søndag, juli 30, 2006

Mer om blogging

En blogg er teknisk sett bare et nettsted hvor man enkelt kan publisere meldinger/informasjon.

Hvis du er usikker på om blogging er relevant, les følgende sitat fra Eric Scmidt, sjefen i Google:

"I believe that this notion of self-publishing, which is what Blogger and blogging are really about, is the next big wave of human communication. The last big wave was Web activity. Before that one it was e-mail. Instant messaging was in extension of e-mail, real-time e-mail."

Du mener kanskje at blogging er en "hype", på lik linje med tidligere "hyper" som f.eks telefonen, datamaskiner, mobiltelefoner, PC'er, internett, e-post, IP-telefoni. Overdriver jeg?

Her er hva noen annerkjente personer har sagt om noen av de overnevnte "hypene".

  1. Telefonen: USA's 19. president i 1876: “An amazing invention - but who would ever want to use one?”)
  2. Datamaskiner: IBM's styreformann i 1943: "I think there is a world market for maybe five computers"
  3. PC (Bill Gates i 1981: " 640K ought to be enough for anybody")
  4. Mobiltelefonen (1984: Det er kun oljearbeidere og travle forretningsfolk som trenger mobil)

Hvis du er i tvil om verdien av blogger for norske firmaer, kan du se eksempler på blogbruk i følgende bransjer:

- Eiendomsmeglerbransjen
- Advokatbransjen
- Datamaskinbransjen

Woopidoo er en nyttig kilder for business sitater

Harvard Business School omtaler blogging

torsdag, juli 27, 2006

Hva er en blogg og hvorfor er blogging relevant for norske bedrifter?

Jeg har nettopp fullført en bok om blogging. Boken heter Naked Conversations og handler om hvordan bedrifter kan bruke blogging i forretningssammenheng. Jeg har også lagt merke til at Sesam har lansert et nytt bloggsøk. Les mer om Sesam-bloggsøk. I de kommende ukene skal jeg fokusere på blogging. Jeg planlegger også å tenke på hvordan Apotek 1, norges ledende apotekkjede, kan bruke blogging i sin virksomhet.

Naked Conversations beskriver bl.a. hvordan blogging hos Microsoft har bidratt til å forbedre programvareselskapets "onde" image. Sjekk hva Microsoft's mest kjente blogger skriver om boken.

I de kommende ukene kommer jeg til å gradvis omforme bloggen min til å følge "best practices" prinsippene som er beskrevet i Naked Conversations.

Et av tipsene fra boken er å skrive kortere og mer personlige blogger(uten at det blir en dagbok).

onsdag, juli 12, 2006

Hva er Søkemotormarkedsføring?

Innlegget Hva er søkemotormarkedsføring er blitt flyttet til Kuttisme.no.

Kuttisme handler om å kutte ut unøvendig informasjon slik at nettstedet oppnår optimal effekt.

tirsdag, juli 11, 2006

Hva er RSS og hvorfor trenger jeg det?

Hva er RSS?
Med RSS er det enkelt å følge med på flere blogger og nettsider samtidig, uten å måtte surfe rundt på nettet hele dagen.

Hva betyr dette?

Du kjenner kanskje igjen dette ikonet fra en del moderne nettsteder. Ikonet representerer innhold i et eller annet format - tekst, bilde, audio eller video. RSS betyr at du kan abonnere på dette innholdet. Her kan du lese hva en kjent markedsfører skriver om RSS.

Og hva så?
Ved hjelp av moderne publiseringsteknologi, kan nettsteder publisere informasjon regelmessig på nett. Med RSS har du muligheten til å følge med på spesifikke oppdateringer uten å måtte gå til hvert nettsted eller motta e-postoppdateringer(du får vel nok e-post allerede?)

Ved hjelp av RSS kan du velge å motta kun det innholdet du er interessert i og lese det når det passer deg - ikke når du mottar en e-postoppdatering eller blir forstyrret av et reklamebudskap.

Hvordan komme i gang med RSS?
De fleste nye nettlesere har en innebygd RSS reader. For å komme i gang med RSS, må du laste ned en RSS Reader eller benytte en tjeneste som f.eks. http://www.netvibes.com/ (jeg bruker den og har samlet alle mine nyhetskilder på et og samme sted)

Fordeler for "vanlige mennesker"
Når du abonnerer på en såkalt "RSS" feed sparer du tid. Du kan gjennomgå store mengder med informasjon på veldig kort tid.

Fordeler for "informasjonstilbydere"
Bedrifter kan gjøre alt innhold abonnerbart, dvs. du kan spre informasjon mye raskere til folk som er interessert i hva du driver med.

Fordeler for annonsører
Annonsering i RSS feeds løser mange av de utfordringene som eksisterer i vanlige markedskanaler(spamfilter, forstyrrende reklame, informasjonskaos).

Fordeler for bedrifter
Det er mange måter å utnytte RSS på. Det finnes bl.a. en del webapplikasjoner som tilbyr RSS feeds. Prosjektstyringsverktøyet Basecamphq tilbyr RSS slik at alle prosjektdeltakere automatisk få informasjon om nyheter knyttet til prosjektet(f.eks. Ny dokumenter, beskjeder, oppgavelister, milepæler, etc) direkte til RSS leseren i ordnede former.

Hvem tilbyr RSS?
De fleste seriøse nyhetsaktører tilbyr nå RSS feeds (inkludert VG, Dagbladet, Aftenposten, Nettavisen, BBC News, ABCNews, CNET, Yahoo og Amazon.com). I tillegg tilbyr de fleste bloggere RSS. Også andre nettsteder tilbyr RSS. De mest kjente er www.reiseliv.no, www.coastair.no , www.apotek1.no.

lørdag, juli 01, 2006

Hvordan lage en god kampanjeside?

Se større bilde av kampanjesiden
Klikk på bilde for å kampanjeside-kommentarer
Alle som måler online markedsføringsaktiviteter vet at det er viktig med en god "landing page". Dette er nettsiden som en potensiell kunde kommer til etter å ha blitt påvirket av et reklamebudskap gjennom bannerannonsering, offline annonsering, en e-postutsendelse, søkemotorannonsering eller en annen form for målrettet markedsføring. Dette gjelder alenestående "kampanjesider" og det vanlige nettstedet for en bedrift.
https://adwords.google.com/select/siteguidelines.html?ctx=awblog&sourceid=awo&subid=us-et-awb-070706_4

torsdag, juni 29, 2006

Hvordan lage en podcast?

Hvis du ønsker å lytte til Podcast'er anbefaler jeg deg å kjøpe en iPod og laste ned en podcast fra iTunes. Det er den enkleste måten for nybegynner å komme i gang. Du kobler iPod'en på datamaskinen din og så er du igang. Apple har gjort det så enkelt at selv min mor kan gjøre det!

Denne bloggen er for de som ønsker å starte en egen "podcast", dvs. lage et kort radioprogram eller et TV-opptak om et eller annet og la folk laste den ned til forskjellige MP3-spillere og høre på det når de vil.

Det første du må gjøre er å laste ned et podcast-program som muliggjør opptak. Det kan du gjøre her. Det er gratis og veldig enkelt.

Deretter må du bestemme deg hva du ønsker å prate om og gjøre ditt første opptak.

Nå trenger du et sted å hoste podcasten din, og siden iTunes ikke gjør dette for deg, kan du for eksempel bruke en enkel bloggside som blogspot.com. Her er en god artikkel om hosting av Podcaster. Du vil også trenge RSS-filer for å kunne dele podcasten din i iTunes. For mer informasjon om dette les denne artikkelen på Podcastingnews.com. Du kan hoste podcasten din her. Hvis du ønsker gratis hosting, så kan du prøve Shockpod.com. Et annet alternativ er Dibidib.

Når du har gjort dette, kan du spre budskapet om din Podcast via iTunes og andre Podcast directories. Har du spørsmål, besøk Apple sine supportsider for Podcasts.

Google Checkout - betalingsløsning fra google

Nå kan du endelig betale via Google. Google har nettopp lansert Google Checkout, en tjeneste som lar deg betale og ta i mot betaling ved hjelp av Google. Ta en titt her: http://checkout.google.com

For bedrifter som ønsker å drive med e-handel og tror at en e-handelsløsning koster mye penger, så kan Google Checkout være en god løsning. Hvis du bruker Google Adwords, så er det ingen kostnader knyttet til Google Check Out. Det er dermed en stor kostnadsreduksjon i forhold til alternativer som Paypal og andre betalingsløsninger. Google har et API som gjør det enkelt å integrere Google Checkout inn i betalingsløsninger.

Google gjør det enklere å betale og ta imot betaling online. Dermed blir det større behov for å markedsføre seg online, noe som igjen leder til mer bruk av Google Adwords. Dermed tjener Google enda mer penger.

En enkel oversikt finner du her

Prøv Google Checkout


Her kan du prøve systemet og betale meg 1$. Det tok 5 minutter å sette opp dette og Google tar ingen transaksjonsavgift(!). Kredittkortet ditt er trygt bevart hos Google(vi får håpe de klarer det):







tirsdag, juni 20, 2006

Innovativ bruke av Ringetoner som reklame?

Nok en gang har jeg vært ute og flydd og nok en gang har jeg erfart lyden av mobiltelefoner som skrus på når flyet har landet og signalet for sikkerhetsbelter plinger. Det fikk meg til å tenke:)

Plag folk med enda mer reklame på enda flere plasser
Hvorfor ikke la folk laste ned bedriftspesifikke "kule" ringetoner og betale forbrukeren en liten sum hver gang reklamelåten spilles høyt. Ringetonen må være "kul nok" til at folk gidder å bruke den som ringetone. Hver gang telefonen ringer, hører alle i nærheten litt reklame!

Hvordan vil det fungere?

1. Jeg laster ned en ringetone for f.eks. Gillette's velkjente reklamesang: Gillette - The best a m-a-a- n caan ge-e-et eller McDonald's - I'm lovin' it (hør låta her)

2. Hver gang ringetonen spilles på min telefon, så reduseres min telefonregning ved at Gillette betaler for en avspilling.

Utfordringen for annonsøren er at de må lage en ringetone som er bra nok til at folk gidder å bruke den selv om folk rundt dem vet at de får en reduksjon i telefonregningen hver gang det ringer. Andre utfordringer er "lydløs mode", tracking og svindel.

Jeg prøvde å finne noen kule reklametoner på iFilm, YouTube og Google Video, men fant lite.. Kanskje dette er en mulighet til å være først slik som telefonsalg var før i tiden. De som var først ute opplevde veldig gode resultater.

mandag, juni 05, 2006

Litt mer om konverteringsrate og internett markedsføring

Dette er en god illustrasjon på hva konverteringsrate er.

onsdag, mai 31, 2006

Search the world of maps - Wikimapia

I just discovered an interesting service. At Wikimapia you can look at maps and add information about places around the world. It's built on idea of Wikipedia, which lets all users edit and add information. This means that you can search for your favorite places and add information about the place so that the rest of the world can find useful information. I added a tag to my local pizza place in Hammarby Sjöstad in Stockholm:)

tirsdag, mai 30, 2006

Have you ever wondered what people search for

I knew about Google Labs. Now Microsoft has launched a new lab too. In both labs you can see what's coming next.

Microsoft has a pretty cool tool that gives you information about what people search for after their initial search. Let's say you search for "Pharmacy". The next term a person is likely to search for is onlinepharmacy and then drug, medication, drugstore and Walgreen.

This prediction tool is useful for keyword research, but also for news reporting and brand research. Walgreen obviously has a pretty strong brand recognition when it comes to pharmacy stores.

Alot of interesting tools from Microsoft. Too bad it's not available in Norwegian

mandag, mai 29, 2006

Amnesty international campaign

The discussion continues... Yahoo! have supplied email users’ private data to the Chinese authorities, helping to facilitate cases of wrongful imprisonment. Microsoft and Google have both complied with government demands to actively censor Chinese users of their services.

Some character drawings that appeared in a Danish newspaper caused attacks on Scandinavians in the middle east. Now Amnesty International has launched a new campaign to fight for Freedom of expression.

What will happen if someone publishes some controversial pictures or text on Amnesty International's website. Will Amnesty become the target for extremists around the world?

Read more about the Amnesty campaign

søndag, mai 21, 2006

How many people are searching for God and terrorism(in Google)?

I'm reading a book called The Secrets of Judas : The Story of the Misunderstood Disciple and His Lost Gospel . It's about how the role of Judas in history might have been misunderstood. Interesting reading. It leads me to think about how many people are searching for the truth and searching for God. Well... it might be interesting to look at Google Trends.

Searching for God
As for Norway.. Not surprisingly, it is the people in Kristiansand and Stavanger that perform the most searches for "Gud" (the Norwegian word for God) in Google. Check out the graph

In the US, God is most popular in Cincinatti. See the graph

If you look at the word "Allah", it seems that he's most popular in Pakistan, Indonesia and Morocco. See the graph. It's interesting to see that when Israel attacked Hizb Allah positions, searches for Allah grew dramatically.

Searching for terrorism
Is it possible to use search statistics to forecast terror-attacks? Is it surprising that there are alot of people in Pakistan that search for the word terrorism. See which countries in the world search for terrorism.

Kalender

Viral markedsføring og internett markedsføring

Viral markedsføring er ideen om å bruke sosiale nettverk for å spres et budskap på samme måte som et virus spres mellom mennekser. Les mer på Wikipedia.

I dag mottok jeg en meget proff kampanje som Philips har produsert. Se den her.

For at en ide skal spres, må den sendes og mottas.

Ingen sender en ide videre hvis ikke:
  1. de forstår ideen
  2. de ønsker at den skal spres
  3. de tror at ved å spre den så får de mer makt(bedre rykte, høyere inntekt, flere venner) eller sinnsro;)
  4. det er en
b.

lørdag, mai 20, 2006

Del alt du kan!

Marissa Meyer har vært ansatt i Google siden 1999. Hun holdt foredrag på Stanford University den 17.mai. Det handler om innovation i Google. Du kan foredraget her. Dette bør ses av alle som vil ha innovasjon i sine bedrifter.

Børskrakk i 2007 og søkemotormarkedsføring

Denne siste uken har Oslo Børs falt med 13%, noe som gjør det til den verste uken siden juli 2002. Frykten sprer seg og småsparerne selger unna. Folk har panikk!

I fjor leste jeg en bokom Warren Buffet, verdens mest suksessrike investor. Han er den eneste på top 10 listen over verdens rikeste (interaktivt kart over verdens rikeste mennesker) som har skapt sin formue ved å kun investere i selskaper. Hvis alle hadde fulgt hans eksempel, så hadde aksjemarkedet blitt interessant(og kanskje litt kjedelig). Her er hans enkle tips:


  1. Invester i selskaper som du forstår i bransjer du forstår.
  2. Invester i selskaper som har gjort det bra over tid.
  3. Invester i selskaper med oppriktige og gode ledere som er forsiktige med pengebruken.
  4. Ikke invester i selskaper som ALLE snakker om Invester heller i selskaper som alle jobber med.
  5. Invester i selskaper med lite gjeld.
  6. Kjøp og behold i lang tid.

Dette er bare noen av tipsene hans. Les boka, så får du full oversikt:)

Noen vil kanskje le litt av Buffet's enkle syn på investeringer, men han har tydeligvis gjort noe riktig. Wikipedia mer informasjon om Warren Buffet

Søkemotormarkedsføring og Warren Buffet

Hvis man skal koble Buffet's prinsipper med min kunnskap om søkemotorbransjen, så vil jeg si følgende...

Søkemotorene tjener penger på annonser som publiseres blant søkeresultatene. Annonsørene betaler kun når en person klikker på en annonse. En bedrift som har gode måleverktøy kan enkelt se hvor mye de betaler i markedsføring per kunde de skaffer seg.

Det virker som veldig mange snakker om søkemotormarkedsføring. Søkemotor-bransjen er kanskje litt "hypet". Google gjør det bra. Microsoft, Yahoo og Interactive Corporation(ask.com) satser knallhardt på egne søkemotorer.

Samtidig er det veldig få mennesker som forstår hvordan søkeselskapene tjener penger!

Jeg observerer at norske bedrifter som måler effekten av markedsføringsaktivieter, mangedobler søkemotor budsjettene sine. Dette må jo være et tegn på at det er meget effektivt og lønnsomt.

I tillegg ser man en skift i fordelingen av markedsbudsjettene. Store internasjonale aktører flytter penger fra tradisjonelle markedsaktiviteter(TV, Print, radio og avis) over til kanaler hvor det er enklere å måle resultatene.

Fra et leverandørperspektiv, sammenligner jeg Yahoo Marketing (Overture), Microsoft (Adcenter) og Google (Adwords) og må erkjenne at Google ligger et hestehode foran de andre pga. sitt enkle annonseadministrasjonssystem selv etter at Microsoft har brukt flere år på Adcenter! Den største utfordringen til selskaper som Google, er "click-fraud", dvs. ugyldig klikk som annonsørene må betale for. Problemet kan føre til at annonsører blir skremt bort! Det vil være tragisk for søkeselskapene.

Google har en skikkelig konkurransefordel i forhold til Yahoo og MSN. Det er faktisk morsomt å jobbe med Google Adwords!

onsdag, mai 17, 2006

Nye Yahoo! har ikke en eneste bannerannonse

Verdens mest trafikkerte nettsted, Yahoo.com, lanserte i dag et nytt design uten en eneste bannerannonse(se nye Yahoo ) For noen år siden dominerte bannerannonsene overalt på verdens største nettsteder. Nå er de stort sett borte.

I Norge så har alle de store nettstedene store bannerannonser. Ta en titt på Startsiden, Nettavisen, SOL, VG, Dagbladet, MSN. (Tips: hold shift-tasten inne når du klikker på en link, så åpner den seg i et nytt vindu)

Alle bruker mye plass på KJEMPESTORE BANNERANNONSER. Hvorfor det? Er Norge så forskjellige fra USA? Har norske nettsteder misforstått?

Det er en rekke andre spennende endringer, bl.a. Yahoo Pulse. Her viser Yahoo informasjon om populære trender basert på data fra søk i søkemotorer. Det vil si at de analyserer hva folk er interessert i og skriver mer om disse temaene.

Andre endringer er

- Yahoo lanserer en venstremeny
- Yahoo fokuserer mer på søk
- Yahoo har integrert Yahoo Answers i sine søkeresultater

tirsdag, mai 16, 2006

Ny tjeneste som Seth Godin er med å starter opp

For de som er interessert i viral markedsføring, så er Squidoo en interessant tjeneste. Her har tusenvis av mennesker laget egne "lenses" hvor de skriver om sine interesser og ideer. Du kan f.eks. lese om hvordan Google Earth fungerer. Tjenesten gir deg enkle guider på det meste som finnes på nett. Tjenesten har vokst kraftig den siste tiden. Kanskje noe som er verdt å prøve? Lag din egen Squidoo .

For andre som også har pollenallergi.. Her er litt nyttig informsjon om pollenallergi. Gi oss regn!

Hva er konverteringsrate og hvorfor er den viktig?

Trafikk er et rimelig enkelt begrep. Målet er å tiltrekke mest mulig relevant trafikk til din butikk.

Konverteringsrate er det litt flere som sliter med. Konverteringsraten er forholdet mellom trafikk og ønskede hendelser(salg, registreringer, forespørsler, nedlastninger, etc)

Det er viktig å ha et mål med alle markedskampanjer.

Forklaring: Hvis målet er å selge mest mulig telefoner fra nettstedet, så er 1 salg = 1 konvertering. Hvis målet er å få flest mulig "leads", så er det antall utfylte interesseskjemaer som gjelder som en konvertering.

Tips: Jeg fant en enkel liten netttjeneste som gjør det enklere å forklare viktigheten av konverteringsrateforbedringer. Prøv den her (instruksjoner: legg inn tall fra ditt nettsted og sjekk hvor stor påvirkning en liten endring i konveringsraten har på bunnlinjen. Dobbeltklikk på feltet du ønsker å endre)

Eksempel: Du selger mobiltelefoner på nett. Du har 1000 besøkende per dag og selger ca. 20 telefoner om dagen til gj.snittspris på kr. 2500. Din konverteringsrate er 2%. Hvis du nå gjør en enkel endring på nettsiden din som gjør det litt enklere å bestille, så vil konverteringsraten din kanskje øke med 0,3%.

Suksess: Denne lille forbedringen vil gi relativt store utslag på sluttlinjen. Salget vil øke fra kr. 50 000 per dag til kr. 57 500 per dag - en 15% salgsøkning. Hva betyr det for bunnlinjen?

søndag, mai 14, 2006

Telenor øser ut penger på markedsføring

For oss som bor i Stockholm er det umulig å IKKE legge merke til at Telenor har kjøpt Vodafone's svenske virksomhet. Telenor dominerer stort på TV, radio, boards, aviser, flytoget og på Arlanda flyplass. Jeg er så lei av å høre b-b-b-b-blååååååå!

Alle har hørt om det, men til hvilken kostnad? Vi vet at før oppkjøpet, kontrollerte Vodafone 15% av det svenske privatmarkedet (1,5 mill. kunder) og 30% av bedriftsmarkedet. Telenor betalt ca. 8 milliarder for Vodafone Sverige. Kan noen regne ut hvor mye dette blir per kunde?

Og hvorfor har de ikke brukt noen kroner på å kjøpe søkeordene Vodafone og Telenor i de svenske søkemotorene? Det er mange svensker som søker etter Telenor i søkemotorene. De svenskene jeg har snakket med som hadde Vodafone abonnement lurer på hva som skjer med deres abonnement. Det er mange svensker som søker etter Telenor!

Mediabyrået til Telenor vil sikkert si at søkemotorene ikke passet inn i mediamixen for kampanjen og at TV var primær-mediet:)

Nå har det endelig skjedd! Gratis mobiltelefon + vanlig telefon. Skype har gjort det i USA. Go Ugly early
For et par måneder siden holdt Seth Godin foredrag hos Google. Presentasjonen kan ses her.

Seth Godin har skrevet flere velkjente bøker om viral markedsføring og produkt markedsføring.

torsdag, mai 11, 2006

Nytt trend verktøy

Google har lansert et nytt trendverktøy som gjør det mulig å sammenligne søketrender med nyheter i media. Hvis man f.eks. søker etter pollen, så får man en historisk oversikt over når og hvor folk søker etter informasjon om pollen. Det kan gi en ganske god oversikt over når folk har problemer med pollenallergi.

tirsdag, mai 09, 2006

Webanalyse - hvorfor er det relevant?

Mange overser viktigheten av webanalyse og avfeier det med at det er statistikk kun for de som jobber med internett. Faktum er at i firmaer som lykkes på nett(f.eks. Norwegian, Apotek 1, Finn.no, m.fl. ), så er webanalyse en meget sentral del av virksomheten. Disse firmaene bruker webanalyse aktivt til å lære og deretter raskt handle basert på reell kunnskap.

Webanalyse gir svar på vikitge spørsmål som:

  • Hvilke markedsaktiviteter gir resultater og hvilke aktiviteter er bortkastede penger?

  • Hva slags informasjon er mine kunder interessert i?

  • Hvor i kjøpsprosessen stopper kundene opp?

  • Hva er din bedrifts konverteringsrate?

Les hele artikkelen i E-guiden

fredag, mai 05, 2006

Microsoft Adcenter og internett markedsføring

Endelig har Microsoft kommet på banen med en konkurrent til Google. Tidlig denne uken lanserte de MSN Adcenter, en konkurrent til Google Adwords. Adwords står for brorparten av Google's inntekter og er en meget viktig del av forretningsmodellen.

Jeg hadde store forventninger til Adcenter, men etter å tatt en rask titt, så er jeg skuffet.

Adcenter får lav score på brukervennlighet, nedlastningshastighet og funksjonalitet.
Ta en titt selv.

lørdag, april 08, 2006

Bok om Søkemotoroptimalisering og internett markedsføring

I just downloaded a pretty good book on Search engine optimization. It's called SEO book. The author is a pretty interesting character with alot of knowledge about SEO. I haven't read it all yet, but it looks pretty good. Les mer om søkemotoroptimalisering

lørdag, mars 25, 2006

Jeg jobber med en artikkel om betalt søkemotor markedsføring

Jeg jobber med en artikkel om betalt søkemotor markedsføring:) Den er litt uorganisert, men den er under utvikling. Jeg har tidligere skrevet litt om gode kampanjesider.

Google - Finn kjøpere som leter etter det du selger.

Se denne videoen om suksess i søkemotorene:


Dine kunder bruker Google til å finne det de leter etter på internett. Denne artikkelen beskriver hvordan din bedrift enkelt kan bruke Google til å:


  • øke salget

  • kutte markedsføringskostnader

  • få bedre kjennskap til hva kundene dine leter etter.


Din jobb er å finne ut hvilke ord folk søker etter når de har et problem som din bedrift kan løse. Deretter handler det om å skrive enkle og innbydende annonsetekster som vises når noen skriver inn "dine søkeord" i Google. Til slutt må du sørge for å lage effektive "bestillingssider" som gjør det enkelt og raskt å bestille. Det handler om å tiltrekke oppmerksomhet og få folk til å gjøre det du vil!


Hvis en person skriver inn ordet "billige flybilletter" i en den norske søkemotoren Sesam.no, så vises en liste over de nettsidene som er mest relevante for ordet "billige flybilletter". I tillegg vises betalte tekstannonser som er relevante for billige flybilletter. Ideen er at en person som søker etter "Billige Flybilletter", vil være interessert i å kjøpe billige flybilletter. En annonse som vises til brukeren i søketidspunktet er mer effektiv enn en annonse som vises på f.eks. et nyhetsnettsted som VG eller Aftenposten.



For å få gode resultater med betalt søkemotormarkedsføring må du:



  1. Identifisere relevante ord som dine kunder søker etter når de har et problem som din bedrift kan løse

  2. Skrive effektive annonsetekster som vises når kundene søker etter dine utvalgte ord (les mer om effektive tekster)

  3. Link annonsene til effektive "landing pages" som gjør det enkelt og attraktivt å handle

  4. Organisere ordene i logiske grupper for å øke effektiviteten (les mer om organisering)

  5. Optimalisere ved å teste nye ord, tekster, og landing pages (les mer om optimalisering)


Det er hovedsaklig 4 ting som skiller Google fra andre søkemotorer:



  • Google gir raskere og mer relevante søkeresultater enn tidligere søkemotorer

  • Google viser betalte annonser ved siden av søkeresultatene

  • Google gir gir annonsører full oversikt over hvilke søkeord som leder til salg

  • Google belønner sterke brands, gode produkter og gode tekster med lavere markedsføringskostnad per solgte enhet .


Hvorfor annonsere i Google?


Google annonsering gir gode resultater - som kan måles. Dermed kan du drive smartere og mer målrettet markedsføring, noe som resulterer i lavere markedsføringskostnad per solgte enhet. I tillegg får du kunnskap om hva dine kunder responderer på. Du får vite hvilke ord som fører til salg og du kan teste forskjellige annonsetekster mot hverandre. Denne kunnskapen kan utnyttes i andre virksomhetsområder som produktutvikling, markedsundersøkelser og "offline" markedsføring.


Hvordan skal din bedrift komme igang?


Det første du må gjøre for å komme i gang er å definere suksesskriterier. Hva ønsker du å oppnå med internettmarkedsføringen din? Hvordan måler du suksess? Er målet å samle sammen nye e-postadresser fra kunder? Er målet ditt at kunden skal fullføre bestillingen umiddelbart eller er du fornøyd med at leseren tilbringer 2 minutter på en viss side og lærer mer om det du har å tilby?


Her er noen av de vanlige måleparametre:

a. Salg

b. Nyhetsbrev sign-ups

c. Besøk (tid på nettsted, antall sidevisninger)

d. Nedlastning av dokumenter (whitepaper, artikler, brosjyrer)


Hvem i bedriften din skal gjøre dette arbeidet?


Personen som skal drive søkemotormarkedsførings-arbeidet må ha grunnleggende kunnskap om bedriftens produkter og tjenester. I tillegg bør personen være dyktig til å skrive og ha gode internettkunnskaper. Noen bedrifter velger å outsource arbeidet til konsulentselskaper. Når man velger et konsulentselskap må man benytte gjennomtenkte kontrakter som gir din bedrift fullstendig kontroll over Adwords-kontoen og all aggregert statistikk.



En praktisk guide til Google-annonsering


Google Adwords er Google's enkle og brukervennlige annonseadministrasjonssystem. Her velger du nøkkelord og bestemmer hvilke annonser som skal vises når folk søker i Google etter dine nøkkelord. Du kan logge inn på http://adwords.google.com og få nøyaktig statistikk om hvilke ord som gir salg for din bedrift. Det tar 10 minutter og koster ca. 40 kroner å komme igang. Du kan teste systemet uten å starte annonseringen. Hvis du ønsker å komme raskt i gang, kan vi anbefale Perry Marshall's definitive guide to Adwords. Du finner en enkel skritt-for-skritt guide til Adwords på estrategi.no.


Dybdeinformasjon om Adwords arbeid


Brainstorming av nøkkelord


Det kan være tidkrevende å identifisere hvilke ord dine kunder bruker når de søker etter deg. Hvis din bedrift selger elektriske borremaskiner, så kan det være smart å identifisere bruksområdene for et slikt borr. Problemet til kunden er ikke nødvendigvis at de trenger et borr, det kan f.eks. være at de trenger et hull i veggen på hytta i Lillesand. Problemet kan løses ved hjelp av en hammer, en skrutrekker og mye annet. Man må se på komplementære ord og erstattningsord. I tillegg bør man benytte produktnavn, konkurrerende bedrifters navn og geografiske navn.


Nedenfor ser du en liste over kilder til nøkkelord research:








Når du har identifisert noen viktige ord, må du finne nøkkelordvarianter og kombinasjonsord som gir deg høyere treffsikkerhet i annonseringen.


Datainnhenting og analyse


Når du har fått et godt arbeidsgrunnlag kan du analysere hvilke ord som gir mest trafikk og hvilke ord som gir salg. I tillegg må du gjøre en konkurransevurdering av ordene. Ord som f.eks. flybilletter er meget konkurranseutsatte og krever at du er villig til å betale en høy pris per annonseklikk. Grunnen til at ordene er dyre er fordi flere selskaper har oppdaget at ordene ofte leder til salg. I disse tilfellene er det viktig å jobbe med effektive "landing pages", brukervennlighet og produktutvikling. De som har det beste produktet, de enkleste bestillingsprosessene, de beste annonsetekstene og de best organiserte nøkkelordkampanjene får den laveste markedsføringskostnaden per enhet.

Konkurranse vurderes opp mot suksesskriterienes verdi (dekningsbidrag)



  • Hvis det høy konkurranse ==> Gradvis innfasing. Begynn med ordene som oppfattes som mest relevante

  • Ved lav konkurranse ==> "Peel and Stick" Kjør ut alle nøkkelord med en fornuftig annonsetekst og et bud som gir plassering 1-3. Begynn deretter å jobbe med volumord med høy konverteringsfrekvens.


Gruppere og effektivisering av nøkkelord


Ideelt sett skal alle ord være knyttet til en spesial-laget annonse tilpasset hvert enkelt ord. Dette er meget tidkrevende og vanskelig å administrere. Ord må organiseres for å få mest mulig igjen for markedsføringskronene. Det er flere måter å organisere en Adwords-konto på. Her er noen forslag:



  • Etter rapporteringsbehov (ved behov for kostnadsfordeling o.l)

  • Etter sluttkundebehov

  • Etter produktgrupper

  • Etter målgruppe (I adwords: land, språk, region, o.l.)


Måling og rapportering


En av hovedfordelene med søkemotormarkedsføring er at alt er målbart. Kunnskapen en søkemotormarkedsfører bygger opp er opp er uvurderlig for en bedrift. Hvis du vurderer å åpne et kontor i Sverige, kan du f.eks. sette opp en kampanje som retter seg mot det svenske markedet. Sett opp noen enkle annonser på svensk og en enkel landing page på svensk og test responsen. Dette er en billig måte å finne ut om det er etterspørsel etter ditt produkt i et nytt marked. Hvis du får mange besøk til siden, kan du anta at det finnes etterspørsel etter produktet.


For å kunne vurdere effekten av nye markedstiltak og nye webtiltak må man ha et webanalyse-verktøy som markedsavdelingen ser nytten av. Med et slikt verktøy får man viktig nøkkelinformasjon om:



  • Antall besøkende (funker det vi gjør?)

  • Geografisk utspring av besøkende (markedsfører vi på riktige steder?)

  • Grad av nye vs. Returnerende besøkende (kommer folk tilbake?)

  • Besøk etter kilde(partner nettsteder, redaksjonell omtale, etc)

  • Hvilke nøkkelord leder til salg?

  • Hvilke ”kampanjesider” genererer mest respons (hva skal vi satse på?)


Det er en rekke gode verktøy på markedet. Prisene varierer fra 0 til over 10 000 kr. per måned. En ny utvikling innen webanalysebransjen de siste 6 månedene er at Google har introdusert et gratis analyse verktøy som er meget enkelt å implementere. Les mer på www.google.no/analytics . Med disse verktøyene kan du måle nøyaktig hvor mange salg hver markedskampanje generererer.


Kontinuerlig forbedring


Evnen til å lære, og raskt omgjøre lærdommen til handling er det største konkurransefortrinnet en bedrift kan ha(fritt oversatt fra Jack Welch)

. Dette er et viktig punkt når det gjelder søkemotormarkedsføring. Her har du faktisk mulighet til å teste, justere og forbedre daglig. Kunnskapen du tilegner deg om ord og konverteringsrate, kan gjenbrukes i andre sammenhenger.


Her er noen av forbedringstiltakene:



  • Kontinuerlig forbedring av gode ord

  • Videreutvikling av annonsetekster ==> Testing av minst 2 ulike annonser

  • Øke bud for å øke volum - Utvide kampanjen med nærliggende nøkkelord

  • Egne adgroups, annonsetekster og bud for de beste ordene

  • Vurdere dårlige ord


Hvis noen nøkkelord gir lavt volum må du vurdere følgende:

==> Jobber vi med de riktige variantene?

==> Byr vi for lavt? ==> Kontrollere for eventuelle sperrer for publisering av annonser (tekstgodkjenning)


Hvis noen av ordene gir lav respons (lav CTR) :

==> Prøv nye annonsetekster


Hvis ordene gir lav konverteringsrat:e:

==> Vurder relevansen og annonsetekstenes evne til å kvalifisere de riktige kundene.

==> Vurdere samsvar mellom annonse og landingpage


Må du betale mye per salg:

==> Revurdere bud nivå



Vurdering av andre annonsekanaler basert på kampanjevolum og informasjon om volum i andre kanaler - Overture - Adwords - AdSensen

- MIVA (Espotting, Eniro, MSN)


Gode søkemotormarkedsførings-ressurser


Google Adwords blog - en blog fra de som utvikler Google Adwords


Perry Marshall's Guide til Adwords - Antageligvis den beste guiden å bruke for å komme i gang med Adwords


Clickz - En god ressurs for online markedsføring


The Daily Searchcast - En Podcast om det siste innen søkemotormarkedsføring


Search engine watch - Nyttig ressurs om søkemotormarkedsføring


Conversion University - Egen guide om konvertering og optimalisering


iFinger - et nyttig verktøy for ordforklaringer direkte i programmet du jobber i


Carlstormer.com - en blog med mye informasjon om Google og andre interessant temaer.


Ordforklaringer


Markedsføringskostnad per solgte enhet = markedsføringsbudsjett / enheter solgt. På engelsk heter dette Customer acquisition cost.


CTR = Click-thru rate


CPA = Cost per action og/eller cost per aquisition


PPC = Pay per click


Google Adwords = Betalte annonser som vises ved siden av søkeresultatene når du søker i Google. Les mer om Adwords


Overture = Google Adwords konkurrent som eies av Yahoo.


Karl Philip Lund

IXD.no & mecenat.se


i samarbeid med


Christer Ljones

Synlighet.no

lørdag, mars 18, 2006

Time flies.. A long time since my last post. It's interesting to see the hype around search engines and the new search engines that are emerging. I've recently tested Sesam and Ask.com, both of them are good search engines. I've actually set Sesam to be my home page. They're excellent on Local search, news search and people search in Norway. In addition I enjoy their Catapult game:)

If you're interested in learning more about Google Adwords, I can recommend Perry Marshall's Definitive Guide to Adwords. The best guide I've read and when I asked Google about it about a year ago, they were impressed.

If you work on web projects, you should read: Getting Real. I'm running through it and it's a kick in the but for a lot of poeple:)