søndag, desember 10, 2006

Katalogtjenester, advokater og blogging.

I løpet av de siste månedene har jeg hørt mange historier om personer som mottar klagebrev fra advokater for ting de har gjort eller sagt på internett. Som oftest er det kun advokatene som kommer godt ut av slike brevvekslinger .

Nettkatalogen historien i korte trekk:
  1. Jarle har en dårlig opplevelse med en selger fra Nettkatalogen.
  2. Jarle blogger om opplevelsen med Nettkatalogen.
  3. Nettkatalogen oppdager skriveriene og kontakter sin advokat Peter L. Brechan hos advokatfirmaet Haavind Vislie.(link til nettkatalogen:)
  4. Advokaten sender "trusselbrev" til bloggeren's arbeidsgiver og klager på bloggomtale.
  5. Bloggeren poster deler av "trusselbrevet" på bloggen sin.
  6. Andre prominente bloggere leser bloggen og blogger mer om saken.
  7. Dermed dukker bloggerens meninger enda høyere opp i søkemotorene når noen søker etter Nettkatalogen.
Les hele historien her: Nettkatalogen - driver de useriøst telefonsalg?

Dette hendelsesforløpet er rimelig typisk for bedrifter som sender advokater på bloggere som skriver negativt om dem eller deres produkter. Historien om Ravintola Lehtovaara, Finlands svar på eksklusive Bagatalle i Oslo, er en klassiker. Der ender saken med at en av verdens mest populære blogger skriver om saken. Her kan du lese en oversettelse av brevet til og fra restauranten

Så hva skal man gjøre hvis noen blogger negativt om din bedrift? Her er noen av mine forslag:

Råd til bedrifter/personer som opplever at bloggere skriver negativt om deg.

  1. Vær høflig - vis bloggeren at du lytter og at du bryr deg om omdømmet ditt. Bloggere er blir forsiktige med hva de skriver når de vet at bedriften de skriver om følger med.
  2. Vær varsom- Hvis det bloggeren skriver er feil, så kan det være lurt å informere bloggeren om feilen og gi dem tid til å rette opp feilen.
  3. Vær ærlig - Hvis det bloggeren skriver er riktig, så kan en løsning være å gi bloggeren en personlig forklaring og fortelle ham at problemet nå er løst. Dermed snur du det negative til noe positivt og sjansen er stor for at bloggeren blogger om det.
  4. Vær oppriktig - Hvis du er ærlig og oppriktig kan du tilogmed i visse tilfeller be bloggeren om å fjerne oppslaget fordi det skader ditt omdømme. Noen bloggere vil svare positivt til en slik henvendelse.
Hvis du trenger noen retningslinjer når et gjelder blogging, kan jeg anbefale Microsoft's code of conduct. Den er både seriøs og underholdende.

fredag, desember 08, 2006

Effektive bestillingsløsninger er avhengige av webanalyse

Jeg leter for tiden etter noen effektive bestillingsløsninger for billetsalg på nett. Jeg har tittet på Ticketmaster, Filmweb, Paramountparks, Nettbillett.no og flere andre. Man skulle tro at disse selskapene som (forhåpentligvis) selger tusenvis av billetter på nett har effektive og enkle bestillingsløsninger! Man skulle også tro at de også hadde stor fokus på webanalyse.

Ticketmaster.no - ingen webanalyse funnet. Det er mulig de har et serverbasert verktøy, men storebror Ticketmaster.com benytter Webtrends. Filmweb.no og nettbillett.no bruker Google Analytics. Hvis du undrer hvilket verktøy forskjellige bedrifter benytter, prøv Vendor discovery tool.

Forbedringspotensiale i kjøpsprosessene
På Nettbillett.no finner jeg ingen "kjøp billett" knapp. Du må klikke på tidspunktet du ønsker og så blir du ført inn i samme bestillingsløsning som Filmweb. På Filmweb må du logge inn (evt. registrere deg med liten skrift). Dette er en klassikker som jeg også gjorde feil da jeg var i Norwegian. Hvorfor må kunden logge inn for å kjøpe en kinobillett? Innlogging er for tjenester du bruker ofte eller hvor kunden får et lettere bestillingsløp fordi du har lagret informasjonen om dem.

Ticketmaster har en grei bestillingsløsning som er enkel å følge flyten i og enkel å forstå. Ticketmaster har også forstått verdien av tydelige "action knapper".

torsdag, november 30, 2006

mandag, november 27, 2006

2007 blir et spennende år for mediebyråene

Jeg har tidligere skrevet en del om hva som kreves for å lykkes med søkemotormarkedsføring. Jeg leser i Aftenposten at Søkemotormarkedsføring nå tar et reklamejafs på nettet.
Dere får selv avgjøre om dette bør inkluderes i en bedrifts kjernekompetanse eller om det bør "outsources" til et mediebyrå, kommunikasjonsbyrå, reklamebyrå eller et firma som fokuserer kun på søkemotormarkedsføring. Uansett hva du velger - sørg for å ha eierskap og kontroll over dine egne Adwords/Yahoo Search Marketing konti.

Tidligere har det vært slik at strategien utformes i samarbeid med strategiske rådgiverer. Deretter kommer reklamebyrået inn og utarbeider det kreative budskapet før mediebyråene foreslår hvor budskapet skal kommuniseres. Denne prosessen varierer naturligvis fra bedrift til bedrift, men det er ihvertfall inntrykket mitt etter å jobbet med markedsføring som både kunde og rådgiver.

2007 blir et spennende år for mediebyråene. Hvert byrå må bestemme seg for hva de ønsker å gjøre når det gjelder søkemotormarkedsføring. De som ikke omfavner ny teknologi vil visne bort og forsvinne, mens de som omfavner mulighetene som søkemotormarkedsføring tilbyr, vil blomstre og dominere. Kjernekompetansen til mediebyråene ligger i at de har inngående kunnskap om forskjellige kanalene og diverse målgrupper. Med hjelp av denne kunnskapen hjelper de store og små bedrifter å plassere enorme markedsbudsjetter.

Forskjellen på tradisjonell markedsføring og markedsføring i søkemotorene er at i søkemotorene smelter strategi, budskap og medieplassering sammen. Bedriften velger hvilke søkeord som er relevante og skriver annonsetekster som fenger. Deretter står Google Adwords/Yahoo Search Marketing / Microsoft Adcenter / Ask Sponsored Listings for plasseringen på steder der det er relevant. Dermed blir den tradisjonelle medierådgiveren overflødig med mindre hun fokuserer på helheten, evt. bygger kunnskap rundt det kreative budskapet eller legger fokus på webanalyse.

Les mer om hva som kreves for å gjøre en god jobb med søkemotormarkedsføring.

10 gode råd når det gjelder søkemotormarkedsføring og valg av medierådgiver:

  1. Bygg kunnskap internt. Det du lærer av søkemotorene er hva dine kunder søker etter når de leter etter deg! Det er kjernekompetanse for enhver markedsavdeling.
  2. Eie annonsekontoene selv(ikke la deg mediebyrået ditt eie Adwordskontoene)
  3. Skaff en god rådgiver som er opptatt av kompetanseoverføring og felles læring.
  4. Webanalyse verktøy skal ikke koste skjorta(min tidligere arbeidsgiver Norwegian hadde klart seg fint med et gratisverktøy som Google Analytics - det handler ikke om avansert teknikk, det handler om brukervennlighet og brukernytte)
  5. Når du eier kontoene dine selv, så kan du invitere inn rådgivere når du trenger hjelp. Poenget er at du får full kontroll.
  6. Definer noen klare og konkrete mål for din virksomhet og din virksomhet på nett. Kommuniser målene til dine rådgivere og la dem konkurrere om å gjøre din markedsføring mer effektiv!
  7. Ikke vær redd for kannibalisering - Kjør full fart i alle kanaler og juster kronefordelingen basert på praktisk webanalyse. Når du er best på alt, så kan du begynne å tenke på kannibalisering
  8. Snakk med andre som jobber med webanalyse og del kunnskap(ikke del kunnskap om søkeord og hva som konverterer for din bedrift. Dette bør holdes hemmelig da det påvirker dine egne kostnader)
  9. Test masse! Test søkeord, annonsetekster, kanalvalg, landing pages og produktportefølje
  10. Les bloggen min + diverse andre blogger.
Til slutt vil jeg gjerne takke alle som ga meg god evaluering i kurset Online Marketing for Dummies på Confex.


Deltaker nr.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

snitt Antall 6ere











Relevant innhold 5,42 7 6 5 6 5 4 6 6 5 6 6 4 6
Talers Fremføring 5,33 5 6 5 6 5 5 6 6 4 5 6 5 5

Hvis du ønsker en powerpoint av presentasjonen, send en SMS til 95726655 og oppgi e-postadressen din så sender jeg deg presentasjonen.