onsdag, januar 10, 2007

Gratulerer VG med ny kjøpsprosess

Endelig har en norsk avis forstått poenget med å fjerne friksjon i kjøpsprosessen av avisannonser. Sjekk VGs nye kjøpsprosess her . De utvider markedet for annonsering og gjør det enklere for både mindre annonsører å bli synlig. Det blir spennende å se hvordan det går. Kanskje VG etterhvert kan tilby klikkbasert prising?

tirsdag, januar 09, 2007

Google bør betale når noen kjøper et merkevarebeskyttet søkeord

Alle som jobber med søkemotormarkedsføring vet at søk etter merkevarenavn ofte fører til salg. dvs. på fagspråket: merkevarenavn og konkurrenteres merkevare gir høyt volum og fører ofte til konvertering. Jeg har skrevet litt mer om dette på engelsk her.

Poenget er at hvis Google betaler merkevareeieren penger, så stimulerer de til økt satsning på markedsføring i egen kanal, samtidig som Google da unngår dyre rettsaker over hele verden.

Før du begynner å kjøpe en konkurrenters merkenavn bør du være klar over konsekvensene:

1. Det vil definitivt føre til mersalg.
2. Det kan gi deg negativ PR og svekke dine relasjoner med partnere.
3. Det kan føre til at dine konkurrenter kjøper "dine" nøkkelord.

Litt statistikk:
Hitwise Research shows that Internet users are increasingly searching by brand - 75 of the top 100 search terms across all categories in February 2006 contained brand names, an increase of 17% versus February 2005.

søndag, desember 17, 2006

2007 blir året da norske bedrifter begynner å fokusere på konverteringsrate

Av og til tar jeg turen innom Alexa's Movers & Shakers seksjon. Der kan man se hvilke nettsteder som har opplevd mye trafikkøkning den siste tiden. Man skal ta Alexa's tall med en klype salt, men trendene kan man ta litt på alvor.

Den siste tiden har et noname nettsted, Conversion-rate-experts, fått ekstremt mye trafikk(steget med 40 000%!). Det er jo interessant, da de driver med akkurat det samme som oss i .IXD (nytt nettsted). Her er en illustrasjon som beskriver hva konverteringsrate er:

Selv om artikkelen er litt lang, så anbefaler jeg alle å lese igjennom den. Den handler om å redusere friksjon fra de potensielle kundene fatter interesse for produkter og tjenestene helt til de kjøper og betaler for varene.



Du bør være interessert i å doble konverteringsraten på ditt nettsted av følgende grunner:
  1. Du kommer til å selge mer produkter
  2. Du får flere fornøyde kunder
  3. Du kan investere mer enn konkurrentene dine i markedsføring
  4. Du får flere kunder som du kan kommunisere med på e-post
Les hele artikkelen om konverteringsrate her

tirsdag, desember 12, 2006

Strategiske personer er folk som ikke gjør noe.

Jeg har vært innom en del diskusjoner om strategi. En del mennesker snakker om strategiske prosesser og strategiske beslutninger som om det er komplekse og dype saker. Da jeg kalte Carl Størmer en strateg, fikk jeg en sur melding om at strateger er folk som ikke gjør så mye. De er relativt handlingslammede og medarbeidere aner ikke helt hva strateger driver med(det er ikke et sitat, men det er slik jeg oppfattet utsagnet- send rettelse hvis det er galt:). Basert på dette, så er nok Carl ingen strateg. Han er utvilsomt en av de personene som har gitt meg mest inspirasjon og lærdom i arbeidslivet.

Så hva betyr det egentlig å tenke strategisk?

Jeg har tidligere skrevet en del om Jack Welch sin bok "Winning". Welch regnes som en av verdens største ledere etter å ha ledet General Electric til å bli et av verdens mest suksessrike selskaper over 2 tiår. Her er noen praktiske råd fra Welch.

Da jeg tok en MBA i teknologi og innovasjonsledelse hadde diverse case studier og rørte ved alle de typiske vision, mission og objectives som var viktige elementer i det å legge en langsiktig strategi. Så hva er egentlig "en strategi"?

Her er Welch sin formening(fritt oversatt av meg):
Strategi er ikke en tidkrevende plan. Det er en evolusjon av en idé over tid gjennom kontinuerlige endringer i forutsetningene.

Prinsippet om enkelhet gjentas igjen og igjen i flere bøker om gode ledere, suksessrike investorer og fremgangsrike idrettsutøvere. Jack Welch fokuserer på det, og Warren Buffet, verdens dyktigste investor baserer sin investeringsfilosofi på det.

Prinsippet om enkelhet gjelder også for søkemotormarkedsføring og webutvikling. Som folka fra NetLife Research sier:

"Det er enkelt å gjøre ting vanskelig, men det vanskelig å gjøre ting enkelt."

I søkemotormarkedsføring er det om å gjøre finne ut hva kundene dine søker etter når de har et problem som du kan løse. Deretter handler det om å lage annonsetekster som kundene legger merke til og til slutt sende kundene videre så langt inn i kjøpsprosessen som mulig.

Jeg vil anbefale alle å lese boken "Winning" av Jack Welch.
Her er mitt sammendrag av boken + personlige erfaringer