lørdag, mai 20, 2006
Del alt du kan!
Børskrakk i 2007 og søkemotormarkedsføring
I fjor leste jeg en bokom Warren Buffet, verdens mest suksessrike investor. Han er den eneste på top 10 listen over verdens rikeste (interaktivt kart over verdens rikeste mennesker) som har skapt sin formue ved å kun investere i selskaper. Hvis alle hadde fulgt hans eksempel, så hadde aksjemarkedet blitt interessant(og kanskje litt kjedelig). Her er hans enkle tips:
- Invester i selskaper som du forstår i bransjer du forstår.
- Invester i selskaper som har gjort det bra over tid.
- Invester i selskaper med oppriktige og gode ledere som er forsiktige med pengebruken.
- Ikke invester i selskaper som ALLE snakker om Invester heller i selskaper som alle jobber med.
- Invester i selskaper med lite gjeld.
- Kjøp og behold i lang tid.
Dette er bare noen av tipsene hans. Les boka, så får du full oversikt:)
Noen vil kanskje le litt av Buffet's enkle syn på investeringer, men han har tydeligvis gjort noe riktig. Wikipedia mer informasjon om Warren Buffet
Søkemotormarkedsføring og Warren Buffet
Hvis man skal koble Buffet's prinsipper med min kunnskap om søkemotorbransjen, så vil jeg si følgende...
Søkemotorene tjener penger på annonser som publiseres blant søkeresultatene. Annonsørene betaler kun når en person klikker på en annonse. En bedrift som har gode måleverktøy kan enkelt se hvor mye de betaler i markedsføring per kunde de skaffer seg.
Det virker som veldig mange snakker om søkemotormarkedsføring. Søkemotor-bransjen er kanskje litt "hypet". Google gjør det bra. Microsoft, Yahoo og Interactive Corporation(ask.com) satser knallhardt på egne søkemotorer.
Samtidig er det veldig få mennesker som forstår hvordan søkeselskapene tjener penger!
Jeg observerer at norske bedrifter som måler effekten av markedsføringsaktivieter, mangedobler søkemotor budsjettene sine. Dette må jo være et tegn på at det er meget effektivt og lønnsomt.
I tillegg ser man en skift i fordelingen av markedsbudsjettene. Store internasjonale aktører flytter penger fra tradisjonelle markedsaktiviteter(TV, Print, radio og avis) over til kanaler hvor det er enklere å måle resultatene.
Fra et leverandørperspektiv, sammenligner jeg Yahoo Marketing (Overture), Microsoft (Adcenter) og Google (Adwords) og må erkjenne at Google ligger et hestehode foran de andre pga. sitt enkle annonseadministrasjonssystem selv etter at Microsoft har brukt flere år på Adcenter! Den største utfordringen til selskaper som Google, er "click-fraud", dvs. ugyldig klikk som annonsørene må betale for. Problemet kan føre til at annonsører blir skremt bort! Det vil være tragisk for søkeselskapene.
Google har en skikkelig konkurransefordel i forhold til Yahoo og MSN. Det er faktisk morsomt å jobbe med Google Adwords!
onsdag, mai 17, 2006
Nye Yahoo! har ikke en eneste bannerannonse
I Norge så har alle de store nettstedene store bannerannonser. Ta en titt på Startsiden, Nettavisen, SOL, VG, Dagbladet, MSN. (Tips: hold shift-tasten inne når du klikker på en link, så åpner den seg i et nytt vindu)
Alle bruker mye plass på KJEMPESTORE BANNERANNONSER. Hvorfor det? Er Norge så forskjellige fra USA? Har norske nettsteder misforstått?
Det er en rekke andre spennende endringer, bl.a. Yahoo Pulse. Her viser Yahoo informasjon om populære trender basert på data fra søk i søkemotorer. Det vil si at de analyserer hva folk er interessert i og skriver mer om disse temaene.
Andre endringer er
- Yahoo lanserer en venstremeny
- Yahoo fokuserer mer på søk
- Yahoo har integrert Yahoo Answers i sine søkeresultater
tirsdag, mai 16, 2006
Ny tjeneste som Seth Godin er med å starter opp
For andre som også har pollenallergi.. Her er litt nyttig informsjon om pollenallergi. Gi oss regn!
Hva er konverteringsrate og hvorfor er den viktig?
Konverteringsrate er det litt flere som sliter med. Konverteringsraten er forholdet mellom trafikk og ønskede hendelser(salg, registreringer, forespørsler, nedlastninger, etc)
Det er viktig å ha et mål med alle markedskampanjer.
Forklaring: Hvis målet er å selge mest mulig telefoner fra nettstedet, så er 1 salg = 1 konvertering. Hvis målet er å få flest mulig "leads", så er det antall utfylte interesseskjemaer som gjelder som en konvertering.
Tips: Jeg fant en enkel liten netttjeneste som gjør det enklere å forklare viktigheten av konverteringsrateforbedringer. Prøv den her (instruksjoner: legg inn tall fra ditt nettsted og sjekk hvor stor påvirkning en liten endring i konveringsraten har på bunnlinjen. Dobbeltklikk på feltet du ønsker å endre)
Eksempel: Du selger mobiltelefoner på nett. Du har 1000 besøkende per dag og selger ca. 20 telefoner om dagen til gj.snittspris på kr. 2500. Din konverteringsrate er 2%. Hvis du nå gjør en enkel endring på nettsiden din som gjør det litt enklere å bestille, så vil konverteringsraten din kanskje øke med 0,3%.
Suksess: Denne lille forbedringen vil gi relativt store utslag på sluttlinjen. Salget vil øke fra kr. 50 000 per dag til kr. 57 500 per dag - en 15% salgsøkning. Hva betyr det for bunnlinjen?