Alle som jobber med søkemotormarkedsføring vet at søk etter merkevarenavn ofte fører til salg. dvs. på fagspråket: merkevarenavn og konkurrenteres merkevare gir høyt volum og fører ofte til konvertering. Jeg har skrevet litt mer om dette på engelsk her.
Poenget er at hvis Google betaler merkevareeieren penger, så stimulerer de til økt satsning på markedsføring i egen kanal, samtidig som Google da unngår dyre rettsaker over hele verden.
Før du begynner å kjøpe en konkurrenters merkenavn bør du være klar over konsekvensene:
1. Det vil definitivt føre til mersalg.
2. Det kan gi deg negativ PR og svekke dine relasjoner med partnere.
3. Det kan føre til at dine konkurrenter kjøper "dine" nøkkelord.
Litt statistikk:
Hitwise Research shows that Internet users are increasingly searching by brand - 75 of the top 100 search terms across all categories in February 2006 contained brand names, an increase of 17% versus February 2005.
tirsdag, januar 09, 2007
søndag, desember 17, 2006
2007 blir året da norske bedrifter begynner å fokusere på konverteringsrate
Av og til tar jeg turen innom Alexa's Movers & Shakers seksjon. Der kan man se hvilke nettsteder som har opplevd mye trafikkøkning den siste tiden. Man skal ta Alexa's tall med en klype salt, men trendene kan man ta litt på alvor.
Den siste tiden har et noname nettsted, Conversion-rate-experts, fått ekstremt mye trafikk(steget med 40 000%!). Det er jo interessant, da de driver med akkurat det samme som oss i .IXD (nytt nettsted). Her er en illustrasjon som beskriver hva konverteringsrate er:
Selv om artikkelen er litt lang, så anbefaler jeg alle å lese igjennom den. Den handler om å redusere friksjon fra de potensielle kundene fatter interesse for produkter og tjenestene helt til de kjøper og betaler for varene.
Du bør være interessert i å doble konverteringsraten på ditt nettsted av følgende grunner:
Den siste tiden har et noname nettsted, Conversion-rate-experts, fått ekstremt mye trafikk(steget med 40 000%!). Det er jo interessant, da de driver med akkurat det samme som oss i .IXD (nytt nettsted). Her er en illustrasjon som beskriver hva konverteringsrate er:
Selv om artikkelen er litt lang, så anbefaler jeg alle å lese igjennom den. Den handler om å redusere friksjon fra de potensielle kundene fatter interesse for produkter og tjenestene helt til de kjøper og betaler for varene.
Du bør være interessert i å doble konverteringsraten på ditt nettsted av følgende grunner:
- Du kommer til å selge mer produkter
- Du får flere fornøyde kunder
- Du kan investere mer enn konkurrentene dine i markedsføring
- Du får flere kunder som du kan kommunisere med på e-post
tirsdag, desember 12, 2006
Strategiske personer er folk som ikke gjør noe.
Jeg har vært innom en del diskusjoner om strategi. En del mennesker snakker om strategiske prosesser og strategiske beslutninger som om det er komplekse og dype saker. Da jeg kalte Carl Størmer en strateg, fikk jeg en sur melding om at strateger er folk som ikke gjør så mye. De er relativt handlingslammede og medarbeidere aner ikke helt hva strateger driver med(det er ikke et sitat, men det er slik jeg oppfattet utsagnet- send rettelse hvis det er galt:). Basert på dette, så er nok Carl ingen strateg. Han er utvilsomt en av de personene som har gitt meg mest inspirasjon og lærdom i arbeidslivet.
Så hva betyr det egentlig å tenke strategisk?
Jeg har tidligere skrevet en del om Jack Welch sin bok "Winning". Welch regnes som en av verdens største ledere etter å ha ledet General Electric til å bli et av verdens mest suksessrike selskaper over 2 tiår. Her er noen praktiske råd fra Welch.
Da jeg tok en MBA i teknologi og innovasjonsledelse hadde diverse case studier og rørte ved alle de typiske vision, mission og objectives som var viktige elementer i det å legge en langsiktig strategi. Så hva er egentlig "en strategi"?
Her er Welch sin formening(fritt oversatt av meg):
Strategi er ikke en tidkrevende plan. Det er en evolusjon av en idé over tid gjennom kontinuerlige endringer i forutsetningene.
Prinsippet om enkelhet gjentas igjen og igjen i flere bøker om gode ledere, suksessrike investorer og fremgangsrike idrettsutøvere. Jack Welch fokuserer på det, og Warren Buffet, verdens dyktigste investor baserer sin investeringsfilosofi på det.
Prinsippet om enkelhet gjelder også for søkemotormarkedsføring og webutvikling. Som folka fra NetLife Research sier:
"Det er enkelt å gjøre ting vanskelig, men det vanskelig å gjøre ting enkelt."
I søkemotormarkedsføring er det om å gjøre finne ut hva kundene dine søker etter når de har et problem som du kan løse. Deretter handler det om å lage annonsetekster som kundene legger merke til og til slutt sende kundene videre så langt inn i kjøpsprosessen som mulig.
Jeg vil anbefale alle å lese boken "Winning" av Jack Welch.
Her er mitt sammendrag av boken + personlige erfaringer
Så hva betyr det egentlig å tenke strategisk?
Jeg har tidligere skrevet en del om Jack Welch sin bok "Winning". Welch regnes som en av verdens største ledere etter å ha ledet General Electric til å bli et av verdens mest suksessrike selskaper over 2 tiår. Her er noen praktiske råd fra Welch.
Da jeg tok en MBA i teknologi og innovasjonsledelse hadde diverse case studier og rørte ved alle de typiske vision, mission og objectives som var viktige elementer i det å legge en langsiktig strategi. Så hva er egentlig "en strategi"?
Her er Welch sin formening(fritt oversatt av meg):
Strategi er ikke en tidkrevende plan. Det er en evolusjon av en idé over tid gjennom kontinuerlige endringer i forutsetningene.
Prinsippet om enkelhet gjentas igjen og igjen i flere bøker om gode ledere, suksessrike investorer og fremgangsrike idrettsutøvere. Jack Welch fokuserer på det, og Warren Buffet, verdens dyktigste investor baserer sin investeringsfilosofi på det.
Prinsippet om enkelhet gjelder også for søkemotormarkedsføring og webutvikling. Som folka fra NetLife Research sier:
"Det er enkelt å gjøre ting vanskelig, men det vanskelig å gjøre ting enkelt."
I søkemotormarkedsføring er det om å gjøre finne ut hva kundene dine søker etter når de har et problem som du kan løse. Deretter handler det om å lage annonsetekster som kundene legger merke til og til slutt sende kundene videre så langt inn i kjøpsprosessen som mulig.
Jeg vil anbefale alle å lese boken "Winning" av Jack Welch.
Her er mitt sammendrag av boken + personlige erfaringer
søndag, desember 10, 2006
Katalogtjenester, advokater og blogging.
I løpet av de siste månedene har jeg hørt mange historier om personer som mottar klagebrev fra advokater for ting de har gjort eller sagt på internett. Som oftest er det kun advokatene som kommer godt ut av slike brevvekslinger .
Nettkatalogen historien i korte trekk:
Dette hendelsesforløpet er rimelig typisk for bedrifter som sender advokater på bloggere som skriver negativt om dem eller deres produkter. Historien om Ravintola Lehtovaara, Finlands svar på eksklusive Bagatalle i Oslo, er en klassiker. Der ender saken med at en av verdens mest populære blogger skriver om saken. Her kan du lese en oversettelse av brevet til og fra restauranten
Så hva skal man gjøre hvis noen blogger negativt om din bedrift? Her er noen av mine forslag:
Råd til bedrifter/personer som opplever at bloggere skriver negativt om deg.
Nettkatalogen historien i korte trekk:
- Jarle har en dårlig opplevelse med en selger fra Nettkatalogen.
- Jarle blogger om opplevelsen med Nettkatalogen.
- Nettkatalogen oppdager skriveriene og kontakter sin advokat Peter L. Brechan hos advokatfirmaet Haavind Vislie.(link til nettkatalogen:)
- Advokaten sender "trusselbrev" til bloggeren's arbeidsgiver og klager på bloggomtale.
- Bloggeren poster deler av "trusselbrevet" på bloggen sin.
- Andre prominente bloggere leser bloggen og blogger mer om saken.
- Dermed dukker bloggerens meninger enda høyere opp i søkemotorene når noen søker etter Nettkatalogen.
Dette hendelsesforløpet er rimelig typisk for bedrifter som sender advokater på bloggere som skriver negativt om dem eller deres produkter. Historien om Ravintola Lehtovaara, Finlands svar på eksklusive Bagatalle i Oslo, er en klassiker. Der ender saken med at en av verdens mest populære blogger skriver om saken. Her kan du lese en oversettelse av brevet til og fra restauranten
Så hva skal man gjøre hvis noen blogger negativt om din bedrift? Her er noen av mine forslag:
Råd til bedrifter/personer som opplever at bloggere skriver negativt om deg.
- Vær høflig - vis bloggeren at du lytter og at du bryr deg om omdømmet ditt. Bloggere er blir forsiktige med hva de skriver når de vet at bedriften de skriver om følger med.
- Vær varsom- Hvis det bloggeren skriver er feil, så kan det være lurt å informere bloggeren om feilen og gi dem tid til å rette opp feilen.
- Vær ærlig - Hvis det bloggeren skriver er riktig, så kan en løsning være å gi bloggeren en personlig forklaring og fortelle ham at problemet nå er løst. Dermed snur du det negative til noe positivt og sjansen er stor for at bloggeren blogger om det.
- Vær oppriktig - Hvis du er ærlig og oppriktig kan du tilogmed i visse tilfeller be bloggeren om å fjerne oppslaget fordi det skader ditt omdømme. Noen bloggere vil svare positivt til en slik henvendelse.
fredag, desember 08, 2006
Effektive bestillingsløsninger er avhengige av webanalyse
Jeg leter for tiden etter noen effektive bestillingsløsninger for billetsalg på nett. Jeg har tittet på Ticketmaster, Filmweb, Paramountparks, Nettbillett.no og flere andre. Man skulle tro at disse selskapene som (forhåpentligvis) selger tusenvis av billetter på nett har effektive og enkle bestillingsløsninger! Man skulle også tro at de også hadde stor fokus på webanalyse.
Ticketmaster.no - ingen webanalyse funnet. Det er mulig de har et serverbasert verktøy, men storebror Ticketmaster.com benytter Webtrends. Filmweb.no og nettbillett.no bruker Google Analytics. Hvis du undrer hvilket verktøy forskjellige bedrifter benytter, prøv Vendor discovery tool.
Forbedringspotensiale i kjøpsprosessene
På Nettbillett.no finner jeg ingen "kjøp billett" knapp. Du må klikke på tidspunktet du ønsker og så blir du ført inn i samme bestillingsløsning som Filmweb. På Filmweb må du logge inn (evt. registrere deg med liten skrift). Dette er en klassikker som jeg også gjorde feil da jeg var i Norwegian. Hvorfor må kunden logge inn for å kjøpe en kinobillett? Innlogging er for tjenester du bruker ofte eller hvor kunden får et lettere bestillingsløp fordi du har lagret informasjonen om dem.
Ticketmaster har en grei bestillingsløsning som er enkel å følge flyten i og enkel å forstå. Ticketmaster har også forstått verdien av tydelige "action knapper".
Ticketmaster.no - ingen webanalyse funnet. Det er mulig de har et serverbasert verktøy, men storebror Ticketmaster.com benytter Webtrends. Filmweb.no og nettbillett.no bruker Google Analytics. Hvis du undrer hvilket verktøy forskjellige bedrifter benytter, prøv Vendor discovery tool.
Forbedringspotensiale i kjøpsprosessene
På Nettbillett.no finner jeg ingen "kjøp billett" knapp. Du må klikke på tidspunktet du ønsker og så blir du ført inn i samme bestillingsløsning som Filmweb. På Filmweb må du logge inn (evt. registrere deg med liten skrift). Dette er en klassikker som jeg også gjorde feil da jeg var i Norwegian. Hvorfor må kunden logge inn for å kjøpe en kinobillett? Innlogging er for tjenester du bruker ofte eller hvor kunden får et lettere bestillingsløp fordi du har lagret informasjonen om dem.
Ticketmaster har en grei bestillingsløsning som er enkel å følge flyten i og enkel å forstå. Ticketmaster har også forstått verdien av tydelige "action knapper".
Etiketter:
innovasjon,
kjøpsprosesser,
webanalyse
Abonner på:
Innlegg (Atom)