onsdag, oktober 04, 2006
Annonsering på nett - har jeg misforstått?
Jeg ble litt overrasket når jeg så denne oversikten fra INMA om annonsering på internett. Jeg sammenlignet den med PwC/IAB sin oversikt. Kan noen forklare meg hva som ligger i kategorien "Merkevare"? På den norske listen dukker ikke "søk" opp i det hele tatt. Sammenligner jeg epler og pærer?
Har jeg misforstått noe? Hvor mye står "søk" for i Norge?
*søk i den internasjonale oversikten inneholder kontekstuell annonsering som Adsense
Annonsefordeling i følge INMA | |||
| jul.05 | jul.06 | % Endring |
Merkevare | 72 % | 70 % | -3% |
| | | |
Rubrikk: | | | |
Eiendom | 7 % | 6 % | -14% |
Bil/motor | 11 % | 10 % | -9% |
Stilling ledig | 8 % | 10 % | +25% |
Annet | 2 % | 4 % | +100% |
Totalt | 49 989 567 | 76 476 510 | +53% |
Annonseringsfordeling i følge PwC/IAB | |||
| 2005 | 2006 | % Endring |
Merkevare | ? % | ? % | ?% |
| | | |
Classifieds | 18% | 20% | +11% |
Referrals | 6% | 8% | +33% |
E-mail | 2% | 2% | - |
Display related | 34% | 31% | 9% |
Search | 40 % | 40% | - |
Totalt | $5,7 bill | $7,9 bill | +37% |
Har jeg misforstått noe? Hvor mye står "søk" for i Norge?
*søk i den internasjonale oversikten inneholder kontekstuell annonsering som Adsense
Etiketter:
online markedsføring,
søkemotormarkedsføring
tirsdag, oktober 03, 2006
Internett Foredrag og konferanser
Jeg skal være med på et par konferanser høsten 2006.
Torsdag 26.oktober: ANFO-Strategisk e-business.
Temaet på mitt foredrag er Ny forbrukerinnsikt: Er nettkunder som andre? Publikum for dette foredraget er Bedrifter som annonserer, reklamebyråer, mediebyråer og konferansearrangører. Jeg tror jeg kommer til å vri temaet til "hva kan tradisjonelle annonsører lære av Søkmemotorannonsering?" I tillegg skal jeg kanskje legge inn noen punkter om hvordan Google kan forbedres.
Fredag 24.november: Online Marketing for Dummies
Dette er en 3 timer lang workshop hvor jeg skal snakke om det som trengs for å lykkes på nett.
Det blir spennende. Jeg tipper jeg kommer til å samle sammen alt jeg har lært de siste 4 årene og forsøke å presentere det på en grundig måte.
Jeg vil også anbefale Webdagene 2006. Det arrangeres av Netlife Research som er meget dyktige på brukertester, usability og findability.
Torsdag 26.oktober: ANFO-Strategisk e-business.
Temaet på mitt foredrag er Ny forbrukerinnsikt: Er nettkunder som andre? Publikum for dette foredraget er Bedrifter som annonserer, reklamebyråer, mediebyråer og konferansearrangører. Jeg tror jeg kommer til å vri temaet til "hva kan tradisjonelle annonsører lære av Søkmemotorannonsering?" I tillegg skal jeg kanskje legge inn noen punkter om hvordan Google kan forbedres.
Fredag 24.november: Online Marketing for Dummies
Dette er en 3 timer lang workshop hvor jeg skal snakke om det som trengs for å lykkes på nett.
Det blir spennende. Jeg tipper jeg kommer til å samle sammen alt jeg har lært de siste 4 årene og forsøke å presentere det på en grundig måte.
Jeg vil også anbefale Webdagene 2006. Det arrangeres av Netlife Research som er meget dyktige på brukertester, usability og findability.
lørdag, september 30, 2006
Utdanning på internett - fremtidens elitestudenter
I boken Victorian Internet, leste jeg om hvordan noen mente at TV ville revolusjonere undervisning i hele verden. Ekspertene spådde at telefonen ville gjøre krig unødvendig fordi hvorfor trengte man krig når man kunne prate med hverandre og advare hverandre om trusler.
Jeg tror at fremtidens utdanning vil være en kombinasjon av dagens metode og video og interaktiv utdannelse. Eksempler på dette kan dere se her:
UC Berkeley Video course
Hvorfor skal jeg betale masse penger for et universitetskurs med en ukjent professor, nå jeg kan lære om søkemotor, business og teknologi i et kurs med Sergej Brin, grunnleggeren av Google?
Google Adwords Learning center er også et glimrende eksempel på fremtidens utdanning.
Jeg tror at fremtidens utdanning vil være en kombinasjon av dagens metode og video og interaktiv utdannelse. Eksempler på dette kan dere se her:
UC Berkeley Video course
Hvorfor skal jeg betale masse penger for et universitetskurs med en ukjent professor, nå jeg kan lære om søkemotor, business og teknologi i et kurs med Sergej Brin, grunnleggeren av Google?
Google Adwords Learning center er også et glimrende eksempel på fremtidens utdanning.
tirsdag, september 26, 2006
20 kroner per klikk!
Noen firmaer får panikk når de får beskjed om at de må betale 20 kroner per klikk for annonser i Google. Totalkostnadene blir fort høye med slike priser... Poenget er at hvis man vet (og det kan man vite ved hjelp av webanalyse)at 1 av 10 klikk fører til salg, så vet man at man får 1 salg for 200 kr. (20 kr x 10 klikk)
Hvis man selger kurs til 3500 kr. per deltaker, så er 200 i markedsføringskostnad ganske bra.
Hvis du har plass til 20 personer på kurset, så kan du med regnestykket over fylle opp kurset med et markedsbudsjett på kr. 4000.
De faktorene som avgjør om dette regnestykket er realistisk er:
Søkevolumet - Antall søk som blir gjort i Google med relevante ord for kurs (dvs. kurs, kurspåmelding, seminarer, etc)
Klikkraten - hvor mange som klikker på annonsen i forhold til hvor mange ganger annonsen vises.
Konverteringsraten - hvor mange ender opp med å melde seg på i forhold til antall søk som blir gjort? Søk etter "kurs" er mer relevant enn f.eks. "videreutdanning".
Klikkprisen - hvis det er mange som konkurrerer om samme nøkkelord, så øker prisen.
Hvis man selger kurs til 3500 kr. per deltaker, så er 200 i markedsføringskostnad ganske bra.
Hvis du har plass til 20 personer på kurset, så kan du med regnestykket over fylle opp kurset med et markedsbudsjett på kr. 4000.
De faktorene som avgjør om dette regnestykket er realistisk er:
Søkevolumet - Antall søk som blir gjort i Google med relevante ord for kurs (dvs. kurs, kurspåmelding, seminarer, etc)
Klikkraten - hvor mange som klikker på annonsen i forhold til hvor mange ganger annonsen vises.
Konverteringsraten - hvor mange ender opp med å melde seg på i forhold til antall søk som blir gjort? Søk etter "kurs" er mer relevant enn f.eks. "videreutdanning".
Klikkprisen - hvis det er mange som konkurrerer om samme nøkkelord, så øker prisen.
Abonner på:
Innlegg (Atom)