En blogg er teknisk sett bare et nettsted hvor man enkelt kan publisere meldinger/informasjon.
Hvis du er usikker på om blogging er relevant, les følgende sitat fra Eric Scmidt, sjefen i Google:
"I believe that this notion of self-publishing, which is what Blogger and blogging are really about, is the next big wave of human communication. The last big wave was Web activity. Before that one it was e-mail. Instant messaging was in extension of e-mail, real-time e-mail."
Du mener kanskje at blogging er en "hype", på lik linje med tidligere "hyper" som f.eks telefonen, datamaskiner, mobiltelefoner, PC'er, internett, e-post, IP-telefoni. Overdriver jeg?
Her er hva noen annerkjente personer har sagt om noen av de overnevnte "hypene".
- Telefonen: USA's 19. president i 1876: “An amazing invention - but who would ever want to use one?”)
- Datamaskiner: IBM's styreformann i 1943: "I think there is a world market for maybe five computers"
- PC (Bill Gates i 1981: " 640K ought to be enough for anybody")
- Mobiltelefonen (1984: Det er kun oljearbeidere og travle forretningsfolk som trenger mobil)
Hvis du er i tvil om verdien av blogger for norske firmaer, kan du se eksempler på blogbruk i følgende bransjer:
- Eiendomsmeglerbransjen
- Advokatbransjen
- Datamaskinbransjen
Woopidoo er en nyttig kilder for business sitater