mandag, september 25, 2006
Bloggulf fra Gilde
Nå forsøker Gilde seg med Bloggulf. Det er en kombinasjon av markedsstunt og blogging. Jeg syntes initiativet er bra, men jeg tror de har misforstått bloggekonseptet litt når de kjører en stor bannerannonse i Dagbladet for den nye bloggen.
Mulig det funker fordi det er nytt og annerledes. Det er også mulig det funker fordi ingen har gjort det før, men jeg er skeptisk. En blogg skal være personlig og direkte og det skal være tydelig hvem avsenderen er.
Jeg applauderer initiativet til Gilde(og APT), men jeg stiller spørsmål ved opplegget. Jeg måtte gjøre en domenelookup for å se hvem som sto bak den. Blogging handler om å være ærlig, direkte og personlig. Bloggulf er litt for profft designet og bildene litt for bra. Dessuten så mangler det personlige. Med litt mer research fant jeg ut at APT står bak Bloggulf
Igjen - Jeg syntes det er kult, innovativt og spennende, men ærligheten og det personlige mangler. Her kan du lese punktene som har gjort blogging i Microsoft til en suksess.
Hvor viktig er søk?
- Har du mye informasjon, så er søk den viktigste navigasjonsmetoden
- Har du mindre informasjon, så bør "browsing" være i fokus.
- 90% av firmaer oppgir at "søk" er primærnavigasjonsmetoden på nettstedet deres. (Forrester Research)
- 82% av besøkende benytter nettstedsøk for å finne informasjon.(Jupiter Research)
- 80% av brukere forlater nettstedet hvis søkefunksjonaliteten er dårlig. (Jupiter)
tirsdag, september 19, 2006
Google får ikke linke
Jeg leser i Propaganda i dag at Google har blitt ilagt dagbøter for indeksere og vise frem nyheter fra en belgisk avis.
Det har vært en rekke rettsaker knyttet til temaet. Google har bl.a. vunnet en sak hvor cachet innhold som er modifisert blir regnet som "Fair use".
Det ser ut som trenden er at Europeere er mer konservative enn amerikanere når det gjelder digital copyright law.
Hvis man ikke ønsker at Google skal indeksere en tjeneste er det enkelt å legge inn en liten kode som forteller søkemotorene at innholdet ikke skal indekseres. Les mer om hva du kan gjøre for å unngå Google indeksering av innhold.
Hele denne saken kommer antageligvis til å ende med at Google kutter ut den belgiske avisen som klager og heller linker til en annen avis. Dermed mister den belgiske avisen masse lesere og Google lever videre. (oppdatering 20.september 2006: Nå har det skjedd. Google har kuttet ut hele avisen fra Google News og fra Google i Belgia. UFFDA)
Det hele får meg til å tenke på filmindustriens reaksjon på VHS og videoutleie. Filmindustrien var livredde for å dele innholdet og tape penger. Historien viser jo at VHS og video-utleie har ført til enorm vekst. Dette vil skje med avisinnhold, bokinnhold og musikk også. Jeg anbefaler "The Long Tail". Der påpekes en rekke interessante vinkler rundt opphavsrett.
mandag, september 18, 2006
Søkemotoroptimalsering og Wikipedia
Det er en overraskelse for mange at informasjonen i Wikipedia er rimelig korrekt og oppdatert. Eksperter har faktisk gjort undersøkelser hvor de har sammenlignet feil i vanlige leksikon med feil i Wikipedia. Resultatet av undersøkelsene viser at Wikipedia faktisk er av høyere kvalitet enn tradisjonelle leksikon. Etter slike undersøkelser blir Wikipedia raskt rettet opp, men de tradisjonelle leksikonene må vente til neste utgave før feilene er rettet opp.
Wikipedia artikler dukker relativt høyt opp på søkemotorresultatsidene. Derfor bør bedrifter være opptatt av at det finnes oppdatert informasjon om dem selv i Wikipedia. Før du blir Wikipedia redaktør, bør du lese velkomstmeldingen fra Wikipedia. Før en søkemotormarkedsfører begynner å redigere informasjon, bør "reklame-hatten" legges bort. Wikipedia handler om å produsere kvalitetsinnhold. Wikipedia er ikke noe bedriftskatalog eller katalog-tjeneste.
Ønsker du å lære mer om? Se på presentasjonen av grunnleggeren av Wikipedia:
søndag, september 17, 2006
Betalte annonser i tradisjonelle økonomissystemer
Google Adwords er annonser som dukker opp når du søker i Google, i andre søkemotorer og på diverse nettsteder som er Google partnere.
Nå er Google i ferd med å utnytte Google Adwords systemet til å komme seg inn i andre kanaler som radio, tradisjonell programvare, community nettsteder ,TV og spill.
Det Google gjør, er å samle inn alle annonsører, kreativt materiale, tekster, video, lydfiler og responstall på et sted og deretter utnytte dette på alle tenkelige måter. Det ligner kanskje lytt på hva Microsoft gjorde med operativsystemet på PC'en.
Google Adwords kan på sett og vis bli operativsystemet for all annonsering. Fremtidens TV-reklame blir spilt inn og lastet opp i Google Adwords. Deretter kan TV-kanalene(og alle andre som produserer video), legg inn noe kode i de hel-digitale sendingene hvor innholdet analyseres og reklamen plasseres av Google basert på relevansen av det redaksjonelle innholdet.
På samme måte som Microsoft utnyttet Windows operativsystemet til å knuse konkurrenter, kommer Google til å utnytte den sentrale databasen til å terrorisere sine motstandere.
Hvorfor ikke la Google styre annonseringen i avisene. Kontekstuell reklame er mer effektivt en "vanlig" reklame, så hvis en avis lar Google's søketeknologi analysere innholdet i avisen og lar Google styre hvilke annonser som vises, så vil annonsørene få mer for pengene, samtidig som leserens opplevelse blir mer relevant!
Alt som produseres digitalt kan inneholde Google annonser. Hvorfor ikke printe reklame på melkekartongene?
fredag, september 15, 2006
Søkemotormarkedsføring: Kreativitet
- Kunnskap om produkt/tjeneste og målgruppe
- Evnen til å organisere ord i logiske grupper
- Evnen til å skrive effektive annonsetekster
- Innsikt i brukervennlighet og konverteringsrater
- Innsikt i webanalyse og måleverktøy
- Kreativitet
- Teknisk kompetanse
Kreativitet
Kreative evner er nødvendig når det gjelder både nøkkelord-research og annonseskriving. Når det gjelder søkemotorannonsering så er valg av nøkkelord og statistikk knyttet til nøkkelord og konvertering sett på som en forretningshemmelighet.
Dermed må hver enkelt søkemotormarkedsfører gjøre sin egen research. De mest effektive nøkkelordene kommer noen ganger opp som en tilfeldighet når du snakker med noen som kjenner produktet du skal markedsføre veldig godt.
Det gjelder å brainstorme og finne alle ordene som en potensiell kunde kan tenkes å søke etter når de er på jakt etter det du tilbyr.
Den andre delen knyttet til kreativitet er annonseskriving. Det gjelder å teste nye tekster og forsøke nye ting. En tekst som fungerer godt til å begynne med, kan fungere mindre bra ettersom konkurransen blant annonsørene øker. Da gjelder det å tenke nytt og annerledes.
Hvis alle annonsene ser like ut, så klikker kanskje folk på de som ser annerledes ut?
onsdag, september 13, 2006
10 ting din bedrift bør overvvåke
tirsdag, september 12, 2006
Hvordan vil søkemotorene påvirke radiobransjen?
I fremtiden vil du ha fullstendig valgfrihet når du lytter på radio. Radioprogrammene vil være finansiert av reklame. Ikke reklame som i dag, men "contextual advertising", dvs. annonser som plasseres avhengig av innholdet i programmet. Lytter du til en fotballsending, vil du høre reklame knyttet til fotballreiser, sportsutstyr og annet som er interessant for en fotballidiot.
Lytter du på nyhetene mens du kjører på E-18 mot Asker, kan det tenkes at du får høre: "Statoil har nå tilbud på Cola, pølse og VG - Kun 53 kroner. Ta neste innkjøring til høyre etter avkjøringen mot Billingstad". Dette er et scenario som vil bli realitet om få år ved hjelp av innovasjonsstrømmer innen GPS-teknologi og søkemotorteknologi.
Måten det vil fungere på er at en radioprodusent vil markere hvor i programmet man ønsker reklame. Deretter vil annonsesystemer plassere relevant reklame - enten ved hjelp av å lese radioprogram-taggene eller ved hjelp av å analysere innholdet i programmet automatisk(litt lenger unna tror jeg). På denne måten kan man plassere reklamen i ettertid.
Mye av denne reklamen vil bli behandlet i annonsesystemer som Google Adwords, Yahoo Search Marketing og Microsoft Adcenter. Google kjøpte for en stund tilbake et firma som driver med radioannonsering.
mandag, september 11, 2006
Søkemotormarkedsføring: Innsikt i webanalyse og måleverktøy
- Kunnskap om produkt/tjeneste og målgruppe
- Evnen til å organisere ord i logiske grupper
- Evnen til å skrive effektive annonsetekster
- Innsikt i brukervennlighet og konverteringsrater
- Innsikt i webanalyse og måleverktøy
- Kreativitet
- Teknisk kompetanse
En dyktig søkemotormarkedsfører er avhengig av statistikk og måling. Statistikken danner grunnlaget for suksess. Tenk deg f.eks. at du tilbyr bryllupslokaler på Lillehammer. Et relevant nøkkelord for din bedrift vil da være:
f.eks. "Bryllupslokaler Lillehammer"
- Når noen søker etter "bryllupslokaler lillehammer" er det ganske sannsynlig at personen planlegger et bryllup i Lillehammer-området.
- Hvis din bedrift har bryllupslokaler, så regner jeg med at inntjeningen på et bryllup er rimelig høyt.(hvor mye er profitten per bryllup?)
- Hvis vi vet at 1 av 10 som søker etter "bryllupslokaler lillehammer" ender opp med å bestille bryllupslokaler, er vi villige til å betale ganske mye.
- Hvis et bryllupsarrangement i dine lokaler gir kr. 10 000 i overskudd - så går Adwords-annonseringen i null hvis vi betaler kr. 1000 per klikk
Det er naturligvis andre faktorer som spiller inn, bl.a. volumet på hvor mange som søker etter relevante ord, men jeg er enig med Jack Welch:
"Simple messages travel faster, simpler designs reach the market faster and the elimination of clutter allows faster decision making."
En god søkemotormarkedsfører bruker tid på analyser, men hovedmålet er å komme opp med gode anbefalinger som lar seg gjennomføre.
torsdag, september 07, 2006
Søkemotormarkedsføring: Innsikt i brukervennlighet og konverteringsrate
- Kunnskap om produkt/tjeneste og målgruppe
- Evnen til å organisere ord i logiske grupper
- Evnen til å skrive effektive annonsetekster
- Innsikt i brukervennlighet og konverteringsrater
- Innsikt i webanalyse og måleverktøy
- Kreativitet
- Teknisk kompetanse
Innsikt i brukervennlighet og konverteringsrate
En søkemotormarkedsfører kan være dyktig på å generere massive mengder med trafikk til et nettsted, men hvis ikke trafikken fører til salg(eller annen ønsket handling), har trafikken veldig lite å si.
Det er derfor viktig å ha kunnskap om hva som får folk til handle på nett. Stikkord her er enkelhet, trygghet, lesbarhet, brukertester, A/B-testing og en rekke andre ting som får folk til å komme seg igjennom bestillingsprosessen og handle.
Konverteringsraten avgjøres i hovedsak av to ting:
- I hvilken grad er den besøkende klar til å handle når han kommer til nettstedet ditt
- Hvor enkelt og tryggt er det å bestille hos deg.
Det er kanskje mulig å sette sammen et regnestykke:
80% kjøpelyst x 50% Enkelhet = kjøpsannsynlighet på 40%
Dette må ikke forveksles med konverteringsrate. Hva er konverteringsrate?
En søkemotormarkedsførers primæroppgave er å identifisere ord som folk med høy kjøpelyst bruker når de søker i Google. I tillegg må søkemotormarkedsføreren skrive annonser som appellerer til brukeren når de søker. En interaksjonsdesigner og usability ekspert har som oppgave å gjøre det enkelt og mest mulig intuitivt å kjøpe. Her kan usability ekspertene fra Netlife Research være et godt alternativ.
Hvor man skal satse pengene sine blir en helhetsvurdering, men jeg anbefaler delingsmodell hvor inkrementale forbedringer gjøres på begge områder.
onsdag, september 06, 2006
En god søkemotormarkedsfører: Evnen til å skrive effektive annonsetekster
- Kunnskap om produkt/tjeneste og målgruppe
- Evnen til å organisere ord i logiske grupper
- Evnen til å skrive effektive annonsetekster
- Innsikt i brukervennlighet og konverteringsrater
- Innsikt i webanalyse og måleverktøy
- Kreativitet
- Teknisk kompetanse
Evnen til å skrive effektive annonsetekster
Effektive annonsetekster på nett er annonser som får brukeren til å gjøre det du ønsker at de skal gjøre. På nett er alt målbart og med Google Adwords kan du teste hvert ord til minste detalje. Søkeordsannonsering er derfor en drøm for personer fra DM-bransjen som er opptatt av testing og måling. Tradisjonelle direkte markedsførere måtte vente uker og måneder på tilbakemelding på sine tekster. Med søkeordsannonsering Google eller Yahoo får man tilbakemelding i løpet av en dag eller to(avhengig av søkevolumet).
En god annonse i Google inneholder søkeordet i tittelfeltet og i selve teksten. Det er viktig at teksten flyter og "svinger". Det er viktig at teksten er nøytral og informativ. Statistikken viser faktisk i mange tilfeller at de mest nøytrale og informative tekstene er de som gir flest klikk. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at de mest effektive annonsene er de som ligner mest på de organiske resultatene. En annen observasjon er at stor bokstav i webadressen kan gi bedre klikkrater. Gulltipset er å bruke dynamic keyword insertion i Google Adwords. Denne funksjonen gjør at du kan dynamisk plassere ordet som blir søkt etter i annonseteksten. Dermed utheves ordet og responsraten øker
Neste side>>
mandag, september 04, 2006
En god søkemotormarkedsfører: Evnen til å organisere ord i logiske grupper
- Kunnskap om produkt/tjeneste og målgruppe
- Evnen til å organisere ord i logiske grupper
- Evnen til å skrive effektive annonsetekster
- Innsikt i brukervennlighet og konverteringsrater
- Innsikt i webanalyse og måleverktøy
- Kreativitet
- Teknisk kompetanse
Evnen til å organisere ord i logiske grupper
Når man har identifisert målgruppene og de viktigste trigger-ordene, må man organisere ordene i logiske grupper slik at det blir enkelt å knytte relevante annonser til de forskjellige nøkkelordene. Man må også tenke litt på hvordan man kan organisere kampanjer og annonsegrupper i forhold til budsjettering og rapportering. Denne delen kan sammenlignes med måten annonsører benytter forskjellige reklameannonser avhengig av hvor annonsene skal vises. Man bruker f.eks. ikke samme budskap og annonse i VG som man gjør i Dagens Næringsliv.
I VG/Dagens Næringsliv-eksempelet knytter man annonsene til en annonsekanal/målgruppe. I VG/Dagens Næringsliv går de også ned på seksjon av avisen og lar annonsører vise forskjellige typer annonsetekster avhengig av hvilken seksjon(Finans, innenriks, sporten) de vises. En person som er interessert i fotball responderer med større sannsynlighet på en fotball-reise reklame enn en person som er interessert i hvalsafari i Nord-Norge.
I søkemotorannonsering tar man skrittet videre og går helt ned til hvert enkelt ord. Hvis man tenker seg at en sportsjournalist i VG skriver om Fotballlandskampen i Budapest, om Ole Gunnar Solskjær og veien til EM i Østerrike/Sveits, så kan man tenke seg at annonsene som vises er direkte relaterte til ordene Budapest, Solskjær, Østerrike og Sveits.
Skillet mellom det redaksjonelle og kommersielle forsvinner gradvis. Annonsene får høyere responsrate og på sikt vil annonseprisene stige pga. høyere konkurranse. På sikt vil alle aviser tjene penger fordi annonsørene får mer igjen for pengene. På sikt vil leserne sette pris på at det redaksjonelle og det kommersielle blandes - bare det gjøres på riktig måte.
Neste side>>
Hva kjennetegner en god søkemotormarkedsfører?
Her er en rask oversikt over egenskapene du må besitte for å gjøre en god jobb med søkemotormarkedsføring:
- Kunnskap om produkt/tjeneste og målgruppe
- Evnen til å organisere ord i logiske grupper
- Evnen til å skrive effektive annonsetekster
- Innsikt i brukervennlighet og konverteringsrater
- Innsikt i webanalyse og måleverktøy
- Kreativitet
- Teknisk kompetanse
Jeg begynner med kunnskap om produkt/tjeneste og målgruppe. Jeg skriver mer om de andre etterhvert.
Kunnskap om produkt/tjeneste og målgruppe
For å kunne gjøre en god jobb må man vite hva målgruppen er opptatt av og hva som får dem til å kjøpe. Man må vite litt om de forskjellige fasene i "kjøpsprosessen":
1. Oppdagelse - hvilke ord bruker brukeren for å utforske problemet?
2. Research - brukeren innhenter opplysninger om produktet, samt leverandører
3. Sammenlingning - brukeren sammenligner kjøpskriterier som tilgjengelig, pris, leveringsbetingelser, etc.
4. Kjøp - brukeren skal kjøpe og er konkret i atferden. Her snakker vi serienummer og produktnavn.
Neste side>>
torsdag, august 31, 2006
Google boksøk og "The long tail"
Hvis du er en forfatterspire som ønsker å publisere bok, bør du ta en titt på Lulu.com.
Lulu.com er et godt eksempel på dagens buzz-ord i Norge: Den Lange Halen - eller The Long Tail.
mandag, august 28, 2006
Color Line, Firmablogging og branding..
Jeg tror at fremtidens "brand-vinnere" er de bedrifter som tør å vise personene som jobber i firmaet både i personlige podcasts og blogger. Jeg tror blogger kan føre til at kunder føler en trygghet og en tillit til bedriften fordi de kan se menneskene som jobber der! Les mer om hvorfor alle bedrifter bør blogge.
Are i Netlife Research har laget en bra presentasjon om firmablogging
fredag, august 25, 2006
Wikipedia, søkemotormarkedsføring og publiseringssystemer
Coretrek, iMaker, Digimaker, DynamicWeb, Synkron, CrownPeak, Snapper, Enonic, CustomPublish, EZ Publish, i-Tools og Macromedia Contribute er eksempler på gode Content management systemer (også kjent som publiseringssystemer, innholdsstyring, redigeringsverktøy, osv.) Disse verktøyene blir brukt til å produsere, redigere og organisere innhold på internett.
I løpet av de siste 5 årene har bedrifter løpt og kjøpt disse verktøyene og leverandørene sloss om kundene. Fokuset til leverandørene er ofte på hvordan kundens behov kan tilpasses til standard funksjonalitet i systemet, samtidig som leverandørene jager mot å utvikle ny funksjonalitet og fordele kostnadene over flere kunder.
Hvis sammenligningen mellom "publiseringsverktøy på desktopen" og "publiseringssystemer på webben" er forstålig, hvorfor er det ikke like stor fokus på tilpasning av MS Word i bedrifter som på tilpasning av CMS-verktøy? Les mer om norske publiseringssystemer
Sammenligningen er kanskje litt drøy, men etter å ha jobbet gjennom en del prosjekter og lest gjennom utrolig mange "kravspesifikasjoner" for web prosjekter og deretter lest Getting Real (link til Carl Størmer sammendrag av boken), så forstår jeg hvorfor veldig mange bedrifter er frustrerte over sine webprosjekter.
Tankene mine går da til Wikipedia, som jeg nettopp fikk full oversikt over etter å hå sett grunnleggeren Jimmy Whales på Ted Talk (anbefales) . Wikipedia er verden største og mest omfattende leksikon. Til min store overraskelse er det også totalt sett mer eksakt enn noe annet leksikon. Man skulle tro at Wikipedia har et meget solid CMS-verktøy med sine over 3 millioner artikler på 157 forskjellige språk! Faktum er at CMS-verktøyet til Wikipedia faktisk er ekstremt enkelt, skalerbart og brukervennlig. Gå til Wikipedia og les mer.
Sjekk hvor enkelt det er å redigere dokumenter og artikler i neste utgave av Wikipedia
torsdag, august 24, 2006
Ti gode råd når det gjelder annonsering på internett
Visste du f.eks. at 15% av Ford sitt totale markedsbudsjett på 1 billion dollar går til digital markedsføring og at noen av Fords forhandlere konverterer 1 av 5 avtaler som starter via nettet?
Visste du at 40% av "leads" får IKKE svar innen 24 timer og at rask respons på leads gir 4 ganger så høy konvertering?
Hvor skal man starte når det gjelder internett markedsføring?
Her er min sjekkliste når det gjelder internett markedsføring.
- Tracking. Det første du må gjøre er å få på plass tracking / webanalyseverktøy / kampanjesporing slik at du kan måle alt du gjør.
- Søkemotormarkedsføring. Lær deg mer om søkemotormarkedsføring og søkemotoroptimalisering
- Kartlegg nettsteder som "matcher" dine produkter eller tjenester
- Mål alt du gjør. Start bredt og mål alt. Vær åpen med annonsetilbyderen og be om gratis "test-periode" eller i det minste delt risk.
- A/B-testing. Benytt minst to annonsetyper/annonsebudskap i hver kanal og mål hva som fungerer best.
- Webanalyse. Tilegne deg dybdekunnskap om webanalyse og Google Adwords/Yahoo Search Marketing. En alternativ løsning er å ansette en person med dybdekompetanse innen web analytics.
- Kontinuerlig forbedring. Bruk kunnskapen du tilegner deg om dine produkter og tjenester til å videreutvikle dine produkter og tjenester. Benytt lærdommen offline. Kombiner online markedsføring med offline markedsføring.
- Tenk enkelt. Ikke heng deg opp i analysene. Vær praktisk i tankegangen. Poenget med å analysere er å omdanne kunnskapen til rask handling. Da får du en konkurransefordel.
- E-postmarkedsføring. Start å samle inn e-postadresser og "tillatelse" fra i alle kontaktpunkter med kunder og prospekter. Vær nøye med datainnsamlingen.
- Brukervennlighet. Sørg for at nettstedet ditt er brukervennlig under kontinuerlig utvikling. Gjør kontinuerlige brukertester og spør brukertesteksperter om hjelp
Er du interessert i mer?
onsdag, august 23, 2006
Ikke helt søkemotor-relatert, men viralt er det ihvertfall
lørdag, august 19, 2006
Sjekkliste for søkemotoroptimalisering
- Sørg for å ha webadresser som beskriver innholdet, f.eks.
Søkemotorvennlig URL: http://no.wikipedia.org/wiki/Søkemotoroptimalisering
Ikke-søkemotorvennlig URL: http://www.roxystore.no/index.php?cPath=56 - Sørg for å ha viktige nøkkelord i HTML tittel-feltet. Hvis temaet er søkemotoroptimalisering, så bør ordet søkemotoroptimalisering skrives i tittelfeltet(det blå feltet øverst i nettleseren).
- Bruk viktige nøkkelord i H1 og H2 tag'ene.
- Bruk viktige ord høyt opp på siden.
- Uthev de viktigste ordene. F.eks. "Søkemotoroptimalisering er noe alle burde gjøre".
- Lag en sitemap som kan nås fra alle sider på nettstedet(hvis du har flere enn 100 linker i site map'en bør den deles på to sider)
- Sørg for å få mange folk til å linke til ditt nettsted(linkbygging tips)
- Benytt verktøyene til Google i webmaster central
- Følg retningslinjene til Google
- Ikke juks! Vær fornuftig og skriv godt innhold som har høy verdi for leserne.
Hvis nettsiden din fortsatt ikke er synlig etter å fulgt tipsene over, les mer om hva du kan gjøre hos Google.
Jeg har nettopp hjulpet Konsulentselskapet Four Dimensions med noen enkle justeringer. Vi får se hvordan det påvirker synligheten i søkemotorene. I dag, 21. august er Fourdim.no absolutt ikke synlige i søkemotorene.
TED - viktige ideer fra interessante mennesker
fredag, august 18, 2006
Markedsføringsinvesteringer
Du kan derfor lese artikkelen An Investment approach to Marketing på min nyoppstartede engelske blogg Googlejet som er dedikert til å følge Google på vei opp og helt sikkert om noen tiår.... på vei ned.
Artikkelen forteller hvordan man kan sammenlignere markedsaktiviteter med investeringsaktiviteter.
onsdag, august 16, 2006
Aktivt linkarbeid
Søkemotormarkedsførings blogger
Disse 4 bør være påkrevd for folk som er interessert i temaet søkemotormarkedsføring:
- SearchEngineWatch
- SERoundtable
- Threadwatch
- Matt Cutts
De neste kan anbefales og de fleste har RSS-feeds som gjør det enkelt å følge med på det som skjer:
Google Blogoscoped
Yahoo! Search Blog
Google Blog
John Battelle
SEOBook
Robert Scoble
Andy Beal
Jeremy Zawodny
MSN Search Blog
Search Engine Journal
Graywolf
StuntDubl
JenSense
Ask Search Blog
Jim Boykin
Cre8PC
SEO Scoop
SEO by the Sea
Link Building Blog
ClickZ Blog
TopRank Online Marketing Blog
V7N Blog
Traffick
SearchEngine Lowdown
mandag, august 14, 2006
En perfekt "landing page" eller kampanjeside
Så hva kan vi lære av denne kampanjesiden?
Siden er tydelig delt i 2 deler. Den øverste delen viser tydelig prioriteringsrekkefølgen og målsetningen:
1. Annonser virksomheten din på Google.
2. Hva er Google annonsering?
3. Registrer deg nå.
4. Logg inn.
Den nedre halvdelen gir dybdeinformasjon om
1. Hvordan Adwords fungerer
2. Hvorfor Adwords fungerer
3. Kostnader og betaling
4. For lokale virksomheter
Forøvrig kan vi se at hovedbildet er plassert til venstre og relativt høyt oppe. Brukerens blikk tiltrekkes av bilder og ved å plassere bildet til venstre er det større sjanse for at brukeren leser teksten til høyre etterpå. Det viktigste på sidene er plasser høyt opp på på siden.
Er det noen som har none gode kommentarer?
torsdag, august 10, 2006
Hvorfor alle bedriftsledere bør blogge.
Faktisk er det slik at "business blogging" har eksplodert rundt omkring i verden. Så her er 5 gode grunner til norske ledere som vurderer blogging:
1. Bedriftens stemme - vet du virkelig hva sjefen din tenker. Har du aning om hva sjefen går igjennom, hva som er viktig for henne. Hva slags menneske er sjefen din? Har du mulighet til å be sjefen om hjelp? Hva skjer i firmaet generelt? S om oftest er denne informasjonen utilgjengelig for de fleste i firmaet - og - noen sjefer vil ha det slik! Det er mye arbeid å kommunisere, men hvis du vil at din stemme skal være firmaet's stemme, så er blogging ekstremt effektivt.
2. Kommentar aggregator - For en tidsbesparelse. Hvis en av dine lesere har et spørsmål, så er det ganske sannsynlig at andre lurer på det samme. Da er det ganske praktisk å kunne besvare alle på en gang - på et sted.
3. Kundedialog og tillit - En god sjef er opptatt av kundetilfredshet. De fleste av verdens ledere er enige om at en god sjef har god kontakt med kundene. En sjef som blogger viser at firmaet er noe mer en bare et firma. Ved å blogge viser du kunder og andre at personer står bak det som skjer. Det skaper troverdighet og tillit.
4. Trafikk generator - en god blogg skaffer trafikk og oppmerksomhet til selskapets nettsted. Hvis man kombinerer en blogg med andre markedsføringskanaler, kan en blogg være med på å drive business gjennom å skape tillit. I tillegg så er blogger effektive når det gjelder synlighet i søkemotorer.
5. RSS feeds - noen mennesker liker å motta informasjon på såkalte RSS feeds. Dette er enkelt med en blogg. Jeg har skrevet om RSS tidligere.
Er du redd for hva som kan skje hvis ansatte blogger om det de vil? Ikke vær redd. Det viser seg at det er meget få caser hvor blogging har skapt problemer. Noen er redde for at ansatte skal spre forretningshemmeligheter eller si noe de ikke skulle sagt. Faktum er at dette faktisk ikke er et stort problem. Av alle de millioner av blogger som finnes er det ekstremt vanskelig å oppdrive eksempler på blogging som har gått galt.
Mye av dette innholdet er direkte oversatt fra en bra blogg, men jeg har piffet det opp med noen egne kommentarer:)
onsdag, august 09, 2006
Søkeskandale fra AOL
Her er utdrag fra artikkelen i New York times:
No. 4417749 conducted hundreds of searches over a three-month period on topics ranging from “numb fingers” to “60 single men” to “dog that urinates on everything.”
And search by search, click by click, the identity of AOL user No. 4417749 became easier to discern. There are queries for “landscapers in Lilburn, Ga,” several people with the last name Arnold and “homes sold in shadow lake subdivision gwinnett county georgia.”
It did not take much investigating to follow that data trail to Thelma Arnold, a 62-year-old widow who lives in Lilburn, Ga., frequently researches her friends’ medical ailments and loves her three dogs. “Those are my searches,” she said, after a reporter read part of the list to her.
Jeg tror konsekvensen for AOL er at folk blir redde for å søke og dermed mister AOL millioner av inntekter fra betalte annonser. En annen diskusjon er hva markedsførere kan gjøre ved hjelp av dataanalyse. Kanskje noen mennesker er interessert i å motta e-post med informasjon om hva de har søkt etter de siste tre månedene?
tirsdag, august 01, 2006
Nyttig og praktisk video om webstrategi og webutvikling
Tips til Reimar: Lag et skriftlig sammendrag av innholdet i videon slik at jeg raskt kan evaluere hvilket innhold som er interessant for meg.
Reisebestilling til Sørlandet
På Flysiden er ideen at vi skal samle priser og tilgjengelighet fra flere reiseleverandører på et sted slik at jeg som sluttkunde slipper å besøke SAS.no, Norwegian.no, Widerøe.no, Sterling.no, CoastAir.no, NSB.no, Nor-Way Bussekspress, Konkurrenten.no når jeg skal fra Oslo til Kristiansand.
Det jeg som kunde er opptatt av er å raskt bestille en reise til Kristiansand uten å måtte bruke MASSE tid på søke etter rutetider og priser. Det handler om å gjøre det enkelt for kunden!
Flysiden.no og Seth Godin's tanker er gode, men det krever at norske reiseaktører forstår viktigheten av "åpne systemer" som gjør det enkelt for nye aktører å hente informasjon fra forskjellige kilder. Utfordringen for Flysiden.no er at Norwegian Air Shuttle (min tidligere arbeidsgiver) og andre etablerte aktører, ser på Flysiden.no som en konkurrent og dermed sperrer sine systemer for oss(grr..) av frykt for at kundene skulle svikte Norwegian.no og heller bestille sine reiser på Flysiden. Dette er dumt for forbrukeren, det hindrer innovasjon fra mindre aktører og det kan på sikt skade omdømmet til Norwegian. Norwegian er utenom dette et glimrende selskap som virkelig har bidratt til at folk handler mer på internett.
Suksessrike selskaper som Google, Yahoo, 37 Signals, Sterling og Campaign Monitor jobber kontinuerlig med å gjøre sine systemer åpne slik at 3.parts aktører enkelt kan hente data og skape nye og innovative løsninger.
På fredag skal jeg til Kr.sand for å møte med Dyreparken. Folka i Dyreparken har skjønt verdien av å samarbeide med resten av turistnæringen(også konkurrenter) for å få flere folk til landsdelen og få de til å være der lenger. Dermed skaper de en større kake i samarbeid med "konkurrenter" og totalmarkedet blir større. Les mer om det i Travelnews.
Mange av disse tankene kan du også lese mer om i boken Co-opetition. Den handler i stor grad om å samarbeide med konkurrenter om å bake en større kake og deretter å konkurrere for å dele opp kaken.
søndag, juli 30, 2006
Mer om blogging
En blogg er teknisk sett bare et nettsted hvor man enkelt kan publisere meldinger/informasjon.
Hvis du er usikker på om blogging er relevant, les følgende sitat fra Eric Scmidt, sjefen i Google:
"I believe that this notion of self-publishing, which is what Blogger and blogging are really about, is the next big wave of human communication. The last big wave was Web activity. Before that one it was e-mail. Instant messaging was in extension of e-mail, real-time e-mail."
Du mener kanskje at blogging er en "hype", på lik linje med tidligere "hyper" som f.eks telefonen, datamaskiner, mobiltelefoner, PC'er, internett, e-post, IP-telefoni. Overdriver jeg?
Her er hva noen annerkjente personer har sagt om noen av de overnevnte "hypene".
- Telefonen: USA's 19. president i 1876: “An amazing invention - but who would ever want to use one?”)
- Datamaskiner: IBM's styreformann i 1943: "I think there is a world market for maybe five computers"
- PC (Bill Gates i 1981: " 640K ought to be enough for anybody")
- Mobiltelefonen (1984: Det er kun oljearbeidere og travle forretningsfolk som trenger mobil)
Hvis du er i tvil om verdien av blogger for norske firmaer, kan du se eksempler på blogbruk i følgende bransjer:
- Eiendomsmeglerbransjen
- Advokatbransjen
- Datamaskinbransjen
Woopidoo er en nyttig kilder for business sitater
torsdag, juli 27, 2006
Hva er en blogg og hvorfor er blogging relevant for norske bedrifter?
Naked Conversations beskriver bl.a. hvordan blogging hos Microsoft har bidratt til å forbedre programvareselskapets "onde" image. Sjekk hva Microsoft's mest kjente blogger skriver om boken.
I de kommende ukene kommer jeg til å gradvis omforme bloggen min til å følge "best practices" prinsippene som er beskrevet i Naked Conversations.
Et av tipsene fra boken er å skrive kortere og mer personlige blogger(uten at det blir en dagbok).
onsdag, juli 12, 2006
Hva er Søkemotormarkedsføring?
Kuttisme handler om å kutte ut unøvendig informasjon slik at nettstedet oppnår optimal effekt.
tirsdag, juli 11, 2006
Hva er RSS og hvorfor trenger jeg det?
Med RSS er det enkelt å følge med på flere blogger og nettsider samtidig, uten å måtte surfe rundt på nettet hele dagen.
Hva betyr dette?
Du kjenner kanskje igjen dette ikonet fra en del moderne nettsteder. Ikonet representerer innhold i et eller annet format - tekst, bilde, audio eller video. RSS betyr at du kan abonnere på dette innholdet. Her kan du lese hva en kjent markedsfører skriver om RSS.
Og hva så?
Ved hjelp av moderne publiseringsteknologi, kan nettsteder publisere informasjon regelmessig på nett. Med RSS har du muligheten til å følge med på spesifikke oppdateringer uten å måtte gå til hvert nettsted eller motta e-postoppdateringer(du får vel nok e-post allerede?)
Ved hjelp av RSS kan du velge å motta kun det innholdet du er interessert i og lese det når det passer deg - ikke når du mottar en e-postoppdatering eller blir forstyrret av et reklamebudskap.
Hvordan komme i gang med RSS?
De fleste nye nettlesere har en innebygd RSS reader. For å komme i gang med RSS, må du laste ned en RSS Reader eller benytte en tjeneste som f.eks. http://www.netvibes.com/ (jeg bruker den og har samlet alle mine nyhetskilder på et og samme sted)
Fordeler for "vanlige mennesker"
Når du abonnerer på en såkalt "RSS" feed sparer du tid. Du kan gjennomgå store mengder med informasjon på veldig kort tid.
Fordeler for "informasjonstilbydere"
Bedrifter kan gjøre alt innhold abonnerbart, dvs. du kan spre informasjon mye raskere til folk som er interessert i hva du driver med.
Fordeler for annonsører
Annonsering i RSS feeds løser mange av de utfordringene som eksisterer i vanlige markedskanaler(spamfilter, forstyrrende reklame, informasjonskaos).
Fordeler for bedrifter
Det er mange måter å utnytte RSS på. Det finnes bl.a. en del webapplikasjoner som tilbyr RSS feeds. Prosjektstyringsverktøyet Basecamphq tilbyr RSS slik at alle prosjektdeltakere automatisk få informasjon om nyheter knyttet til prosjektet(f.eks. Ny dokumenter, beskjeder, oppgavelister, milepæler, etc) direkte til RSS leseren i ordnede former.
Hvem tilbyr RSS?
De fleste seriøse nyhetsaktører tilbyr nå RSS feeds (inkludert VG, Dagbladet, Aftenposten, Nettavisen, BBC News, ABCNews, CNET, Yahoo og Amazon.com). I tillegg tilbyr de fleste bloggere RSS. Også andre nettsteder tilbyr RSS. De mest kjente er www.reiseliv.no, www.coastair.no , www.apotek1.no.
lørdag, juli 01, 2006
Hvordan lage en god kampanjeside?
Alle som måler online markedsføringsaktiviteter vet at det er viktig med en god "landing page". Dette er nettsiden som en potensiell kunde kommer til etter å ha blitt påvirket av et reklamebudskap gjennom bannerannonsering, offline annonsering, en e-postutsendelse, søkemotorannonsering eller en annen form for målrettet markedsføring. Dette gjelder alenestående "kampanjesider" og det vanlige nettstedet for en bedrift.
https://adwords.google.com/select/siteguidelines.html?ctx=awblog&sourceid=awo&subid=us-et-awb-070706_4
torsdag, juni 29, 2006
Hvordan lage en podcast?
Denne bloggen er for de som ønsker å starte en egen "podcast", dvs. lage et kort radioprogram eller et TV-opptak om et eller annet og la folk laste den ned til forskjellige MP3-spillere og høre på det når de vil.
Det første du må gjøre er å laste ned et podcast-program som muliggjør opptak. Det kan du gjøre her. Det er gratis og veldig enkelt.
Deretter må du bestemme deg hva du ønsker å prate om og gjøre ditt første opptak.
Nå trenger du et sted å hoste podcasten din, og siden iTunes ikke gjør dette for deg, kan du for eksempel bruke en enkel bloggside som blogspot.com. Her er en god artikkel om hosting av Podcaster. Du vil også trenge RSS-filer for å kunne dele podcasten din i iTunes. For mer informasjon om dette les denne artikkelen på Podcastingnews.com. Du kan hoste podcasten din her. Hvis du ønsker gratis hosting, så kan du prøve Shockpod.com. Et annet alternativ er Dibidib.
Når du har gjort dette, kan du spre budskapet om din Podcast via iTunes og andre Podcast directories. Har du spørsmål, besøk Apple sine supportsider for Podcasts.
Google Checkout - betalingsløsning fra google
For bedrifter som ønsker å drive med e-handel og tror at en e-handelsløsning koster mye penger, så kan Google Checkout være en god løsning. Hvis du bruker Google Adwords, så er det ingen kostnader knyttet til Google Check Out. Det er dermed en stor kostnadsreduksjon i forhold til alternativer som Paypal og andre betalingsløsninger. Google har et API som gjør det enkelt å integrere Google Checkout inn i betalingsløsninger.
Google gjør det enklere å betale og ta imot betaling online. Dermed blir det større behov for å markedsføre seg online, noe som igjen leder til mer bruk av Google Adwords. Dermed tjener Google enda mer penger.
En enkel oversikt finner du her
Prøv Google Checkout
Her kan du prøve systemet og betale meg 1$. Det tok 5 minutter å sette opp dette og Google tar ingen transaksjonsavgift(!). Kredittkortet ditt er trygt bevart hos Google(vi får håpe de klarer det):
tirsdag, juni 20, 2006
Innovativ bruke av Ringetoner som reklame?
Plag folk med enda mer reklame på enda flere plasser
Hvorfor ikke la folk laste ned bedriftspesifikke "kule" ringetoner og betale forbrukeren en liten sum hver gang reklamelåten spilles høyt. Ringetonen må være "kul nok" til at folk gidder å bruke den som ringetone. Hver gang telefonen ringer, hører alle i nærheten litt reklame!
Hvordan vil det fungere?
1. Jeg laster ned en ringetone for f.eks. Gillette's velkjente reklamesang: Gillette - The best a m-a-a- n caan ge-e-et eller McDonald's - I'm lovin' it (hør låta her)
2. Hver gang ringetonen spilles på min telefon, så reduseres min telefonregning ved at Gillette betaler for en avspilling.
Utfordringen for annonsøren er at de må lage en ringetone som er bra nok til at folk gidder å bruke den selv om folk rundt dem vet at de får en reduksjon i telefonregningen hver gang det ringer. Andre utfordringer er "lydløs mode", tracking og svindel.
Jeg prøvde å finne noen kule reklametoner på iFilm, YouTube og Google Video, men fant lite.. Kanskje dette er en mulighet til å være først slik som telefonsalg var før i tiden. De som var først ute opplevde veldig gode resultater.
mandag, juni 05, 2006
onsdag, mai 31, 2006
Search the world of maps - Wikimapia
tirsdag, mai 30, 2006
Have you ever wondered what people search for
Microsoft has a pretty cool tool that gives you information about what people search for after their initial search. Let's say you search for "Pharmacy". The next term a person is likely to search for is onlinepharmacy and then drug, medication, drugstore and Walgreen.
This prediction tool is useful for keyword research, but also for news reporting and brand research. Walgreen obviously has a pretty strong brand recognition when it comes to pharmacy stores.
Alot of interesting tools from Microsoft. Too bad it's not available in Norwegian
mandag, mai 29, 2006
Amnesty international campaign
Some character drawings that appeared in a Danish newspaper caused attacks on Scandinavians in the middle east. Now Amnesty International has launched a new campaign to fight for Freedom of expression.
What will happen if someone publishes some controversial pictures or text on Amnesty International's website. Will Amnesty become the target for extremists around the world?
Read more about the Amnesty campaign
søndag, mai 21, 2006
How many people are searching for God and terrorism(in Google)?
Searching for God
As for Norway.. Not surprisingly, it is the people in Kristiansand and Stavanger that perform the most searches for "Gud" (the Norwegian word for God) in Google. Check out the graph
In the US, God is most popular in Cincinatti. See the graph
If you look at the word "Allah", it seems that he's most popular in Pakistan, Indonesia and Morocco. See the graph. It's interesting to see that when Israel attacked Hizb Allah positions, searches for Allah grew dramatically.
Searching for terrorism
Is it possible to use search statistics to forecast terror-attacks? Is it surprising that there are alot of people in Pakistan that search for the word terrorism. See which countries in the world search for terrorism.
Viral markedsføring og internett markedsføring
I dag mottok jeg en meget proff kampanje som Philips har produsert. Se den her.
For at en ide skal spres, må den sendes og mottas.
Ingen sender en ide videre hvis ikke:
- de forstår ideen
- de ønsker at den skal spres
- de tror at ved å spre den så får de mer makt(bedre rykte, høyere inntekt, flere venner) eller sinnsro;)
- det er en
lørdag, mai 20, 2006
Del alt du kan!
Børskrakk i 2007 og søkemotormarkedsføring
I fjor leste jeg en bokom Warren Buffet, verdens mest suksessrike investor. Han er den eneste på top 10 listen over verdens rikeste (interaktivt kart over verdens rikeste mennesker) som har skapt sin formue ved å kun investere i selskaper. Hvis alle hadde fulgt hans eksempel, så hadde aksjemarkedet blitt interessant(og kanskje litt kjedelig). Her er hans enkle tips:
- Invester i selskaper som du forstår i bransjer du forstår.
- Invester i selskaper som har gjort det bra over tid.
- Invester i selskaper med oppriktige og gode ledere som er forsiktige med pengebruken.
- Ikke invester i selskaper som ALLE snakker om Invester heller i selskaper som alle jobber med.
- Invester i selskaper med lite gjeld.
- Kjøp og behold i lang tid.
Dette er bare noen av tipsene hans. Les boka, så får du full oversikt:)
Noen vil kanskje le litt av Buffet's enkle syn på investeringer, men han har tydeligvis gjort noe riktig. Wikipedia mer informasjon om Warren Buffet
Søkemotormarkedsføring og Warren Buffet
Hvis man skal koble Buffet's prinsipper med min kunnskap om søkemotorbransjen, så vil jeg si følgende...
Søkemotorene tjener penger på annonser som publiseres blant søkeresultatene. Annonsørene betaler kun når en person klikker på en annonse. En bedrift som har gode måleverktøy kan enkelt se hvor mye de betaler i markedsføring per kunde de skaffer seg.
Det virker som veldig mange snakker om søkemotormarkedsføring. Søkemotor-bransjen er kanskje litt "hypet". Google gjør det bra. Microsoft, Yahoo og Interactive Corporation(ask.com) satser knallhardt på egne søkemotorer.
Samtidig er det veldig få mennesker som forstår hvordan søkeselskapene tjener penger!
Jeg observerer at norske bedrifter som måler effekten av markedsføringsaktivieter, mangedobler søkemotor budsjettene sine. Dette må jo være et tegn på at det er meget effektivt og lønnsomt.
I tillegg ser man en skift i fordelingen av markedsbudsjettene. Store internasjonale aktører flytter penger fra tradisjonelle markedsaktiviteter(TV, Print, radio og avis) over til kanaler hvor det er enklere å måle resultatene.
Fra et leverandørperspektiv, sammenligner jeg Yahoo Marketing (Overture), Microsoft (Adcenter) og Google (Adwords) og må erkjenne at Google ligger et hestehode foran de andre pga. sitt enkle annonseadministrasjonssystem selv etter at Microsoft har brukt flere år på Adcenter! Den største utfordringen til selskaper som Google, er "click-fraud", dvs. ugyldig klikk som annonsørene må betale for. Problemet kan føre til at annonsører blir skremt bort! Det vil være tragisk for søkeselskapene.
Google har en skikkelig konkurransefordel i forhold til Yahoo og MSN. Det er faktisk morsomt å jobbe med Google Adwords!
onsdag, mai 17, 2006
Nye Yahoo! har ikke en eneste bannerannonse
I Norge så har alle de store nettstedene store bannerannonser. Ta en titt på Startsiden, Nettavisen, SOL, VG, Dagbladet, MSN. (Tips: hold shift-tasten inne når du klikker på en link, så åpner den seg i et nytt vindu)
Alle bruker mye plass på KJEMPESTORE BANNERANNONSER. Hvorfor det? Er Norge så forskjellige fra USA? Har norske nettsteder misforstått?
Det er en rekke andre spennende endringer, bl.a. Yahoo Pulse. Her viser Yahoo informasjon om populære trender basert på data fra søk i søkemotorer. Det vil si at de analyserer hva folk er interessert i og skriver mer om disse temaene.
Andre endringer er
- Yahoo lanserer en venstremeny
- Yahoo fokuserer mer på søk
- Yahoo har integrert Yahoo Answers i sine søkeresultater
tirsdag, mai 16, 2006
Ny tjeneste som Seth Godin er med å starter opp
For andre som også har pollenallergi.. Her er litt nyttig informsjon om pollenallergi. Gi oss regn!
Hva er konverteringsrate og hvorfor er den viktig?
Konverteringsrate er det litt flere som sliter med. Konverteringsraten er forholdet mellom trafikk og ønskede hendelser(salg, registreringer, forespørsler, nedlastninger, etc)
Det er viktig å ha et mål med alle markedskampanjer.
Forklaring: Hvis målet er å selge mest mulig telefoner fra nettstedet, så er 1 salg = 1 konvertering. Hvis målet er å få flest mulig "leads", så er det antall utfylte interesseskjemaer som gjelder som en konvertering.
Tips: Jeg fant en enkel liten netttjeneste som gjør det enklere å forklare viktigheten av konverteringsrateforbedringer. Prøv den her (instruksjoner: legg inn tall fra ditt nettsted og sjekk hvor stor påvirkning en liten endring i konveringsraten har på bunnlinjen. Dobbeltklikk på feltet du ønsker å endre)
Eksempel: Du selger mobiltelefoner på nett. Du har 1000 besøkende per dag og selger ca. 20 telefoner om dagen til gj.snittspris på kr. 2500. Din konverteringsrate er 2%. Hvis du nå gjør en enkel endring på nettsiden din som gjør det litt enklere å bestille, så vil konverteringsraten din kanskje øke med 0,3%.
Suksess: Denne lille forbedringen vil gi relativt store utslag på sluttlinjen. Salget vil øke fra kr. 50 000 per dag til kr. 57 500 per dag - en 15% salgsøkning. Hva betyr det for bunnlinjen?
søndag, mai 14, 2006
Telenor øser ut penger på markedsføring
Alle har hørt om det, men til hvilken kostnad? Vi vet at før oppkjøpet, kontrollerte Vodafone 15% av det svenske privatmarkedet (1,5 mill. kunder) og 30% av bedriftsmarkedet. Telenor betalt ca. 8 milliarder for Vodafone Sverige. Kan noen regne ut hvor mye dette blir per kunde?
Og hvorfor har de ikke brukt noen kroner på å kjøpe søkeordene Vodafone og Telenor i de svenske søkemotorene? Det er mange svensker som søker etter Telenor i søkemotorene. De svenskene jeg har snakket med som hadde Vodafone abonnement lurer på hva som skjer med deres abonnement. Det er mange svensker som søker etter Telenor!
Mediabyrået til Telenor vil sikkert si at søkemotorene ikke passet inn i mediamixen for kampanjen og at TV var primær-mediet:)
Nå har det endelig skjedd! Gratis mobiltelefon + vanlig telefon. Skype har gjort det i USA. Go Ugly early
Seth Godin har skrevet flere velkjente bøker om viral markedsføring og produkt markedsføring.