mandag, november 13, 2006

Google Landing page optimizer - gjør det billigere å annonsere

Google lanserte nylig en "Landing Page Optimizer". Denne nyutviklingen tar relevans ett skritt videre i handelsprosessen og gjør det enda mer attraktivt å effektivisere markedsføringsprosessen. Neste skritt blir kanskje at Google forsøker å avgjøre hvilket produkt passer best for meg og gjør det billigere å markedsføre for tilbyderen av dette produktet!

Vi vet at relevante annonser gir høyere klikkrate og dermed lavere kostnad per klikk. Med Landing page optimizer vil kostnaden per klikk påvirkes av kvaliteten på nettsiden du sender kunden til.

Et praktisk eksempel. Hvis du er på utikikk etter mer informasjon om IT-sjefer, så skriver du kanskje "IT-sjef" inn i søkeboksen på Google. Da får du følgende resultat. Til høyre ser du en rekke annonser. Plasseringen av disse annonsene avgjøres av to faktorer; budprisen og Google's "quality score" som i hovedsak baseres på klikkraten. Hvis annonsen din vises 100 ganger og 10 personer klikker på den, så er klikkraten din 10%.


























Hvis du ønsker topp-plasseringen til høyre, må du være til å betale ganske mye til å begynne med da annonsene som ligger der allerede har opparbeidet seg historikk.

Med Landing Page Optimizer inkludere Google noen ekstra faktorer i plasseringskalkulasjonen. Før var CPC og CTR som avgjorde plasseringen, nå påvirker også følgende faktorer plasseringen:

Link til riktig side
Hvis du reklamerer for kurs for IT-sjefer, sørg for at annonsene din peker mot riktig side. Send brukeren til siden på nettstedet ditt som er mest relevant for folk som leter etter IT-sjefer.

I Confex-tilfellet er det viktig at annonsen ikke går til forsiden av www.confex.no, men til den spesifikk kurssiden som omtaler IT-sjefer.

Sørg for at annonseteksten samsvarer med teksten på Landing page'en
Jo mere teksten på "landing pagen" samsvarer til annonseteksten i Adwords, jo bedre er det. Hvis annonseteksten din handler om kurs for IT-sjefer, sørg for at teksten på siden du sender brukeren til inneholder informasjon om IT-sjef kurset.


Sørg for å ha link til retningslinjer for personvern
Hvis du ikke allerede har en link til retningslinjer for personvern bør du absolutt lage en. Selv om Google's automatiske robot ikke tolker norsk i første omgang, er det uansett god folkeskikk å fortelle dine besøkende hvordan du behandler deres personopplysninger. En personvernerklæring bør forklare hvorfor du samler inn informasjon, hvem som har tilgang til det og hva som gjøres for å beskytte dem.

Kontaktinformasjon
Sørg for at "landing pagen" linker til en side som inneholder kontaktinformasjon. Det er også en fordel å inkludere litt generell informasjon om bedriften.


Landing pages som krever registrering
Hvis din "landing page" krever at den besøkende registrerer seg, bør siden også inkludere en "preview" på hva gjesten kan forvente seg å motta for å registrere seg.


Når du tilbyr noe "gratis"
Hvis annonsene dine kommuniserer at noe er "gratis", sørg for at de besøkende får det de forventer uten å måtte gå igjennom en tungvint prosess med altfor mange steg. Google's har signalisert at de ønsker å eliminere annonser som tilbyr noe "gratis" uten at man egentlig får noe gratis.


Unikt innhold
Sørg for at innholdet på siden er unikt. Google ser på originaliteten av innholdet og hvis innholdet er kopi av annet innhold, så blir mister siden kredibilitet.

Ikke overta brukeropplevelsen til brukeren
Ikke ta over nettleseren til brukeren, dvs. ikke resize nettleseren, ta bort muligheten til å trykke "tilbake", ikke installer plugins eller bombarder brukeren med pop-ups.

Ikke forveksle Google's landing page optimizer med Google's webmaster retningslinjer. Page optimizeren gjelder analyse av "landing pages" som annonser i Google Adwords peker mot. Google tar i bruk samme prinsipper som Google's crawlere benytter når den avgjör kvaliteten på et nettsted.

Les mer om Landing page optimizer







Google deg frisk

I følge det britiske legetidskriftet New England Journal of Medicine(BMJ) fungerer Google bra til å stille sykdomsdiagnoser. To australske leger står bak et studiet som har gitt oppsiktsvekkende resultater. Studiet viste at mer enn halvparten av forsøkene med søk i Google ga helt korrekte diagnoser. 58 procent, eller 15 diagnoser ga rett diagnose på tildels komplekse sykdommer som er vanskelig å diagnosere.

Les mer om hvordan leger bruker Google til å diagnosere sykdommer

lørdag, november 11, 2006

Google Adwords - operativsystemet for annonsering

Jeg nevnte i et foredrag for et par uker siden på ANFO at Google Adwords har potensiale til å bli et operativsystem for all annonsering i alle kanaler på samme måte som Microsoft Windows er operativsystemet for alle PC'er. Ved å analysere trender og se på innovasjonsstrømmene er dette en meget sannsynlig utvikling. Internettbruken øker og flere bedrifter flytter stadig mer utviklingskroner og markedsføringskroner over på nettet. Google Adwords er navnet på "operativsytemet" for annonsering. Det skjer stadig forbedringer og utviklingen går raskt. Microsoft, Yahoo og Ask jobber hardt for å kunne konkurrere med Adwords.

Google Adwords tillater at man lager annonsetekster, laster opp bannere og video-filer. I tillegg har de kjøpt opp et selskap som leverer radioreklame.

GigaOM har skrevet en meget bra artikkel om denne potensielle utviklingen


Per dags dato brukes 25% av alle online kroner på Google Adwords. Det er en utrolig utvikling som sannsynlighvis vil fortsette en stund til.

fredag, november 03, 2006

Patentsøknader og internett's fremtid

Internett har brakt på banen en rekke nye legale problemstillinger. Amazon's 1-click shopping patent, Bellboy's patent på all e-handel og sikkert enda flere.

Gå rett frem og tygge tyggis
Du kan lese mer om Amazon's patent i NY Times. Hva skjer med verden hvis noen får patent på å tygge tyggis og gå rett frem samtidig?

Norwegian søker patent på SAS kalender
Jeg fant forleden en interessant patentsøknad på patentstyrets sine nettsider. Jeg lurer på hva SAS har å si om den. Det ser ut som Norwegian søker om patent på kalenderen til SAS (skjermbildet i søknaden er en kopi av SAS sin kalender fra sasbraathens.no):

Når det gjelder selve patentsøknaden ser jeg ser klare paralleller til Bellboy-patentet fra 1993 som Gisle Hannemyr har skrevet om.

Det er jo også interessant å se historikken til Airkiosk. De lanserte en "lavpriskalender" allerede i 2003.

Seth Godin har noen interessante tanker om Trademarks:

"Some lawyers will get all excited and encourage (demand!) that you register your trademark. This involves paying a bunch of money, filing a bunch of forms and earning an ® after your name instead of the ™. While the ® does give you some benefits by the time you get to court, it doesn't actually increase the value of your trademark. And you can wait. So, when you come up with a great name, just ™ it."

Istedenfor å fokusere på patentsøknader og advokatkostnader bør bedrifter fokusere på produktutvikling, forbedret kundeservice og friksjonreduksjon i handelsprosessen. Ikke misforstå. Patenter er en viktig komponent for stimulere til innovasjon og nytenkning, men i tilfeller som "bellboy-saken", så kunne mye advokatutgifter være spart.... Kommentarer?




PATENTSØKNAD
(19) NO
(21) 20050632

Under behandling Statusdato:2005.02.04

NORGE
(51) Int Cl G06Q 10/00 (200601)
(21) Søknadsnr 20050632
(22) Inng.dag 2005.02.04
(24) Løpedag 2005.02.04
(30) Prioritet Ingen
(41) Alm.tilgj 2006.08.07
(71) Søker Norwegian Air Shuttle ASA, Oksenøyveien 10A, 1330 FORNEBU, NO
(72) Oppfinner Hans-Petter Aanby, c/o Norwegian Air Shuttle ASA, Oksenøyveien 10A, 1330 FORNEBU, NO
(74) Fullmektig Zacco Norway AS, Postboks 2003 Vika, 0125 OSLO, NO
(54) Benevnelse Lavpriskalender
(57) Sammendrag

En tjenerdatamaskinanordning (100) eller fremgangsmåte for bruk i tilslutning til et datanett (200) for frembringelse av et kalenderformet brukergrensesnitt på en til datanettet (200) koplet klientdatamaskin (300). Fra klientdatamaskinen mottas en spesifikasjon av en ønsket vare eller tjeneste, for eksempel en flyreise, og en periode, angitt ved bruk av en første kalenderenhet, for eksempel en måned. Informasjon som angår de av varene eller tjenestene, eksempelvis alle flyreisene, som tilsvarer spesifikasjonen og er tilgjengelige innenfor den spesifiserte perioden hentes selektivt fra en database, og hver slik vares eller tjenestes respektive tilgjengeligheter og laveste priser. På basis av informasjonen fremstilles det kalenderfonnete brukergrensesnittet med et felt for hver verdi av en andre kalenderenhet, for eksempel en dag når den spesifiserte varen eller tjenesten er tilgjengelig og i hvert slikt felt en fremvisning av den respektive laveste prisen. Slik kan kalenderen for eksempel fremvise for hver dag i en månedsperiode alle dager da flyreise til spesifisert destinasjon er tilgjengelig og respektive laveste priser.







Disclaimer: Det nærmeste jeg har kommet jus-studier er en klasse i Business Law på Pacific Lutheran University, så jeg hevder ikke at jeg kan mye om dette emnet. Mulig jeg bryter Patentstyret's opphavsrett til patentsøknaden som jeg har klippet og limt inn i min blogg. I så tilfelle, ber jeg noen med juridisk ekspertise sende meg en melding, så fjerner jeg den. Jeg må også nevne at jeg var internettansvarlig i Norwegian fra 2003-2005 og ledet internettsatsningen fra markedssiden.

mandag, oktober 30, 2006

Webdagene - en suksess og et casestudie

Jeg var på webdagene på fredag og lærte en del nye ting og traff mange interessante mennesker. Jeg vil gi konferansen terningkast 6:) Bra Are og Ove!

En annen interessant observasjon i tilknytning til blogging er at jeg for første gang traff en kar som skriver en blogg jeg leser. I og med at jeg følger bloggen til Per-Erik, så var det ingen sak å komme i prat med han. Dette er en av de mange fordelene som blogging bringer med seg.

Her er de 2 tingene som ga meg en liten a-ha oppelvelse:

Wikipedia er en suksess fordi folk liker å korrigere andre. Ideen er at det finnes få mennesker som liker å skape nye ting, mens det finnes mange mennesker som liker å rette på andres feil. En kombinasjon av dette gjør at Wikipedia er verdens største leksikon selv om Propaganda mener at Wikipedia har en elendig troverdighet . Personen som har skrevet artikkelen bør se TED videoen av grunnlegger Jimmy Wales. Hva kan vi bruke den kunnskapen til? Finnes det andre bransjer som kan dra nytte av Wikipedia's erfaringer?

Den andre tingen jeg lærte var at man må analysere loggene på nettstedets lokale søkemotor. Det er jo en selvfølge, men jeg har ikke tenkt så mye på det.

Det var ca. 60 deltakere på Webdagene. Ca. 15 av disse kom fordi de klikket på en annonse i Google. Veldig konkret og veldig interessant. Altså 25% av deltakerne kom som følge av markedsaktiviteter gjennom Google Adwords. Konverteringsraten til webdagene.no var ca. 3%.