I går deltok jeg i et webinar som blant annet tok for seg sammenhengen mellom søkemotormarkedsføring og brukervennlighet. Jeg tror jeg kommer til å bruke dette som utgangspunkt i foredraget mitt hos Dataforeningen 15. februar 2007.
I hovedsak dreier det seg om 2 ting; søkemotorvennlighet og brukervennlighet.
Søkemotorvennlighet
- godt design, effektiv arkitektur, god lenkestruktur og nyttig informasjon og vel-optimalisert teknisk kode. I tillegg så er det avgjørende å få inngående lenker til ditt nettsted fra kvalitetsnettsteder(det går du når du har et godt nettsted med god informasjon, men det er lov å drive litt linkbaiting..)
Brukervennlighet
- enkelt å navigere, enkelt å finne informasjon og retningslinjer, riskfree, enkelt å kjøpe
Søkemotorvennlig + brukervennlig = Konverteringsvennlig
fredag, januar 12, 2007
torsdag, januar 11, 2007
onsdag, januar 10, 2007
Gratulerer VG med ny kjøpsprosess
Endelig har en norsk avis forstått poenget med å fjerne friksjon i kjøpsprosessen av avisannonser. Sjekk VGs nye kjøpsprosess her . De utvider markedet for annonsering og gjør det enklere for både mindre annonsører å bli synlig. Det blir spennende å se hvordan det går. Kanskje VG etterhvert kan tilby klikkbasert prising?
tirsdag, januar 09, 2007
Google bør betale når noen kjøper et merkevarebeskyttet søkeord
Alle som jobber med søkemotormarkedsføring vet at søk etter merkevarenavn ofte fører til salg. dvs. på fagspråket: merkevarenavn og konkurrenteres merkevare gir høyt volum og fører ofte til konvertering. Jeg har skrevet litt mer om dette på engelsk her.
Poenget er at hvis Google betaler merkevareeieren penger, så stimulerer de til økt satsning på markedsføring i egen kanal, samtidig som Google da unngår dyre rettsaker over hele verden.
Før du begynner å kjøpe en konkurrenters merkenavn bør du være klar over konsekvensene:
1. Det vil definitivt føre til mersalg.
2. Det kan gi deg negativ PR og svekke dine relasjoner med partnere.
3. Det kan føre til at dine konkurrenter kjøper "dine" nøkkelord.
Litt statistikk:
Hitwise Research shows that Internet users are increasingly searching by brand - 75 of the top 100 search terms across all categories in February 2006 contained brand names, an increase of 17% versus February 2005.
Poenget er at hvis Google betaler merkevareeieren penger, så stimulerer de til økt satsning på markedsføring i egen kanal, samtidig som Google da unngår dyre rettsaker over hele verden.
Før du begynner å kjøpe en konkurrenters merkenavn bør du være klar over konsekvensene:
1. Det vil definitivt føre til mersalg.
2. Det kan gi deg negativ PR og svekke dine relasjoner med partnere.
3. Det kan føre til at dine konkurrenter kjøper "dine" nøkkelord.
Litt statistikk:
Hitwise Research shows that Internet users are increasingly searching by brand - 75 of the top 100 search terms across all categories in February 2006 contained brand names, an increase of 17% versus February 2005.
Etiketter:
google adwords,
online markedsføring,
søkemotormarkedsføring
søndag, desember 17, 2006
2007 blir året da norske bedrifter begynner å fokusere på konverteringsrate
Av og til tar jeg turen innom Alexa's Movers & Shakers seksjon. Der kan man se hvilke nettsteder som har opplevd mye trafikkøkning den siste tiden. Man skal ta Alexa's tall med en klype salt, men trendene kan man ta litt på alvor.
Den siste tiden har et noname nettsted, Conversion-rate-experts, fått ekstremt mye trafikk(steget med 40 000%!). Det er jo interessant, da de driver med akkurat det samme som oss i .IXD (nytt nettsted). Her er en illustrasjon som beskriver hva konverteringsrate er:
Selv om artikkelen er litt lang, så anbefaler jeg alle å lese igjennom den. Den handler om å redusere friksjon fra de potensielle kundene fatter interesse for produkter og tjenestene helt til de kjøper og betaler for varene.
Du bør være interessert i å doble konverteringsraten på ditt nettsted av følgende grunner:
Den siste tiden har et noname nettsted, Conversion-rate-experts, fått ekstremt mye trafikk(steget med 40 000%!). Det er jo interessant, da de driver med akkurat det samme som oss i .IXD (nytt nettsted). Her er en illustrasjon som beskriver hva konverteringsrate er:
Selv om artikkelen er litt lang, så anbefaler jeg alle å lese igjennom den. Den handler om å redusere friksjon fra de potensielle kundene fatter interesse for produkter og tjenestene helt til de kjøper og betaler for varene.
Du bør være interessert i å doble konverteringsraten på ditt nettsted av følgende grunner:
- Du kommer til å selge mer produkter
- Du får flere fornøyde kunder
- Du kan investere mer enn konkurrentene dine i markedsføring
- Du får flere kunder som du kan kommunisere med på e-post
Abonner på:
Innlegg (Atom)