fredag, november 03, 2006

Patentsøknader og internett's fremtid

Internett har brakt på banen en rekke nye legale problemstillinger. Amazon's 1-click shopping patent, Bellboy's patent på all e-handel og sikkert enda flere.

Gå rett frem og tygge tyggis
Du kan lese mer om Amazon's patent i NY Times. Hva skjer med verden hvis noen får patent på å tygge tyggis og gå rett frem samtidig?

Norwegian søker patent på SAS kalender
Jeg fant forleden en interessant patentsøknad på patentstyrets sine nettsider. Jeg lurer på hva SAS har å si om den. Det ser ut som Norwegian søker om patent på kalenderen til SAS (skjermbildet i søknaden er en kopi av SAS sin kalender fra sasbraathens.no):

Når det gjelder selve patentsøknaden ser jeg ser klare paralleller til Bellboy-patentet fra 1993 som Gisle Hannemyr har skrevet om.

Det er jo også interessant å se historikken til Airkiosk. De lanserte en "lavpriskalender" allerede i 2003.

Seth Godin har noen interessante tanker om Trademarks:

"Some lawyers will get all excited and encourage (demand!) that you register your trademark. This involves paying a bunch of money, filing a bunch of forms and earning an ® after your name instead of the ™. While the ® does give you some benefits by the time you get to court, it doesn't actually increase the value of your trademark. And you can wait. So, when you come up with a great name, just ™ it."

Istedenfor å fokusere på patentsøknader og advokatkostnader bør bedrifter fokusere på produktutvikling, forbedret kundeservice og friksjonreduksjon i handelsprosessen. Ikke misforstå. Patenter er en viktig komponent for stimulere til innovasjon og nytenkning, men i tilfeller som "bellboy-saken", så kunne mye advokatutgifter være spart.... Kommentarer?




PATENTSØKNAD
(19) NO
(21) 20050632

Under behandling Statusdato:2005.02.04

NORGE
(51) Int Cl G06Q 10/00 (200601)
(21) Søknadsnr 20050632
(22) Inng.dag 2005.02.04
(24) Løpedag 2005.02.04
(30) Prioritet Ingen
(41) Alm.tilgj 2006.08.07
(71) Søker Norwegian Air Shuttle ASA, Oksenøyveien 10A, 1330 FORNEBU, NO
(72) Oppfinner Hans-Petter Aanby, c/o Norwegian Air Shuttle ASA, Oksenøyveien 10A, 1330 FORNEBU, NO
(74) Fullmektig Zacco Norway AS, Postboks 2003 Vika, 0125 OSLO, NO
(54) Benevnelse Lavpriskalender
(57) Sammendrag

En tjenerdatamaskinanordning (100) eller fremgangsmåte for bruk i tilslutning til et datanett (200) for frembringelse av et kalenderformet brukergrensesnitt på en til datanettet (200) koplet klientdatamaskin (300). Fra klientdatamaskinen mottas en spesifikasjon av en ønsket vare eller tjeneste, for eksempel en flyreise, og en periode, angitt ved bruk av en første kalenderenhet, for eksempel en måned. Informasjon som angår de av varene eller tjenestene, eksempelvis alle flyreisene, som tilsvarer spesifikasjonen og er tilgjengelige innenfor den spesifiserte perioden hentes selektivt fra en database, og hver slik vares eller tjenestes respektive tilgjengeligheter og laveste priser. På basis av informasjonen fremstilles det kalenderfonnete brukergrensesnittet med et felt for hver verdi av en andre kalenderenhet, for eksempel en dag når den spesifiserte varen eller tjenesten er tilgjengelig og i hvert slikt felt en fremvisning av den respektive laveste prisen. Slik kan kalenderen for eksempel fremvise for hver dag i en månedsperiode alle dager da flyreise til spesifisert destinasjon er tilgjengelig og respektive laveste priser.







Disclaimer: Det nærmeste jeg har kommet jus-studier er en klasse i Business Law på Pacific Lutheran University, så jeg hevder ikke at jeg kan mye om dette emnet. Mulig jeg bryter Patentstyret's opphavsrett til patentsøknaden som jeg har klippet og limt inn i min blogg. I så tilfelle, ber jeg noen med juridisk ekspertise sende meg en melding, så fjerner jeg den. Jeg må også nevne at jeg var internettansvarlig i Norwegian fra 2003-2005 og ledet internettsatsningen fra markedssiden.

mandag, oktober 30, 2006

Webdagene - en suksess og et casestudie

Jeg var på webdagene på fredag og lærte en del nye ting og traff mange interessante mennesker. Jeg vil gi konferansen terningkast 6:) Bra Are og Ove!

En annen interessant observasjon i tilknytning til blogging er at jeg for første gang traff en kar som skriver en blogg jeg leser. I og med at jeg følger bloggen til Per-Erik, så var det ingen sak å komme i prat med han. Dette er en av de mange fordelene som blogging bringer med seg.

Her er de 2 tingene som ga meg en liten a-ha oppelvelse:

Wikipedia er en suksess fordi folk liker å korrigere andre. Ideen er at det finnes få mennesker som liker å skape nye ting, mens det finnes mange mennesker som liker å rette på andres feil. En kombinasjon av dette gjør at Wikipedia er verdens største leksikon selv om Propaganda mener at Wikipedia har en elendig troverdighet . Personen som har skrevet artikkelen bør se TED videoen av grunnlegger Jimmy Wales. Hva kan vi bruke den kunnskapen til? Finnes det andre bransjer som kan dra nytte av Wikipedia's erfaringer?

Den andre tingen jeg lærte var at man må analysere loggene på nettstedets lokale søkemotor. Det er jo en selvfølge, men jeg har ikke tenkt så mye på det.

Det var ca. 60 deltakere på Webdagene. Ca. 15 av disse kom fordi de klikket på en annonse i Google. Veldig konkret og veldig interessant. Altså 25% av deltakerne kom som følge av markedsaktiviteter gjennom Google Adwords. Konverteringsraten til webdagene.no var ca. 3%.

mandag, oktober 23, 2006

Et konkret tips for e-postmarkedsførere

Silverpop, en e-postmarkedsføringsleverandører publiserte nettopp resultatene av en undersøkelse. Her er de viktigste punktene:

  • Brand i emnefeltet(f.eks. Norwegian, Ikea, SAS Braathens) gir vesentlig høyere åpningsrater(mellom 32 og 60% økning!)
  • "Nyhetsbrev format" fungerer bedre en "postkort-format"(CTR på 7,1% mot 6,2% for postkort-format)
  • Flere enn 10 linker i en e-post gir lavere klikkrate
  • 200 kroner rabatt fungerer bedre en 20% rabatt (på et kjøp på 1000 kr)
Du kan lese mer hos Silverpop
(hvis du ikke ønsker å registrere deg, send meg en e-post på philiplundalfakrøllyahoo.com, så sender jeg deg detaljene)

tirsdag, oktober 17, 2006

Fransk TV-stasjon tjener mer på SMS enn på reklame

Jeg har observert at tusenvis av nordmenn er villige til å betale opp i mot 10 kroner for å være med å stemme frem sin Idol-favoritt. I Frankrike tjener en TV-stasjon mer på SMS enn på tradisjonell TV-reklame. Målet til TV-stasjonene er ikke lenger å gjøre programmene "sticky" og unngå at de skifter kanal slik at alle ser mest mulig reklame. Målet med programmene nå er å få folk til å delta ved å stemme via SMS. I 2006, for første gang i historien, så tjener TV-stasjonen mer på SMS enn på tradisjonell TV-reklame. Les hele artikkelen

søndag, oktober 15, 2006

"The Long tail" og tradisjonell TV-reklames sikre død

Mange snakker om fenomenet "The Long Tail". Det handler i bunn og grunn om at verdens etterspørsel blir distribuert over et bredere spekter. I fysiske butikker er det begrenset med plass og derfor er det kun de mest populære produktene som blir solgt. Internetteknologier gjør at et større utvalg blir tilgjengelig, samtidig som søketeknologiene gjør det enklere å finne. Dermed øker sannsynligvis størrelsen på det totale markedet, samtidig som best-selgerne mister andeler til niche produktene.

Når menneskers oppmerksomhet spres, blir det vanskeligere for store annonsører å nå frem til de store massene på et sted. I løpet av få år vil tradisjonell TV-reklame forsvinne helt fordi folk rett og slett ser mindre på tradisjonelt TV! De få folkene som fortsatt ser på TV om noen år, vil ha TIVO og dermed spoler de rett igjennom reklamen. Istedenfor å kjempe i mot, bør TV-kanalene omfavne denne utviklingen. Dette er ingen spektakulær fremtidsvisjon, det har faktisk allerede skjedd. Spør 10 mennesker rundt deg om hva de så på TV i går og du vil sannsynligvis få mange forskjellige svar. Det ikke lenger slik at alle så på samme søndagsfilm eller detektivtimen på fredager. De TV-programmene som er mest sett i dag, kommer ikke i nærheten av topp 10 listen fra 80 og 90-tallet. Utvalget øker og oppmerksomheten spres.

Nye former for videoreklame vil overta og nye former for annonseplassering vil dominere. Nok en gang sitter Google på en gullgruve. Ved å kombinere annonsørdatabasen sin(Adwords) med TV-databasen (YouTube/Google Video), har Google mulighet til å tilby TV-reklame til alle verdens annonsører, både store og små.

Selv om dagens form for TV-reklame er død, betyr det ikke at reklamepengene forsvinner. Tvertimot. Annonsekanaler vil oppleve at annonsørenes Long Tail kommer på banen. Produksjonskostnadene senkes, kopirettigheter blir vanskeligere å håndheve og konverteringsratene vil øke fordi det oppstår flere nichemarkeder der det er større sjanse for at leserne kjøper niche produktene det annonseres for.

Annonsørene må i større grad samarbeidet med mediene for å produsere målrettet, interessant og relevant reklame som er kjøpsutløsende.

Siden kostnadene knyttet til produksjon av innhold(tekst og video) og reklame(Google Adwords) synker, vil flere annonsørerer ha råd og mulighet til å annonsere. Samtidig vil verden se et større antall nichemarkeder. Denne kombinasjonen gjør at konverteringsraten for annonsørene øker. Dermed vil annonsører være villige til å bruke mere penger på annonseringen. Vi ser allerede denne trenden blant annonsører som er opptatt av å måle effekten av markedsaktiviteter.

tirsdag, oktober 10, 2006

Konverteringsraten økte fra 0,86% til 54,1% - utrolig.

Jeg leste nettopp en case study hvor konverteringsraten på et nettsted økte fra 0,86% til 54,1%. Det er en relativ stor økning. Ved analysere brukeratferd, rydde opp på nettstedet og justere på noen elementer er det mulig. Send meg en mail hvis du har lyst på detaljene.

fredag, oktober 06, 2006

De ti beste presentasjonene noensinne

Jeg har nettopp begynt på boken "The Long Tail" for andre gang. Boken handler bl.a. om hvordan verden blir stadig mer fragmentert når det gjelder mediavaner og andre ting.

Jeg jobber med å lage en spennende presentasjon for ANFO i slutten av oktober. I det arbeidet fant en blog som har laget en liste over de 10 beste presentasjonene noensinne. Ganske interessant. Ta en titt

Hvordan bør markedsbudsjettet fordeles?

Mange har spurt meg om den ideelle sammensetningen av trafikk til et nettsted. Det er vanskelig å si, men generelt sett kan man se på det som en konkurranse hvor markedskanalene konkurrerer om å generere mest trafikk til nettstedet. På sikt kan man si at markedsbudsjettet bør fordeles basert på hvilken kanal som gir mest relevant trafikk(dvs. trafikk som konverterer best).

  1. Organisk - trafikk som kommer fra søk i søkemotorene
  2. Referral - linker fra andre nettsteder
  3. E-post - linker i e-poster
  4. Betalt søkeordsannonser - annonser som vises ved søk i søkemotorene
  5. Affiliate programmer - partnerprogrammer hvor smånettsteder får betalt per salg de genererer for nettsted(tradedoubler.no ,etc)
  6. Banner - betalte bannerannonser
  7. Direkte - trafikk fra folk som skriver inn dittfirma.no i adressefeltet (dette betyr at brandet står sterkt og at folk går direkte til ditt nettsted. Evt kan det bety at man bør bli mer aktiv når det gjelder internettmarkedsføring i andre kanaler)
Når vi har kommet til det punktet hvor vi er ekstremt dyktige på markedsføring i alle kanalene, bør vi forsøke å flytte ressurser oppover slik at de billigste kanalene får gradvis større andel av markedsbudsjettet. Dvs. hvis du ønsker å bruke 100 000 på å markedsføre ditt produkt og målet ditt er å drive trafikk til nettstedet ditt, så bør du satse litt penger på alle alternativene og måle alt. Etterhvert som tiden går så vil du se hvilke kanaler som generer mest trafikk og hvilke kanaler som genererer mest salg. Da kan du optimalisere og flytte penger ditt det funker best.

Ideelt sett så bruker man ressursene på å skape et produkt(og nye produkter) som markedsfører seg selv.

Kanalkanibalisering bør ikke være et problem før man har makset ut potensiale. Les mer om "An Investment approach to marketing"

torsdag, oktober 05, 2006

KP er en Wikipedia spammer!

Oppdatering: Jeg har blitt kvitt SPAM-stempelet og er igjen inne i varmen når det gjelder Wikipedia. Jeg oppfordrer alle store firmaer til å skrive en faktabasert artikkel om sitt firma på Wikipedia.no. Artikkelen må være objektiv og nøytral og skrevet på leksikalsk vis.

Jeg fant nettopp ut at jeg har blitt stemplet som spammer i Wikipedia. Det er jo trist og dumt og jeg har sendt inn en beklagelse til administratoren som har stengt meg ute og bedt om tilgivelse og revurdering. Det pågår nå en diskusjon om hvorvidt jeg skal nektes adgang til å redigere på Wikipedia. Som dere ser, så har jeg lært litt underveis om publisering og Wikipedia.

Det må også nevnes at jeg har inspirert min nevø til å bruke Wikipedia som oppslagsverk og min søster til å bruke Wikipedia aktivt i undervisningen på barneskolen. I tillegg oppfordrer jeg alle til å bidra med informasjon og kunnskap.

Google var fra 1998 til 2001 et tapsprosjekt. Det var først da tjenesten begynte å tjene penger på annonser at Google ble kjent over hele verden. Wikipedia er annerledes. Wikipedia har blitt annerkjent over hele verden uten at noen tjener penger på det. Min spådom er at Wikipedia vil revolusjonere en rekke bransjer når det oppstår en kommersiell mulighet rundt begrepet Wikipedia. Dette er noe Jimmy Wales også ønsker.

Dette er en fin anledning til å skrive mer om fenomenet Wikipedia. Wikipedia ble startet for noen år siden av Jimmy Wales(se presentasjon av hva Wikipedia er).

Hva er Wikipedia?
Wikipedia er et leksikon hvor hvem som helst kan publisere og redigere informasjon. Wikipedia er et av de 50 mest besøkte nettstedene i verden og det er et faktum at sider fra Wikipedia er meget godt synlige i søkemotorene. Et av målene til Wikipedia er å senke kostnadene på bøker ved å gjøre innholdet gratis. Dermed kan flere mennesker få tilgang til bøker og lærdom slik at verden blir et bedre sted å leve.

Hvorfor er jeg blitt stemplet som spammer?
Jeg har blitt utestengt fordi jeg har opprettet artikler om firmaer jeg arbeider med. I tillegg har jeg lagt til linker i relevante artikler til nettstedene for å øke synligheten til nettstedene i søkemotorene. Det er på dette punktet jeg har tråkket over grensen mellom hva som er informasjon og hva som er reklame. Les hvordan "Wikipedias redaksjon" fungerer

Det som er bra er at "anarkiet" i Wikipedia faktisk funker. Min atferd er i gråsonen av hva som er "lovlig", og nå har jeg fått en smekk på hånden. Jeg tror en god løsning vil være å gi meg en advarsel om at jeg blir overvåket. I tillegg må Wikipedia få på plass rutiner for å gi advarsler slik at folk kan lære av feil og endre atferd. Når sant skal sies, så er mesteparten av innholdet jeg har laget godkjent.

Retningslinjene i Wikipedia sier følgende om reklame:
Advertising. Articles about companies and products are acceptable if they are written in an objective and unbiased style. Furthermore, all article topics must be third-party verifiable, so articles about very small "garage" or local companies are not likely to be acceptable. External links to commercial organizations are acceptable if they can serve to identify major corporations associated with a topic (see finishing school for an example). Please note Wikipedia does not endorse any businesses and it does not set up affiliate programs. See also WP:CORP for guidelines on corporate notability.

Du kan lese mer om Wikipedia her