fredag, oktober 06, 2006

De ti beste presentasjonene noensinne

Jeg har nettopp begynt på boken "The Long Tail" for andre gang. Boken handler bl.a. om hvordan verden blir stadig mer fragmentert når det gjelder mediavaner og andre ting.

Jeg jobber med å lage en spennende presentasjon for ANFO i slutten av oktober. I det arbeidet fant en blog som har laget en liste over de 10 beste presentasjonene noensinne. Ganske interessant. Ta en titt

Hvordan bør markedsbudsjettet fordeles?

Mange har spurt meg om den ideelle sammensetningen av trafikk til et nettsted. Det er vanskelig å si, men generelt sett kan man se på det som en konkurranse hvor markedskanalene konkurrerer om å generere mest trafikk til nettstedet. På sikt kan man si at markedsbudsjettet bør fordeles basert på hvilken kanal som gir mest relevant trafikk(dvs. trafikk som konverterer best).

  1. Organisk - trafikk som kommer fra søk i søkemotorene
  2. Referral - linker fra andre nettsteder
  3. E-post - linker i e-poster
  4. Betalt søkeordsannonser - annonser som vises ved søk i søkemotorene
  5. Affiliate programmer - partnerprogrammer hvor smånettsteder får betalt per salg de genererer for nettsted(tradedoubler.no ,etc)
  6. Banner - betalte bannerannonser
  7. Direkte - trafikk fra folk som skriver inn dittfirma.no i adressefeltet (dette betyr at brandet står sterkt og at folk går direkte til ditt nettsted. Evt kan det bety at man bør bli mer aktiv når det gjelder internettmarkedsføring i andre kanaler)
Når vi har kommet til det punktet hvor vi er ekstremt dyktige på markedsføring i alle kanalene, bør vi forsøke å flytte ressurser oppover slik at de billigste kanalene får gradvis større andel av markedsbudsjettet. Dvs. hvis du ønsker å bruke 100 000 på å markedsføre ditt produkt og målet ditt er å drive trafikk til nettstedet ditt, så bør du satse litt penger på alle alternativene og måle alt. Etterhvert som tiden går så vil du se hvilke kanaler som generer mest trafikk og hvilke kanaler som genererer mest salg. Da kan du optimalisere og flytte penger ditt det funker best.

Ideelt sett så bruker man ressursene på å skape et produkt(og nye produkter) som markedsfører seg selv.

Kanalkanibalisering bør ikke være et problem før man har makset ut potensiale. Les mer om "An Investment approach to marketing"

torsdag, oktober 05, 2006

KP er en Wikipedia spammer!

Oppdatering: Jeg har blitt kvitt SPAM-stempelet og er igjen inne i varmen når det gjelder Wikipedia. Jeg oppfordrer alle store firmaer til å skrive en faktabasert artikkel om sitt firma på Wikipedia.no. Artikkelen må være objektiv og nøytral og skrevet på leksikalsk vis.

Jeg fant nettopp ut at jeg har blitt stemplet som spammer i Wikipedia. Det er jo trist og dumt og jeg har sendt inn en beklagelse til administratoren som har stengt meg ute og bedt om tilgivelse og revurdering. Det pågår nå en diskusjon om hvorvidt jeg skal nektes adgang til å redigere på Wikipedia. Som dere ser, så har jeg lært litt underveis om publisering og Wikipedia.

Det må også nevnes at jeg har inspirert min nevø til å bruke Wikipedia som oppslagsverk og min søster til å bruke Wikipedia aktivt i undervisningen på barneskolen. I tillegg oppfordrer jeg alle til å bidra med informasjon og kunnskap.

Google var fra 1998 til 2001 et tapsprosjekt. Det var først da tjenesten begynte å tjene penger på annonser at Google ble kjent over hele verden. Wikipedia er annerledes. Wikipedia har blitt annerkjent over hele verden uten at noen tjener penger på det. Min spådom er at Wikipedia vil revolusjonere en rekke bransjer når det oppstår en kommersiell mulighet rundt begrepet Wikipedia. Dette er noe Jimmy Wales også ønsker.

Dette er en fin anledning til å skrive mer om fenomenet Wikipedia. Wikipedia ble startet for noen år siden av Jimmy Wales(se presentasjon av hva Wikipedia er).

Hva er Wikipedia?
Wikipedia er et leksikon hvor hvem som helst kan publisere og redigere informasjon. Wikipedia er et av de 50 mest besøkte nettstedene i verden og det er et faktum at sider fra Wikipedia er meget godt synlige i søkemotorene. Et av målene til Wikipedia er å senke kostnadene på bøker ved å gjøre innholdet gratis. Dermed kan flere mennesker få tilgang til bøker og lærdom slik at verden blir et bedre sted å leve.

Hvorfor er jeg blitt stemplet som spammer?
Jeg har blitt utestengt fordi jeg har opprettet artikler om firmaer jeg arbeider med. I tillegg har jeg lagt til linker i relevante artikler til nettstedene for å øke synligheten til nettstedene i søkemotorene. Det er på dette punktet jeg har tråkket over grensen mellom hva som er informasjon og hva som er reklame. Les hvordan "Wikipedias redaksjon" fungerer

Det som er bra er at "anarkiet" i Wikipedia faktisk funker. Min atferd er i gråsonen av hva som er "lovlig", og nå har jeg fått en smekk på hånden. Jeg tror en god løsning vil være å gi meg en advarsel om at jeg blir overvåket. I tillegg må Wikipedia få på plass rutiner for å gi advarsler slik at folk kan lære av feil og endre atferd. Når sant skal sies, så er mesteparten av innholdet jeg har laget godkjent.

Retningslinjene i Wikipedia sier følgende om reklame:
Advertising. Articles about companies and products are acceptable if they are written in an objective and unbiased style. Furthermore, all article topics must be third-party verifiable, so articles about very small "garage" or local companies are not likely to be acceptable. External links to commercial organizations are acceptable if they can serve to identify major corporations associated with a topic (see finishing school for an example). Please note Wikipedia does not endorse any businesses and it does not set up affiliate programs. See also WP:CORP for guidelines on corporate notability.

Du kan lese mer om Wikipedia her

onsdag, oktober 04, 2006

Møtekultur - hvordan Google holder effektive møter

Artikkelen om effektive møter har blitt flyttet til Kuttisme

Annonsering på nett - har jeg misforstått?

Jeg ble litt overrasket når jeg så denne oversikten fra INMA om annonsering på internett. Jeg sammenlignet den med PwC/IAB sin oversikt. Kan noen forklare meg hva som ligger i kategorien "Merkevare"? På den norske listen dukker ikke "søk" opp i det hele tatt. Sammenligner jeg epler og pærer?

Annonsefordeling i følge INMA


jul.05

jul.06

% Endring

Merkevare

72 %

70 %

-3%





Rubrikk:




Eiendom

7 %

6 %

-14%

Bil/motor

11 %

10 %

-9%

Stilling ledig

8 %

10 %

+25%

Annet

2 %

4 %

+100%

Totalt

49 989 567

76 476 510

+53%




Annonseringsfordeling i følge PwC/IAB


2005

2006

% Endring

Merkevare

? %

? %

?%





Classifieds

18%

20%

+11%

Referrals

6%

8%

+33%

E-mail

2%

2%

-

Display related

34%

31%

9%

Search

40 %

40%

-

Totalt

$5,7 bill

$7,9 bill

+37%



Har jeg misforstått noe? Hvor mye står "søk" for i Norge?

*søk i den internasjonale oversikten inneholder kontekstuell annonsering som Adsense