tirsdag, september 26, 2006

20 kroner per klikk!

Noen firmaer får panikk når de får beskjed om at de må betale 20 kroner per klikk for annonser i Google. Totalkostnadene blir fort høye med slike priser... Poenget er at hvis man vet (og det kan man vite ved hjelp av webanalyse)at 1 av 10 klikk fører til salg, så vet man at man får 1 salg for 200 kr. (20 kr x 10 klikk)

Hvis man selger kurs til 3500 kr. per deltaker, så er 200 i markedsføringskostnad ganske bra.

Hvis du har plass til 20 personer på kurset, så kan du med regnestykket over fylle opp kurset med et markedsbudsjett på kr. 4000.

De faktorene som avgjør om dette regnestykket er realistisk er:

Søkevolumet
- Antall søk som blir gjort i Google med relevante ord for kurs (dvs. kurs, kurspåmelding, seminarer, etc)

Klikkraten - hvor mange som klikker på annonsen i forhold til hvor mange ganger annonsen vises.

Konverteringsraten - hvor mange ender opp med å melde seg på i forhold til antall søk som blir gjort? Søk etter "kurs" er mer relevant enn f.eks. "videreutdanning".

Klikkprisen - hvis det er mange som konkurrerer om samme nøkkelord, så øker prisen.

mandag, september 25, 2006

Bloggulf fra Gilde

I USA har mange firmaer lykkes med blogging. Blogging har bidratt til å styrke brand, drive trafikk og øke tilliten til flere selskaper. I Norge går det litt tregere. Det finnes en del firmablogger, men ingen store firmaer lykkes stort med blogging.

Nå forsøker Gilde seg med Bloggulf. Det er en kombinasjon av markedsstunt og blogging. Jeg syntes initiativet er bra, men jeg tror de har misforstått bloggekonseptet litt når de kjører en stor bannerannonse i Dagbladet for den nye bloggen.

Mulig det funker fordi det er nytt og annerledes. Det er også mulig det funker fordi ingen har gjort det før, men jeg er skeptisk. En blogg skal være personlig og direkte og det skal være tydelig hvem avsenderen er.

Jeg applauderer initiativet til Gilde(og APT), men jeg stiller spørsmål ved opplegget. Jeg måtte gjøre en domenelookup for å se hvem som sto bak den. Blogging handler om å være ærlig, direkte og personlig. Bloggulf er litt for profft designet og bildene litt for bra. Dessuten så mangler det personlige. Med litt mer research fant jeg ut at APT står bak Bloggulf

Igjen - Jeg syntes det er kult, innovativt og spennende, men ærligheten og det personlige mangler. Her kan du lese punktene som har gjort blogging i Microsoft til en suksess.

Hvor viktig er søk?

Jeg stilte spørsmålet "Hvor stor andel av brukere bruker søk i forhold til “browse” når de leter etter informasjon?" i all enkelhet bloggen til Netlife Research. Svaret deres var i prinsipp:

  • Har du mye informasjon, så er søk den viktigste navigasjonsmetoden
  • Har du mindre informasjon, så bør "browsing" være i fokus.
Jeg er litt opptatt av søk, søkemotormarkedsføring og relaterte temaer:) Her er litt interessant statistikk som er viktig for folk som jobber med internett:

  • 90% av firmaer oppgir at "søk" er primærnavigasjonsmetoden på nettstedet deres. (Forrester Research)
  • 82% av besøkende benytter nettstedsøk for å finne informasjon.(Jupiter Research)
  • 80% av brukere forlater nettstedet hvis søkefunksjonaliteten er dårlig. (Jupiter)
Hvis du har et nettsted som har dårlig søkefunksjonalitet, så bør du vurdere å gjøre noe med det. Hvis statistikken over stemmer, så betyr det at forbedret søk på ditt nettsted kan gi meget gode resultater.

tirsdag, september 19, 2006

Google får ikke linke


Jeg leser i Propaganda i dag at Google har blitt ilagt dagbøter for indeksere og vise frem nyheter fra en belgisk avis.

Det har vært en rekke rettsaker knyttet til temaet. Google har bl.a. vunnet en sak hvor cachet innhold som er modifisert blir regnet som "Fair use".

Det ser ut som trenden er at Europeere er mer konservative enn amerikanere når det gjelder digital copyright law.

Hvis man ikke ønsker at Google skal indeksere en tjeneste er det enkelt å legge inn en liten kode som forteller søkemotorene at innholdet ikke skal indekseres. Les mer om hva du kan gjøre for å unngå Google indeksering av innhold.

Hele denne saken kommer antageligvis til å ende med at Google kutter ut den belgiske avisen som klager og heller linker til en annen avis. Dermed mister den belgiske avisen masse lesere og Google lever videre. (oppdatering 20.september 2006: Nå har det skjedd. Google har kuttet ut hele avisen fra Google News og fra Google i Belgia. UFFDA)

Det hele får meg til å tenke på filmindustriens reaksjon på VHS og videoutleie. Filmindustrien var livredde for å dele innholdet og tape penger. Historien viser jo at VHS og video-utleie har ført til enorm vekst. Dette vil skje med avisinnhold, bokinnhold og musikk også. Jeg anbefaler "The Long Tail". Der påpekes en rekke interessante vinkler rundt opphavsrett.

mandag, september 18, 2006

Søkemotoroptimalsering og Wikipedia

Alle som jobber med søkemotoroptimalsering vet om Wikipedia-effekten i forhold til søkemotorresultatsider. Wikipedia er verdens mest omfattende leksikon og alle som vil, kan lage artikler og redigere informasjonen.

Det er en overraskelse for mange at informasjonen i Wikipedia er rimelig korrekt og oppdatert. Eksperter har faktisk gjort undersøkelser hvor de har sammenlignet feil i vanlige leksikon med feil i Wikipedia. Resultatet av undersøkelsene viser at Wikipedia faktisk er av høyere kvalitet enn tradisjonelle leksikon. Etter slike undersøkelser blir Wikipedia raskt rettet opp, men de tradisjonelle leksikonene må vente til neste utgave før feilene er rettet opp.

Wikipedia artikler dukker relativt høyt opp på søkemotorresultatsidene. Derfor bør bedrifter være opptatt av at det finnes oppdatert informasjon om dem selv i Wikipedia. Før du blir Wikipedia redaktør, bør du lese velkomstmeldingen fra Wikipedia. Før en søkemotormarkedsfører begynner å redigere informasjon, bør "reklame-hatten" legges bort. Wikipedia handler om å produsere kvalitetsinnhold. Wikipedia er ikke noe bedriftskatalog eller katalog-tjeneste.

Ønsker du å lære mer om? Se på presentasjonen av grunnleggeren av Wikipedia: