Denne bloggen har blitt flyttet til kuttisme.no. Les innlegget om overvåkning her
onsdag, september 13, 2006
tirsdag, september 12, 2006
Hvordan vil søkemotorene påvirke radiobransjen?
Da telefonen ble oppfunnet hevdet ekspertene at telegrafen ville bli unødvendig. Da TV kom spådde folk at radioen ville dø ut. Det vi nå ser er at "radio" er på full fart inn igjen. Ved hjelp av ny teknologi, nye reklamemetoder og et utvidet publikum er radio nok en gang i vinden!
I fremtiden vil du ha fullstendig valgfrihet når du lytter på radio. Radioprogrammene vil være finansiert av reklame. Ikke reklame som i dag, men "contextual advertising", dvs. annonser som plasseres avhengig av innholdet i programmet. Lytter du til en fotballsending, vil du høre reklame knyttet til fotballreiser, sportsutstyr og annet som er interessant for en fotballidiot.
Lytter du på nyhetene mens du kjører på E-18 mot Asker, kan det tenkes at du får høre: "Statoil har nå tilbud på Cola, pølse og VG - Kun 53 kroner. Ta neste innkjøring til høyre etter avkjøringen mot Billingstad". Dette er et scenario som vil bli realitet om få år ved hjelp av innovasjonsstrømmer innen GPS-teknologi og søkemotorteknologi.
Måten det vil fungere på er at en radioprodusent vil markere hvor i programmet man ønsker reklame. Deretter vil annonsesystemer plassere relevant reklame - enten ved hjelp av å lese radioprogram-taggene eller ved hjelp av å analysere innholdet i programmet automatisk(litt lenger unna tror jeg). På denne måten kan man plassere reklamen i ettertid.
Mye av denne reklamen vil bli behandlet i annonsesystemer som Google Adwords, Yahoo Search Marketing og Microsoft Adcenter. Google kjøpte for en stund tilbake et firma som driver med radioannonsering.
I fremtiden vil du ha fullstendig valgfrihet når du lytter på radio. Radioprogrammene vil være finansiert av reklame. Ikke reklame som i dag, men "contextual advertising", dvs. annonser som plasseres avhengig av innholdet i programmet. Lytter du til en fotballsending, vil du høre reklame knyttet til fotballreiser, sportsutstyr og annet som er interessant for en fotballidiot.
Lytter du på nyhetene mens du kjører på E-18 mot Asker, kan det tenkes at du får høre: "Statoil har nå tilbud på Cola, pølse og VG - Kun 53 kroner. Ta neste innkjøring til høyre etter avkjøringen mot Billingstad". Dette er et scenario som vil bli realitet om få år ved hjelp av innovasjonsstrømmer innen GPS-teknologi og søkemotorteknologi.
Måten det vil fungere på er at en radioprodusent vil markere hvor i programmet man ønsker reklame. Deretter vil annonsesystemer plassere relevant reklame - enten ved hjelp av å lese radioprogram-taggene eller ved hjelp av å analysere innholdet i programmet automatisk(litt lenger unna tror jeg). På denne måten kan man plassere reklamen i ettertid.
Mye av denne reklamen vil bli behandlet i annonsesystemer som Google Adwords, Yahoo Search Marketing og Microsoft Adcenter. Google kjøpte for en stund tilbake et firma som driver med radioannonsering.
Etiketter:
innovasjon,
online markedsføring,
søkemotormarkedsføring
mandag, september 11, 2006
Søkemotormarkedsføring: Innsikt i webanalyse og måleverktøy
Her er en rask oversikt over egenskaper til en dyktig søkemotormarkedfører(klikk på temaet for å lese tidligere bloggposter):
En dyktig søkemotormarkedsfører er avhengig av statistikk og måling. Statistikken danner grunnlaget for suksess. Tenk deg f.eks. at du tilbyr bryllupslokaler på Lillehammer. Et relevant nøkkelord for din bedrift vil da være:
f.eks. "Bryllupslokaler Lillehammer"
Det er naturligvis andre faktorer som spiller inn, bl.a. volumet på hvor mange som søker etter relevante ord, men jeg er enig med Jack Welch:
"Simple messages travel faster, simpler designs reach the market faster and the elimination of clutter allows faster decision making."
En god søkemotormarkedsfører bruker tid på analyser, men hovedmålet er å komme opp med gode anbefalinger som lar seg gjennomføre.
- Kunnskap om produkt/tjeneste og målgruppe
- Evnen til å organisere ord i logiske grupper
- Evnen til å skrive effektive annonsetekster
- Innsikt i brukervennlighet og konverteringsrater
- Innsikt i webanalyse og måleverktøy
- Kreativitet
- Teknisk kompetanse
En dyktig søkemotormarkedsfører er avhengig av statistikk og måling. Statistikken danner grunnlaget for suksess. Tenk deg f.eks. at du tilbyr bryllupslokaler på Lillehammer. Et relevant nøkkelord for din bedrift vil da være:
f.eks. "Bryllupslokaler Lillehammer"
- Når noen søker etter "bryllupslokaler lillehammer" er det ganske sannsynlig at personen planlegger et bryllup i Lillehammer-området.
- Hvis din bedrift har bryllupslokaler, så regner jeg med at inntjeningen på et bryllup er rimelig høyt.(hvor mye er profitten per bryllup?)
- Hvis vi vet at 1 av 10 som søker etter "bryllupslokaler lillehammer" ender opp med å bestille bryllupslokaler, er vi villige til å betale ganske mye.
- Hvis et bryllupsarrangement i dine lokaler gir kr. 10 000 i overskudd - så går Adwords-annonseringen i null hvis vi betaler kr. 1000 per klikk
Det er naturligvis andre faktorer som spiller inn, bl.a. volumet på hvor mange som søker etter relevante ord, men jeg er enig med Jack Welch:
"Simple messages travel faster, simpler designs reach the market faster and the elimination of clutter allows faster decision making."
En god søkemotormarkedsfører bruker tid på analyser, men hovedmålet er å komme opp med gode anbefalinger som lar seg gjennomføre.
Etiketter:
online markedsføring,
søkemotormarkedsføring
torsdag, september 07, 2006
Søkemotormarkedsføring: Innsikt i brukervennlighet og konverteringsrate
Her er en rask oversikt over egenskaper til en dyktig søkemotormarkedfører(klikk på temaet for å lese tidligere bloggposter):
Innsikt i brukervennlighet og konverteringsrate
En søkemotormarkedsfører kan være dyktig på å generere massive mengder med trafikk til et nettsted, men hvis ikke trafikken fører til salg(eller annen ønsket handling), har trafikken veldig lite å si.
Det er derfor viktig å ha kunnskap om hva som får folk til handle på nett. Stikkord her er enkelhet, trygghet, lesbarhet, brukertester, A/B-testing og en rekke andre ting som får folk til å komme seg igjennom bestillingsprosessen og handle.
Konverteringsraten avgjøres i hovedsak av to ting:
- I hvilken grad er den besøkende klar til å handle når han kommer til nettstedet ditt
- Hvor enkelt og tryggt er det å bestille hos deg.
Det er kanskje mulig å sette sammen et regnestykke:
80% kjøpelyst x 50% Enkelhet = kjøpsannsynlighet på 40%
Dette må ikke forveksles med konverteringsrate. Hva er konverteringsrate?
En søkemotormarkedsførers primæroppgave er å identifisere ord som folk med høy kjøpelyst bruker når de søker i Google. I tillegg må søkemotormarkedsføreren skrive annonser som appellerer til brukeren når de søker. En interaksjonsdesigner og usability ekspert har som oppgave å gjøre det enkelt og mest mulig intuitivt å kjøpe. Her kan usability ekspertene fra Netlife Research være et godt alternativ.
Hvor man skal satse pengene sine blir en helhetsvurdering, men jeg anbefaler delingsmodell hvor inkrementale forbedringer gjøres på begge områder.
- Kunnskap om produkt/tjeneste og målgruppe
- Evnen til å organisere ord i logiske grupper
- Evnen til å skrive effektive annonsetekster
- Innsikt i brukervennlighet og konverteringsrater
- Innsikt i webanalyse og måleverktøy
- Kreativitet
- Teknisk kompetanse
Innsikt i brukervennlighet og konverteringsrate
En søkemotormarkedsfører kan være dyktig på å generere massive mengder med trafikk til et nettsted, men hvis ikke trafikken fører til salg(eller annen ønsket handling), har trafikken veldig lite å si.
Det er derfor viktig å ha kunnskap om hva som får folk til handle på nett. Stikkord her er enkelhet, trygghet, lesbarhet, brukertester, A/B-testing og en rekke andre ting som får folk til å komme seg igjennom bestillingsprosessen og handle.
Konverteringsraten avgjøres i hovedsak av to ting:
- I hvilken grad er den besøkende klar til å handle når han kommer til nettstedet ditt
- Hvor enkelt og tryggt er det å bestille hos deg.
Det er kanskje mulig å sette sammen et regnestykke:
80% kjøpelyst x 50% Enkelhet = kjøpsannsynlighet på 40%
Dette må ikke forveksles med konverteringsrate. Hva er konverteringsrate?
En søkemotormarkedsførers primæroppgave er å identifisere ord som folk med høy kjøpelyst bruker når de søker i Google. I tillegg må søkemotormarkedsføreren skrive annonser som appellerer til brukeren når de søker. En interaksjonsdesigner og usability ekspert har som oppgave å gjøre det enkelt og mest mulig intuitivt å kjøpe. Her kan usability ekspertene fra Netlife Research være et godt alternativ.
Hvor man skal satse pengene sine blir en helhetsvurdering, men jeg anbefaler delingsmodell hvor inkrementale forbedringer gjøres på begge områder.
Etiketter:
online markedsføring,
søkemotormarkedsføring
onsdag, september 06, 2006
En god søkemotormarkedsfører: Evnen til å skrive effektive annonsetekster
Her er en rask oversikt over egenskaper til en dyktig søkemotormarkedfører(klikk på temaet for å lese tidligere bloggposter):
Evnen til å skrive effektive annonsetekster
Effektive annonsetekster på nett er annonser som får brukeren til å gjøre det du ønsker at de skal gjøre. På nett er alt målbart og med Google Adwords kan du teste hvert ord til minste detalje. Søkeordsannonsering er derfor en drøm for personer fra DM-bransjen som er opptatt av testing og måling. Tradisjonelle direkte markedsførere måtte vente uker og måneder på tilbakemelding på sine tekster. Med søkeordsannonsering Google eller Yahoo får man tilbakemelding i løpet av en dag eller to(avhengig av søkevolumet).
En god annonse i Google inneholder søkeordet i tittelfeltet og i selve teksten. Det er viktig at teksten flyter og "svinger". Det er viktig at teksten er nøytral og informativ. Statistikken viser faktisk i mange tilfeller at de mest nøytrale og informative tekstene er de som gir flest klikk. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at de mest effektive annonsene er de som ligner mest på de organiske resultatene. En annen observasjon er at stor bokstav i webadressen kan gi bedre klikkrater. Gulltipset er å bruke dynamic keyword insertion i Google Adwords. Denne funksjonen gjør at du kan dynamisk plassere ordet som blir søkt etter i annonseteksten. Dermed utheves ordet og responsraten øker
Neste side>>
- Kunnskap om produkt/tjeneste og målgruppe
- Evnen til å organisere ord i logiske grupper
- Evnen til å skrive effektive annonsetekster
- Innsikt i brukervennlighet og konverteringsrater
- Innsikt i webanalyse og måleverktøy
- Kreativitet
- Teknisk kompetanse
Evnen til å skrive effektive annonsetekster
Effektive annonsetekster på nett er annonser som får brukeren til å gjøre det du ønsker at de skal gjøre. På nett er alt målbart og med Google Adwords kan du teste hvert ord til minste detalje. Søkeordsannonsering er derfor en drøm for personer fra DM-bransjen som er opptatt av testing og måling. Tradisjonelle direkte markedsførere måtte vente uker og måneder på tilbakemelding på sine tekster. Med søkeordsannonsering Google eller Yahoo får man tilbakemelding i løpet av en dag eller to(avhengig av søkevolumet).
En god annonse i Google inneholder søkeordet i tittelfeltet og i selve teksten. Det er viktig at teksten flyter og "svinger". Det er viktig at teksten er nøytral og informativ. Statistikken viser faktisk i mange tilfeller at de mest nøytrale og informative tekstene er de som gir flest klikk. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at de mest effektive annonsene er de som ligner mest på de organiske resultatene. En annen observasjon er at stor bokstav i webadressen kan gi bedre klikkrater. Gulltipset er å bruke dynamic keyword insertion i Google Adwords. Denne funksjonen gjør at du kan dynamisk plassere ordet som blir søkt etter i annonseteksten. Dermed utheves ordet og responsraten øker
Neste side>>
Etiketter:
online markedsføring,
søkemotormarkedsføring
Abonner på:
Innlegg (Atom)