torsdag, oktober 05, 2006

KP er en Wikipedia spammer!

Oppdatering: Jeg har blitt kvitt SPAM-stempelet og er igjen inne i varmen når det gjelder Wikipedia. Jeg oppfordrer alle store firmaer til å skrive en faktabasert artikkel om sitt firma på Wikipedia.no. Artikkelen må være objektiv og nøytral og skrevet på leksikalsk vis.

Jeg fant nettopp ut at jeg har blitt stemplet som spammer i Wikipedia. Det er jo trist og dumt og jeg har sendt inn en beklagelse til administratoren som har stengt meg ute og bedt om tilgivelse og revurdering. Det pågår nå en diskusjon om hvorvidt jeg skal nektes adgang til å redigere på Wikipedia. Som dere ser, så har jeg lært litt underveis om publisering og Wikipedia.

Det må også nevnes at jeg har inspirert min nevø til å bruke Wikipedia som oppslagsverk og min søster til å bruke Wikipedia aktivt i undervisningen på barneskolen. I tillegg oppfordrer jeg alle til å bidra med informasjon og kunnskap.

Google var fra 1998 til 2001 et tapsprosjekt. Det var først da tjenesten begynte å tjene penger på annonser at Google ble kjent over hele verden. Wikipedia er annerledes. Wikipedia har blitt annerkjent over hele verden uten at noen tjener penger på det. Min spådom er at Wikipedia vil revolusjonere en rekke bransjer når det oppstår en kommersiell mulighet rundt begrepet Wikipedia. Dette er noe Jimmy Wales også ønsker.

Dette er en fin anledning til å skrive mer om fenomenet Wikipedia. Wikipedia ble startet for noen år siden av Jimmy Wales(se presentasjon av hva Wikipedia er).

Hva er Wikipedia?
Wikipedia er et leksikon hvor hvem som helst kan publisere og redigere informasjon. Wikipedia er et av de 50 mest besøkte nettstedene i verden og det er et faktum at sider fra Wikipedia er meget godt synlige i søkemotorene. Et av målene til Wikipedia er å senke kostnadene på bøker ved å gjøre innholdet gratis. Dermed kan flere mennesker få tilgang til bøker og lærdom slik at verden blir et bedre sted å leve.

Hvorfor er jeg blitt stemplet som spammer?
Jeg har blitt utestengt fordi jeg har opprettet artikler om firmaer jeg arbeider med. I tillegg har jeg lagt til linker i relevante artikler til nettstedene for å øke synligheten til nettstedene i søkemotorene. Det er på dette punktet jeg har tråkket over grensen mellom hva som er informasjon og hva som er reklame. Les hvordan "Wikipedias redaksjon" fungerer

Det som er bra er at "anarkiet" i Wikipedia faktisk funker. Min atferd er i gråsonen av hva som er "lovlig", og nå har jeg fått en smekk på hånden. Jeg tror en god løsning vil være å gi meg en advarsel om at jeg blir overvåket. I tillegg må Wikipedia få på plass rutiner for å gi advarsler slik at folk kan lære av feil og endre atferd. Når sant skal sies, så er mesteparten av innholdet jeg har laget godkjent.

Retningslinjene i Wikipedia sier følgende om reklame:
Advertising. Articles about companies and products are acceptable if they are written in an objective and unbiased style. Furthermore, all article topics must be third-party verifiable, so articles about very small "garage" or local companies are not likely to be acceptable. External links to commercial organizations are acceptable if they can serve to identify major corporations associated with a topic (see finishing school for an example). Please note Wikipedia does not endorse any businesses and it does not set up affiliate programs. See also WP:CORP for guidelines on corporate notability.

Du kan lese mer om Wikipedia her

onsdag, oktober 04, 2006

Møtekultur - hvordan Google holder effektive møter

Artikkelen om effektive møter har blitt flyttet til Kuttisme

Annonsering på nett - har jeg misforstått?

Jeg ble litt overrasket når jeg så denne oversikten fra INMA om annonsering på internett. Jeg sammenlignet den med PwC/IAB sin oversikt. Kan noen forklare meg hva som ligger i kategorien "Merkevare"? På den norske listen dukker ikke "søk" opp i det hele tatt. Sammenligner jeg epler og pærer?

Annonsefordeling i følge INMA


jul.05

jul.06

% Endring

Merkevare

72 %

70 %

-3%





Rubrikk:




Eiendom

7 %

6 %

-14%

Bil/motor

11 %

10 %

-9%

Stilling ledig

8 %

10 %

+25%

Annet

2 %

4 %

+100%

Totalt

49 989 567

76 476 510

+53%




Annonseringsfordeling i følge PwC/IAB


2005

2006

% Endring

Merkevare

? %

? %

?%





Classifieds

18%

20%

+11%

Referrals

6%

8%

+33%

E-mail

2%

2%

-

Display related

34%

31%

9%

Search

40 %

40%

-

Totalt

$5,7 bill

$7,9 bill

+37%



Har jeg misforstått noe? Hvor mye står "søk" for i Norge?

*søk i den internasjonale oversikten inneholder kontekstuell annonsering som Adsense

tirsdag, oktober 03, 2006

Internett Foredrag og konferanser

Jeg skal være med på et par konferanser høsten 2006.

Torsdag 26.oktober: ANFO-Strategisk e-business.
Temaet på mitt foredrag er Ny forbrukerinnsikt: Er nettkunder som andre? Publikum for dette foredraget er Bedrifter som annonserer, reklamebyråer, mediebyråer og konferansearrangører. Jeg tror jeg kommer til å vri temaet til "hva kan tradisjonelle annonsører lære av Søkmemotorannonsering?" I tillegg skal jeg kanskje legge inn noen punkter om hvordan Google kan forbedres.

Fredag 24.november: Online Marketing for Dummies
Dette er en 3 timer lang workshop hvor jeg skal snakke om det som trengs for å lykkes på nett.
Det blir spennende. Jeg tipper jeg kommer til å samle sammen alt jeg har lært de siste 4 årene og forsøke å presentere det på en grundig måte.

Jeg vil også anbefale Webdagene 2006. Det arrangeres av Netlife Research som er meget dyktige på brukertester, usability og findability.

lørdag, september 30, 2006

Utdanning på internett - fremtidens elitestudenter

I boken Victorian Internet, leste jeg om hvordan noen mente at TV ville revolusjonere undervisning i hele verden. Ekspertene spådde at telefonen ville gjøre krig unødvendig fordi hvorfor trengte man krig når man kunne prate med hverandre og advare hverandre om trusler.

Jeg tror at fremtidens utdanning vil være en kombinasjon av dagens metode og video og interaktiv utdannelse. Eksempler på dette kan dere se her:

UC Berkeley Video course

Hvorfor skal jeg betale masse penger for et universitetskurs med en ukjent professor, nå jeg kan lære om søkemotor, business og teknologi i et kurs med Sergej Brin, grunnleggeren av Google?

Google Adwords Learning center er også et glimrende eksempel på fremtidens utdanning.