lørdag, april 08, 2006
Bok om Søkemotoroptimalisering og internett markedsføring
lørdag, mars 25, 2006
Jeg jobber med en artikkel om betalt søkemotor markedsføring
Google - Finn kjøpere som leter etter det du selger.
Se denne videoen om suksess i søkemotorene:lørdag, mars 18, 2006
If you're interested in learning more about Google Adwords, I can recommend Perry Marshall's Definitive Guide to Adwords. The best guide I've read and when I asked Google about it about a year ago, they were impressed.
If you work on web projects, you should read: Getting Real. I'm running through it and it's a kick in the but for a lot of poeple:)
tirsdag, desember 13, 2005
On another note, I just finished listening to the audiobook Freakonomics. The book should be required reading for all economics students.. Correction.. It should be required reading for everybody. It provides a down-to-earth perspective on practical use of advanced economic methods. An example. The sharp decrease in the crimerate in New York during the early 1990's was in large part a result of the legalization of abortion in 1973! The logic is simple. Kids that previously grew up in troubled homes with a high likelyhood of becoming criminals no longer grew up, because their mothers had an abortion. The book presents interesting examples on simple economic principles.
søndag, oktober 09, 2005
I wrote an article about e-mail marketing.
Bruk epost-nyhetsbrev for å få mer salg
Introduser et registreringsskjema på nettstedet ditt – gjerne etter et avsluttet kjøp. Husk å bygg tillit ved å fortelle mottakeren nøyaktig hva de kan forvente å motta fra deg. Få kunden til å kjøpe mer gjennom å:
- Promoter arrangement
- Sende ut rabattkuponger, spesialtilbud og andre gode tilbud
- Informere om nye produkter
- Promotere konkurranser
- Send ut påminnelser
- Gi kunder oppdateringer om hendelser, produktforbedringer, osv.
Bruk epost-nyhetsbrev for å bygge relasjoner
Send nyttig informasjon til interressenter som medlemmer, tidligere studenter, bidragsytere, sponsorer, kunder, tilhengere, aksjonærer og viktige meningspåvirkere:
- Del av din kunnskap og erfaring
- Informer om seminarer, konferanser og andre viktige hendelser
- Gi kunder beskjed om uforutsette hendelser eller planlagte reperasjoner
- Gi kunder beskjed om tjenesteforstyrrelser eller avbrudd.
- Tilby ferske nyheter om din bransje
- Tilby pressen en mulighet til å motta pressemelding
- Spre informasjon om temaer som er viktig for dine kontakter
Etabler mål og måleinstrumenter
Utform en plan for hva du vil opnå, og begynn å bygg en e-posteliste. Du kan ikke forvente å få allt riktig første gang – etabler mål og implementer måleinstrument for å måle effekten over tid. Viktige mål i e-postmarkedsføring er:
- Open Rate (krever HTML e-poster) Hvor mange har faktisk åpnet e-posten din. Er antallet lavt har du kanskje feil målgruppe eller en lite appelerende avsenderadresse eller emnefelt.
- CTR Hvor mange (%) klikket på linker i e-posten. Gir en svær god indikasjon på om det skriver er interressant for dem du henvender deg til.
- Conversion rate Hvor mange (%) av dem som klikket seg videre gjennomførte ønsket handling (kjøpt). Ikke glem målet med e-posten – gjennomfører mottakerne den handlingen du ønsker?
- Unsubcribe rate Hvor mange valgte å melde seg ut av nyhetsbrevet? Er denne veldig høy har du bommet med innholdet i e-posten. Er den veldig lav kan det tyde på at folk ikke har lest e-posten i det hele tatt – sjekk open rate!
Få de riktig personene på din e-postliste
For å komme i gang med et effektivt e-postmarkedsføringsprogram, må du bygge opp en e-postliste. De mest effektive listene er de du bygger opp selv. Dette kan gjøres ved å samle sammen e-postaddressene til dine eksisterende kunder, ansatte, partnere og leverandører. Innhent tillatelse til å sende dine kontakter e-post! Det er mange måte å promotere ditt e-postprogramm på:
1) På ditt eget nettsted – informer om hva mottakere vil få ut av nyhetsbrev. Dette skaper en forventning og øker sjansen for at e-posten blir lest. Det sikrer også at du får de riktige adressene på listen. Gjør innmelding enkelt – ikke vær redd for å ha et skjema på de fleste sidene på netstedet.
2) I korrespondanse med dine kontakter; på fakturaer, på brosjyrer, på emballasje, i kataloger og andre utseender og så videre. Oppgi webaddressen din på alt markedsføringsmateriale som går ut til kunder. Vær annerledes og trykk bedriftens webadresse på alle tenkelige steder. Sørg for at nyhetsbrevet finnes på en enkel adresse (URL) – eksempelvis: www.dinbedrift.no/nyhestbrev. Inviter partnere og kunder til å motta e-post med nyttig informasjon.
3) Kontaktpunkter. Samle sammen e-postaddresser på alle steder der du har kundekontakt. Det kan være utstillinger, konferanser og andre steder der din bedrift er representert. Frist med spesialtilbud til kunder som registrerer seg. La tilbudet være noe som primært er interressant for din målgruppe. Eksempelvis et whitepaper om et aktuelt tema. På denne måten unngår du freerollers og når frem til dem som er interresert i de du tilbyr.
GULLTIPSET: Sørg for at alle ansatte har link til påmeldingssiden i sin e-post signatur.
Hvordan utforme effektive e-postkampanjer
Når du skal utforme en e-post bør du ha følgende punkter friskt i minne:
- Vær direkte og relevant. Teksten bør begrenses til en side. Kom til poenget umiddelbart. Å Skrive e-post er forskjellig fra brosjyrer og annen DM, men de grunnleggende prinsippene er fremdeles gyldig: Skaff oppmerksomhet, vekk interesse, skap et behov og oppfordre til handling.
- Bruk grafiske elementer med omhu. E-posten du sender bør laste raskt i e-postleseren til mottakeren. Det er innholdet ditt mottakerne er interressert i, ikke hvor pent du klarer å presenterer det.
- Unngå vedlegg i e-poster.
- Avsnittene bør være korte. 4-5 linjer per avsnitt er passende.
- Kjenn leseren. Bruk ord og uttrykk som mottakeren kjenner til. Bruk "Buzzord" som du vet mottakeren reagerer på. Eksperimenter gjerne med ulike versjoner og mål effekten.
- Fokuser på fordelene for mottakeren.
- En tommelfingerregel for nyhetsbrev er at innholdet er 80% målrettet og relevant innhold og 20% "reklame".
- "Call to action". En god e-post forteller leseren nøyaktig hva de skal gjøre etter å ha lest e-posten. Det kan være å besøke et nettsted, abonnere på et produkt/tjeneste eller det kan være å ringe kontoret ditt.
- Tilbudet/informasjonen du sender bør inneholde noe som føles eksklusivt for mottakeren. Tilby et avslag i pris, et gratis Whitepaper eller noe annet som mottaker kan ha umiddelbar nytte av.
- Gi mottakeren en god grunn til å handle nå. Tidsbegrensete tilbud virker.
- Eksperimenter med avsendelsetidspunkt. Mandager og fredager er gjerne dårlige dager å sende e-post til forretningssegmentet. Finn ut hvilke dag og tid på dagen som passer best for din målgruppe.
GULLTIPSET: Sørg for at e-posten er leselig uten bilder og tekstbaserte e-postprogram.
Unngå disse feilene
Ikke gjør feil andre har gjort før, følgende råd skaper sikrer at mottakeren får tillit til ditt budskap:
- Send kun e-post når mottaker spesifikt har gitt deg tillatelse til å kommunisere via e-post.
- Alle e-poster bør tydelig kommunisere hvem som har sendt e-posten og hvordan man kan kontakte avsender på telefon eller per brev. Oppgi gjerne fullstendig kontaktinformasjon (adresse etc) i e-postem – dette er med på å skape tillit.
- "Fra" feltet er meget viktig – det bør være fra et troverdig og annerkjent navn. Man bør være konsekvent når det gjelder "fra" addressen. Vær nøye med å oppgi ditt firmanavn i e-posten.
- En god tekst i emnefeltet vil drastisk forbedre åpningsraten på en e-post, men ikke bruk "hype" og ikke lur kunden med misvisende emnefelt. Misleder du kunden en gang leser han kanskje aldri neste e-post. Emnefeltet bør fortelle leseren hva de kan forvente i e-posten!
- I e-posten er det viktig å minne leseren på hvorfor de får e-posten.
- Informer om frekvens på utseendelse.
- I alle e-poster som blir sendt bør det være en enkel måte å melde seg av e-postlisten.
- Husk å opplys om retningslinjer for personvern i alle e-poster.
Karl Philip Lund var leder for interaktiv markedsføring i flyselskapet Norwegian fra 2003 til 2005, og er nå med å starte opp netttjenesten www.studentrabatt.no. Christer Ljones jobber i Synlighet.no og er sertifisert Google Adwords Professional.