torsdag, august 24, 2006

Ti gode råd når det gjelder annonsering på internett

Større og større andel av markedsbudsjettene flyttes over til internett. Markedsføringsbransjen begynner å lære, men allikevel er de fleste norske selskaper rimelig ferske i når det gjelder annonsering på internett.

Visste du f.eks. at 15% av Ford sitt totale markedsbudsjett på 1 billion dollar går til digital markedsføring og at noen av Fords forhandlere konverterer 1 av 5 avtaler som starter via nettet?

Visste du at 40% av "leads" får IKKE svar innen 24 timer og at rask respons på leads gir 4 ganger så høy konvertering?

Hvor skal man starte når det gjelder internett markedsføring?

Her er min sjekkliste når det gjelder internett markedsføring.
  1. Tracking. Det første du må gjøre er å få på plass tracking / webanalyseverktøy / kampanjesporing slik at du kan måle alt du gjør.
  2. Søkemotormarkedsføring. Lær deg mer om søkemotormarkedsføring og søkemotoroptimalisering
  3. Kartlegg nettsteder som "matcher" dine produkter eller tjenester
  4. Mål alt du gjør. Start bredt og mål alt. Vær åpen med annonsetilbyderen og be om gratis "test-periode" eller i det minste delt risk.
  5. A/B-testing. Benytt minst to annonsetyper/annonsebudskap i hver kanal og mål hva som fungerer best.
  6. Webanalyse. Tilegne deg dybdekunnskap om webanalyse og Google Adwords/Yahoo Search Marketing. En alternativ løsning er å ansette en person med dybdekompetanse innen web analytics.
  7. Kontinuerlig forbedring. Bruk kunnskapen du tilegner deg om dine produkter og tjenester til å videreutvikle dine produkter og tjenester. Benytt lærdommen offline. Kombiner online markedsføring med offline markedsføring.
  8. Tenk enkelt. Ikke heng deg opp i analysene. Vær praktisk i tankegangen. Poenget med å analysere er å omdanne kunnskapen til rask handling. Da får du en konkurransefordel.
  9. E-postmarkedsføring. Start å samle inn e-postadresser og "tillatelse" fra i alle kontaktpunkter med kunder og prospekter. Vær nøye med datainnsamlingen.
  10. Brukervennlighet. Sørg for at nettstedet ditt er brukervennlig under kontinuerlig utvikling. Gjør kontinuerlige brukertester og spør brukertesteksperter om hjelp

Er du interessert i mer?

Les mer om internettmarkedsføringsinvesteringer

onsdag, august 23, 2006

Ikke helt søkemotor-relatert, men viralt er det ihvertfall

En virkelig bra gjennomført videomanipulasjon og viral sak av George Bush. Den varer en god stund, men det er absolutt verdt å se på. Jeg lurer på om de som har laget den måler hvor mange ganger den blir vist.


lørdag, august 19, 2006

Sjekkliste for søkemotoroptimalisering

Mange firmaer tilbyr profesjonell søkemotoroptimalisering. I de fleste tilfeller kan du klare det meste på egenhånd. Her er 10 enkle, men gode råd når det gjelder søkemotoroptimalisering.

  1. Sørg for å ha webadresser som beskriver innholdet, f.eks.
    Søkemotorvennlig URL: http://no.wikipedia.org/wiki/Søkemotoroptimalisering
    Ikke-søkemotorvennlig URL: http://www.roxystore.no/index.php?cPath=56
  2. Sørg for å ha viktige nøkkelord i HTML tittel-feltet. Hvis temaet er søkemotoroptimalisering, så bør ordet søkemotoroptimalisering skrives i tittelfeltet(det blå feltet øverst i nettleseren).
  3. Bruk viktige nøkkelord i H1 og H2 tag'ene.
  4. Bruk viktige ord høyt opp på siden.
  5. Uthev de viktigste ordene. F.eks. "Søkemotoroptimalisering er noe alle burde gjøre".
  6. Lag en sitemap som kan nås fra alle sider på nettstedet(hvis du har flere enn 100 linker i site map'en bør den deles på to sider)
  7. Sørg for å få mange folk til å linke til ditt nettsted(linkbygging tips)
  8. Benytt verktøyene til Google i webmaster central
  9. Følg retningslinjene til Google
  10. Ikke juks! Vær fornuftig og skriv godt innhold som har høy verdi for leserne.

Hvis nettsiden din fortsatt ikke er synlig etter å fulgt tipsene over, les mer om hva du kan gjøre hos Google.

Jeg har nettopp hjulpet Konsulentselskapet Four Dimensions med noen enkle justeringer. Vi får se hvordan det påvirker synligheten i søkemotorene. I dag, 21. august er Fourdim.no absolutt ikke synlige i søkemotorene.

TED - viktige ideer fra interessante mennesker

TED er et interessant prosjekt som alle burde ta en titt på. Ta en titt på en av videoene så skjønner du hva jeg mener. Hvert år samles noen veldig smarte mennesker på et sted for å presentere sine ideer. Nå kan alle se presentasjonene.

fredag, august 18, 2006

Markedsføringsinvesteringer

Jeg skrev en artikkel om internettmarkedsføring som jeg håpet å få publisert på Google University, men dengang ei. Etter ørten revisjoner var konklusjonen at artikkelen ikke passet inn på Google Conversion university.

Du kan derfor lese artikkelen An Investment approach to Marketing på min nyoppstartede engelske blogg Googlejet som er dedikert til å følge Google på vei opp og helt sikkert om noen tiår.... på vei ned.

Artikkelen forteller hvordan man kan sammenlignere markedsaktiviteter med investeringsaktiviteter.