- Kunnskap om produkt/tjeneste og målgruppe
- Evnen til å organisere ord i logiske grupper
- Evnen til å skrive effektive annonsetekster
- Innsikt i brukervennlighet og konverteringsrater
- Innsikt i webanalyse og måleverktøy
- Kreativitet
- Teknisk kompetanse
Kreativitet
Kreative evner er nødvendig når det gjelder både nøkkelord-research og annonseskriving. Når det gjelder søkemotorannonsering så er valg av nøkkelord og statistikk knyttet til nøkkelord og konvertering sett på som en forretningshemmelighet.
Dermed må hver enkelt søkemotormarkedsfører gjøre sin egen research. De mest effektive nøkkelordene kommer noen ganger opp som en tilfeldighet når du snakker med noen som kjenner produktet du skal markedsføre veldig godt.
Det gjelder å brainstorme og finne alle ordene som en potensiell kunde kan tenkes å søke etter når de er på jakt etter det du tilbyr.
Den andre delen knyttet til kreativitet er annonseskriving. Det gjelder å teste nye tekster og forsøke nye ting. En tekst som fungerer godt til å begynne med, kan fungere mindre bra ettersom konkurransen blant annonsørene øker. Da gjelder det å tenke nytt og annerledes.
Hvis alle annonsene ser like ut, så klikker kanskje folk på de som ser annerledes ut?