Jeg leter for tiden etter noen effektive bestillingsløsninger for billetsalg på nett. Jeg har tittet på Ticketmaster, Filmweb, Paramountparks, Nettbillett.no og flere andre. Man skulle tro at disse selskapene som (forhåpentligvis) selger tusenvis av billetter på nett har effektive og enkle bestillingsløsninger! Man skulle også tro at de også hadde stor fokus på webanalyse.
Ticketmaster.no - ingen webanalyse funnet. Det er mulig de har et serverbasert verktøy, men storebror Ticketmaster.com benytter Webtrends. Filmweb.no og nettbillett.no bruker Google Analytics. Hvis du undrer hvilket verktøy forskjellige bedrifter benytter, prøv Vendor discovery tool.
Forbedringspotensiale i kjøpsprosessene
På Nettbillett.no finner jeg ingen "kjøp billett" knapp. Du må klikke på tidspunktet du ønsker og så blir du ført inn i samme bestillingsløsning som Filmweb. På Filmweb må du logge inn (evt. registrere deg med liten skrift). Dette er en klassikker som jeg også gjorde feil da jeg var i Norwegian. Hvorfor må kunden logge inn for å kjøpe en kinobillett? Innlogging er for tjenester du bruker ofte eller hvor kunden får et lettere bestillingsløp fordi du har lagret informasjonen om dem.
Ticketmaster har en grei bestillingsløsning som er enkel å følge flyten i og enkel å forstå. Ticketmaster har også forstått verdien av tydelige "action knapper".
fredag, desember 08, 2006
tirsdag, desember 05, 2006
Brukervennlighet på nett og søkemotormarkedsføring handler om å redusere friksjon.
Denne bloggen har blitt flyttet til Kuttimse.no. Les innlegget om brukervennlighet og søkemotormarkedsføring
Etiketter:
effektivitet,
konverteringsrate,
webanalyse
torsdag, november 30, 2006
mandag, november 27, 2006
2007 blir et spennende år for mediebyråene
Jeg har tidligere skrevet en del om hva som kreves for å lykkes med søkemotormarkedsføring. Jeg leser i Aftenposten at Søkemotormarkedsføring nå tar et reklamejafs på nettet.
Dere får selv avgjøre om dette bør inkluderes i en bedrifts kjernekompetanse eller om det bør "outsources" til et mediebyrå, kommunikasjonsbyrå, reklamebyrå eller et firma som fokuserer kun på søkemotormarkedsføring. Uansett hva du velger - sørg for å ha eierskap og kontroll over dine egne Adwords/Yahoo Search Marketing konti.
Tidligere har det vært slik at strategien utformes i samarbeid med strategiske rådgiverer. Deretter kommer reklamebyrået inn og utarbeider det kreative budskapet før mediebyråene foreslår hvor budskapet skal kommuniseres. Denne prosessen varierer naturligvis fra bedrift til bedrift, men det er ihvertfall inntrykket mitt etter å jobbet med markedsføring som både kunde og rådgiver.
2007 blir et spennende år for mediebyråene. Hvert byrå må bestemme seg for hva de ønsker å gjøre når det gjelder søkemotormarkedsføring. De som ikke omfavner ny teknologi vil visne bort og forsvinne, mens de som omfavner mulighetene som søkemotormarkedsføring tilbyr, vil blomstre og dominere. Kjernekompetansen til mediebyråene ligger i at de har inngående kunnskap om forskjellige kanalene og diverse målgrupper. Med hjelp av denne kunnskapen hjelper de store og små bedrifter å plassere enorme markedsbudsjetter.
Forskjellen på tradisjonell markedsføring og markedsføring i søkemotorene er at i søkemotorene smelter strategi, budskap og medieplassering sammen. Bedriften velger hvilke søkeord som er relevante og skriver annonsetekster som fenger. Deretter står Google Adwords/Yahoo Search Marketing / Microsoft Adcenter / Ask Sponsored Listings for plasseringen på steder der det er relevant. Dermed blir den tradisjonelle medierådgiveren overflødig med mindre hun fokuserer på helheten, evt. bygger kunnskap rundt det kreative budskapet eller legger fokus på webanalyse.
Les mer om hva som kreves for å gjøre en god jobb med søkemotormarkedsføring.
10 gode råd når det gjelder søkemotormarkedsføring og valg av medierådgiver:
Hvis du ønsker en powerpoint av presentasjonen, send en SMS til 95726655 og oppgi e-postadressen din så sender jeg deg presentasjonen.
Dere får selv avgjøre om dette bør inkluderes i en bedrifts kjernekompetanse eller om det bør "outsources" til et mediebyrå, kommunikasjonsbyrå, reklamebyrå eller et firma som fokuserer kun på søkemotormarkedsføring. Uansett hva du velger - sørg for å ha eierskap og kontroll over dine egne Adwords/Yahoo Search Marketing konti.
Tidligere har det vært slik at strategien utformes i samarbeid med strategiske rådgiverer. Deretter kommer reklamebyrået inn og utarbeider det kreative budskapet før mediebyråene foreslår hvor budskapet skal kommuniseres. Denne prosessen varierer naturligvis fra bedrift til bedrift, men det er ihvertfall inntrykket mitt etter å jobbet med markedsføring som både kunde og rådgiver.
2007 blir et spennende år for mediebyråene. Hvert byrå må bestemme seg for hva de ønsker å gjøre når det gjelder søkemotormarkedsføring. De som ikke omfavner ny teknologi vil visne bort og forsvinne, mens de som omfavner mulighetene som søkemotormarkedsføring tilbyr, vil blomstre og dominere. Kjernekompetansen til mediebyråene ligger i at de har inngående kunnskap om forskjellige kanalene og diverse målgrupper. Med hjelp av denne kunnskapen hjelper de store og små bedrifter å plassere enorme markedsbudsjetter.
Forskjellen på tradisjonell markedsføring og markedsføring i søkemotorene er at i søkemotorene smelter strategi, budskap og medieplassering sammen. Bedriften velger hvilke søkeord som er relevante og skriver annonsetekster som fenger. Deretter står Google Adwords/Yahoo Search Marketing / Microsoft Adcenter / Ask Sponsored Listings for plasseringen på steder der det er relevant. Dermed blir den tradisjonelle medierådgiveren overflødig med mindre hun fokuserer på helheten, evt. bygger kunnskap rundt det kreative budskapet eller legger fokus på webanalyse.
Les mer om hva som kreves for å gjøre en god jobb med søkemotormarkedsføring.
10 gode råd når det gjelder søkemotormarkedsføring og valg av medierådgiver:
- Bygg kunnskap internt. Det du lærer av søkemotorene er hva dine kunder søker etter når de leter etter deg! Det er kjernekompetanse for enhver markedsavdeling.
- Eie annonsekontoene selv(ikke la deg mediebyrået ditt eie Adwordskontoene)
- Skaff en god rådgiver som er opptatt av kompetanseoverføring og felles læring.
- Webanalyse verktøy skal ikke koste skjorta(min tidligere arbeidsgiver Norwegian hadde klart seg fint med et gratisverktøy som Google Analytics - det handler ikke om avansert teknikk, det handler om brukervennlighet og brukernytte)
- Når du eier kontoene dine selv, så kan du invitere inn rådgivere når du trenger hjelp. Poenget er at du får full kontroll.
- Definer noen klare og konkrete mål for din virksomhet og din virksomhet på nett. Kommuniser målene til dine rådgivere og la dem konkurrere om å gjøre din markedsføring mer effektiv!
- Ikke vær redd for kannibalisering - Kjør full fart i alle kanaler og juster kronefordelingen basert på praktisk webanalyse. Når du er best på alt, så kan du begynne å tenke på kannibalisering
- Snakk med andre som jobber med webanalyse og del kunnskap(ikke del kunnskap om søkeord og hva som konverterer for din bedrift. Dette bør holdes hemmelig da det påvirker dine egne kostnader)
- Test masse! Test søkeord, annonsetekster, kanalvalg, landing pages og produktportefølje
- Les bloggen min + diverse andre blogger.
Deltaker nr. | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | ||
snitt | Antall 6ere | |||||||||||||
Relevant innhold | 5,42 | 7 | 6 | 5 | 6 | 5 | 4 | 6 | 6 | 5 | 6 | 6 | 4 | 6 |
Talers Fremføring | 5,33 | 5 | 6 | 5 | 6 | 5 | 5 | 6 | 6 | 4 | 5 | 6 | 5 | 5 |
Hvis du ønsker en powerpoint av presentasjonen, send en SMS til 95726655 og oppgi e-postadressen din så sender jeg deg presentasjonen.
Etiketter:
online markedsføring,
søkemotormarkedsføring,
webanalyse
tirsdag, november 14, 2006
Søkeordsstatistikk er viktig for alle bedrifter
Søkeordsstatistikk er en viktig del av markedsføring på nett fordi det forteller litt om hva dine kunder leter etter når de finner deg. Hvis du har en intern søkemotor på ditt eget nettsted, så forteller søkeordsstatistikken deg litt om hva kunder leter etter når de har funnet deg.
Praktisk eksempel:
Hvis Dyreparken i Kristiansand oppdager at tusenvis av mennesker besøker www.dyreparken.no etter å ha søkt etter Kaptein Sabeltann, så bør Kaptein Sabeltann løftes lengre frem på nettsiden slik at de besøkende raskt finner det de leter etter.
Dette kan ytterligere støttes hvis den interne søkemotorstatistikken, dvs. statistikk fra søk utført på nettstedet til dyreparken, viser at folk skriver inn Sabeltann i søkeboksen for å finne informasjon.
For mer om dette, les mer om "lukten av informasjon" på Iallenkelhet.no
Jeg antar at populariteten av "søkeordsstatistikk" vil øke drastisk de kommende årene da flere bedrifter vil komme i gang med praktisk webanalyse. Da vil de forstå viktigheten av å vite hvilke ord som konvertererer best! Denne informasjonen er meget verdifull og hemligholdt da det er avgjørende for bunnlinjen til ethvert firma.
Praktisk eksempel:
Hvis Dyreparken i Kristiansand oppdager at tusenvis av mennesker besøker www.dyreparken.no etter å ha søkt etter Kaptein Sabeltann, så bør Kaptein Sabeltann løftes lengre frem på nettsiden slik at de besøkende raskt finner det de leter etter.
Dette kan ytterligere støttes hvis den interne søkemotorstatistikken, dvs. statistikk fra søk utført på nettstedet til dyreparken, viser at folk skriver inn Sabeltann i søkeboksen for å finne informasjon.
For mer om dette, les mer om "lukten av informasjon" på Iallenkelhet.no
Jeg antar at populariteten av "søkeordsstatistikk" vil øke drastisk de kommende årene da flere bedrifter vil komme i gang med praktisk webanalyse. Da vil de forstå viktigheten av å vite hvilke ord som konvertererer best! Denne informasjonen er meget verdifull og hemligholdt da det er avgjørende for bunnlinjen til ethvert firma.
Abonner på:
Innlegg (Atom)