Her er en rask oversikt over egenskapene du må besitte for å gjøre en god jobb med søkemotormarkedsføring:
- Kunnskap om produkt/tjeneste og målgruppe
- Evnen til å organisere ord i logiske grupper
- Evnen til å skrive effektive annonsetekster
- Innsikt i brukervennlighet og konverteringsrater
- Innsikt i webanalyse og måleverktøy
- Kreativitet
- Teknisk kompetanse
Jeg begynner med kunnskap om produkt/tjeneste og målgruppe. Jeg skriver mer om de andre etterhvert.
Kunnskap om produkt/tjeneste og målgruppe
For å kunne gjøre en god jobb må man vite hva målgruppen er opptatt av og hva som får dem til å kjøpe. Man må vite litt om de forskjellige fasene i "kjøpsprosessen":
1. Oppdagelse - hvilke ord bruker brukeren for å utforske problemet?
2. Research - brukeren innhenter opplysninger om produktet, samt leverandører
3. Sammenlingning - brukeren sammenligner kjøpskriterier som tilgjengelig, pris, leveringsbetingelser, etc.
4. Kjøp - brukeren skal kjøpe og er konkret i atferden. Her snakker vi serienummer og produktnavn.
Neste side>>
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar