søndag, januar 21, 2007

Hvorfor skal bedrifter blogge?

Bedrifter bør blogge for å styrke sin posisjon som eksperter innen sitt forretningsområde. Blogging er et fenomen som har vokst eksplosivt de siste 3 årene og antallet blogger dobles hver 6. måned.

Google's sjef om blogging

Sjefen for Google, Eric Scmidt har uttalt følgende om blogging:

”Jeg tror at blogging og begrepet personlig publisering er den neste store bølgen innen menneskelig kommunikasjon. Den forrige bølgen var webaktivitet og før det var det e-post.” Eric Schmidt sitat fritt oversatt av KP




Verdien ved å være først

Ved å være den første organisasjonen i en bransje i Norge(og Europa) som blogger vil lanseringsverdien være høy. I tillegg vil tilliten til bedriften styrkes gjennom at bedriften tør å være personlige i forhold til sin kommunikasjon.

Målet med blogging

Målet med blogging for en bedrift kan være å:

  1. Få presseomtale ved lansering
  2. Synliggjøre kompetanse og samfunnsansvar
  3. Øke trafikken til nettstedet(blogger gir ofte mye trafikk fra søkemotorer)
  4. Skape en dialog med personer stiftelsen ellers ikke ville nådd
  5. Stimulere kundene til å kommunisere med bedriften

Blogger som har lykkes

Eksempler på firmaer som har lykkes med blogging:

I all enkelhet (www.iallenkelhet.no) er en blogg fra norges ledende selskap innen brukervennlighet og brukertesting. I bloggen skriver de ansatte om temaer de er opptatt av. I tillegg svarer de på spørsmål fra leserne.

Penger og livet blogg(www.pengeroglivet.no) Dette er en blogg om penger og livet. Alle som skriver arbeider i SpareBank 1 Gruppen, men de uttaler som privatpersoner med både innsikt og interesse for økonomi, samfunnet og enkeltmennesket.

WebMD (www.webmd.com ) er USA’s ledende helsenettsted. I begynnelsen av 2006 lanserte WebMD en bloggetjeneste hvor eksperter blogger om spesifikke temaer. Tjenesten har gitt webMD et mer personlig inntrykk og mer kredibilitet i bransjen. I tillegg har bloggene gitt webMD bedre synlighet i søkemotorene.

Stonyfield Farms (www.stonyfield.com ) er en yogurtprodusent I USA. Firmaet har 5 firmablogger som retter seg mot forskjellige kundesegmenter. I løpet av de første 8 månedene besøkte over 160 000 personer de 5 bloggene. Besøkstallene har siden oppstarten økt gradvis hver måned og antallet e-postabonnenter fortsetter å øke.

Stormhoek (www.stormhoek.com) er en sør-afrikansk vinprodusent som bruker blogger til å knytte til seg vinkjennere fra hele verden. Ved å invitere til dialog med trendsetterne I vinbransjen, så stimulerer de etterspørselen knyttet til deres egne viner.

Blogg 2.0 (www.cjohansen.no) er en blogg om grensesnittteknologi som XHTML, CSS, Javascript, publiseringssystemer, Ruby on Rails og diverse programmering. I tillegg håper forfatteren å stimulere til andre til å skrive mer om temaet på norsk.

Jeg må nesten nevne min egen blogg også:)

KP's blogg (philiplund.blogspot.com) er en norsk blogg om søkemotormarkedsføring, online marketing og webanalyse. Det opprinnelige målet med bloggen var å se hva som skjedde hvis jeg skrev om ting jeg var opptatt av. Nå har jeg mellom 20 og 60 lesere hver dag! I tillegg har jeg fått flere foredragsinvitasjoner(se foredragskalender) og henvendelser ang. bloggen.

fredag, januar 12, 2007

Sammenhengen mellom søkemotorsynlighet og brukervennlighet

I går deltok jeg i et webinar som blant annet tok for seg sammenhengen mellom søkemotormarkedsføring og brukervennlighet. Jeg tror jeg kommer til å bruke dette som utgangspunkt i foredraget mitt hos Dataforeningen 15. februar 2007.

I hovedsak dreier det seg om 2 ting; søkemotorvennlighet og brukervennlighet.

Søkemotorvennlighet
- godt design, effektiv arkitektur, god lenkestruktur og nyttig informasjon og vel-optimalisert teknisk kode. I tillegg så er det avgjørende å få inngående lenker til ditt nettsted fra kvalitetsnettsteder(det går du når du har et godt nettsted med god informasjon, men det er lov å drive litt linkbaiting..)

Brukervennlighet
- enkelt å navigere, enkelt å finne informasjon og retningslinjer, riskfree, enkelt å kjøpe

Søkemotorvennlig + brukervennlig = Konverteringsvennlig

onsdag, januar 10, 2007

Gratulerer VG med ny kjøpsprosess

Endelig har en norsk avis forstått poenget med å fjerne friksjon i kjøpsprosessen av avisannonser. Sjekk VGs nye kjøpsprosess her . De utvider markedet for annonsering og gjør det enklere for både mindre annonsører å bli synlig. Det blir spennende å se hvordan det går. Kanskje VG etterhvert kan tilby klikkbasert prising?