onsdag, september 06, 2006

En god søkemotormarkedsfører: Evnen til å skrive effektive annonsetekster

Her er en rask oversikt over egenskaper til en dyktig søkemotormarkedfører(klikk på temaet for å lese tidligere bloggposter):
  1. Kunnskap om produkt/tjeneste og målgruppe
  2. Evnen til å organisere ord i logiske grupper
  3. Evnen til å skrive effektive annonsetekster
  4. Innsikt i brukervennlighet og konverteringsrater
  5. Innsikt i webanalyse og måleverktøy
  6. Kreativitet
  7. Teknisk kompetanse

Evnen til å skrive effektive annonsetekster
Effektive annonsetekster på nett er annonser som får brukeren til å gjøre det du ønsker at de skal gjøre. På nett er alt målbart og med Google Adwords kan du teste hvert ord til minste detalje. Søkeordsannonsering er derfor en drøm for personer fra DM-bransjen som er opptatt av testing og måling. Tradisjonelle direkte markedsførere måtte vente uker og måneder på tilbakemelding på sine tekster. Med søkeordsannonsering Google eller Yahoo får man tilbakemelding i løpet av en dag eller to(avhengig av søkevolumet).

En god annonse i Google inneholder søkeordet i tittelfeltet og i selve teksten. Det er viktig at teksten flyter og "svinger". Det er viktig at teksten er nøytral og informativ. Statistikken viser faktisk i mange tilfeller at de mest nøytrale og informative tekstene er de som gir flest klikk. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at de mest effektive annonsene er de som ligner mest på de organiske resultatene. En annen observasjon er at stor bokstav i webadressen kan gi bedre klikkrater. Gulltipset er å bruke dynamic keyword insertion i Google Adwords. Denne funksjonen gjør at du kan dynamisk plassere ordet som blir søkt etter i annonseteksten. Dermed utheves ordet og responsraten øker

Neste side>>

mandag, september 04, 2006

En god søkemotormarkedsfører: Evnen til å organisere ord i logiske grupper

Her er en rask oversikt over egenskaper til en dyktig søkemotormarkedfører(klikk på temaet for å lese tidligere bloggposter):
  1. Kunnskap om produkt/tjeneste og målgruppe
  2. Evnen til å organisere ord i logiske grupper
  3. Evnen til å skrive effektive annonsetekster
  4. Innsikt i brukervennlighet og konverteringsrater
  5. Innsikt i webanalyse og måleverktøy
  6. Kreativitet
  7. Teknisk kompetanse

Evnen til å organisere ord i logiske grupper
Når man har identifisert målgruppene og de viktigste trigger-ordene, må man organisere ordene i logiske grupper slik at det blir enkelt å knytte relevante annonser til de forskjellige nøkkelordene. Man må også tenke litt på hvordan man kan organisere kampanjer og annonsegrupper i forhold til budsjettering og rapportering. Denne delen kan sammenlignes med måten annonsører benytter forskjellige reklameannonser avhengig av hvor annonsene skal vises. Man bruker f.eks. ikke samme budskap og annonse i VG som man gjør i Dagens Næringsliv.

I VG/Dagens Næringsliv-eksempelet knytter man annonsene til en annonsekanal/målgruppe. I VG/Dagens Næringsliv går de også ned på seksjon av avisen og lar annonsører vise forskjellige typer annonsetekster avhengig av hvilken seksjon(Finans, innenriks, sporten) de vises. En person som er interessert i fotball responderer med større sannsynlighet på en fotball-reise reklame enn en person som er interessert i hvalsafari i Nord-Norge.

I søkemotorannonsering tar man skrittet videre og går helt ned til hvert enkelt ord. Hvis man tenker seg at en sportsjournalist i VG skriver om Fotballlandskampen i Budapest, om Ole Gunnar Solskjær og veien til EM i Østerrike/Sveits, så kan man tenke seg at annonsene som vises er direkte relaterte til ordene Budapest, Solskjær, Østerrike og Sveits.

Skillet mellom det redaksjonelle og kommersielle forsvinner gradvis. Annonsene får høyere responsrate og på sikt vil annonseprisene stige pga. høyere konkurranse. På sikt vil alle aviser tjene penger fordi annonsørene får mer igjen for pengene. På sikt vil leserne sette pris på at det redaksjonelle og det kommersielle blandes - bare det gjøres på riktig måte.

Neste side>>

Hva kjennetegner en god søkemotormarkedsfører?

Det er mange som driver med søkemotormarkedsføring, og søkemotoroptimaliserings- bransjen har hatt et noe frynsete rykte. Mange tror at søkemotormarkedsføring er en teknisk aktivitet som ikke krever mye kunnskap. Faktum er at en god søkemotormarkedsfører må besitte både markedsføringskunnskap og teknisk kompetanse. For de som ikke vet hva søkemotormarkedsføring er, så er dette en god oversikt:












Her er en rask oversikt over egenskapene du må besitte for å gjøre en god jobb med søkemotormarkedsføring:
  1. Kunnskap om produkt/tjeneste og målgruppe
  2. Evnen til å organisere ord i logiske grupper
  3. Evnen til å skrive effektive annonsetekster
  4. Innsikt i brukervennlighet og konverteringsrater
  5. Innsikt i webanalyse og måleverktøy
  6. Kreativitet
  7. Teknisk kompetanse

Jeg begynner med kunnskap om produkt/tjeneste og målgruppe. Jeg skriver mer om de andre etterhvert.

Kunnskap om produkt/tjeneste og målgruppe
For å kunne gjøre en god jobb må man vite hva målgruppen er opptatt av og hva som får dem til å kjøpe. Man må vite litt om de forskjellige fasene i "kjøpsprosessen":

1. Oppdagelse - hvilke ord bruker brukeren for å utforske problemet?
2. Research - brukeren innhenter opplysninger om produktet, samt leverandører
3. Sammenlingning - brukeren sammenligner kjøpskriterier som tilgjengelig, pris, leveringsbetingelser, etc.
4. Kjøp - brukeren skal kjøpe og er konkret i atferden. Her snakker vi serienummer og produktnavn.


Neste side>>

torsdag, august 31, 2006

Google boksøk og "The long tail"

Fra og med idag kan du laste ned komplette bøker fra Google Book search . Det gjelder kun bøker som ikke lenger har noe copyright. Eksempler på dette er Hamlet, Aesops fabler, The Inferno og mange mange fler. Her kan du lese om nyheten fra Google's egen blogg. Hvis du leter etter nyere bøker og ikke har lyst til å bruke en formue, ta en titt på Book Mooch.

Hvis du er en forfatterspire som ønsker å publisere bok, bør du ta en titt på Lulu.com.

Lulu.com er et godt eksempel på dagens buzz-ord i Norge: Den Lange Halen - eller The Long Tail.

mandag, august 28, 2006

Color Line, Firmablogging og branding..

Er firmaer i Norge redde for å være personlige? --Innhold er endret etter ønske fra omtalt person.--

Jeg tror at fremtidens "brand-vinnere" er de bedrifter som tør å vise personene som jobber i firmaet både i personlige podcasts og blogger. Jeg tror blogger kan føre til at kunder føler en trygghet og en tillit til bedriften fordi de kan se menneskene som jobber der! Les mer om hvorfor alle bedrifter bør blogge.

Are i Netlife Research har laget en bra presentasjon om firmablogging