Trafikk er et rimelig enkelt begrep. Målet er å tiltrekke mest mulig relevant trafikk til din butikk.
Konverteringsrate er det litt flere som sliter med. Konverteringsraten er forholdet mellom trafikk og ønskede hendelser(salg, registreringer, forespørsler, nedlastninger, etc)
Det er viktig å ha et mål med alle markedskampanjer.
Forklaring: Hvis målet er å selge mest mulig telefoner fra nettstedet, så er 1 salg = 1 konvertering. Hvis målet er å få flest mulig "leads", så er det antall utfylte interesseskjemaer som gjelder som en konvertering.
Tips: Jeg fant en enkel liten netttjeneste som gjør det enklere å forklare viktigheten av konverteringsrateforbedringer. Prøv den her (instruksjoner: legg inn tall fra ditt nettsted og sjekk hvor stor påvirkning en liten endring i konveringsraten har på bunnlinjen. Dobbeltklikk på feltet du ønsker å endre)
Eksempel: Du selger mobiltelefoner på nett. Du har 1000 besøkende per dag og selger ca. 20 telefoner om dagen til gj.snittspris på kr. 2500. Din konverteringsrate er 2%. Hvis du nå gjør en enkel endring på nettsiden din som gjør det litt enklere å bestille, så vil konverteringsraten din kanskje øke med 0,3%.
Suksess: Denne lille forbedringen vil gi relativt store utslag på sluttlinjen. Salget vil øke fra kr. 50 000 per dag til kr. 57 500 per dag - en 15% salgsøkning. Hva betyr det for bunnlinjen?
tirsdag, mai 16, 2006
søndag, mai 14, 2006
Telenor øser ut penger på markedsføring
For oss som bor i Stockholm er det umulig å IKKE legge merke til at Telenor har kjøpt Vodafone's svenske virksomhet. Telenor dominerer stort på TV, radio, boards, aviser, flytoget og på Arlanda flyplass. Jeg er så lei av å høre b-b-b-b-blååååååå!
Alle har hørt om det, men til hvilken kostnad? Vi vet at før oppkjøpet, kontrollerte Vodafone 15% av det svenske privatmarkedet (1,5 mill. kunder) og 30% av bedriftsmarkedet. Telenor betalt ca. 8 milliarder for Vodafone Sverige. Kan noen regne ut hvor mye dette blir per kunde?
Og hvorfor har de ikke brukt noen kroner på å kjøpe søkeordene Vodafone og Telenor i de svenske søkemotorene? Det er mange svensker som søker etter Telenor i søkemotorene. De svenskene jeg har snakket med som hadde Vodafone abonnement lurer på hva som skjer med deres abonnement. Det er mange svensker som søker etter Telenor!
Mediabyrået til Telenor vil sikkert si at søkemotorene ikke passet inn i mediamixen for kampanjen og at TV var primær-mediet:)
Nå har det endelig skjedd! Gratis mobiltelefon + vanlig telefon. Skype har gjort det i USA. Go Ugly early
Alle har hørt om det, men til hvilken kostnad? Vi vet at før oppkjøpet, kontrollerte Vodafone 15% av det svenske privatmarkedet (1,5 mill. kunder) og 30% av bedriftsmarkedet. Telenor betalt ca. 8 milliarder for Vodafone Sverige. Kan noen regne ut hvor mye dette blir per kunde?
Og hvorfor har de ikke brukt noen kroner på å kjøpe søkeordene Vodafone og Telenor i de svenske søkemotorene? Det er mange svensker som søker etter Telenor i søkemotorene. De svenskene jeg har snakket med som hadde Vodafone abonnement lurer på hva som skjer med deres abonnement. Det er mange svensker som søker etter Telenor!
Mediabyrået til Telenor vil sikkert si at søkemotorene ikke passet inn i mediamixen for kampanjen og at TV var primær-mediet:)
Nå har det endelig skjedd! Gratis mobiltelefon + vanlig telefon. Skype har gjort det i USA. Go Ugly early
For et par måneder siden holdt Seth Godin foredrag hos Google. Presentasjonen kan ses her.
Seth Godin har skrevet flere velkjente bøker om viral markedsføring og produkt markedsføring.
Seth Godin har skrevet flere velkjente bøker om viral markedsføring og produkt markedsføring.
torsdag, mai 11, 2006
Nytt trend verktøy
Google har lansert et nytt trendverktøy som gjør det mulig å sammenligne søketrender med nyheter i media. Hvis man f.eks. søker etter pollen, så får man en historisk oversikt over når og hvor folk søker etter informasjon om pollen. Det kan gi en ganske god oversikt over når folk har problemer med pollenallergi.
tirsdag, mai 09, 2006
Webanalyse - hvorfor er det relevant?
Mange overser viktigheten av webanalyse og avfeier det med at det er statistikk kun for de som jobber med internett. Faktum er at i firmaer som lykkes på nett(f.eks. Norwegian, Apotek 1, Finn.no, m.fl. ), så er webanalyse en meget sentral del av virksomheten. Disse firmaene bruker webanalyse aktivt til å lære og deretter raskt handle basert på reell kunnskap.
Webanalyse gir svar på vikitge spørsmål som:
- Hvilke markedsaktiviteter gir resultater og hvilke aktiviteter er bortkastede penger?
- Hva slags informasjon er mine kunder interessert i?
- Hvor i kjøpsprosessen stopper kundene opp?
- Hva er din bedrifts konverteringsrate?
Abonner på:
Innlegg (Atom)