søndag, oktober 09, 2005

I wrote an article about e-mail marketing.


Bruk epost-nyhetsbrev for å få mer salg


Introduser et registreringsskjema på nettstedet ditt – gjerne etter et avsluttet kjøp. Husk å bygg tillit ved å fortelle mottakeren nøyaktig hva de kan forvente å motta fra deg. Få kunden til å kjøpe mer gjennom å:



  • Promoter arrangement
  • Sende ut rabattkuponger, spesialtilbud og andre gode tilbud
  • Informere om nye produkter
  • Promotere konkurranser
  • Send ut påminnelser
  • Gi kunder oppdateringer om hendelser, produktforbedringer, osv.


Bruk epost-nyhetsbrev for å bygge relasjoner


Send nyttig informasjon til interressenter som medlemmer, tidligere studenter, bidragsytere, sponsorer, kunder, tilhengere, aksjonærer og viktige meningspåvirkere:

  • Del av din kunnskap og erfaring
  • Informer om seminarer, konferanser og andre viktige hendelser
  • Gi kunder beskjed om uforutsette hendelser eller planlagte reperasjoner
  • Gi kunder beskjed om tjenesteforstyrrelser eller avbrudd.
  • Tilby ferske nyheter om din bransje
  • Tilby pressen en mulighet til å motta pressemelding
  • Spre informasjon om temaer som er viktig for dine kontakter



Etabler mål og måleinstrumenter


Utform en plan for hva du vil opnå, og begynn å bygg en e-posteliste. Du kan ikke forvente å få allt riktig første gang – etabler mål og implementer måleinstrument for å måle effekten over tid. Viktige mål i e-postmarkedsføring er:

  • Open Rate (krever HTML e-poster) Hvor mange har faktisk åpnet e-posten din. Er antallet lavt har du kanskje feil målgruppe eller en lite appelerende avsenderadresse eller emnefelt.
  • CTR Hvor mange (%) klikket på linker i e-posten. Gir en svær god indikasjon på om det skriver er interressant for dem du henvender deg til.
  • Conversion rate Hvor mange (%) av dem som klikket seg videre gjennomførte ønsket handling (kjøpt). Ikke glem målet med e-posten – gjennomfører mottakerne den handlingen du ønsker?
  • Unsubcribe rate Hvor mange valgte å melde seg ut av nyhetsbrevet? Er denne veldig høy har du bommet med innholdet i e-posten. Er den veldig lav kan det tyde på at folk ikke har lest e-posten i det hele tatt – sjekk open rate!


Få de riktig personene på din e-postliste


For å komme i gang med et effektivt e-postmarkedsføringsprogram, må du bygge opp en e-postliste. De mest effektive listene er de du bygger opp selv. Dette kan gjøres ved å samle sammen e-postaddressene til dine eksisterende kunder, ansatte, partnere og leverandører. Innhent tillatelse til å sende dine kontakter e-post! Det er mange måte å promotere ditt e-postprogramm på:


1) På ditt eget nettsted – informer om hva mottakere vil få ut av nyhetsbrev. Dette skaper en forventning og øker sjansen for at e-posten blir lest. Det sikrer også at du får de riktige adressene på listen. Gjør innmelding enkelt – ikke vær redd for å ha et skjema på de fleste sidene på netstedet.


2) I korrespondanse med dine kontakter; på fakturaer, på brosjyrer, på emballasje, i kataloger og andre utseender og så videre. Oppgi webaddressen din på alt markedsføringsmateriale som går ut til kunder. Vær annerledes og trykk bedriftens webadresse på alle tenkelige steder. Sørg for at nyhetsbrevet finnes på en enkel adresse (URL) – eksempelvis: www.dinbedrift.no/nyhestbrev. Inviter partnere og kunder til å motta e-post med nyttig informasjon.



3) Kontaktpunkter. Samle sammen e-postaddresser på alle steder der du har kundekontakt. Det kan være utstillinger, konferanser og andre steder der din bedrift er representert. Frist med spesialtilbud til kunder som registrerer seg. La tilbudet være noe som primært er interressant for din målgruppe. Eksempelvis et whitepaper om et aktuelt tema. På denne måten unngår du freerollers og når frem til dem som er interresert i de du tilbyr.


GULLTIPSET: Sørg for at alle ansatte har link til påmeldingssiden i sin e-post signatur.

Hvordan utforme effektive e-postkampanjer


Når du skal utforme en e-post bør du ha følgende punkter friskt i minne:

  • Vær direkte og relevant. Teksten bør begrenses til en side. Kom til poenget umiddelbart. Å Skrive e-post er forskjellig fra brosjyrer og annen DM, men de grunnleggende prinsippene er fremdeles gyldig: Skaff oppmerksomhet, vekk interesse, skap et behov og oppfordre til handling.
  • Bruk grafiske elementer med omhu. E-posten du sender bør laste raskt i e-postleseren til mottakeren. Det er innholdet ditt mottakerne er interressert i, ikke hvor pent du klarer å presenterer det.
  • Unngå vedlegg i e-poster.
  • Avsnittene bør være korte. 4-5 linjer per avsnitt er passende.
  • Kjenn leseren. Bruk ord og uttrykk som mottakeren kjenner til. Bruk "Buzzord" som du vet mottakeren reagerer på. Eksperimenter gjerne med ulike versjoner og mål effekten.
  • Fokuser på fordelene for mottakeren.
  • En tommelfingerregel for nyhetsbrev er at innholdet er 80% målrettet og relevant innhold og 20% "reklame".
  • "Call to action". En god e-post forteller leseren nøyaktig hva de skal gjøre etter å ha lest e-posten. Det kan være å besøke et nettsted, abonnere på et produkt/tjeneste eller det kan være å ringe kontoret ditt.
  • Tilbudet/informasjonen du sender bør inneholde noe som føles eksklusivt for mottakeren. Tilby et avslag i pris, et gratis Whitepaper eller noe annet som mottaker kan ha umiddelbar nytte av.
  • Gi mottakeren en god grunn til å handle nå. Tidsbegrensete tilbud virker.
  • Eksperimenter med avsendelsetidspunkt. Mandager og fredager er gjerne dårlige dager å sende e-post til forretningssegmentet. Finn ut hvilke dag og tid på dagen som passer best for din målgruppe.


GULLTIPSET: Sørg for at e-posten er leselig uten bilder og tekstbaserte e-postprogram.


Unngå disse feilene


Ikke gjør feil andre har gjort før, følgende råd skaper sikrer at mottakeren får tillit til ditt budskap:

  • Send kun e-post når mottaker spesifikt har gitt deg tillatelse til å kommunisere via e-post.
  • Alle e-poster bør tydelig kommunisere hvem som har sendt e-posten og hvordan man kan kontakte avsender på telefon eller per brev. Oppgi gjerne fullstendig kontaktinformasjon (adresse etc) i e-postem – dette er med på å skape tillit.
  • "Fra" feltet er meget viktig – det bør være fra et troverdig og annerkjent navn. Man bør være konsekvent når det gjelder "fra" addressen. Vær nøye med å oppgi ditt firmanavn i e-posten.
  • En god tekst i emnefeltet vil drastisk forbedre åpningsraten på en e-post, men ikke bruk "hype" og ikke lur kunden med misvisende emnefelt. Misleder du kunden en gang leser han kanskje aldri neste e-post. Emnefeltet bør fortelle leseren hva de kan forvente i e-posten!
  • I e-posten er det viktig å minne leseren på hvorfor de får e-posten.
  • Informer om frekvens på utseendelse.
  • I alle e-poster som blir sendt bør det være en enkel måte å melde seg av e-postlisten.
  • Husk å opplys om retningslinjer for personvern i alle e-poster.


Karl Philip Lund var leder for interaktiv markedsføring i flyselskapet Norwegian fra 2003 til 2005, og er nå med å starte opp netttjenesten www.studentrabatt.no. Christer Ljones jobber i Synlighet.no og er sertifisert Google Adwords Professional.

mandag, september 19, 2005

I found a new an interesting blog today. It's about Word of mouth marketing. I've seen it before, but today I actually read some of it: http://ads.womma.org

lørdag, september 17, 2005

I've finally completed my move to the great city of Stockholm. The first two nights were spent on a matrass on the floor. No lights, no chairs and no tables. Pretty sad. Today my mom(!) came over from Oslo. I picked her up at the airport and we went to IKEA to shop. I really hate shopping....

IKEA has an interesting business model. They're very successful with it and they haven't focused to much on internet sales. I do, however, believe that an interesting model is emerging. My real estate agent actually told me about.

There's been a lot of talk about ordering online and getting everything delivered at home. There's also been alot of writing about ordering online and picking stuff up at the store. IKEA's model may turn out to be a different model.

The annoying thing about IKEA is that you go out there, find the stuff you want, you have to pick down everything on your own, you have to make sure that you get everything. Then you have to, if you're getting large stuff, arrange with home delivery. My real estate agent told me that it was a hazzle to make sure everything was there. He told me to go out there, write down everything I wanted and then order it online from home. IKEA would then pack all the stuff and ship it to my home. May IKEA should re-engineer how they do stuff and actually promote this way of doing business. It would be much more effective in the store and it would generate more money on shipping.

lørdag, september 10, 2005

Managing time is important. Here are som interesting suggestions:

Each of the following will help you to get at least one more hour out of your day for additional productive time to do the things you really want to do. Try it.



  1. Systematize. Stop reinventing the wheel and recreating the same things over and again. Create systems to handle repetitive tasks. For example, I have standard letters created and saved in my computer along with standard documents such as directions to my office and various articles I share with others. Be sure to have adequate supplies you can readily access. Use one calendar to keep track of appointments. Work with a clean desk and have most frequently used items within arm’s reach. Schedule maintenance for your equipment and yourself.

  2. Plan Adequate Sleep. You can have a great to-do list for the next day, but if you are tired, your productivity will be adversely impacted. Schedule a sufficient amount of sleep, which is different for each of us. Some need eight hours, some more and some less. Your body knows the answer.

  3. Take a Speed-Reading Class. The average person reads at about 200 words per minute and spends a couple of hours each day reading. What if you could double your reading speed? What takes two hours could be done in one hour. Or you could continue to spend the same amount of time reading, but read twice as much. Sign up for a speed-reading class.

  4. Develop Your Communication Skills. A lot of your personal success will be in direct relationship to your ability to competently and confidently communicate what you know both orally and in writing. Make it an ongoing commitment to continue to improve your speaking and writing skills. You’ll save time and have a more successful career.

  5. Develop Your People Network. High personal productivity has a lot to do with the good cooperation of other people. On an ongoing basis, develop your list of personal contacts, your networking list. Always offer to help everyone on your list whenever you can. ("To have a friend, first be a friend.") Do it right and your network will be there for you when you need it.

  6. I found this at http://www2.darwinmag.com/read/feature/aug05_time.cfm. Pretty good reading.

torsdag, august 25, 2005


Oops. Pretty bad day today. I drove my car off the road and into a tree. It was raining and it the road was slippery. The car was in pretty bad shape after the accident, but I was OK. Right before I drove off the road I heard on the radio that Sweden's King, Carl Gustav, had just had a traffic accident. His car looked better than mine:)

On another note, here's a great quote from Perry Marshall about Google Adwords:

This is about getting in front of people who are looking for what you sell right this moment and getting them to respond. It's about understanding your audience, refining your sales message, perfecting your sales process and determining your Return on Investment, faster than ever before in the history of marketing - and doing all of this for a very modest sum of money.