torsdag, august 10, 2006

Hvorfor alle bedriftsledere bør blogge.

Før jeg leste boken Naked Conversations var en blog et sted hvor hvemsomhelst kunne skrive litt, nesten som en slags dagbok. Rent teknisk er blogging ikke noe annet enn et nettsted hvor det er ekstremt enkelt å publisere informasjon. Den nyeste informasjonen dukker opp øverst på siden og noen bloggeprogramvarer lar deg kategorisere informasjonen. Etter å lest boken og studert diverse bloggere rundt omkring i verden, har jeg endret mening.

Faktisk er det slik at "business blogging" har eksplodert rundt omkring i verden. Så her er 5 gode grunner til norske ledere som vurderer blogging:

1. Bedriftens stemme - vet du virkelig hva sjefen din tenker. Har du aning om hva sjefen går igjennom, hva som er viktig for henne. Hva slags menneske er sjefen din? Har du mulighet til å be sjefen om hjelp? Hva skjer i firmaet generelt? S om oftest er denne informasjonen utilgjengelig for de fleste i firmaet - og - noen sjefer vil ha det slik! Det er mye arbeid å kommunisere, men hvis du vil at din stemme skal være firmaet's stemme, så er blogging ekstremt effektivt.

2. Kommentar aggregator - For en tidsbesparelse. Hvis en av dine lesere har et spørsmål, så er det ganske sannsynlig at andre lurer på det samme. Da er det ganske praktisk å kunne besvare alle på en gang - på et sted.

3. Kundedialog og tillit - En god sjef er opptatt av kundetilfredshet. De fleste av verdens ledere er enige om at en god sjef har god kontakt med kundene. En sjef som blogger viser at firmaet er noe mer en bare et firma. Ved å blogge viser du kunder og andre at personer står bak det som skjer. Det skaper troverdighet og tillit.

4. Trafikk generator - en god blogg skaffer trafikk og oppmerksomhet til selskapets nettsted. Hvis man kombinerer en blogg med andre markedsføringskanaler, kan en blogg være med på å drive business gjennom å skape tillit. I tillegg så er blogger effektive når det gjelder synlighet i søkemotorer.

5. RSS feeds - noen mennesker liker å motta informasjon på såkalte RSS feeds. Dette er enkelt med en blogg. Jeg har skrevet om RSS tidligere.

Er du redd for hva som kan skje hvis ansatte blogger om det de vil? Ikke vær redd. Det viser seg at det er meget få caser hvor blogging har skapt problemer. Noen er redde for at ansatte skal spre forretningshemmeligheter eller si noe de ikke skulle sagt. Faktum er at dette faktisk ikke er et stort problem. Av alle de millioner av blogger som finnes er det ekstremt vanskelig å oppdrive eksempler på blogging som har gått galt.

Mye av dette innholdet er direkte oversatt fra en bra blogg, men jeg har piffet det opp med noen egne kommentarer:)

4 kommentarer:

Kim Stian Ervik sa...

Det skal bli spennende å se om dette kommer til å ta av i noen grad i Norge. Jeg er skeptisk, men kanskje noen PR byråer vil ta opp hansken og overtale noen bedriftsledere snart.

Philip sa...

Jeg var også rimelig skeptisk før jeg leste Naked conversations. Den er absolutt å anbefale.

Magnus sa...

Foreløpig så er det ikke så veldig utbredt i Norge, men de finnes. Hartmark Consulting, Aptoma og Sesam blogger allerede og det er en del som har planer om å gjøre det. Selv om det foreløpig ikke er utbredt med "corporate blogging" her i Norge så er det overraskende mange bedrifter og organisasjoner som leser blogger, og da for å se etter omtale av egen organisasjon, holded seg oppdatert på trender og lignende. Tror nok at vi vil se en oppgang i firmablogging her i Norge i året/årene som kommer, og for de som er ekstra interesserte arrangerer Dataforeningen frokostmøte om temaet 31. august, hvor man får høre om erfaringer fra norske bloggere.

Are sa...

... og NetLife Research: www.iallenkelhet.no