onsdag, oktober 04, 2006

Annonsering på nett - har jeg misforstått?

Jeg ble litt overrasket når jeg så denne oversikten fra INMA om annonsering på internett. Jeg sammenlignet den med PwC/IAB sin oversikt. Kan noen forklare meg hva som ligger i kategorien "Merkevare"? På den norske listen dukker ikke "søk" opp i det hele tatt. Sammenligner jeg epler og pærer?

Annonsefordeling i følge INMA


jul.05

jul.06

% Endring

Merkevare

72 %

70 %

-3%





Rubrikk:




Eiendom

7 %

6 %

-14%

Bil/motor

11 %

10 %

-9%

Stilling ledig

8 %

10 %

+25%

Annet

2 %

4 %

+100%

Totalt

49 989 567

76 476 510

+53%




Annonseringsfordeling i følge PwC/IAB


2005

2006

% Endring

Merkevare

? %

? %

?%





Classifieds

18%

20%

+11%

Referrals

6%

8%

+33%

E-mail

2%

2%

-

Display related

34%

31%

9%

Search

40 %

40%

-

Totalt

$5,7 bill

$7,9 bill

+37%



Har jeg misforstått noe? Hvor mye står "søk" for i Norge?

*søk i den internasjonale oversikten inneholder kontekstuell annonsering som Adsense

tirsdag, oktober 03, 2006

Internett Foredrag og konferanser

Jeg skal være med på et par konferanser høsten 2006.

Torsdag 26.oktober: ANFO-Strategisk e-business.
Temaet på mitt foredrag er Ny forbrukerinnsikt: Er nettkunder som andre? Publikum for dette foredraget er Bedrifter som annonserer, reklamebyråer, mediebyråer og konferansearrangører. Jeg tror jeg kommer til å vri temaet til "hva kan tradisjonelle annonsører lære av Søkmemotorannonsering?" I tillegg skal jeg kanskje legge inn noen punkter om hvordan Google kan forbedres.

Fredag 24.november: Online Marketing for Dummies
Dette er en 3 timer lang workshop hvor jeg skal snakke om det som trengs for å lykkes på nett.
Det blir spennende. Jeg tipper jeg kommer til å samle sammen alt jeg har lært de siste 4 årene og forsøke å presentere det på en grundig måte.

Jeg vil også anbefale Webdagene 2006. Det arrangeres av Netlife Research som er meget dyktige på brukertester, usability og findability.

lørdag, september 30, 2006

Utdanning på internett - fremtidens elitestudenter

I boken Victorian Internet, leste jeg om hvordan noen mente at TV ville revolusjonere undervisning i hele verden. Ekspertene spådde at telefonen ville gjøre krig unødvendig fordi hvorfor trengte man krig når man kunne prate med hverandre og advare hverandre om trusler.

Jeg tror at fremtidens utdanning vil være en kombinasjon av dagens metode og video og interaktiv utdannelse. Eksempler på dette kan dere se her:

UC Berkeley Video course

Hvorfor skal jeg betale masse penger for et universitetskurs med en ukjent professor, nå jeg kan lære om søkemotor, business og teknologi i et kurs med Sergej Brin, grunnleggeren av Google?

Google Adwords Learning center er også et glimrende eksempel på fremtidens utdanning.

tirsdag, september 26, 2006

20 kroner per klikk!

Noen firmaer får panikk når de får beskjed om at de må betale 20 kroner per klikk for annonser i Google. Totalkostnadene blir fort høye med slike priser... Poenget er at hvis man vet (og det kan man vite ved hjelp av webanalyse)at 1 av 10 klikk fører til salg, så vet man at man får 1 salg for 200 kr. (20 kr x 10 klikk)

Hvis man selger kurs til 3500 kr. per deltaker, så er 200 i markedsføringskostnad ganske bra.

Hvis du har plass til 20 personer på kurset, så kan du med regnestykket over fylle opp kurset med et markedsbudsjett på kr. 4000.

De faktorene som avgjør om dette regnestykket er realistisk er:

Søkevolumet
- Antall søk som blir gjort i Google med relevante ord for kurs (dvs. kurs, kurspåmelding, seminarer, etc)

Klikkraten - hvor mange som klikker på annonsen i forhold til hvor mange ganger annonsen vises.

Konverteringsraten - hvor mange ender opp med å melde seg på i forhold til antall søk som blir gjort? Søk etter "kurs" er mer relevant enn f.eks. "videreutdanning".

Klikkprisen - hvis det er mange som konkurrerer om samme nøkkelord, så øker prisen.

mandag, september 25, 2006

Bloggulf fra Gilde

I USA har mange firmaer lykkes med blogging. Blogging har bidratt til å styrke brand, drive trafikk og øke tilliten til flere selskaper. I Norge går det litt tregere. Det finnes en del firmablogger, men ingen store firmaer lykkes stort med blogging.

Nå forsøker Gilde seg med Bloggulf. Det er en kombinasjon av markedsstunt og blogging. Jeg syntes initiativet er bra, men jeg tror de har misforstått bloggekonseptet litt når de kjører en stor bannerannonse i Dagbladet for den nye bloggen.

Mulig det funker fordi det er nytt og annerledes. Det er også mulig det funker fordi ingen har gjort det før, men jeg er skeptisk. En blogg skal være personlig og direkte og det skal være tydelig hvem avsenderen er.

Jeg applauderer initiativet til Gilde(og APT), men jeg stiller spørsmål ved opplegget. Jeg måtte gjøre en domenelookup for å se hvem som sto bak den. Blogging handler om å være ærlig, direkte og personlig. Bloggulf er litt for profft designet og bildene litt for bra. Dessuten så mangler det personlige. Med litt mer research fant jeg ut at APT står bak Bloggulf

Igjen - Jeg syntes det er kult, innovativt og spennende, men ærligheten og det personlige mangler. Her kan du lese punktene som har gjort blogging i Microsoft til en suksess.