tirsdag, januar 09, 2007

Google bør betale når noen kjøper et merkevarebeskyttet søkeord

Alle som jobber med søkemotormarkedsføring vet at søk etter merkevarenavn ofte fører til salg. dvs. på fagspråket: merkevarenavn og konkurrenteres merkevare gir høyt volum og fører ofte til konvertering. Jeg har skrevet litt mer om dette på engelsk her.

Poenget er at hvis Google betaler merkevareeieren penger, så stimulerer de til økt satsning på markedsføring i egen kanal, samtidig som Google da unngår dyre rettsaker over hele verden.

Før du begynner å kjøpe en konkurrenters merkenavn bør du være klar over konsekvensene:

1. Det vil definitivt føre til mersalg.
2. Det kan gi deg negativ PR og svekke dine relasjoner med partnere.
3. Det kan føre til at dine konkurrenter kjøper "dine" nøkkelord.

Litt statistikk:
Hitwise Research shows that Internet users are increasingly searching by brand - 75 of the top 100 search terms across all categories in February 2006 contained brand names, an increase of 17% versus February 2005.

3 kommentarer:

Kenneth (Dreyer Media) sa...

Jeg skjønte ikke helt hva du skal fram til i dette innlegget. Om f.eks om FirmaA skal reklamere på nøkkelord til FirmaB, så skal Google betale penger til FirmaB?

Ang punkt 2, så tror jeg ikke forbrukere flest tenker noe særlig over det, bare dem finner fram til et produkt.

Anonym sa...

Noen har plukket opp ideen:
http://google.blognewschannel.com/archives/2007/01/09/should-google-give-brand-owners-a-cut/

Philip sa...

Ta en titt på:
http://www.kuttisme.no/2006/11/10/s%C3%B8kemotormarkedsf%C3%B8ringsekspert-danny-sullivan-kommenterer-en-artikkel-ixd-skrev/

Der finner du link til hva Danny Sullivan har skrevet om forslaget mitt. Sullivan er verdens ledende søkemotormarkedsføringsanalytiker.