søndag, desember 17, 2006

2007 blir året da norske bedrifter begynner å fokusere på konverteringsrate

Av og til tar jeg turen innom Alexa's Movers & Shakers seksjon. Der kan man se hvilke nettsteder som har opplevd mye trafikkøkning den siste tiden. Man skal ta Alexa's tall med en klype salt, men trendene kan man ta litt på alvor.

Den siste tiden har et noname nettsted, Conversion-rate-experts, fått ekstremt mye trafikk(steget med 40 000%!). Det er jo interessant, da de driver med akkurat det samme som oss i .IXD (nytt nettsted). Her er en illustrasjon som beskriver hva konverteringsrate er:

Selv om artikkelen er litt lang, så anbefaler jeg alle å lese igjennom den. Den handler om å redusere friksjon fra de potensielle kundene fatter interesse for produkter og tjenestene helt til de kjøper og betaler for varene.



Du bør være interessert i å doble konverteringsraten på ditt nettsted av følgende grunner:
  1. Du kommer til å selge mer produkter
  2. Du får flere fornøyde kunder
  3. Du kan investere mer enn konkurrentene dine i markedsføring
  4. Du får flere kunder som du kan kommunisere med på e-post
Les hele artikkelen om konverteringsrate her

tirsdag, desember 12, 2006

Strategiske personer er folk som ikke gjør noe.

Jeg har vært innom en del diskusjoner om strategi. En del mennesker snakker om strategiske prosesser og strategiske beslutninger som om det er komplekse og dype saker. Da jeg kalte Carl Størmer en strateg, fikk jeg en sur melding om at strateger er folk som ikke gjør så mye. De er relativt handlingslammede og medarbeidere aner ikke helt hva strateger driver med(det er ikke et sitat, men det er slik jeg oppfattet utsagnet- send rettelse hvis det er galt:). Basert på dette, så er nok Carl ingen strateg. Han er utvilsomt en av de personene som har gitt meg mest inspirasjon og lærdom i arbeidslivet.

Så hva betyr det egentlig å tenke strategisk?

Jeg har tidligere skrevet en del om Jack Welch sin bok "Winning". Welch regnes som en av verdens største ledere etter å ha ledet General Electric til å bli et av verdens mest suksessrike selskaper over 2 tiår. Her er noen praktiske råd fra Welch.

Da jeg tok en MBA i teknologi og innovasjonsledelse hadde diverse case studier og rørte ved alle de typiske vision, mission og objectives som var viktige elementer i det å legge en langsiktig strategi. Så hva er egentlig "en strategi"?

Her er Welch sin formening(fritt oversatt av meg):
Strategi er ikke en tidkrevende plan. Det er en evolusjon av en idé over tid gjennom kontinuerlige endringer i forutsetningene.

Prinsippet om enkelhet gjentas igjen og igjen i flere bøker om gode ledere, suksessrike investorer og fremgangsrike idrettsutøvere. Jack Welch fokuserer på det, og Warren Buffet, verdens dyktigste investor baserer sin investeringsfilosofi på det.

Prinsippet om enkelhet gjelder også for søkemotormarkedsføring og webutvikling. Som folka fra NetLife Research sier:

"Det er enkelt å gjøre ting vanskelig, men det vanskelig å gjøre ting enkelt."

I søkemotormarkedsføring er det om å gjøre finne ut hva kundene dine søker etter når de har et problem som du kan løse. Deretter handler det om å lage annonsetekster som kundene legger merke til og til slutt sende kundene videre så langt inn i kjøpsprosessen som mulig.

Jeg vil anbefale alle å lese boken "Winning" av Jack Welch.
Her er mitt sammendrag av boken + personlige erfaringer

søndag, desember 10, 2006

Katalogtjenester, advokater og blogging.

I løpet av de siste månedene har jeg hørt mange historier om personer som mottar klagebrev fra advokater for ting de har gjort eller sagt på internett. Som oftest er det kun advokatene som kommer godt ut av slike brevvekslinger .

Nettkatalogen historien i korte trekk:
  1. Jarle har en dårlig opplevelse med en selger fra Nettkatalogen.
  2. Jarle blogger om opplevelsen med Nettkatalogen.
  3. Nettkatalogen oppdager skriveriene og kontakter sin advokat Peter L. Brechan hos advokatfirmaet Haavind Vislie.(link til nettkatalogen:)
  4. Advokaten sender "trusselbrev" til bloggeren's arbeidsgiver og klager på bloggomtale.
  5. Bloggeren poster deler av "trusselbrevet" på bloggen sin.
  6. Andre prominente bloggere leser bloggen og blogger mer om saken.
  7. Dermed dukker bloggerens meninger enda høyere opp i søkemotorene når noen søker etter Nettkatalogen.
Les hele historien her: Nettkatalogen - driver de useriøst telefonsalg?

Dette hendelsesforløpet er rimelig typisk for bedrifter som sender advokater på bloggere som skriver negativt om dem eller deres produkter. Historien om Ravintola Lehtovaara, Finlands svar på eksklusive Bagatalle i Oslo, er en klassiker. Der ender saken med at en av verdens mest populære blogger skriver om saken. Her kan du lese en oversettelse av brevet til og fra restauranten

Så hva skal man gjøre hvis noen blogger negativt om din bedrift? Her er noen av mine forslag:

Råd til bedrifter/personer som opplever at bloggere skriver negativt om deg.

  1. Vær høflig - vis bloggeren at du lytter og at du bryr deg om omdømmet ditt. Bloggere er blir forsiktige med hva de skriver når de vet at bedriften de skriver om følger med.
  2. Vær varsom- Hvis det bloggeren skriver er feil, så kan det være lurt å informere bloggeren om feilen og gi dem tid til å rette opp feilen.
  3. Vær ærlig - Hvis det bloggeren skriver er riktig, så kan en løsning være å gi bloggeren en personlig forklaring og fortelle ham at problemet nå er løst. Dermed snur du det negative til noe positivt og sjansen er stor for at bloggeren blogger om det.
  4. Vær oppriktig - Hvis du er ærlig og oppriktig kan du tilogmed i visse tilfeller be bloggeren om å fjerne oppslaget fordi det skader ditt omdømme. Noen bloggere vil svare positivt til en slik henvendelse.
Hvis du trenger noen retningslinjer når et gjelder blogging, kan jeg anbefale Microsoft's code of conduct. Den er både seriøs og underholdende.

fredag, desember 08, 2006

Effektive bestillingsløsninger er avhengige av webanalyse

Jeg leter for tiden etter noen effektive bestillingsløsninger for billetsalg på nett. Jeg har tittet på Ticketmaster, Filmweb, Paramountparks, Nettbillett.no og flere andre. Man skulle tro at disse selskapene som (forhåpentligvis) selger tusenvis av billetter på nett har effektive og enkle bestillingsløsninger! Man skulle også tro at de også hadde stor fokus på webanalyse.

Ticketmaster.no - ingen webanalyse funnet. Det er mulig de har et serverbasert verktøy, men storebror Ticketmaster.com benytter Webtrends. Filmweb.no og nettbillett.no bruker Google Analytics. Hvis du undrer hvilket verktøy forskjellige bedrifter benytter, prøv Vendor discovery tool.

Forbedringspotensiale i kjøpsprosessene
På Nettbillett.no finner jeg ingen "kjøp billett" knapp. Du må klikke på tidspunktet du ønsker og så blir du ført inn i samme bestillingsløsning som Filmweb. På Filmweb må du logge inn (evt. registrere deg med liten skrift). Dette er en klassikker som jeg også gjorde feil da jeg var i Norwegian. Hvorfor må kunden logge inn for å kjøpe en kinobillett? Innlogging er for tjenester du bruker ofte eller hvor kunden får et lettere bestillingsløp fordi du har lagret informasjonen om dem.

Ticketmaster har en grei bestillingsløsning som er enkel å følge flyten i og enkel å forstå. Ticketmaster har også forstått verdien av tydelige "action knapper".

torsdag, november 30, 2006

mandag, november 27, 2006

2007 blir et spennende år for mediebyråene

Jeg har tidligere skrevet en del om hva som kreves for å lykkes med søkemotormarkedsføring. Jeg leser i Aftenposten at Søkemotormarkedsføring nå tar et reklamejafs på nettet.
Dere får selv avgjøre om dette bør inkluderes i en bedrifts kjernekompetanse eller om det bør "outsources" til et mediebyrå, kommunikasjonsbyrå, reklamebyrå eller et firma som fokuserer kun på søkemotormarkedsføring. Uansett hva du velger - sørg for å ha eierskap og kontroll over dine egne Adwords/Yahoo Search Marketing konti.

Tidligere har det vært slik at strategien utformes i samarbeid med strategiske rådgiverer. Deretter kommer reklamebyrået inn og utarbeider det kreative budskapet før mediebyråene foreslår hvor budskapet skal kommuniseres. Denne prosessen varierer naturligvis fra bedrift til bedrift, men det er ihvertfall inntrykket mitt etter å jobbet med markedsføring som både kunde og rådgiver.

2007 blir et spennende år for mediebyråene. Hvert byrå må bestemme seg for hva de ønsker å gjøre når det gjelder søkemotormarkedsføring. De som ikke omfavner ny teknologi vil visne bort og forsvinne, mens de som omfavner mulighetene som søkemotormarkedsføring tilbyr, vil blomstre og dominere. Kjernekompetansen til mediebyråene ligger i at de har inngående kunnskap om forskjellige kanalene og diverse målgrupper. Med hjelp av denne kunnskapen hjelper de store og små bedrifter å plassere enorme markedsbudsjetter.

Forskjellen på tradisjonell markedsføring og markedsføring i søkemotorene er at i søkemotorene smelter strategi, budskap og medieplassering sammen. Bedriften velger hvilke søkeord som er relevante og skriver annonsetekster som fenger. Deretter står Google Adwords/Yahoo Search Marketing / Microsoft Adcenter / Ask Sponsored Listings for plasseringen på steder der det er relevant. Dermed blir den tradisjonelle medierådgiveren overflødig med mindre hun fokuserer på helheten, evt. bygger kunnskap rundt det kreative budskapet eller legger fokus på webanalyse.

Les mer om hva som kreves for å gjøre en god jobb med søkemotormarkedsføring.

10 gode råd når det gjelder søkemotormarkedsføring og valg av medierådgiver:

  1. Bygg kunnskap internt. Det du lærer av søkemotorene er hva dine kunder søker etter når de leter etter deg! Det er kjernekompetanse for enhver markedsavdeling.
  2. Eie annonsekontoene selv(ikke la deg mediebyrået ditt eie Adwordskontoene)
  3. Skaff en god rådgiver som er opptatt av kompetanseoverføring og felles læring.
  4. Webanalyse verktøy skal ikke koste skjorta(min tidligere arbeidsgiver Norwegian hadde klart seg fint med et gratisverktøy som Google Analytics - det handler ikke om avansert teknikk, det handler om brukervennlighet og brukernytte)
  5. Når du eier kontoene dine selv, så kan du invitere inn rådgivere når du trenger hjelp. Poenget er at du får full kontroll.
  6. Definer noen klare og konkrete mål for din virksomhet og din virksomhet på nett. Kommuniser målene til dine rådgivere og la dem konkurrere om å gjøre din markedsføring mer effektiv!
  7. Ikke vær redd for kannibalisering - Kjør full fart i alle kanaler og juster kronefordelingen basert på praktisk webanalyse. Når du er best på alt, så kan du begynne å tenke på kannibalisering
  8. Snakk med andre som jobber med webanalyse og del kunnskap(ikke del kunnskap om søkeord og hva som konverterer for din bedrift. Dette bør holdes hemmelig da det påvirker dine egne kostnader)
  9. Test masse! Test søkeord, annonsetekster, kanalvalg, landing pages og produktportefølje
  10. Les bloggen min + diverse andre blogger.
Til slutt vil jeg gjerne takke alle som ga meg god evaluering i kurset Online Marketing for Dummies på Confex.


Deltaker nr.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

snitt Antall 6ere











Relevant innhold 5,42 7 6 5 6 5 4 6 6 5 6 6 4 6
Talers Fremføring 5,33 5 6 5 6 5 5 6 6 4 5 6 5 5

Hvis du ønsker en powerpoint av presentasjonen, send en SMS til 95726655 og oppgi e-postadressen din så sender jeg deg presentasjonen.

tirsdag, november 14, 2006

Søkeordsstatistikk er viktig for alle bedrifter

Søkeordsstatistikk er en viktig del av markedsføring på nett fordi det forteller litt om hva dine kunder leter etter når de finner deg. Hvis du har en intern søkemotor på ditt eget nettsted, så forteller søkeordsstatistikken deg litt om hva kunder leter etter når de har funnet deg.

Praktisk eksempel:
Hvis Dyreparken i Kristiansand oppdager at tusenvis av mennesker besøker www.dyreparken.no etter å ha søkt etter Kaptein Sabeltann, så bør Kaptein Sabeltann løftes lengre frem på nettsiden slik at de besøkende raskt finner det de leter etter.

Dette kan ytterligere støttes hvis den interne søkemotorstatistikken, dvs. statistikk fra søk utført på nettstedet til dyreparken, viser at folk skriver inn Sabeltann i søkeboksen for å finne informasjon.

For mer om dette, les mer om "lukten av informasjon" på Iallenkelhet.no

Jeg antar at populariteten av "søkeordsstatistikk" vil øke drastisk de kommende årene da flere bedrifter vil komme i gang med praktisk webanalyse. Da vil de forstå viktigheten av å vite hvilke ord som konvertererer best! Denne informasjonen er meget verdifull og hemligholdt da det er avgjørende for bunnlinjen til ethvert firma.

mandag, november 13, 2006

Google Landing page optimizer - gjør det billigere å annonsere

Google lanserte nylig en "Landing Page Optimizer". Denne nyutviklingen tar relevans ett skritt videre i handelsprosessen og gjør det enda mer attraktivt å effektivisere markedsføringsprosessen. Neste skritt blir kanskje at Google forsøker å avgjøre hvilket produkt passer best for meg og gjør det billigere å markedsføre for tilbyderen av dette produktet!

Vi vet at relevante annonser gir høyere klikkrate og dermed lavere kostnad per klikk. Med Landing page optimizer vil kostnaden per klikk påvirkes av kvaliteten på nettsiden du sender kunden til.

Et praktisk eksempel. Hvis du er på utikikk etter mer informasjon om IT-sjefer, så skriver du kanskje "IT-sjef" inn i søkeboksen på Google. Da får du følgende resultat. Til høyre ser du en rekke annonser. Plasseringen av disse annonsene avgjøres av to faktorer; budprisen og Google's "quality score" som i hovedsak baseres på klikkraten. Hvis annonsen din vises 100 ganger og 10 personer klikker på den, så er klikkraten din 10%.


























Hvis du ønsker topp-plasseringen til høyre, må du være til å betale ganske mye til å begynne med da annonsene som ligger der allerede har opparbeidet seg historikk.

Med Landing Page Optimizer inkludere Google noen ekstra faktorer i plasseringskalkulasjonen. Før var CPC og CTR som avgjorde plasseringen, nå påvirker også følgende faktorer plasseringen:

Link til riktig side
Hvis du reklamerer for kurs for IT-sjefer, sørg for at annonsene din peker mot riktig side. Send brukeren til siden på nettstedet ditt som er mest relevant for folk som leter etter IT-sjefer.

I Confex-tilfellet er det viktig at annonsen ikke går til forsiden av www.confex.no, men til den spesifikk kurssiden som omtaler IT-sjefer.

Sørg for at annonseteksten samsvarer med teksten på Landing page'en
Jo mere teksten på "landing pagen" samsvarer til annonseteksten i Adwords, jo bedre er det. Hvis annonseteksten din handler om kurs for IT-sjefer, sørg for at teksten på siden du sender brukeren til inneholder informasjon om IT-sjef kurset.


Sørg for å ha link til retningslinjer for personvern
Hvis du ikke allerede har en link til retningslinjer for personvern bør du absolutt lage en. Selv om Google's automatiske robot ikke tolker norsk i første omgang, er det uansett god folkeskikk å fortelle dine besøkende hvordan du behandler deres personopplysninger. En personvernerklæring bør forklare hvorfor du samler inn informasjon, hvem som har tilgang til det og hva som gjøres for å beskytte dem.

Kontaktinformasjon
Sørg for at "landing pagen" linker til en side som inneholder kontaktinformasjon. Det er også en fordel å inkludere litt generell informasjon om bedriften.


Landing pages som krever registrering
Hvis din "landing page" krever at den besøkende registrerer seg, bør siden også inkludere en "preview" på hva gjesten kan forvente seg å motta for å registrere seg.


Når du tilbyr noe "gratis"
Hvis annonsene dine kommuniserer at noe er "gratis", sørg for at de besøkende får det de forventer uten å måtte gå igjennom en tungvint prosess med altfor mange steg. Google's har signalisert at de ønsker å eliminere annonser som tilbyr noe "gratis" uten at man egentlig får noe gratis.


Unikt innhold
Sørg for at innholdet på siden er unikt. Google ser på originaliteten av innholdet og hvis innholdet er kopi av annet innhold, så blir mister siden kredibilitet.

Ikke overta brukeropplevelsen til brukeren
Ikke ta over nettleseren til brukeren, dvs. ikke resize nettleseren, ta bort muligheten til å trykke "tilbake", ikke installer plugins eller bombarder brukeren med pop-ups.

Ikke forveksle Google's landing page optimizer med Google's webmaster retningslinjer. Page optimizeren gjelder analyse av "landing pages" som annonser i Google Adwords peker mot. Google tar i bruk samme prinsipper som Google's crawlere benytter når den avgjör kvaliteten på et nettsted.

Les mer om Landing page optimizer







Google deg frisk

I følge det britiske legetidskriftet New England Journal of Medicine(BMJ) fungerer Google bra til å stille sykdomsdiagnoser. To australske leger står bak et studiet som har gitt oppsiktsvekkende resultater. Studiet viste at mer enn halvparten av forsøkene med søk i Google ga helt korrekte diagnoser. 58 procent, eller 15 diagnoser ga rett diagnose på tildels komplekse sykdommer som er vanskelig å diagnosere.

Les mer om hvordan leger bruker Google til å diagnosere sykdommer

lørdag, november 11, 2006

Google Adwords - operativsystemet for annonsering

Jeg nevnte i et foredrag for et par uker siden på ANFO at Google Adwords har potensiale til å bli et operativsystem for all annonsering i alle kanaler på samme måte som Microsoft Windows er operativsystemet for alle PC'er. Ved å analysere trender og se på innovasjonsstrømmene er dette en meget sannsynlig utvikling. Internettbruken øker og flere bedrifter flytter stadig mer utviklingskroner og markedsføringskroner over på nettet. Google Adwords er navnet på "operativsytemet" for annonsering. Det skjer stadig forbedringer og utviklingen går raskt. Microsoft, Yahoo og Ask jobber hardt for å kunne konkurrere med Adwords.

Google Adwords tillater at man lager annonsetekster, laster opp bannere og video-filer. I tillegg har de kjøpt opp et selskap som leverer radioreklame.

GigaOM har skrevet en meget bra artikkel om denne potensielle utviklingen


Per dags dato brukes 25% av alle online kroner på Google Adwords. Det er en utrolig utvikling som sannsynlighvis vil fortsette en stund til.