mandag, august 14, 2006
En perfekt "landing page" eller kampanjeside
Google har nettopp lansert en ny "landing page" for Google Adwords-registrering. Når man vet at Google sitter på mengder av data om responsrater og konverteringsrater, så skulle man tro at de har brukt kunnskapen til å lage verdens mest effektive kampanjeside.
Så hva kan vi lære av denne kampanjesiden?
Siden er tydelig delt i 2 deler. Den øverste delen viser tydelig prioriteringsrekkefølgen og målsetningen:
1. Annonser virksomheten din på Google.
2. Hva er Google annonsering?
3. Registrer deg nå.
4. Logg inn.
Den nedre halvdelen gir dybdeinformasjon om
1. Hvordan Adwords fungerer
2. Hvorfor Adwords fungerer
3. Kostnader og betaling
4. For lokale virksomheter
Forøvrig kan vi se at hovedbildet er plassert til venstre og relativt høyt oppe. Brukerens blikk tiltrekkes av bilder og ved å plassere bildet til venstre er det større sjanse for at brukeren leser teksten til høyre etterpå. Det viktigste på sidene er plasser høyt opp på på siden.
Er det noen som har none gode kommentarer?
Så hva kan vi lære av denne kampanjesiden?
Siden er tydelig delt i 2 deler. Den øverste delen viser tydelig prioriteringsrekkefølgen og målsetningen:
1. Annonser virksomheten din på Google.
2. Hva er Google annonsering?
3. Registrer deg nå.
4. Logg inn.
Den nedre halvdelen gir dybdeinformasjon om
1. Hvordan Adwords fungerer
2. Hvorfor Adwords fungerer
3. Kostnader og betaling
4. For lokale virksomheter
Forøvrig kan vi se at hovedbildet er plassert til venstre og relativt høyt oppe. Brukerens blikk tiltrekkes av bilder og ved å plassere bildet til venstre er det større sjanse for at brukeren leser teksten til høyre etterpå. Det viktigste på sidene er plasser høyt opp på på siden.
Er det noen som har none gode kommentarer?
torsdag, august 10, 2006
Hvorfor alle bedriftsledere bør blogge.
Før jeg leste boken Naked Conversations var en blog et sted hvor hvemsomhelst kunne skrive litt, nesten som en slags dagbok. Rent teknisk er blogging ikke noe annet enn et nettsted hvor det er ekstremt enkelt å publisere informasjon. Den nyeste informasjonen dukker opp øverst på siden og noen bloggeprogramvarer lar deg kategorisere informasjonen. Etter å lest boken og studert diverse bloggere rundt omkring i verden, har jeg endret mening.
Faktisk er det slik at "business blogging" har eksplodert rundt omkring i verden. Så her er 5 gode grunner til norske ledere som vurderer blogging:
1. Bedriftens stemme - vet du virkelig hva sjefen din tenker. Har du aning om hva sjefen går igjennom, hva som er viktig for henne. Hva slags menneske er sjefen din? Har du mulighet til å be sjefen om hjelp? Hva skjer i firmaet generelt? S om oftest er denne informasjonen utilgjengelig for de fleste i firmaet - og - noen sjefer vil ha det slik! Det er mye arbeid å kommunisere, men hvis du vil at din stemme skal være firmaet's stemme, så er blogging ekstremt effektivt.
2. Kommentar aggregator - For en tidsbesparelse. Hvis en av dine lesere har et spørsmål, så er det ganske sannsynlig at andre lurer på det samme. Da er det ganske praktisk å kunne besvare alle på en gang - på et sted.
3. Kundedialog og tillit - En god sjef er opptatt av kundetilfredshet. De fleste av verdens ledere er enige om at en god sjef har god kontakt med kundene. En sjef som blogger viser at firmaet er noe mer en bare et firma. Ved å blogge viser du kunder og andre at personer står bak det som skjer. Det skaper troverdighet og tillit.
4. Trafikk generator - en god blogg skaffer trafikk og oppmerksomhet til selskapets nettsted. Hvis man kombinerer en blogg med andre markedsføringskanaler, kan en blogg være med på å drive business gjennom å skape tillit. I tillegg så er blogger effektive når det gjelder synlighet i søkemotorer.
5. RSS feeds - noen mennesker liker å motta informasjon på såkalte RSS feeds. Dette er enkelt med en blogg. Jeg har skrevet om RSS tidligere.
Er du redd for hva som kan skje hvis ansatte blogger om det de vil? Ikke vær redd. Det viser seg at det er meget få caser hvor blogging har skapt problemer. Noen er redde for at ansatte skal spre forretningshemmeligheter eller si noe de ikke skulle sagt. Faktum er at dette faktisk ikke er et stort problem. Av alle de millioner av blogger som finnes er det ekstremt vanskelig å oppdrive eksempler på blogging som har gått galt.
Mye av dette innholdet er direkte oversatt fra en bra blogg, men jeg har piffet det opp med noen egne kommentarer:)
Faktisk er det slik at "business blogging" har eksplodert rundt omkring i verden. Så her er 5 gode grunner til norske ledere som vurderer blogging:
1. Bedriftens stemme - vet du virkelig hva sjefen din tenker. Har du aning om hva sjefen går igjennom, hva som er viktig for henne. Hva slags menneske er sjefen din? Har du mulighet til å be sjefen om hjelp? Hva skjer i firmaet generelt? S om oftest er denne informasjonen utilgjengelig for de fleste i firmaet - og - noen sjefer vil ha det slik! Det er mye arbeid å kommunisere, men hvis du vil at din stemme skal være firmaet's stemme, så er blogging ekstremt effektivt.
2. Kommentar aggregator - For en tidsbesparelse. Hvis en av dine lesere har et spørsmål, så er det ganske sannsynlig at andre lurer på det samme. Da er det ganske praktisk å kunne besvare alle på en gang - på et sted.
3. Kundedialog og tillit - En god sjef er opptatt av kundetilfredshet. De fleste av verdens ledere er enige om at en god sjef har god kontakt med kundene. En sjef som blogger viser at firmaet er noe mer en bare et firma. Ved å blogge viser du kunder og andre at personer står bak det som skjer. Det skaper troverdighet og tillit.
4. Trafikk generator - en god blogg skaffer trafikk og oppmerksomhet til selskapets nettsted. Hvis man kombinerer en blogg med andre markedsføringskanaler, kan en blogg være med på å drive business gjennom å skape tillit. I tillegg så er blogger effektive når det gjelder synlighet i søkemotorer.
5. RSS feeds - noen mennesker liker å motta informasjon på såkalte RSS feeds. Dette er enkelt med en blogg. Jeg har skrevet om RSS tidligere.
Er du redd for hva som kan skje hvis ansatte blogger om det de vil? Ikke vær redd. Det viser seg at det er meget få caser hvor blogging har skapt problemer. Noen er redde for at ansatte skal spre forretningshemmeligheter eller si noe de ikke skulle sagt. Faktum er at dette faktisk ikke er et stort problem. Av alle de millioner av blogger som finnes er det ekstremt vanskelig å oppdrive eksempler på blogging som har gått galt.
Mye av dette innholdet er direkte oversatt fra en bra blogg, men jeg har piffet det opp med noen egne kommentarer:)
onsdag, august 09, 2006
Søkeskandale fra AOL
Hvilken effekt vil det ha på søkemotorindustrien hvis søkedata blir offentliggjort? I dagbladet og New York Times leser jeg at AOL har sluppet ut 3 måneder med søkedata fra sine brukere. AOL har anonymisert brukerne ved å gi hver bruker et ID nummer. Allikevel har New York Times klart å spore opp en gammel dame basert på hennes søkeatferd. Her kan du søke selv i AOL's database
Her er utdrag fra artikkelen i New York times:
Jeg tror konsekvensen for AOL er at folk blir redde for å søke og dermed mister AOL millioner av inntekter fra betalte annonser. En annen diskusjon er hva markedsførere kan gjøre ved hjelp av dataanalyse. Kanskje noen mennesker er interessert i å motta e-post med informasjon om hva de har søkt etter de siste tre månedene?
Her er utdrag fra artikkelen i New York times:
No. 4417749 conducted hundreds of searches over a three-month period on topics ranging from “numb fingers” to “60 single men” to “dog that urinates on everything.”
And search by search, click by click, the identity of AOL user No. 4417749 became easier to discern. There are queries for “landscapers in Lilburn, Ga,” several people with the last name Arnold and “homes sold in shadow lake subdivision gwinnett county georgia.”
It did not take much investigating to follow that data trail to Thelma Arnold, a 62-year-old widow who lives in Lilburn, Ga., frequently researches her friends’ medical ailments and loves her three dogs. “Those are my searches,” she said, after a reporter read part of the list to her.
Jeg tror konsekvensen for AOL er at folk blir redde for å søke og dermed mister AOL millioner av inntekter fra betalte annonser. En annen diskusjon er hva markedsførere kan gjøre ved hjelp av dataanalyse. Kanskje noen mennesker er interessert i å motta e-post med informasjon om hva de har søkt etter de siste tre månedene?
tirsdag, august 01, 2006
Nyttig og praktisk video om webstrategi og webutvikling
Reimar Vetne er en dyktig kar med god oversikt over webstrategier og webutvikling. Han har nå lagt ut en videopresentasjon som kan være nyttig å ta en titt på. Se Reimar's video presentasjon. Den er 19 minutter lang. Kan noen fortelle meg hvordan jeg enkelt kan laste ned video til iPod'en min?
Tips til Reimar: Lag et skriftlig sammendrag av innholdet i videon slik at jeg raskt kan evaluere hvilket innhold som er interessant for meg.
Tips til Reimar: Lag et skriftlig sammendrag av innholdet i videon slik at jeg raskt kan evaluere hvilket innhold som er interessant for meg.
Reisebestilling til Sørlandet
Seth Godin hadde noen interessante fremtidstanker om søkemotorer er om dagen. Det handler om mange av de samme prinsippene som vi har når det gjelder Flysiden.
På Flysiden er ideen at vi skal samle priser og tilgjengelighet fra flere reiseleverandører på et sted slik at jeg som sluttkunde slipper å besøke SAS.no, Norwegian.no, Widerøe.no, Sterling.no, CoastAir.no, NSB.no, Nor-Way Bussekspress, Konkurrenten.no når jeg skal fra Oslo til Kristiansand.
Det jeg som kunde er opptatt av er å raskt bestille en reise til Kristiansand uten å måtte bruke MASSE tid på søke etter rutetider og priser. Det handler om å gjøre det enkelt for kunden!
Flysiden.no og Seth Godin's tanker er gode, men det krever at norske reiseaktører forstår viktigheten av "åpne systemer" som gjør det enkelt for nye aktører å hente informasjon fra forskjellige kilder. Utfordringen for Flysiden.no er at Norwegian Air Shuttle (min tidligere arbeidsgiver) og andre etablerte aktører, ser på Flysiden.no som en konkurrent og dermed sperrer sine systemer for oss(grr..) av frykt for at kundene skulle svikte Norwegian.no og heller bestille sine reiser på Flysiden. Dette er dumt for forbrukeren, det hindrer innovasjon fra mindre aktører og det kan på sikt skade omdømmet til Norwegian. Norwegian er utenom dette et glimrende selskap som virkelig har bidratt til at folk handler mer på internett.
Suksessrike selskaper som Google, Yahoo, 37 Signals, Sterling og Campaign Monitor jobber kontinuerlig med å gjøre sine systemer åpne slik at 3.parts aktører enkelt kan hente data og skape nye og innovative løsninger.
På fredag skal jeg til Kr.sand for å møte med Dyreparken. Folka i Dyreparken har skjønt verdien av å samarbeide med resten av turistnæringen(også konkurrenter) for å få flere folk til landsdelen og få de til å være der lenger. Dermed skaper de en større kake i samarbeid med "konkurrenter" og totalmarkedet blir større. Les mer om det i Travelnews.
Mange av disse tankene kan du også lese mer om i boken Co-opetition. Den handler i stor grad om å samarbeide med konkurrenter om å bake en større kake og deretter å konkurrere for å dele opp kaken.
På Flysiden er ideen at vi skal samle priser og tilgjengelighet fra flere reiseleverandører på et sted slik at jeg som sluttkunde slipper å besøke SAS.no, Norwegian.no, Widerøe.no, Sterling.no, CoastAir.no, NSB.no, Nor-Way Bussekspress, Konkurrenten.no når jeg skal fra Oslo til Kristiansand.
Det jeg som kunde er opptatt av er å raskt bestille en reise til Kristiansand uten å måtte bruke MASSE tid på søke etter rutetider og priser. Det handler om å gjøre det enkelt for kunden!
Flysiden.no og Seth Godin's tanker er gode, men det krever at norske reiseaktører forstår viktigheten av "åpne systemer" som gjør det enkelt for nye aktører å hente informasjon fra forskjellige kilder. Utfordringen for Flysiden.no er at Norwegian Air Shuttle (min tidligere arbeidsgiver) og andre etablerte aktører, ser på Flysiden.no som en konkurrent og dermed sperrer sine systemer for oss(grr..) av frykt for at kundene skulle svikte Norwegian.no og heller bestille sine reiser på Flysiden. Dette er dumt for forbrukeren, det hindrer innovasjon fra mindre aktører og det kan på sikt skade omdømmet til Norwegian. Norwegian er utenom dette et glimrende selskap som virkelig har bidratt til at folk handler mer på internett.
Suksessrike selskaper som Google, Yahoo, 37 Signals, Sterling og Campaign Monitor jobber kontinuerlig med å gjøre sine systemer åpne slik at 3.parts aktører enkelt kan hente data og skape nye og innovative løsninger.
På fredag skal jeg til Kr.sand for å møte med Dyreparken. Folka i Dyreparken har skjønt verdien av å samarbeide med resten av turistnæringen(også konkurrenter) for å få flere folk til landsdelen og få de til å være der lenger. Dermed skaper de en større kake i samarbeid med "konkurrenter" og totalmarkedet blir større. Les mer om det i Travelnews.
Mange av disse tankene kan du også lese mer om i boken Co-opetition. Den handler i stor grad om å samarbeide med konkurrenter om å bake en større kake og deretter å konkurrere for å dele opp kaken.
Abonner på:
Innlegg (Atom)