fredag, februar 02, 2007

Hva ville du prioritert hvis du hadde 50 milliarder dollar?

Prioriteringer er en viktig del av hverdagen. Hva skal man bruke tiden sin på og hvor skal man legge ressursene. Dette er noe man må tenke på når man driver med markedsføring og ellers i hverdagen. Jeg har tidligere skrevet en artikkel med tittelen "An Investment approach to marketing". Artikkelen handler om å prioritere markedsaktiviteter basert på den faktiske avkastningen og gradvis flytte markedsmidler over på de aktivitetene som gir best avkastning.

Bjørn Lomborg holdt et glimrende foredrag på TED om prioritering av 50 milliarder dollar for å gjøre verden til et bedre sted. Jeg tenkte på foredraget da jeg leste overskriften i dagens VG: "Regjeringen må ta klimaansvar". Er det riktig å fokusere så mye på miljøet?

Se foredraget og kommenter gjerne. Jeg syntes foredraget er rimelig overbevisende, men det er klart jeg vil at miljøet skal være bra!

torsdag, februar 01, 2007

Betalt annonsering, merkevarenavn og kannibalisering

Jeg har erfart mange ganger at merkenavn gir høy konvertering i søkeordsannonser. Jeg har testet en del og det viser seg gang etter gang at folk søker etter merkevarenavn i Google og andre søkemotore. Nøkkelord research viser også at folk i stor grad bruker merkenavn når de søker i Google.

Dette leder til noen spørsmål:
  • Skal bedrifter kjøpe sitt eget merkenavn når de allerede dukker opp øverst i de naturlige søkeresultatene?
  • Skal man kjøpe konkurrenters merkevarenavn?
  • Skal man tillate affiliates å kjøpe merkevarebeskyttede navn?
  • Skal man tillate andre å by på merkevarebeskyttede navn?
Mitt klare svar på alle disse spørsmålene er JA!

Jeg har vært overbevist om det en lang stund og nå tør jeg å blogge om det etter å fått et meget klart svar fra Seth Godin da jeg sendte ham en e-post med spørsmålene. Seth Godin er en av verdens fremste markedsførere. Han har blant annet skrevet boken Purple Cow. Du bør lese boken hvis du ønsker å lykkes med online marketing.

Her er noen gode grunner til å være liberal når det gjelder merkevarenavn:

  • Ved å kjøpe dine egne merkevarenavn har du i større grad mulighet til å styre budskapet til kundene dine.
  • Hvis du ikke gjør det, så vil andre få "din" plassering.
  • Dine annonser vil få høyere klikkrate fordi annonsene dine er som oftest mest relevante. Dermed vil kostnad per klikk synke over tid, mens folk som kjøper "dine" ord vil se en stigende kostnad.
  • Du har mulighet til å lede kundene inn på relevante "kampanjesider"
Hvis du ikke er overbevisst, kan du lese følgende artikkel som omhandler vurderinger knyttet til kannibalisering i søkemotorene.

søndag, januar 21, 2007

Hvorfor skal bedrifter blogge?

Bedrifter bør blogge for å styrke sin posisjon som eksperter innen sitt forretningsområde. Blogging er et fenomen som har vokst eksplosivt de siste 3 årene og antallet blogger dobles hver 6. måned.

Google's sjef om blogging

Sjefen for Google, Eric Scmidt har uttalt følgende om blogging:

”Jeg tror at blogging og begrepet personlig publisering er den neste store bølgen innen menneskelig kommunikasjon. Den forrige bølgen var webaktivitet og før det var det e-post.” Eric Schmidt sitat fritt oversatt av KP




Verdien ved å være først

Ved å være den første organisasjonen i en bransje i Norge(og Europa) som blogger vil lanseringsverdien være høy. I tillegg vil tilliten til bedriften styrkes gjennom at bedriften tør å være personlige i forhold til sin kommunikasjon.

Målet med blogging

Målet med blogging for en bedrift kan være å:

  1. Få presseomtale ved lansering
  2. Synliggjøre kompetanse og samfunnsansvar
  3. Øke trafikken til nettstedet(blogger gir ofte mye trafikk fra søkemotorer)
  4. Skape en dialog med personer stiftelsen ellers ikke ville nådd
  5. Stimulere kundene til å kommunisere med bedriften

Blogger som har lykkes

Eksempler på firmaer som har lykkes med blogging:

I all enkelhet (www.iallenkelhet.no) er en blogg fra norges ledende selskap innen brukervennlighet og brukertesting. I bloggen skriver de ansatte om temaer de er opptatt av. I tillegg svarer de på spørsmål fra leserne.

Penger og livet blogg(www.pengeroglivet.no) Dette er en blogg om penger og livet. Alle som skriver arbeider i SpareBank 1 Gruppen, men de uttaler som privatpersoner med både innsikt og interesse for økonomi, samfunnet og enkeltmennesket.

WebMD (www.webmd.com ) er USA’s ledende helsenettsted. I begynnelsen av 2006 lanserte WebMD en bloggetjeneste hvor eksperter blogger om spesifikke temaer. Tjenesten har gitt webMD et mer personlig inntrykk og mer kredibilitet i bransjen. I tillegg har bloggene gitt webMD bedre synlighet i søkemotorene.

Stonyfield Farms (www.stonyfield.com ) er en yogurtprodusent I USA. Firmaet har 5 firmablogger som retter seg mot forskjellige kundesegmenter. I løpet av de første 8 månedene besøkte over 160 000 personer de 5 bloggene. Besøkstallene har siden oppstarten økt gradvis hver måned og antallet e-postabonnenter fortsetter å øke.

Stormhoek (www.stormhoek.com) er en sør-afrikansk vinprodusent som bruker blogger til å knytte til seg vinkjennere fra hele verden. Ved å invitere til dialog med trendsetterne I vinbransjen, så stimulerer de etterspørselen knyttet til deres egne viner.

Blogg 2.0 (www.cjohansen.no) er en blogg om grensesnittteknologi som XHTML, CSS, Javascript, publiseringssystemer, Ruby on Rails og diverse programmering. I tillegg håper forfatteren å stimulere til andre til å skrive mer om temaet på norsk.

Jeg må nesten nevne min egen blogg også:)

KP's blogg (philiplund.blogspot.com) er en norsk blogg om søkemotormarkedsføring, online marketing og webanalyse. Det opprinnelige målet med bloggen var å se hva som skjedde hvis jeg skrev om ting jeg var opptatt av. Nå har jeg mellom 20 og 60 lesere hver dag! I tillegg har jeg fått flere foredragsinvitasjoner(se foredragskalender) og henvendelser ang. bloggen.

fredag, januar 12, 2007

Sammenhengen mellom søkemotorsynlighet og brukervennlighet

I går deltok jeg i et webinar som blant annet tok for seg sammenhengen mellom søkemotormarkedsføring og brukervennlighet. Jeg tror jeg kommer til å bruke dette som utgangspunkt i foredraget mitt hos Dataforeningen 15. februar 2007.

I hovedsak dreier det seg om 2 ting; søkemotorvennlighet og brukervennlighet.

Søkemotorvennlighet
- godt design, effektiv arkitektur, god lenkestruktur og nyttig informasjon og vel-optimalisert teknisk kode. I tillegg så er det avgjørende å få inngående lenker til ditt nettsted fra kvalitetsnettsteder(det går du når du har et godt nettsted med god informasjon, men det er lov å drive litt linkbaiting..)

Brukervennlighet
- enkelt å navigere, enkelt å finne informasjon og retningslinjer, riskfree, enkelt å kjøpe

Søkemotorvennlig + brukervennlig = Konverteringsvennlig