tirsdag, august 01, 2006
Nyttig og praktisk video om webstrategi og webutvikling
Reimar Vetne er en dyktig kar med god oversikt over webstrategier og webutvikling. Han har nå lagt ut en videopresentasjon som kan være nyttig å ta en titt på. Se Reimar's video presentasjon. Den er 19 minutter lang. Kan noen fortelle meg hvordan jeg enkelt kan laste ned video til iPod'en min?
Tips til Reimar: Lag et skriftlig sammendrag av innholdet i videon slik at jeg raskt kan evaluere hvilket innhold som er interessant for meg.
Tips til Reimar: Lag et skriftlig sammendrag av innholdet i videon slik at jeg raskt kan evaluere hvilket innhold som er interessant for meg.
Reisebestilling til Sørlandet
Seth Godin hadde noen interessante fremtidstanker om søkemotorer er om dagen. Det handler om mange av de samme prinsippene som vi har når det gjelder Flysiden.
På Flysiden er ideen at vi skal samle priser og tilgjengelighet fra flere reiseleverandører på et sted slik at jeg som sluttkunde slipper å besøke SAS.no, Norwegian.no, Widerøe.no, Sterling.no, CoastAir.no, NSB.no, Nor-Way Bussekspress, Konkurrenten.no når jeg skal fra Oslo til Kristiansand.
Det jeg som kunde er opptatt av er å raskt bestille en reise til Kristiansand uten å måtte bruke MASSE tid på søke etter rutetider og priser. Det handler om å gjøre det enkelt for kunden!
Flysiden.no og Seth Godin's tanker er gode, men det krever at norske reiseaktører forstår viktigheten av "åpne systemer" som gjør det enkelt for nye aktører å hente informasjon fra forskjellige kilder. Utfordringen for Flysiden.no er at Norwegian Air Shuttle (min tidligere arbeidsgiver) og andre etablerte aktører, ser på Flysiden.no som en konkurrent og dermed sperrer sine systemer for oss(grr..) av frykt for at kundene skulle svikte Norwegian.no og heller bestille sine reiser på Flysiden. Dette er dumt for forbrukeren, det hindrer innovasjon fra mindre aktører og det kan på sikt skade omdømmet til Norwegian. Norwegian er utenom dette et glimrende selskap som virkelig har bidratt til at folk handler mer på internett.
Suksessrike selskaper som Google, Yahoo, 37 Signals, Sterling og Campaign Monitor jobber kontinuerlig med å gjøre sine systemer åpne slik at 3.parts aktører enkelt kan hente data og skape nye og innovative løsninger.
På fredag skal jeg til Kr.sand for å møte med Dyreparken. Folka i Dyreparken har skjønt verdien av å samarbeide med resten av turistnæringen(også konkurrenter) for å få flere folk til landsdelen og få de til å være der lenger. Dermed skaper de en større kake i samarbeid med "konkurrenter" og totalmarkedet blir større. Les mer om det i Travelnews.
Mange av disse tankene kan du også lese mer om i boken Co-opetition. Den handler i stor grad om å samarbeide med konkurrenter om å bake en større kake og deretter å konkurrere for å dele opp kaken.
På Flysiden er ideen at vi skal samle priser og tilgjengelighet fra flere reiseleverandører på et sted slik at jeg som sluttkunde slipper å besøke SAS.no, Norwegian.no, Widerøe.no, Sterling.no, CoastAir.no, NSB.no, Nor-Way Bussekspress, Konkurrenten.no når jeg skal fra Oslo til Kristiansand.
Det jeg som kunde er opptatt av er å raskt bestille en reise til Kristiansand uten å måtte bruke MASSE tid på søke etter rutetider og priser. Det handler om å gjøre det enkelt for kunden!
Flysiden.no og Seth Godin's tanker er gode, men det krever at norske reiseaktører forstår viktigheten av "åpne systemer" som gjør det enkelt for nye aktører å hente informasjon fra forskjellige kilder. Utfordringen for Flysiden.no er at Norwegian Air Shuttle (min tidligere arbeidsgiver) og andre etablerte aktører, ser på Flysiden.no som en konkurrent og dermed sperrer sine systemer for oss(grr..) av frykt for at kundene skulle svikte Norwegian.no og heller bestille sine reiser på Flysiden. Dette er dumt for forbrukeren, det hindrer innovasjon fra mindre aktører og det kan på sikt skade omdømmet til Norwegian. Norwegian er utenom dette et glimrende selskap som virkelig har bidratt til at folk handler mer på internett.
Suksessrike selskaper som Google, Yahoo, 37 Signals, Sterling og Campaign Monitor jobber kontinuerlig med å gjøre sine systemer åpne slik at 3.parts aktører enkelt kan hente data og skape nye og innovative løsninger.
På fredag skal jeg til Kr.sand for å møte med Dyreparken. Folka i Dyreparken har skjønt verdien av å samarbeide med resten av turistnæringen(også konkurrenter) for å få flere folk til landsdelen og få de til å være der lenger. Dermed skaper de en større kake i samarbeid med "konkurrenter" og totalmarkedet blir større. Les mer om det i Travelnews.
Mange av disse tankene kan du også lese mer om i boken Co-opetition. Den handler i stor grad om å samarbeide med konkurrenter om å bake en større kake og deretter å konkurrere for å dele opp kaken.
søndag, juli 30, 2006
Mer om blogging
En blogg er teknisk sett bare et nettsted hvor man enkelt kan publisere meldinger/informasjon.
Hvis du er usikker på om blogging er relevant, les følgende sitat fra Eric Scmidt, sjefen i Google:
"I believe that this notion of self-publishing, which is what Blogger and blogging are really about, is the next big wave of human communication. The last big wave was Web activity. Before that one it was e-mail. Instant messaging was in extension of e-mail, real-time e-mail."
Du mener kanskje at blogging er en "hype", på lik linje med tidligere "hyper" som f.eks telefonen, datamaskiner, mobiltelefoner, PC'er, internett, e-post, IP-telefoni. Overdriver jeg?
Her er hva noen annerkjente personer har sagt om noen av de overnevnte "hypene".
- Telefonen: USA's 19. president i 1876: “An amazing invention - but who would ever want to use one?”)
- Datamaskiner: IBM's styreformann i 1943: "I think there is a world market for maybe five computers"
- PC (Bill Gates i 1981: " 640K ought to be enough for anybody")
- Mobiltelefonen (1984: Det er kun oljearbeidere og travle forretningsfolk som trenger mobil)
Hvis du er i tvil om verdien av blogger for norske firmaer, kan du se eksempler på blogbruk i følgende bransjer:
- Eiendomsmeglerbransjen
- Advokatbransjen
- Datamaskinbransjen
Woopidoo er en nyttig kilder for business sitater
Abonner på:
Innlegg (Atom)