Trafikk er et rimelig enkelt begrep. Målet er å tiltrekke mest mulig relevant trafikk til din butikk.
Konverteringsrate er det litt flere som sliter med. Konverteringsraten er forholdet mellom trafikk og ønskede hendelser(salg, registreringer, forespørsler, nedlastninger, etc)
Det er viktig å ha et mål med alle markedskampanjer.
Forklaring: Hvis målet er å selge mest mulig telefoner fra nettstedet, så er 1 salg = 1 konvertering. Hvis målet er å få flest mulig "leads", så er det antall utfylte interesseskjemaer som gjelder som en konvertering.
Tips: Jeg fant en enkel liten netttjeneste som gjør det enklere å forklare viktigheten av konverteringsrateforbedringer. Prøv den her (instruksjoner: legg inn tall fra ditt nettsted og sjekk hvor stor påvirkning en liten endring i konveringsraten har på bunnlinjen. Dobbeltklikk på feltet du ønsker å endre)
Eksempel: Du selger mobiltelefoner på nett. Du har 1000 besøkende per dag og selger ca. 20 telefoner om dagen til gj.snittspris på kr. 2500. Din konverteringsrate er 2%. Hvis du nå gjør en enkel endring på nettsiden din som gjør det litt enklere å bestille, så vil konverteringsraten din kanskje øke med 0,3%.
Suksess: Denne lille forbedringen vil gi relativt store utslag på sluttlinjen. Salget vil øke fra kr. 50 000 per dag til kr. 57 500 per dag - en 15% salgsøkning. Hva betyr det for bunnlinjen?
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar