Word Perfect, Skriveassistenten, MS Works, Lotus Symphony, Wordpad, OpenOffice og MS Word er alle eksempler på "publiseringssystemer" eller tekstbehandlere folk har brukt til å produsere og redigere tekst på datamaskiner gjennom tidene.
Coretrek, iMaker, Digimaker, DynamicWeb, Synkron, CrownPeak, Snapper, Enonic, CustomPublish, EZ Publish, i-Tools og Macromedia Contribute er eksempler på gode Content management systemer (også kjent som publiseringssystemer, innholdsstyring, redigeringsverktøy, osv.) Disse verktøyene blir brukt til å produsere, redigere og organisere innhold på internett.
I løpet av de siste 5 årene har bedrifter løpt og kjøpt disse verktøyene og leverandørene sloss om kundene. Fokuset til leverandørene er ofte på hvordan kundens behov kan tilpasses til standard funksjonalitet i systemet, samtidig som leverandørene jager mot å utvikle ny funksjonalitet og fordele kostnadene over flere kunder.
Hvis sammenligningen mellom "publiseringsverktøy på desktopen" og "publiseringssystemer på webben" er forstålig, hvorfor er det ikke like stor fokus på tilpasning av MS Word i bedrifter som på tilpasning av CMS-verktøy? Les mer om norske publiseringssystemer
Sammenligningen er kanskje litt drøy, men etter å ha jobbet gjennom en del prosjekter og lest gjennom utrolig mange "kravspesifikasjoner" for web prosjekter og deretter lest Getting Real (link til Carl Størmer sammendrag av boken), så forstår jeg hvorfor veldig mange bedrifter er frustrerte over sine webprosjekter.
Tankene mine går da til Wikipedia, som jeg nettopp fikk full oversikt over etter å hå sett grunnleggeren Jimmy Whales på Ted Talk (anbefales) . Wikipedia er verden største og mest omfattende leksikon. Til min store overraskelse er det også totalt sett mer eksakt enn noe annet leksikon. Man skulle tro at Wikipedia har et meget solid CMS-verktøy med sine over 3 millioner artikler på 157 forskjellige språk! Faktum er at CMS-verktøyet til Wikipedia faktisk er ekstremt enkelt, skalerbart og brukervennlig. Gå til Wikipedia og les mer.
Sjekk hvor enkelt det er å redigere dokumenter og artikler i neste utgave av Wikipedia
fredag, august 25, 2006
torsdag, august 24, 2006
Ti gode råd når det gjelder annonsering på internett
Større og større andel av markedsbudsjettene flyttes over til internett. Markedsføringsbransjen begynner å lære, men allikevel er de fleste norske selskaper rimelig ferske i når det gjelder annonsering på internett.
Visste du f.eks. at 15% av Ford sitt totale markedsbudsjett på 1 billion dollar går til digital markedsføring og at noen av Fords forhandlere konverterer 1 av 5 avtaler som starter via nettet?
Visste du at 40% av "leads" får IKKE svar innen 24 timer og at rask respons på leads gir 4 ganger så høy konvertering?
Hvor skal man starte når det gjelder internett markedsføring?
Her er min sjekkliste når det gjelder internett markedsføring.
Visste du f.eks. at 15% av Ford sitt totale markedsbudsjett på 1 billion dollar går til digital markedsføring og at noen av Fords forhandlere konverterer 1 av 5 avtaler som starter via nettet?
Visste du at 40% av "leads" får IKKE svar innen 24 timer og at rask respons på leads gir 4 ganger så høy konvertering?
Hvor skal man starte når det gjelder internett markedsføring?
Her er min sjekkliste når det gjelder internett markedsføring.
- Tracking. Det første du må gjøre er å få på plass tracking / webanalyseverktøy / kampanjesporing slik at du kan måle alt du gjør.
- Søkemotormarkedsføring. Lær deg mer om søkemotormarkedsføring og søkemotoroptimalisering
- Kartlegg nettsteder som "matcher" dine produkter eller tjenester
- Mål alt du gjør. Start bredt og mål alt. Vær åpen med annonsetilbyderen og be om gratis "test-periode" eller i det minste delt risk.
- A/B-testing. Benytt minst to annonsetyper/annonsebudskap i hver kanal og mål hva som fungerer best.
- Webanalyse. Tilegne deg dybdekunnskap om webanalyse og Google Adwords/Yahoo Search Marketing. En alternativ løsning er å ansette en person med dybdekompetanse innen web analytics.
- Kontinuerlig forbedring. Bruk kunnskapen du tilegner deg om dine produkter og tjenester til å videreutvikle dine produkter og tjenester. Benytt lærdommen offline. Kombiner online markedsføring med offline markedsføring.
- Tenk enkelt. Ikke heng deg opp i analysene. Vær praktisk i tankegangen. Poenget med å analysere er å omdanne kunnskapen til rask handling. Da får du en konkurransefordel.
- E-postmarkedsføring. Start å samle inn e-postadresser og "tillatelse" fra i alle kontaktpunkter med kunder og prospekter. Vær nøye med datainnsamlingen.
- Brukervennlighet. Sørg for at nettstedet ditt er brukervennlig under kontinuerlig utvikling. Gjør kontinuerlige brukertester og spør brukertesteksperter om hjelp
Er du interessert i mer?
onsdag, august 23, 2006
Ikke helt søkemotor-relatert, men viralt er det ihvertfall
En virkelig bra gjennomført videomanipulasjon og viral sak av George Bush. Den varer en god stund, men det er absolutt verdt å se på. Jeg lurer på om de som har laget den måler hvor mange ganger den blir vist.
Abonner på:
Innlegg (Atom)