursene. Dette er noe man må tenke på når man driver med markedsføring og ellers i hverdagen. Jeg har tidligere skrevet en artikkel med tittelen "An Investment approach to marketing". Artikkelen handler om å prioritere markedsaktiviteter basert på den faktiske avkastningen og gradvis flytte markedsmidler over på de aktivitetene som gir best avkastning.

Bjørn Lomborg holdt et glimrende foredrag på TED om prioritering av 50 milliarder dollar for å gjøre verden til et bedre sted. Jeg tenkte på foredraget da jeg leste overskriften i dagens VG: "Regjeringen må ta klimaansvar". Er det riktig å fokusere så mye på miljøet?

Se foredraget og kommenter gjerne. Jeg syntes foredraget er rimelig overbevisende, men det er klart jeg vil at miljøet skal være bra!

torsdag, februar 01, 2007

Betalt annonsering, merkevarenavn og kannibalisering

Jeg har erfart mange ganger at merkenavn gir høy konvertering i søkeordsannonser. Jeg har testet en del og det viser seg gang etter gang at folk søker etter merkevarenavn i Google og andre søkemotore. Nøkkelord research viser også at folk i stor grad bruker merkenavn når de søker i Google.

Dette leder til noen spørsmål:
  • Skal bedrifter kjøpe sitt eget merkenavn når de allerede dukker opp øverst i de naturlige søkeresultatene?
  • Skal man kjøpe konkurrenters merkevarenavn?
  • Skal man tillate affiliates å kjøpe merkevarebeskyttede navn?
  • Skal man tillate andre å by på merkevarebeskyttede navn?
Mitt klare svar på alle disse spørsmålene er JA!

Jeg har vært overbevist om det en lang stund og nå tør jeg å blogge om det etter å fått et meget klart svar fra Seth Godin da jeg sendte ham en e-post med spørsmålene. Seth Godin er en av verdens fremste markedsførere. Han har blant annet skrevet boken Purple Cow. Du bør lese boken hvis du ønsker å lykkes med online marketing.

Her er noen gode grunner til å være liberal når det gjelder merkevarenavn:

  • Ved å kjøpe dine egne merkevarenavn har du i større grad mulighet til å styre budskapet til kundene dine.
  • Hvis du ikke gjør det, så vil andre få "din" plassering.
  • Dine annonser vil få høyere klikkrate fordi annonsene dine er som oftest mest relevante. Dermed vil kostnad per klikk synke over tid, mens folk som kjøper "dine" ord vil se en stigende kostnad.
  • Du har mulighet til å lede kundene inn på relevante "kampanjesider"
Hvis du ikke er overbevisst, kan du lese følgende artikkel som omhandler vurderinger knyttet til kannibalisering i søkemotorene.