mandag, september 04, 2006

Hva kjennetegner en god søkemotormarkedsfører?

Det er mange som driver med søkemotormarkedsføring, og søkemotoroptimaliserings- bransjen har hatt et noe frynsete rykte. Mange tror at søkemotormarkedsføring er en teknisk aktivitet som ikke krever mye kunnskap. Faktum er at en god søkemotormarkedsfører må besitte både markedsføringskunnskap og teknisk kompetanse. For de som ikke vet hva søkemotormarkedsføring er, så er dette en god oversikt:












Her er en rask oversikt over egenskapene du må besitte for å gjøre en god jobb med søkemotormarkedsføring:
  1. Kunnskap om produkt/tjeneste og målgruppe
  2. Evnen til å organisere ord i logiske grupper
  3. Evnen til å skrive effektive annonsetekster
  4. Innsikt i brukervennlighet og konverteringsrater
  5. Innsikt i webanalyse og måleverktøy
  6. Kreativitet
  7. Teknisk kompetanse

Jeg begynner med kunnskap om produkt/tjeneste og målgruppe. Jeg skriver mer om de andre etterhvert.

Kunnskap om produkt/tjeneste og målgruppe
For å kunne gjøre en god jobb må man vite hva målgruppen er opptatt av og hva som får dem til å kjøpe. Man må vite litt om de forskjellige fasene i "kjøpsprosessen":

1. Oppdagelse - hvilke ord bruker brukeren for å utforske problemet?
2. Research - brukeren innhenter opplysninger om produktet, samt leverandører
3. Sammenlingning - brukeren sammenligner kjøpskriterier som tilgjengelig, pris, leveringsbetingelser, etc.
4. Kjøp - brukeren skal kjøpe og er konkret i atferden. Her snakker vi serienummer og produktnavn.


Neste side>>

torsdag, august 31, 2006

Google boksøk og "The long tail"

Fra og med idag kan du laste ned komplette bøker fra Google Book search . Det gjelder kun bøker som ikke lenger har noe copyright. Eksempler på dette er Hamlet, Aesops fabler, The Inferno og mange mange fler. Her kan du lese om nyheten fra Google's egen blogg. Hvis du leter etter nyere bøker og ikke har lyst til å bruke en formue, ta en titt på Book Mooch.

Hvis du er en forfatterspire som ønsker å publisere bok, bør du ta en titt på Lulu.com.

Lulu.com er et godt eksempel på dagens buzz-ord i Norge: Den Lange Halen - eller The Long Tail.

mandag, august 28, 2006

Color Line, Firmablogging og branding..

Er firmaer i Norge redde for å være personlige? --Innhold er endret etter ønske fra omtalt person.--

Jeg tror at fremtidens "brand-vinnere" er de bedrifter som tør å vise personene som jobber i firmaet både i personlige podcasts og blogger. Jeg tror blogger kan føre til at kunder føler en trygghet og en tillit til bedriften fordi de kan se menneskene som jobber der! Les mer om hvorfor alle bedrifter bør blogge.

Are i Netlife Research har laget en bra presentasjon om firmablogging

fredag, august 25, 2006

Wikipedia, søkemotormarkedsføring og publiseringssystemer

Word Perfect, Skriveassistenten, MS Works, Lotus Symphony, Wordpad, OpenOffice og MS Word er alle eksempler på "publiseringssystemer" eller tekstbehandlere folk har brukt til å produsere og redigere tekst på datamaskiner gjennom tidene.

Coretrek, iMaker, Digimaker, DynamicWeb, Synkron, CrownPeak, Snapper, Enonic, CustomPublish, EZ Publish, i-Tools og Macromedia Contribute er eksempler på gode Content management systemer (også kjent som publiseringssystemer, innholdsstyring, redigeringsverktøy, osv.) Disse verktøyene blir brukt til å produsere, redigere og organisere innhold på internett.

I løpet av de siste 5 årene har bedrifter løpt og kjøpt disse verktøyene og leverandørene sloss om kundene. Fokuset til leverandørene er ofte på hvordan kundens behov kan tilpasses til standard funksjonalitet i systemet, samtidig som leverandørene jager mot å utvikle ny funksjonalitet og fordele kostnadene over flere kunder.

Hvis sammenligningen mellom "publiseringsverktøy på desktopen" og "publiseringssystemer på webben" er forstålig, hvorfor er det ikke like stor fokus på tilpasning av MS Word i bedrifter som på tilpasning av CMS-verktøy? Les mer om norske publiseringssystemer

Sammenligningen er kanskje litt drøy, men etter å ha jobbet gjennom en del prosjekter og lest gjennom utrolig mange "kravspesifikasjoner" for web prosjekter og deretter lest Getting Real (link til Carl Størmer sammendrag av boken), så forstår jeg hvorfor veldig mange bedrifter er frustrerte over sine webprosjekter.

Tankene mine går da til Wikipedia, som jeg nettopp fikk full oversikt over etter å hå sett grunnleggeren Jimmy Whales på Ted Talk (anbefales) . Wikipedia er verden største og mest omfattende leksikon. Til min store overraskelse er det også totalt sett mer eksakt enn noe annet leksikon. Man skulle tro at Wikipedia har et meget solid CMS-verktøy med sine over 3 millioner artikler på 157 forskjellige språk! Faktum er at CMS-verktøyet til Wikipedia faktisk er ekstremt enkelt, skalerbart og brukervennlig. Gå til Wikipedia og les mer.

Sjekk hvor enkelt det er å redigere dokumenter og artikler i neste utgave av Wikipedia

torsdag, august 24, 2006

Ti gode råd når det gjelder annonsering på internett

Større og større andel av markedsbudsjettene flyttes over til internett. Markedsføringsbransjen begynner å lære, men allikevel er de fleste norske selskaper rimelig ferske i når det gjelder annonsering på internett.

Visste du f.eks. at 15% av Ford sitt totale markedsbudsjett på 1 billion dollar går til digital markedsføring og at noen av Fords forhandlere konverterer 1 av 5 avtaler som starter via nettet?

Visste du at 40% av "leads" får IKKE svar innen 24 timer og at rask respons på leads gir 4 ganger så høy konvertering?

Hvor skal man starte når det gjelder internett markedsføring?

Her er min sjekkliste når det gjelder internett markedsføring.
  1. Tracking. Det første du må gjøre er å få på plass tracking / webanalyseverktøy / kampanjesporing slik at du kan måle alt du gjør.
  2. Søkemotormarkedsføring. Lær deg mer om søkemotormarkedsføring og søkemotoroptimalisering
  3. Kartlegg nettsteder som "matcher" dine produkter eller tjenester
  4. Mål alt du gjør. Start bredt og mål alt. Vær åpen med annonsetilbyderen og be om gratis "test-periode" eller i det minste delt risk.
  5. A/B-testing. Benytt minst to annonsetyper/annonsebudskap i hver kanal og mål hva som fungerer best.
  6. Webanalyse. Tilegne deg dybdekunnskap om webanalyse og Google Adwords/Yahoo Search Marketing. En alternativ løsning er å ansette en person med dybdekompetanse innen web analytics.
  7. Kontinuerlig forbedring. Bruk kunnskapen du tilegner deg om dine produkter og tjenester til å videreutvikle dine produkter og tjenester. Benytt lærdommen offline. Kombiner online markedsføring med offline markedsføring.
  8. Tenk enkelt. Ikke heng deg opp i analysene. Vær praktisk i tankegangen. Poenget med å analysere er å omdanne kunnskapen til rask handling. Da får du en konkurransefordel.
  9. E-postmarkedsføring. Start å samle inn e-postadresser og "tillatelse" fra i alle kontaktpunkter med kunder og prospekter. Vær nøye med datainnsamlingen.
  10. Brukervennlighet. Sørg for at nettstedet ditt er brukervennlig under kontinuerlig utvikling. Gjør kontinuerlige brukertester og spør brukertesteksperter om hjelp

Er du interessert i mer?

Les mer om internettmarkedsføringsinvesteringer