tirsdag, september 26, 2006

20 kroner per klikk!

Noen firmaer får panikk når de får beskjed om at de må betale 20 kroner per klikk for annonser i Google. Totalkostnadene blir fort høye med slike priser... Poenget er at hvis man vet (og det kan man vite ved hjelp av webanalyse)at 1 av 10 klikk fører til salg, så vet man at man får 1 salg for 200 kr. (20 kr x 10 klikk)

Hvis man selger kurs til 3500 kr. per deltaker, så er 200 i markedsføringskostnad ganske bra.

Hvis du har plass til 20 personer på kurset, så kan du med regnestykket over fylle opp kurset med et markedsbudsjett på kr. 4000.

De faktorene som avgjør om dette regnestykket er realistisk er:

Søkevolumet
- Antall søk som blir gjort i Google med relevante ord for kurs (dvs. kurs, kurspåmelding, seminarer, etc)

Klikkraten - hvor mange som klikker på annonsen i forhold til hvor mange ganger annonsen vises.

Konverteringsraten - hvor mange ender opp med å melde seg på i forhold til antall søk som blir gjort? Søk etter "kurs" er mer relevant enn f.eks. "videreutdanning".

Klikkprisen - hvis det er mange som konkurrerer om samme nøkkelord, så øker prisen.

Ingen kommentarer: