tirsdag, august 01, 2006
Reisebestilling til Sørlandet
Seth Godin hadde noen interessante fremtidstanker om søkemotorer er om dagen. Det handler om mange av de samme prinsippene som vi har når det gjelder Flysiden.
På Flysiden er ideen at vi skal samle priser og tilgjengelighet fra flere reiseleverandører på et sted slik at jeg som sluttkunde slipper å besøke SAS.no, Norwegian.no, Widerøe.no, Sterling.no, CoastAir.no, NSB.no, Nor-Way Bussekspress, Konkurrenten.no når jeg skal fra Oslo til Kristiansand.
Det jeg som kunde er opptatt av er å raskt bestille en reise til Kristiansand uten å måtte bruke MASSE tid på søke etter rutetider og priser. Det handler om å gjøre det enkelt for kunden!
Flysiden.no og Seth Godin's tanker er gode, men det krever at norske reiseaktører forstår viktigheten av "åpne systemer" som gjør det enkelt for nye aktører å hente informasjon fra forskjellige kilder. Utfordringen for Flysiden.no er at Norwegian Air Shuttle (min tidligere arbeidsgiver) og andre etablerte aktører, ser på Flysiden.no som en konkurrent og dermed sperrer sine systemer for oss(grr..) av frykt for at kundene skulle svikte Norwegian.no og heller bestille sine reiser på Flysiden. Dette er dumt for forbrukeren, det hindrer innovasjon fra mindre aktører og det kan på sikt skade omdømmet til Norwegian. Norwegian er utenom dette et glimrende selskap som virkelig har bidratt til at folk handler mer på internett.
Suksessrike selskaper som Google, Yahoo, 37 Signals, Sterling og Campaign Monitor jobber kontinuerlig med å gjøre sine systemer åpne slik at 3.parts aktører enkelt kan hente data og skape nye og innovative løsninger.
På fredag skal jeg til Kr.sand for å møte med Dyreparken. Folka i Dyreparken har skjønt verdien av å samarbeide med resten av turistnæringen(også konkurrenter) for å få flere folk til landsdelen og få de til å være der lenger. Dermed skaper de en større kake i samarbeid med "konkurrenter" og totalmarkedet blir større. Les mer om det i Travelnews.
Mange av disse tankene kan du også lese mer om i boken Co-opetition. Den handler i stor grad om å samarbeide med konkurrenter om å bake en større kake og deretter å konkurrere for å dele opp kaken.
På Flysiden er ideen at vi skal samle priser og tilgjengelighet fra flere reiseleverandører på et sted slik at jeg som sluttkunde slipper å besøke SAS.no, Norwegian.no, Widerøe.no, Sterling.no, CoastAir.no, NSB.no, Nor-Way Bussekspress, Konkurrenten.no når jeg skal fra Oslo til Kristiansand.
Det jeg som kunde er opptatt av er å raskt bestille en reise til Kristiansand uten å måtte bruke MASSE tid på søke etter rutetider og priser. Det handler om å gjøre det enkelt for kunden!
Flysiden.no og Seth Godin's tanker er gode, men det krever at norske reiseaktører forstår viktigheten av "åpne systemer" som gjør det enkelt for nye aktører å hente informasjon fra forskjellige kilder. Utfordringen for Flysiden.no er at Norwegian Air Shuttle (min tidligere arbeidsgiver) og andre etablerte aktører, ser på Flysiden.no som en konkurrent og dermed sperrer sine systemer for oss(grr..) av frykt for at kundene skulle svikte Norwegian.no og heller bestille sine reiser på Flysiden. Dette er dumt for forbrukeren, det hindrer innovasjon fra mindre aktører og det kan på sikt skade omdømmet til Norwegian. Norwegian er utenom dette et glimrende selskap som virkelig har bidratt til at folk handler mer på internett.
Suksessrike selskaper som Google, Yahoo, 37 Signals, Sterling og Campaign Monitor jobber kontinuerlig med å gjøre sine systemer åpne slik at 3.parts aktører enkelt kan hente data og skape nye og innovative løsninger.
På fredag skal jeg til Kr.sand for å møte med Dyreparken. Folka i Dyreparken har skjønt verdien av å samarbeide med resten av turistnæringen(også konkurrenter) for å få flere folk til landsdelen og få de til å være der lenger. Dermed skaper de en større kake i samarbeid med "konkurrenter" og totalmarkedet blir større. Les mer om det i Travelnews.
Mange av disse tankene kan du også lese mer om i boken Co-opetition. Den handler i stor grad om å samarbeide med konkurrenter om å bake en større kake og deretter å konkurrere for å dele opp kaken.
søndag, juli 30, 2006
Mer om blogging
En blogg er teknisk sett bare et nettsted hvor man enkelt kan publisere meldinger/informasjon.
Hvis du er usikker på om blogging er relevant, les følgende sitat fra Eric Scmidt, sjefen i Google:
"I believe that this notion of self-publishing, which is what Blogger and blogging are really about, is the next big wave of human communication. The last big wave was Web activity. Before that one it was e-mail. Instant messaging was in extension of e-mail, real-time e-mail."
Du mener kanskje at blogging er en "hype", på lik linje med tidligere "hyper" som f.eks telefonen, datamaskiner, mobiltelefoner, PC'er, internett, e-post, IP-telefoni. Overdriver jeg?
Her er hva noen annerkjente personer har sagt om noen av de overnevnte "hypene".
- Telefonen: USA's 19. president i 1876: “An amazing invention - but who would ever want to use one?”)
- Datamaskiner: IBM's styreformann i 1943: "I think there is a world market for maybe five computers"
- PC (Bill Gates i 1981: " 640K ought to be enough for anybody")
- Mobiltelefonen (1984: Det er kun oljearbeidere og travle forretningsfolk som trenger mobil)
Hvis du er i tvil om verdien av blogger for norske firmaer, kan du se eksempler på blogbruk i følgende bransjer:
- Eiendomsmeglerbransjen
- Advokatbransjen
- Datamaskinbransjen
Woopidoo er en nyttig kilder for business sitater
torsdag, juli 27, 2006
Hva er en blogg og hvorfor er blogging relevant for norske bedrifter?
Jeg har nettopp fullført en bok om blogging. Boken heter Naked Conversations og handler om hvordan bedrifter kan bruke blogging i forretningssammenheng. Jeg har også lagt merke til at Sesam har lansert et nytt bloggsøk. Les mer om Sesam-bloggsøk. I de kommende ukene skal jeg fokusere på blogging. Jeg planlegger også å tenke på hvordan Apotek 1, norges ledende apotekkjede, kan bruke blogging i sin virksomhet.
Naked Conversations beskriver bl.a. hvordan blogging hos Microsoft har bidratt til å forbedre programvareselskapets "onde" image. Sjekk hva Microsoft's mest kjente blogger skriver om boken.
I de kommende ukene kommer jeg til å gradvis omforme bloggen min til å følge "best practices" prinsippene som er beskrevet i Naked Conversations.
Et av tipsene fra boken er å skrive kortere og mer personlige blogger(uten at det blir en dagbok).
Naked Conversations beskriver bl.a. hvordan blogging hos Microsoft har bidratt til å forbedre programvareselskapets "onde" image. Sjekk hva Microsoft's mest kjente blogger skriver om boken.
I de kommende ukene kommer jeg til å gradvis omforme bloggen min til å følge "best practices" prinsippene som er beskrevet i Naked Conversations.
Et av tipsene fra boken er å skrive kortere og mer personlige blogger(uten at det blir en dagbok).
onsdag, juli 12, 2006
Hva er Søkemotormarkedsføring?
Innlegget Hva er søkemotormarkedsføring er blitt flyttet til Kuttisme.no.
Kuttisme handler om å kutte ut unøvendig informasjon slik at nettstedet oppnår optimal effekt.
Kuttisme handler om å kutte ut unøvendig informasjon slik at nettstedet oppnår optimal effekt.
tirsdag, juli 11, 2006
Hva er RSS og hvorfor trenger jeg det?
Hva er RSS?
Med RSS er det enkelt å følge med på flere blogger og nettsider samtidig, uten å måtte surfe rundt på nettet hele dagen.
Hva betyr dette?
Du kjenner kanskje igjen dette ikonet fra en del moderne nettsteder. Ikonet representerer innhold i et eller annet format - tekst, bilde, audio eller video. RSS betyr at du kan abonnere på dette innholdet. Her kan du lese hva en kjent markedsfører skriver om RSS.
Og hva så?
Ved hjelp av moderne publiseringsteknologi, kan nettsteder publisere informasjon regelmessig på nett. Med RSS har du muligheten til å følge med på spesifikke oppdateringer uten å måtte gå til hvert nettsted eller motta e-postoppdateringer(du får vel nok e-post allerede?)
Ved hjelp av RSS kan du velge å motta kun det innholdet du er interessert i og lese det når det passer deg - ikke når du mottar en e-postoppdatering eller blir forstyrret av et reklamebudskap.
Hvordan komme i gang med RSS?
De fleste nye nettlesere har en innebygd RSS reader. For å komme i gang med RSS, må du laste ned en RSS Reader eller benytte en tjeneste som f.eks. http://www.netvibes.com/ (jeg bruker den og har samlet alle mine nyhetskilder på et og samme sted)
Fordeler for "vanlige mennesker"
Når du abonnerer på en såkalt "RSS" feed sparer du tid. Du kan gjennomgå store mengder med informasjon på veldig kort tid.
Fordeler for "informasjonstilbydere"
Bedrifter kan gjøre alt innhold abonnerbart, dvs. du kan spre informasjon mye raskere til folk som er interessert i hva du driver med.
Fordeler for annonsører
Annonsering i RSS feeds løser mange av de utfordringene som eksisterer i vanlige markedskanaler(spamfilter, forstyrrende reklame, informasjonskaos).
Fordeler for bedrifter
Det er mange måter å utnytte RSS på. Det finnes bl.a. en del webapplikasjoner som tilbyr RSS feeds. Prosjektstyringsverktøyet Basecamphq tilbyr RSS slik at alle prosjektdeltakere automatisk få informasjon om nyheter knyttet til prosjektet(f.eks. Ny dokumenter, beskjeder, oppgavelister, milepæler, etc) direkte til RSS leseren i ordnede former.
Hvem tilbyr RSS?
De fleste seriøse nyhetsaktører tilbyr nå RSS feeds (inkludert VG, Dagbladet, Aftenposten, Nettavisen, BBC News, ABCNews, CNET, Yahoo og Amazon.com). I tillegg tilbyr de fleste bloggere RSS. Også andre nettsteder tilbyr RSS. De mest kjente er www.reiseliv.no, www.coastair.no , www.apotek1.no.
Med RSS er det enkelt å følge med på flere blogger og nettsider samtidig, uten å måtte surfe rundt på nettet hele dagen.
Hva betyr dette?
Du kjenner kanskje igjen dette ikonet fra en del moderne nettsteder. Ikonet representerer innhold i et eller annet format - tekst, bilde, audio eller video. RSS betyr at du kan abonnere på dette innholdet. Her kan du lese hva en kjent markedsfører skriver om RSS.
Og hva så?
Ved hjelp av moderne publiseringsteknologi, kan nettsteder publisere informasjon regelmessig på nett. Med RSS har du muligheten til å følge med på spesifikke oppdateringer uten å måtte gå til hvert nettsted eller motta e-postoppdateringer(du får vel nok e-post allerede?)
Ved hjelp av RSS kan du velge å motta kun det innholdet du er interessert i og lese det når det passer deg - ikke når du mottar en e-postoppdatering eller blir forstyrret av et reklamebudskap.
Hvordan komme i gang med RSS?
De fleste nye nettlesere har en innebygd RSS reader. For å komme i gang med RSS, må du laste ned en RSS Reader eller benytte en tjeneste som f.eks. http://www.netvibes.com/ (jeg bruker den og har samlet alle mine nyhetskilder på et og samme sted)
Fordeler for "vanlige mennesker"
Når du abonnerer på en såkalt "RSS" feed sparer du tid. Du kan gjennomgå store mengder med informasjon på veldig kort tid.
Fordeler for "informasjonstilbydere"
Bedrifter kan gjøre alt innhold abonnerbart, dvs. du kan spre informasjon mye raskere til folk som er interessert i hva du driver med.
Fordeler for annonsører
Annonsering i RSS feeds løser mange av de utfordringene som eksisterer i vanlige markedskanaler(spamfilter, forstyrrende reklame, informasjonskaos).
Fordeler for bedrifter
Det er mange måter å utnytte RSS på. Det finnes bl.a. en del webapplikasjoner som tilbyr RSS feeds. Prosjektstyringsverktøyet Basecamphq tilbyr RSS slik at alle prosjektdeltakere automatisk få informasjon om nyheter knyttet til prosjektet(f.eks. Ny dokumenter, beskjeder, oppgavelister, milepæler, etc) direkte til RSS leseren i ordnede former.
Hvem tilbyr RSS?
De fleste seriøse nyhetsaktører tilbyr nå RSS feeds (inkludert VG, Dagbladet, Aftenposten, Nettavisen, BBC News, ABCNews, CNET, Yahoo og Amazon.com). I tillegg tilbyr de fleste bloggere RSS. Også andre nettsteder tilbyr RSS. De mest kjente er www.reiseliv.no, www.coastair.no , www.apotek1.no.
Abonner på:
Innlegg (Atom)