mandag, oktober 23, 2006

Et konkret tips for e-postmarkedsførere

Silverpop, en e-postmarkedsføringsleverandører publiserte nettopp resultatene av en undersøkelse. Her er de viktigste punktene:

  • Brand i emnefeltet(f.eks. Norwegian, Ikea, SAS Braathens) gir vesentlig høyere åpningsrater(mellom 32 og 60% økning!)
  • "Nyhetsbrev format" fungerer bedre en "postkort-format"(CTR på 7,1% mot 6,2% for postkort-format)
  • Flere enn 10 linker i en e-post gir lavere klikkrate
  • 200 kroner rabatt fungerer bedre en 20% rabatt (på et kjøp på 1000 kr)
Du kan lese mer hos Silverpop
(hvis du ikke ønsker å registrere deg, send meg en e-post på philiplundalfakrøllyahoo.com, så sender jeg deg detaljene)

tirsdag, oktober 17, 2006

Fransk TV-stasjon tjener mer på SMS enn på reklame

Jeg har observert at tusenvis av nordmenn er villige til å betale opp i mot 10 kroner for å være med å stemme frem sin Idol-favoritt. I Frankrike tjener en TV-stasjon mer på SMS enn på tradisjonell TV-reklame. Målet til TV-stasjonene er ikke lenger å gjøre programmene "sticky" og unngå at de skifter kanal slik at alle ser mest mulig reklame. Målet med programmene nå er å få folk til å delta ved å stemme via SMS. I 2006, for første gang i historien, så tjener TV-stasjonen mer på SMS enn på tradisjonell TV-reklame. Les hele artikkelen

søndag, oktober 15, 2006

"The Long tail" og tradisjonell TV-reklames sikre død

Mange snakker om fenomenet "The Long Tail". Det handler i bunn og grunn om at verdens etterspørsel blir distribuert over et bredere spekter. I fysiske butikker er det begrenset med plass og derfor er det kun de mest populære produktene som blir solgt. Internetteknologier gjør at et større utvalg blir tilgjengelig, samtidig som søketeknologiene gjør det enklere å finne. Dermed øker sannsynligvis størrelsen på det totale markedet, samtidig som best-selgerne mister andeler til niche produktene.

Når menneskers oppmerksomhet spres, blir det vanskeligere for store annonsører å nå frem til de store massene på et sted. I løpet av få år vil tradisjonell TV-reklame forsvinne helt fordi folk rett og slett ser mindre på tradisjonelt TV! De få folkene som fortsatt ser på TV om noen år, vil ha TIVO og dermed spoler de rett igjennom reklamen. Istedenfor å kjempe i mot, bør TV-kanalene omfavne denne utviklingen. Dette er ingen spektakulær fremtidsvisjon, det har faktisk allerede skjedd. Spør 10 mennesker rundt deg om hva de så på TV i går og du vil sannsynligvis få mange forskjellige svar. Det ikke lenger slik at alle så på samme søndagsfilm eller detektivtimen på fredager. De TV-programmene som er mest sett i dag, kommer ikke i nærheten av topp 10 listen fra 80 og 90-tallet. Utvalget øker og oppmerksomheten spres.

Nye former for videoreklame vil overta og nye former for annonseplassering vil dominere. Nok en gang sitter Google på en gullgruve. Ved å kombinere annonsørdatabasen sin(Adwords) med TV-databasen (YouTube/Google Video), har Google mulighet til å tilby TV-reklame til alle verdens annonsører, både store og små.

Selv om dagens form for TV-reklame er død, betyr det ikke at reklamepengene forsvinner. Tvertimot. Annonsekanaler vil oppleve at annonsørenes Long Tail kommer på banen. Produksjonskostnadene senkes, kopirettigheter blir vanskeligere å håndheve og konverteringsratene vil øke fordi det oppstår flere nichemarkeder der det er større sjanse for at leserne kjøper niche produktene det annonseres for.

Annonsørene må i større grad samarbeidet med mediene for å produsere målrettet, interessant og relevant reklame som er kjøpsutløsende.

Siden kostnadene knyttet til produksjon av innhold(tekst og video) og reklame(Google Adwords) synker, vil flere annonsørerer ha råd og mulighet til å annonsere. Samtidig vil verden se et større antall nichemarkeder. Denne kombinasjonen gjør at konverteringsraten for annonsørene øker. Dermed vil annonsører være villige til å bruke mere penger på annonseringen. Vi ser allerede denne trenden blant annonsører som er opptatt av å måle effekten av markedsaktiviteter.

tirsdag, oktober 10, 2006

Konverteringsraten økte fra 0,86% til 54,1% - utrolig.

Jeg leste nettopp en case study hvor konverteringsraten på et nettsted økte fra 0,86% til 54,1%. Det er en relativ stor økning. Ved analysere brukeratferd, rydde opp på nettstedet og justere på noen elementer er det mulig. Send meg en mail hvis du har lyst på detaljene.