søndag, desember 17, 2006

2007 blir året da norske bedrifter begynner å fokusere på konverteringsrate

Av og til tar jeg turen innom Alexa's Movers & Shakers seksjon. Der kan man se hvilke nettsteder som har opplevd mye trafikkøkning den siste tiden. Man skal ta Alexa's tall med en klype salt, men trendene kan man ta litt på alvor.

Den siste tiden har et noname nettsted, Conversion-rate-experts, fått ekstremt mye trafikk(steget med 40 000%!). Det er jo interessant, da de driver med akkurat det samme som oss i .IXD (nytt nettsted). Her er en illustrasjon som beskriver hva konverteringsrate er:

Selv om artikkelen er litt lang, så anbefaler jeg alle å lese igjennom den. Den handler om å redusere friksjon fra de potensielle kundene fatter interesse for produkter og tjenestene helt til de kjøper og betaler for varene.



Du bør være interessert i å doble konverteringsraten på ditt nettsted av følgende grunner:
  1. Du kommer til å selge mer produkter
  2. Du får flere fornøyde kunder
  3. Du kan investere mer enn konkurrentene dine i markedsføring
  4. Du får flere kunder som du kan kommunisere med på e-post
Les hele artikkelen om konverteringsrate her

tirsdag, desember 12, 2006

Strategiske personer er folk som ikke gjør noe.

Jeg har vært innom en del diskusjoner om strategi. En del mennesker snakker om strategiske prosesser og strategiske beslutninger som om det er komplekse og dype saker. Da jeg kalte Carl Størmer en strateg, fikk jeg en sur melding om at strateger er folk som ikke gjør så mye. De er relativt handlingslammede og medarbeidere aner ikke helt hva strateger driver med(det er ikke et sitat, men det er slik jeg oppfattet utsagnet- send rettelse hvis det er galt:). Basert på dette, så er nok Carl ingen strateg. Han er utvilsomt en av de personene som har gitt meg mest inspirasjon og lærdom i arbeidslivet.

Så hva betyr det egentlig å tenke strategisk?

Jeg har tidligere skrevet en del om Jack Welch sin bok "Winning". Welch regnes som en av verdens største ledere etter å ha ledet General Electric til å bli et av verdens mest suksessrike selskaper over 2 tiår. Her er noen praktiske råd fra Welch.

Da jeg tok en MBA i teknologi og innovasjonsledelse hadde diverse case studier og rørte ved alle de typiske vision, mission og objectives som var viktige elementer i det å legge en langsiktig strategi. Så hva er egentlig "en strategi"?

Her er Welch sin formening(fritt oversatt av meg):
Strategi er ikke en tidkrevende plan. Det er en evolusjon av en idé over tid gjennom kontinuerlige endringer i forutsetningene.

Prinsippet om enkelhet gjentas igjen og igjen i flere bøker om gode ledere, suksessrike investorer og fremgangsrike idrettsutøvere. Jack Welch fokuserer på det, og Warren Buffet, verdens dyktigste investor baserer sin investeringsfilosofi på det.

Prinsippet om enkelhet gjelder også for søkemotormarkedsføring og webutvikling. Som folka fra NetLife Research sier:

"Det er enkelt å gjøre ting vanskelig, men det vanskelig å gjøre ting enkelt."

I søkemotormarkedsføring er det om å gjøre finne ut hva kundene dine søker etter når de har et problem som du kan løse. Deretter handler det om å lage annonsetekster som kundene legger merke til og til slutt sende kundene videre så langt inn i kjøpsprosessen som mulig.

Jeg vil anbefale alle å lese boken "Winning" av Jack Welch.
Her er mitt sammendrag av boken + personlige erfaringer

søndag, desember 10, 2006

Katalogtjenester, advokater og blogging.

I løpet av de siste månedene har jeg hørt mange historier om personer som mottar klagebrev fra advokater for ting de har gjort eller sagt på internett. Som oftest er det kun advokatene som kommer godt ut av slike brevvekslinger .

Nettkatalogen historien i korte trekk:
  1. Jarle har en dårlig opplevelse med en selger fra Nettkatalogen.
  2. Jarle blogger om opplevelsen med Nettkatalogen.
  3. Nettkatalogen oppdager skriveriene og kontakter sin advokat Peter L. Brechan hos advokatfirmaet Haavind Vislie.(link til nettkatalogen:)
  4. Advokaten sender "trusselbrev" til bloggeren's arbeidsgiver og klager på bloggomtale.
  5. Bloggeren poster deler av "trusselbrevet" på bloggen sin.
  6. Andre prominente bloggere leser bloggen og blogger mer om saken.
  7. Dermed dukker bloggerens meninger enda høyere opp i søkemotorene når noen søker etter Nettkatalogen.
Les hele historien her: Nettkatalogen - driver de useriøst telefonsalg?

Dette hendelsesforløpet er rimelig typisk for bedrifter som sender advokater på bloggere som skriver negativt om dem eller deres produkter. Historien om Ravintola Lehtovaara, Finlands svar på eksklusive Bagatalle i Oslo, er en klassiker. Der ender saken med at en av verdens mest populære blogger skriver om saken. Her kan du lese en oversettelse av brevet til og fra restauranten

Så hva skal man gjøre hvis noen blogger negativt om din bedrift? Her er noen av mine forslag:

Råd til bedrifter/personer som opplever at bloggere skriver negativt om deg.

  1. Vær høflig - vis bloggeren at du lytter og at du bryr deg om omdømmet ditt. Bloggere er blir forsiktige med hva de skriver når de vet at bedriften de skriver om følger med.
  2. Vær varsom- Hvis det bloggeren skriver er feil, så kan det være lurt å informere bloggeren om feilen og gi dem tid til å rette opp feilen.
  3. Vær ærlig - Hvis det bloggeren skriver er riktig, så kan en løsning være å gi bloggeren en personlig forklaring og fortelle ham at problemet nå er løst. Dermed snur du det negative til noe positivt og sjansen er stor for at bloggeren blogger om det.
  4. Vær oppriktig - Hvis du er ærlig og oppriktig kan du tilogmed i visse tilfeller be bloggeren om å fjerne oppslaget fordi det skader ditt omdømme. Noen bloggere vil svare positivt til en slik henvendelse.
Hvis du trenger noen retningslinjer når et gjelder blogging, kan jeg anbefale Microsoft's code of conduct. Den er både seriøs og underholdende.

fredag, desember 08, 2006

Effektive bestillingsløsninger er avhengige av webanalyse

Jeg leter for tiden etter noen effektive bestillingsløsninger for billetsalg på nett. Jeg har tittet på Ticketmaster, Filmweb, Paramountparks, Nettbillett.no og flere andre. Man skulle tro at disse selskapene som (forhåpentligvis) selger tusenvis av billetter på nett har effektive og enkle bestillingsløsninger! Man skulle også tro at de også hadde stor fokus på webanalyse.

Ticketmaster.no - ingen webanalyse funnet. Det er mulig de har et serverbasert verktøy, men storebror Ticketmaster.com benytter Webtrends. Filmweb.no og nettbillett.no bruker Google Analytics. Hvis du undrer hvilket verktøy forskjellige bedrifter benytter, prøv Vendor discovery tool.

Forbedringspotensiale i kjøpsprosessene
På Nettbillett.no finner jeg ingen "kjøp billett" knapp. Du må klikke på tidspunktet du ønsker og så blir du ført inn i samme bestillingsløsning som Filmweb. På Filmweb må du logge inn (evt. registrere deg med liten skrift). Dette er en klassikker som jeg også gjorde feil da jeg var i Norwegian. Hvorfor må kunden logge inn for å kjøpe en kinobillett? Innlogging er for tjenester du bruker ofte eller hvor kunden får et lettere bestillingsløp fordi du har lagret informasjonen om dem.

Ticketmaster har en grei bestillingsløsning som er enkel å følge flyten i og enkel å forstå. Ticketmaster har også forstått verdien av tydelige "action knapper".

mandag, november 27, 2006

2007 blir et spennende år for mediebyråene

Jeg har tidligere skrevet en del om hva som kreves for å lykkes med søkemotormarkedsføring. Jeg leser i Aftenposten at Søkemotormarkedsføring nå tar et reklamejafs på nettet.
Dere får selv avgjøre om dette bør inkluderes i en bedrifts kjernekompetanse eller om det bør "outsources" til et mediebyrå, kommunikasjonsbyrå, reklamebyrå eller et firma som fokuserer kun på søkemotormarkedsføring. Uansett hva du velger - sørg for å ha eierskap og kontroll over dine egne Adwords/Yahoo Search Marketing konti.

Tidligere har det vært slik at strategien utformes i samarbeid med strategiske rådgiverer. Deretter kommer reklamebyrået inn og utarbeider det kreative budskapet før mediebyråene foreslår hvor budskapet skal kommuniseres. Denne prosessen varierer naturligvis fra bedrift til bedrift, men det er ihvertfall inntrykket mitt etter å jobbet med markedsføring som både kunde og rådgiver.

2007 blir et spennende år for mediebyråene. Hvert byrå må bestemme seg for hva de ønsker å gjøre når det gjelder søkemotormarkedsføring. De som ikke omfavner ny teknologi vil visne bort og forsvinne, mens de som omfavner mulighetene som søkemotormarkedsføring tilbyr, vil blomstre og dominere. Kjernekompetansen til mediebyråene ligger i at de har inngående kunnskap om forskjellige kanalene og diverse målgrupper. Med hjelp av denne kunnskapen hjelper de store og små bedrifter å plassere enorme markedsbudsjetter.

Forskjellen på tradisjonell markedsføring og markedsføring i søkemotorene er at i søkemotorene smelter strategi, budskap og medieplassering sammen. Bedriften velger hvilke søkeord som er relevante og skriver annonsetekster som fenger. Deretter står Google Adwords/Yahoo Search Marketing / Microsoft Adcenter / Ask Sponsored Listings for plasseringen på steder der det er relevant. Dermed blir den tradisjonelle medierådgiveren overflødig med mindre hun fokuserer på helheten, evt. bygger kunnskap rundt det kreative budskapet eller legger fokus på webanalyse.

Les mer om hva som kreves for å gjøre en god jobb med søkemotormarkedsføring.

10 gode råd når det gjelder søkemotormarkedsføring og valg av medierådgiver:

  1. Bygg kunnskap internt. Det du lærer av søkemotorene er hva dine kunder søker etter når de leter etter deg! Det er kjernekompetanse for enhver markedsavdeling.
  2. Eie annonsekontoene selv(ikke la deg mediebyrået ditt eie Adwordskontoene)
  3. Skaff en god rådgiver som er opptatt av kompetanseoverføring og felles læring.
  4. Webanalyse verktøy skal ikke koste skjorta(min tidligere arbeidsgiver Norwegian hadde klart seg fint med et gratisverktøy som Google Analytics - det handler ikke om avansert teknikk, det handler om brukervennlighet og brukernytte)
  5. Når du eier kontoene dine selv, så kan du invitere inn rådgivere når du trenger hjelp. Poenget er at du får full kontroll.
  6. Definer noen klare og konkrete mål for din virksomhet og din virksomhet på nett. Kommuniser målene til dine rådgivere og la dem konkurrere om å gjøre din markedsføring mer effektiv!
  7. Ikke vær redd for kannibalisering - Kjør full fart i alle kanaler og juster kronefordelingen basert på praktisk webanalyse. Når du er best på alt, så kan du begynne å tenke på kannibalisering
  8. Snakk med andre som jobber med webanalyse og del kunnskap(ikke del kunnskap om søkeord og hva som konverterer for din bedrift. Dette bør holdes hemmelig da det påvirker dine egne kostnader)
  9. Test masse! Test søkeord, annonsetekster, kanalvalg, landing pages og produktportefølje
  10. Les bloggen min + diverse andre blogger.
Til slutt vil jeg gjerne takke alle som ga meg god evaluering i kurset Online Marketing for Dummies på Confex.


Deltaker nr.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

snitt Antall 6ere











Relevant innhold 5,42 7 6 5 6 5 4 6 6 5 6 6 4 6
Talers Fremføring 5,33 5 6 5 6 5 5 6 6 4 5 6 5 5

Hvis du ønsker en powerpoint av presentasjonen, send en SMS til 95726655 og oppgi e-postadressen din så sender jeg deg presentasjonen.

tirsdag, november 14, 2006

Søkeordsstatistikk er viktig for alle bedrifter

Søkeordsstatistikk er en viktig del av markedsføring på nett fordi det forteller litt om hva dine kunder leter etter når de finner deg. Hvis du har en intern søkemotor på ditt eget nettsted, så forteller søkeordsstatistikken deg litt om hva kunder leter etter når de har funnet deg.

Praktisk eksempel:
Hvis Dyreparken i Kristiansand oppdager at tusenvis av mennesker besøker www.dyreparken.no etter å ha søkt etter Kaptein Sabeltann, så bør Kaptein Sabeltann løftes lengre frem på nettsiden slik at de besøkende raskt finner det de leter etter.

Dette kan ytterligere støttes hvis den interne søkemotorstatistikken, dvs. statistikk fra søk utført på nettstedet til dyreparken, viser at folk skriver inn Sabeltann i søkeboksen for å finne informasjon.

For mer om dette, les mer om "lukten av informasjon" på Iallenkelhet.no

Jeg antar at populariteten av "søkeordsstatistikk" vil øke drastisk de kommende årene da flere bedrifter vil komme i gang med praktisk webanalyse. Da vil de forstå viktigheten av å vite hvilke ord som konvertererer best! Denne informasjonen er meget verdifull og hemligholdt da det er avgjørende for bunnlinjen til ethvert firma.

mandag, november 13, 2006

Google Landing page optimizer - gjør det billigere å annonsere

Google lanserte nylig en "Landing Page Optimizer". Denne nyutviklingen tar relevans ett skritt videre i handelsprosessen og gjør det enda mer attraktivt å effektivisere markedsføringsprosessen. Neste skritt blir kanskje at Google forsøker å avgjøre hvilket produkt passer best for meg og gjør det billigere å markedsføre for tilbyderen av dette produktet!

Vi vet at relevante annonser gir høyere klikkrate og dermed lavere kostnad per klikk. Med Landing page optimizer vil kostnaden per klikk påvirkes av kvaliteten på nettsiden du sender kunden til.

Et praktisk eksempel. Hvis du er på utikikk etter mer informasjon om IT-sjefer, så skriver du kanskje "IT-sjef" inn i søkeboksen på Google. Da får du følgende resultat. Til høyre ser du en rekke annonser. Plasseringen av disse annonsene avgjøres av to faktorer; budprisen og Google's "quality score" som i hovedsak baseres på klikkraten. Hvis annonsen din vises 100 ganger og 10 personer klikker på den, så er klikkraten din 10%.


























Hvis du ønsker topp-plasseringen til høyre, må du være til å betale ganske mye til å begynne med da annonsene som ligger der allerede har opparbeidet seg historikk.

Med Landing Page Optimizer inkludere Google noen ekstra faktorer i plasseringskalkulasjonen. Før var CPC og CTR som avgjorde plasseringen, nå påvirker også følgende faktorer plasseringen:

Link til riktig side
Hvis du reklamerer for kurs for IT-sjefer, sørg for at annonsene din peker mot riktig side. Send brukeren til siden på nettstedet ditt som er mest relevant for folk som leter etter IT-sjefer.

I Confex-tilfellet er det viktig at annonsen ikke går til forsiden av www.confex.no, men til den spesifikk kurssiden som omtaler IT-sjefer.

Sørg for at annonseteksten samsvarer med teksten på Landing page'en
Jo mere teksten på "landing pagen" samsvarer til annonseteksten i Adwords, jo bedre er det. Hvis annonseteksten din handler om kurs for IT-sjefer, sørg for at teksten på siden du sender brukeren til inneholder informasjon om IT-sjef kurset.


Sørg for å ha link til retningslinjer for personvern
Hvis du ikke allerede har en link til retningslinjer for personvern bør du absolutt lage en. Selv om Google's automatiske robot ikke tolker norsk i første omgang, er det uansett god folkeskikk å fortelle dine besøkende hvordan du behandler deres personopplysninger. En personvernerklæring bør forklare hvorfor du samler inn informasjon, hvem som har tilgang til det og hva som gjøres for å beskytte dem.

Kontaktinformasjon
Sørg for at "landing pagen" linker til en side som inneholder kontaktinformasjon. Det er også en fordel å inkludere litt generell informasjon om bedriften.


Landing pages som krever registrering
Hvis din "landing page" krever at den besøkende registrerer seg, bør siden også inkludere en "preview" på hva gjesten kan forvente seg å motta for å registrere seg.


Når du tilbyr noe "gratis"
Hvis annonsene dine kommuniserer at noe er "gratis", sørg for at de besøkende får det de forventer uten å måtte gå igjennom en tungvint prosess med altfor mange steg. Google's har signalisert at de ønsker å eliminere annonser som tilbyr noe "gratis" uten at man egentlig får noe gratis.


Unikt innhold
Sørg for at innholdet på siden er unikt. Google ser på originaliteten av innholdet og hvis innholdet er kopi av annet innhold, så blir mister siden kredibilitet.

Ikke overta brukeropplevelsen til brukeren
Ikke ta over nettleseren til brukeren, dvs. ikke resize nettleseren, ta bort muligheten til å trykke "tilbake", ikke installer plugins eller bombarder brukeren med pop-ups.

Ikke forveksle Google's landing page optimizer med Google's webmaster retningslinjer. Page optimizeren gjelder analyse av "landing pages" som annonser i Google Adwords peker mot. Google tar i bruk samme prinsipper som Google's crawlere benytter når den avgjör kvaliteten på et nettsted.

Les mer om Landing page optimizer







Google deg frisk

I følge det britiske legetidskriftet New England Journal of Medicine(BMJ) fungerer Google bra til å stille sykdomsdiagnoser. To australske leger står bak et studiet som har gitt oppsiktsvekkende resultater. Studiet viste at mer enn halvparten av forsøkene med søk i Google ga helt korrekte diagnoser. 58 procent, eller 15 diagnoser ga rett diagnose på tildels komplekse sykdommer som er vanskelig å diagnosere.

Les mer om hvordan leger bruker Google til å diagnosere sykdommer

lørdag, november 11, 2006

Google Adwords - operativsystemet for annonsering

Jeg nevnte i et foredrag for et par uker siden på ANFO at Google Adwords har potensiale til å bli et operativsystem for all annonsering i alle kanaler på samme måte som Microsoft Windows er operativsystemet for alle PC'er. Ved å analysere trender og se på innovasjonsstrømmene er dette en meget sannsynlig utvikling. Internettbruken øker og flere bedrifter flytter stadig mer utviklingskroner og markedsføringskroner over på nettet. Google Adwords er navnet på "operativsytemet" for annonsering. Det skjer stadig forbedringer og utviklingen går raskt. Microsoft, Yahoo og Ask jobber hardt for å kunne konkurrere med Adwords.

Google Adwords tillater at man lager annonsetekster, laster opp bannere og video-filer. I tillegg har de kjøpt opp et selskap som leverer radioreklame.

GigaOM har skrevet en meget bra artikkel om denne potensielle utviklingen


Per dags dato brukes 25% av alle online kroner på Google Adwords. Det er en utrolig utvikling som sannsynlighvis vil fortsette en stund til.

fredag, november 03, 2006

Patentsøknader og internett's fremtid

Internett har brakt på banen en rekke nye legale problemstillinger. Amazon's 1-click shopping patent, Bellboy's patent på all e-handel og sikkert enda flere.

Gå rett frem og tygge tyggis
Du kan lese mer om Amazon's patent i NY Times. Hva skjer med verden hvis noen får patent på å tygge tyggis og gå rett frem samtidig?

Norwegian søker patent på SAS kalender
Jeg fant forleden en interessant patentsøknad på patentstyrets sine nettsider. Jeg lurer på hva SAS har å si om den. Det ser ut som Norwegian søker om patent på kalenderen til SAS (skjermbildet i søknaden er en kopi av SAS sin kalender fra sasbraathens.no):

Når det gjelder selve patentsøknaden ser jeg ser klare paralleller til Bellboy-patentet fra 1993 som Gisle Hannemyr har skrevet om.

Det er jo også interessant å se historikken til Airkiosk. De lanserte en "lavpriskalender" allerede i 2003.

Seth Godin har noen interessante tanker om Trademarks:

"Some lawyers will get all excited and encourage (demand!) that you register your trademark. This involves paying a bunch of money, filing a bunch of forms and earning an ® after your name instead of the ™. While the ® does give you some benefits by the time you get to court, it doesn't actually increase the value of your trademark. And you can wait. So, when you come up with a great name, just ™ it."

Istedenfor å fokusere på patentsøknader og advokatkostnader bør bedrifter fokusere på produktutvikling, forbedret kundeservice og friksjonreduksjon i handelsprosessen. Ikke misforstå. Patenter er en viktig komponent for stimulere til innovasjon og nytenkning, men i tilfeller som "bellboy-saken", så kunne mye advokatutgifter være spart.... Kommentarer?




PATENTSØKNAD
(19) NO
(21) 20050632

Under behandling Statusdato:2005.02.04

NORGE
(51) Int Cl G06Q 10/00 (200601)
(21) Søknadsnr 20050632
(22) Inng.dag 2005.02.04
(24) Løpedag 2005.02.04
(30) Prioritet Ingen
(41) Alm.tilgj 2006.08.07
(71) Søker Norwegian Air Shuttle ASA, Oksenøyveien 10A, 1330 FORNEBU, NO
(72) Oppfinner Hans-Petter Aanby, c/o Norwegian Air Shuttle ASA, Oksenøyveien 10A, 1330 FORNEBU, NO
(74) Fullmektig Zacco Norway AS, Postboks 2003 Vika, 0125 OSLO, NO
(54) Benevnelse Lavpriskalender
(57) Sammendrag

En tjenerdatamaskinanordning (100) eller fremgangsmåte for bruk i tilslutning til et datanett (200) for frembringelse av et kalenderformet brukergrensesnitt på en til datanettet (200) koplet klientdatamaskin (300). Fra klientdatamaskinen mottas en spesifikasjon av en ønsket vare eller tjeneste, for eksempel en flyreise, og en periode, angitt ved bruk av en første kalenderenhet, for eksempel en måned. Informasjon som angår de av varene eller tjenestene, eksempelvis alle flyreisene, som tilsvarer spesifikasjonen og er tilgjengelige innenfor den spesifiserte perioden hentes selektivt fra en database, og hver slik vares eller tjenestes respektive tilgjengeligheter og laveste priser. På basis av informasjonen fremstilles det kalenderfonnete brukergrensesnittet med et felt for hver verdi av en andre kalenderenhet, for eksempel en dag når den spesifiserte varen eller tjenesten er tilgjengelig og i hvert slikt felt en fremvisning av den respektive laveste prisen. Slik kan kalenderen for eksempel fremvise for hver dag i en månedsperiode alle dager da flyreise til spesifisert destinasjon er tilgjengelig og respektive laveste priser.







Disclaimer: Det nærmeste jeg har kommet jus-studier er en klasse i Business Law på Pacific Lutheran University, så jeg hevder ikke at jeg kan mye om dette emnet. Mulig jeg bryter Patentstyret's opphavsrett til patentsøknaden som jeg har klippet og limt inn i min blogg. I så tilfelle, ber jeg noen med juridisk ekspertise sende meg en melding, så fjerner jeg den. Jeg må også nevne at jeg var internettansvarlig i Norwegian fra 2003-2005 og ledet internettsatsningen fra markedssiden.

mandag, oktober 30, 2006

Webdagene - en suksess og et casestudie

Jeg var på webdagene på fredag og lærte en del nye ting og traff mange interessante mennesker. Jeg vil gi konferansen terningkast 6:) Bra Are og Ove!

En annen interessant observasjon i tilknytning til blogging er at jeg for første gang traff en kar som skriver en blogg jeg leser. I og med at jeg følger bloggen til Per-Erik, så var det ingen sak å komme i prat med han. Dette er en av de mange fordelene som blogging bringer med seg.

Her er de 2 tingene som ga meg en liten a-ha oppelvelse:

Wikipedia er en suksess fordi folk liker å korrigere andre. Ideen er at det finnes få mennesker som liker å skape nye ting, mens det finnes mange mennesker som liker å rette på andres feil. En kombinasjon av dette gjør at Wikipedia er verdens største leksikon selv om Propaganda mener at Wikipedia har en elendig troverdighet . Personen som har skrevet artikkelen bør se TED videoen av grunnlegger Jimmy Wales. Hva kan vi bruke den kunnskapen til? Finnes det andre bransjer som kan dra nytte av Wikipedia's erfaringer?

Den andre tingen jeg lærte var at man må analysere loggene på nettstedets lokale søkemotor. Det er jo en selvfølge, men jeg har ikke tenkt så mye på det.

Det var ca. 60 deltakere på Webdagene. Ca. 15 av disse kom fordi de klikket på en annonse i Google. Veldig konkret og veldig interessant. Altså 25% av deltakerne kom som følge av markedsaktiviteter gjennom Google Adwords. Konverteringsraten til webdagene.no var ca. 3%.

mandag, oktober 23, 2006

Et konkret tips for e-postmarkedsførere

Silverpop, en e-postmarkedsføringsleverandører publiserte nettopp resultatene av en undersøkelse. Her er de viktigste punktene:

  • Brand i emnefeltet(f.eks. Norwegian, Ikea, SAS Braathens) gir vesentlig høyere åpningsrater(mellom 32 og 60% økning!)
  • "Nyhetsbrev format" fungerer bedre en "postkort-format"(CTR på 7,1% mot 6,2% for postkort-format)
  • Flere enn 10 linker i en e-post gir lavere klikkrate
  • 200 kroner rabatt fungerer bedre en 20% rabatt (på et kjøp på 1000 kr)
Du kan lese mer hos Silverpop
(hvis du ikke ønsker å registrere deg, send meg en e-post på philiplundalfakrøllyahoo.com, så sender jeg deg detaljene)

tirsdag, oktober 17, 2006

Fransk TV-stasjon tjener mer på SMS enn på reklame

Jeg har observert at tusenvis av nordmenn er villige til å betale opp i mot 10 kroner for å være med å stemme frem sin Idol-favoritt. I Frankrike tjener en TV-stasjon mer på SMS enn på tradisjonell TV-reklame. Målet til TV-stasjonene er ikke lenger å gjøre programmene "sticky" og unngå at de skifter kanal slik at alle ser mest mulig reklame. Målet med programmene nå er å få folk til å delta ved å stemme via SMS. I 2006, for første gang i historien, så tjener TV-stasjonen mer på SMS enn på tradisjonell TV-reklame. Les hele artikkelen

søndag, oktober 15, 2006

"The Long tail" og tradisjonell TV-reklames sikre død

Mange snakker om fenomenet "The Long Tail". Det handler i bunn og grunn om at verdens etterspørsel blir distribuert over et bredere spekter. I fysiske butikker er det begrenset med plass og derfor er det kun de mest populære produktene som blir solgt. Internetteknologier gjør at et større utvalg blir tilgjengelig, samtidig som søketeknologiene gjør det enklere å finne. Dermed øker sannsynligvis størrelsen på det totale markedet, samtidig som best-selgerne mister andeler til niche produktene.

Når menneskers oppmerksomhet spres, blir det vanskeligere for store annonsører å nå frem til de store massene på et sted. I løpet av få år vil tradisjonell TV-reklame forsvinne helt fordi folk rett og slett ser mindre på tradisjonelt TV! De få folkene som fortsatt ser på TV om noen år, vil ha TIVO og dermed spoler de rett igjennom reklamen. Istedenfor å kjempe i mot, bør TV-kanalene omfavne denne utviklingen. Dette er ingen spektakulær fremtidsvisjon, det har faktisk allerede skjedd. Spør 10 mennesker rundt deg om hva de så på TV i går og du vil sannsynligvis få mange forskjellige svar. Det ikke lenger slik at alle så på samme søndagsfilm eller detektivtimen på fredager. De TV-programmene som er mest sett i dag, kommer ikke i nærheten av topp 10 listen fra 80 og 90-tallet. Utvalget øker og oppmerksomheten spres.

Nye former for videoreklame vil overta og nye former for annonseplassering vil dominere. Nok en gang sitter Google på en gullgruve. Ved å kombinere annonsørdatabasen sin(Adwords) med TV-databasen (YouTube/Google Video), har Google mulighet til å tilby TV-reklame til alle verdens annonsører, både store og små.

Selv om dagens form for TV-reklame er død, betyr det ikke at reklamepengene forsvinner. Tvertimot. Annonsekanaler vil oppleve at annonsørenes Long Tail kommer på banen. Produksjonskostnadene senkes, kopirettigheter blir vanskeligere å håndheve og konverteringsratene vil øke fordi det oppstår flere nichemarkeder der det er større sjanse for at leserne kjøper niche produktene det annonseres for.

Annonsørene må i større grad samarbeidet med mediene for å produsere målrettet, interessant og relevant reklame som er kjøpsutløsende.

Siden kostnadene knyttet til produksjon av innhold(tekst og video) og reklame(Google Adwords) synker, vil flere annonsørerer ha råd og mulighet til å annonsere. Samtidig vil verden se et større antall nichemarkeder. Denne kombinasjonen gjør at konverteringsraten for annonsørene øker. Dermed vil annonsører være villige til å bruke mere penger på annonseringen. Vi ser allerede denne trenden blant annonsører som er opptatt av å måle effekten av markedsaktiviteter.

tirsdag, oktober 10, 2006

Konverteringsraten økte fra 0,86% til 54,1% - utrolig.

Jeg leste nettopp en case study hvor konverteringsraten på et nettsted økte fra 0,86% til 54,1%. Det er en relativ stor økning. Ved analysere brukeratferd, rydde opp på nettstedet og justere på noen elementer er det mulig. Send meg en mail hvis du har lyst på detaljene.

fredag, oktober 06, 2006

De ti beste presentasjonene noensinne

Jeg har nettopp begynt på boken "The Long Tail" for andre gang. Boken handler bl.a. om hvordan verden blir stadig mer fragmentert når det gjelder mediavaner og andre ting.

Jeg jobber med å lage en spennende presentasjon for ANFO i slutten av oktober. I det arbeidet fant en blog som har laget en liste over de 10 beste presentasjonene noensinne. Ganske interessant. Ta en titt

Hvordan bør markedsbudsjettet fordeles?

Mange har spurt meg om den ideelle sammensetningen av trafikk til et nettsted. Det er vanskelig å si, men generelt sett kan man se på det som en konkurranse hvor markedskanalene konkurrerer om å generere mest trafikk til nettstedet. På sikt kan man si at markedsbudsjettet bør fordeles basert på hvilken kanal som gir mest relevant trafikk(dvs. trafikk som konverterer best).

  1. Organisk - trafikk som kommer fra søk i søkemotorene
  2. Referral - linker fra andre nettsteder
  3. E-post - linker i e-poster
  4. Betalt søkeordsannonser - annonser som vises ved søk i søkemotorene
  5. Affiliate programmer - partnerprogrammer hvor smånettsteder får betalt per salg de genererer for nettsted(tradedoubler.no ,etc)
  6. Banner - betalte bannerannonser
  7. Direkte - trafikk fra folk som skriver inn dittfirma.no i adressefeltet (dette betyr at brandet står sterkt og at folk går direkte til ditt nettsted. Evt kan det bety at man bør bli mer aktiv når det gjelder internettmarkedsføring i andre kanaler)
Når vi har kommet til det punktet hvor vi er ekstremt dyktige på markedsføring i alle kanalene, bør vi forsøke å flytte ressurser oppover slik at de billigste kanalene får gradvis større andel av markedsbudsjettet. Dvs. hvis du ønsker å bruke 100 000 på å markedsføre ditt produkt og målet ditt er å drive trafikk til nettstedet ditt, så bør du satse litt penger på alle alternativene og måle alt. Etterhvert som tiden går så vil du se hvilke kanaler som generer mest trafikk og hvilke kanaler som genererer mest salg. Da kan du optimalisere og flytte penger ditt det funker best.

Ideelt sett så bruker man ressursene på å skape et produkt(og nye produkter) som markedsfører seg selv.

Kanalkanibalisering bør ikke være et problem før man har makset ut potensiale. Les mer om "An Investment approach to marketing"

torsdag, oktober 05, 2006

KP er en Wikipedia spammer!

Oppdatering: Jeg har blitt kvitt SPAM-stempelet og er igjen inne i varmen når det gjelder Wikipedia. Jeg oppfordrer alle store firmaer til å skrive en faktabasert artikkel om sitt firma på Wikipedia.no. Artikkelen må være objektiv og nøytral og skrevet på leksikalsk vis.

Jeg fant nettopp ut at jeg har blitt stemplet som spammer i Wikipedia. Det er jo trist og dumt og jeg har sendt inn en beklagelse til administratoren som har stengt meg ute og bedt om tilgivelse og revurdering. Det pågår nå en diskusjon om hvorvidt jeg skal nektes adgang til å redigere på Wikipedia. Som dere ser, så har jeg lært litt underveis om publisering og Wikipedia.

Det må også nevnes at jeg har inspirert min nevø til å bruke Wikipedia som oppslagsverk og min søster til å bruke Wikipedia aktivt i undervisningen på barneskolen. I tillegg oppfordrer jeg alle til å bidra med informasjon og kunnskap.

Google var fra 1998 til 2001 et tapsprosjekt. Det var først da tjenesten begynte å tjene penger på annonser at Google ble kjent over hele verden. Wikipedia er annerledes. Wikipedia har blitt annerkjent over hele verden uten at noen tjener penger på det. Min spådom er at Wikipedia vil revolusjonere en rekke bransjer når det oppstår en kommersiell mulighet rundt begrepet Wikipedia. Dette er noe Jimmy Wales også ønsker.

Dette er en fin anledning til å skrive mer om fenomenet Wikipedia. Wikipedia ble startet for noen år siden av Jimmy Wales(se presentasjon av hva Wikipedia er).

Hva er Wikipedia?
Wikipedia er et leksikon hvor hvem som helst kan publisere og redigere informasjon. Wikipedia er et av de 50 mest besøkte nettstedene i verden og det er et faktum at sider fra Wikipedia er meget godt synlige i søkemotorene. Et av målene til Wikipedia er å senke kostnadene på bøker ved å gjøre innholdet gratis. Dermed kan flere mennesker få tilgang til bøker og lærdom slik at verden blir et bedre sted å leve.

Hvorfor er jeg blitt stemplet som spammer?
Jeg har blitt utestengt fordi jeg har opprettet artikler om firmaer jeg arbeider med. I tillegg har jeg lagt til linker i relevante artikler til nettstedene for å øke synligheten til nettstedene i søkemotorene. Det er på dette punktet jeg har tråkket over grensen mellom hva som er informasjon og hva som er reklame. Les hvordan "Wikipedias redaksjon" fungerer

Det som er bra er at "anarkiet" i Wikipedia faktisk funker. Min atferd er i gråsonen av hva som er "lovlig", og nå har jeg fått en smekk på hånden. Jeg tror en god løsning vil være å gi meg en advarsel om at jeg blir overvåket. I tillegg må Wikipedia få på plass rutiner for å gi advarsler slik at folk kan lære av feil og endre atferd. Når sant skal sies, så er mesteparten av innholdet jeg har laget godkjent.

Retningslinjene i Wikipedia sier følgende om reklame:
Advertising. Articles about companies and products are acceptable if they are written in an objective and unbiased style. Furthermore, all article topics must be third-party verifiable, so articles about very small "garage" or local companies are not likely to be acceptable. External links to commercial organizations are acceptable if they can serve to identify major corporations associated with a topic (see finishing school for an example). Please note Wikipedia does not endorse any businesses and it does not set up affiliate programs. See also WP:CORP for guidelines on corporate notability.

Du kan lese mer om Wikipedia her

onsdag, oktober 04, 2006

Møtekultur - hvordan Google holder effektive møter

Artikkelen om effektive møter har blitt flyttet til Kuttisme

Annonsering på nett - har jeg misforstått?

Jeg ble litt overrasket når jeg så denne oversikten fra INMA om annonsering på internett. Jeg sammenlignet den med PwC/IAB sin oversikt. Kan noen forklare meg hva som ligger i kategorien "Merkevare"? På den norske listen dukker ikke "søk" opp i det hele tatt. Sammenligner jeg epler og pærer?

Annonsefordeling i følge INMA


jul.05

jul.06

% Endring

Merkevare

72 %

70 %

-3%





Rubrikk:




Eiendom

7 %

6 %

-14%

Bil/motor

11 %

10 %

-9%

Stilling ledig

8 %

10 %

+25%

Annet

2 %

4 %

+100%

Totalt

49 989 567

76 476 510

+53%




Annonseringsfordeling i følge PwC/IAB


2005

2006

% Endring

Merkevare

? %

? %

?%





Classifieds

18%

20%

+11%

Referrals

6%

8%

+33%

E-mail

2%

2%

-

Display related

34%

31%

9%

Search

40 %

40%

-

Totalt

$5,7 bill

$7,9 bill

+37%



Har jeg misforstått noe? Hvor mye står "søk" for i Norge?

*søk i den internasjonale oversikten inneholder kontekstuell annonsering som Adsense

tirsdag, oktober 03, 2006

Internett Foredrag og konferanser

Jeg skal være med på et par konferanser høsten 2006.

Torsdag 26.oktober: ANFO-Strategisk e-business.
Temaet på mitt foredrag er Ny forbrukerinnsikt: Er nettkunder som andre? Publikum for dette foredraget er Bedrifter som annonserer, reklamebyråer, mediebyråer og konferansearrangører. Jeg tror jeg kommer til å vri temaet til "hva kan tradisjonelle annonsører lære av Søkmemotorannonsering?" I tillegg skal jeg kanskje legge inn noen punkter om hvordan Google kan forbedres.

Fredag 24.november: Online Marketing for Dummies
Dette er en 3 timer lang workshop hvor jeg skal snakke om det som trengs for å lykkes på nett.
Det blir spennende. Jeg tipper jeg kommer til å samle sammen alt jeg har lært de siste 4 årene og forsøke å presentere det på en grundig måte.

Jeg vil også anbefale Webdagene 2006. Det arrangeres av Netlife Research som er meget dyktige på brukertester, usability og findability.

lørdag, september 30, 2006

Utdanning på internett - fremtidens elitestudenter

I boken Victorian Internet, leste jeg om hvordan noen mente at TV ville revolusjonere undervisning i hele verden. Ekspertene spådde at telefonen ville gjøre krig unødvendig fordi hvorfor trengte man krig når man kunne prate med hverandre og advare hverandre om trusler.

Jeg tror at fremtidens utdanning vil være en kombinasjon av dagens metode og video og interaktiv utdannelse. Eksempler på dette kan dere se her:

UC Berkeley Video course

Hvorfor skal jeg betale masse penger for et universitetskurs med en ukjent professor, nå jeg kan lære om søkemotor, business og teknologi i et kurs med Sergej Brin, grunnleggeren av Google?

Google Adwords Learning center er også et glimrende eksempel på fremtidens utdanning.

tirsdag, september 26, 2006

20 kroner per klikk!

Noen firmaer får panikk når de får beskjed om at de må betale 20 kroner per klikk for annonser i Google. Totalkostnadene blir fort høye med slike priser... Poenget er at hvis man vet (og det kan man vite ved hjelp av webanalyse)at 1 av 10 klikk fører til salg, så vet man at man får 1 salg for 200 kr. (20 kr x 10 klikk)

Hvis man selger kurs til 3500 kr. per deltaker, så er 200 i markedsføringskostnad ganske bra.

Hvis du har plass til 20 personer på kurset, så kan du med regnestykket over fylle opp kurset med et markedsbudsjett på kr. 4000.

De faktorene som avgjør om dette regnestykket er realistisk er:

Søkevolumet
- Antall søk som blir gjort i Google med relevante ord for kurs (dvs. kurs, kurspåmelding, seminarer, etc)

Klikkraten - hvor mange som klikker på annonsen i forhold til hvor mange ganger annonsen vises.

Konverteringsraten - hvor mange ender opp med å melde seg på i forhold til antall søk som blir gjort? Søk etter "kurs" er mer relevant enn f.eks. "videreutdanning".

Klikkprisen - hvis det er mange som konkurrerer om samme nøkkelord, så øker prisen.

mandag, september 25, 2006

Bloggulf fra Gilde

I USA har mange firmaer lykkes med blogging. Blogging har bidratt til å styrke brand, drive trafikk og øke tilliten til flere selskaper. I Norge går det litt tregere. Det finnes en del firmablogger, men ingen store firmaer lykkes stort med blogging.

Nå forsøker Gilde seg med Bloggulf. Det er en kombinasjon av markedsstunt og blogging. Jeg syntes initiativet er bra, men jeg tror de har misforstått bloggekonseptet litt når de kjører en stor bannerannonse i Dagbladet for den nye bloggen.

Mulig det funker fordi det er nytt og annerledes. Det er også mulig det funker fordi ingen har gjort det før, men jeg er skeptisk. En blogg skal være personlig og direkte og det skal være tydelig hvem avsenderen er.

Jeg applauderer initiativet til Gilde(og APT), men jeg stiller spørsmål ved opplegget. Jeg måtte gjøre en domenelookup for å se hvem som sto bak den. Blogging handler om å være ærlig, direkte og personlig. Bloggulf er litt for profft designet og bildene litt for bra. Dessuten så mangler det personlige. Med litt mer research fant jeg ut at APT står bak Bloggulf

Igjen - Jeg syntes det er kult, innovativt og spennende, men ærligheten og det personlige mangler. Her kan du lese punktene som har gjort blogging i Microsoft til en suksess.

Hvor viktig er søk?

Jeg stilte spørsmålet "Hvor stor andel av brukere bruker søk i forhold til “browse” når de leter etter informasjon?" i all enkelhet bloggen til Netlife Research. Svaret deres var i prinsipp:

  • Har du mye informasjon, så er søk den viktigste navigasjonsmetoden
  • Har du mindre informasjon, så bør "browsing" være i fokus.
Jeg er litt opptatt av søk, søkemotormarkedsføring og relaterte temaer:) Her er litt interessant statistikk som er viktig for folk som jobber med internett:

  • 90% av firmaer oppgir at "søk" er primærnavigasjonsmetoden på nettstedet deres. (Forrester Research)
  • 82% av besøkende benytter nettstedsøk for å finne informasjon.(Jupiter Research)
  • 80% av brukere forlater nettstedet hvis søkefunksjonaliteten er dårlig. (Jupiter)
Hvis du har et nettsted som har dårlig søkefunksjonalitet, så bør du vurdere å gjøre noe med det. Hvis statistikken over stemmer, så betyr det at forbedret søk på ditt nettsted kan gi meget gode resultater.

tirsdag, september 19, 2006

Google får ikke linke


Jeg leser i Propaganda i dag at Google har blitt ilagt dagbøter for indeksere og vise frem nyheter fra en belgisk avis.

Det har vært en rekke rettsaker knyttet til temaet. Google har bl.a. vunnet en sak hvor cachet innhold som er modifisert blir regnet som "Fair use".

Det ser ut som trenden er at Europeere er mer konservative enn amerikanere når det gjelder digital copyright law.

Hvis man ikke ønsker at Google skal indeksere en tjeneste er det enkelt å legge inn en liten kode som forteller søkemotorene at innholdet ikke skal indekseres. Les mer om hva du kan gjøre for å unngå Google indeksering av innhold.

Hele denne saken kommer antageligvis til å ende med at Google kutter ut den belgiske avisen som klager og heller linker til en annen avis. Dermed mister den belgiske avisen masse lesere og Google lever videre. (oppdatering 20.september 2006: Nå har det skjedd. Google har kuttet ut hele avisen fra Google News og fra Google i Belgia. UFFDA)

Det hele får meg til å tenke på filmindustriens reaksjon på VHS og videoutleie. Filmindustrien var livredde for å dele innholdet og tape penger. Historien viser jo at VHS og video-utleie har ført til enorm vekst. Dette vil skje med avisinnhold, bokinnhold og musikk også. Jeg anbefaler "The Long Tail". Der påpekes en rekke interessante vinkler rundt opphavsrett.

mandag, september 18, 2006

Søkemotoroptimalsering og Wikipedia

Alle som jobber med søkemotoroptimalsering vet om Wikipedia-effekten i forhold til søkemotorresultatsider. Wikipedia er verdens mest omfattende leksikon og alle som vil, kan lage artikler og redigere informasjonen.

Det er en overraskelse for mange at informasjonen i Wikipedia er rimelig korrekt og oppdatert. Eksperter har faktisk gjort undersøkelser hvor de har sammenlignet feil i vanlige leksikon med feil i Wikipedia. Resultatet av undersøkelsene viser at Wikipedia faktisk er av høyere kvalitet enn tradisjonelle leksikon. Etter slike undersøkelser blir Wikipedia raskt rettet opp, men de tradisjonelle leksikonene må vente til neste utgave før feilene er rettet opp.

Wikipedia artikler dukker relativt høyt opp på søkemotorresultatsidene. Derfor bør bedrifter være opptatt av at det finnes oppdatert informasjon om dem selv i Wikipedia. Før du blir Wikipedia redaktør, bør du lese velkomstmeldingen fra Wikipedia. Før en søkemotormarkedsfører begynner å redigere informasjon, bør "reklame-hatten" legges bort. Wikipedia handler om å produsere kvalitetsinnhold. Wikipedia er ikke noe bedriftskatalog eller katalog-tjeneste.

Ønsker du å lære mer om? Se på presentasjonen av grunnleggeren av Wikipedia:

søndag, september 17, 2006

Betalte annonser i tradisjonelle økonomissystemer

Ja, hvorfor ikke? 70-80% av Google's inntekter kommer fra Google Adwords og Google Adsense. For de som ikke vet hva dette er, les mer om søkemotormarkedsføring.

Google Adwords er annonser som dukker opp når du søker i Google, i andre søkemotorer og på diverse nettsteder som er Google partnere.

Nå er Google i ferd med å utnytte Google Adwords systemet til å komme seg inn i andre kanaler som radio, tradisjonell programvare, community nettsteder ,TV og spill.

Det Google gjør, er å samle inn alle annonsører, kreativt materiale, tekster, video, lydfiler og responstall på et sted og deretter utnytte dette på alle tenkelige måter. Det ligner kanskje lytt på hva Microsoft gjorde med operativsystemet på PC'en.

Google Adwords kan på sett og vis bli operativsystemet for all annonsering. Fremtidens TV-reklame blir spilt inn og lastet opp i Google Adwords. Deretter kan TV-kanalene(og alle andre som produserer video), legg inn noe kode i de hel-digitale sendingene hvor innholdet analyseres og reklamen plasseres av Google basert på relevansen av det redaksjonelle innholdet.

På samme måte som Microsoft utnyttet Windows operativsystemet til å knuse konkurrenter, kommer Google til å utnytte den sentrale databasen til å terrorisere sine motstandere.

Hvorfor ikke la Google styre annonseringen i avisene. Kontekstuell reklame er mer effektivt en "vanlig" reklame, så hvis en avis lar Google's søketeknologi analysere innholdet i avisen og lar Google styre hvilke annonser som vises, så vil annonsørene få mer for pengene, samtidig som leserens opplevelse blir mer relevant!

Alt som produseres digitalt kan inneholde Google annonser. Hvorfor ikke printe reklame på melkekartongene?

fredag, september 15, 2006

Søkemotormarkedsføring: Kreativitet

Her er en rask oversikt over egenskaper til en dyktig søkemotormarkedfører(klikk på temaet for å lese tidligere bloggposter):
  1. Kunnskap om produkt/tjeneste og målgruppe
  2. Evnen til å organisere ord i logiske grupper
  3. Evnen til å skrive effektive annonsetekster
  4. Innsikt i brukervennlighet og konverteringsrater
  5. Innsikt i webanalyse og måleverktøy
  6. Kreativitet
  7. Teknisk kompetanse

Kreativitet

Kreative evner er nødvendig når det gjelder både nøkkelord-research og annonseskriving. Når det gjelder søkemotorannonsering så er valg av nøkkelord og statistikk knyttet til nøkkelord og konvertering sett på som en forretningshemmelighet.

Dermed må hver enkelt søkemotormarkedsfører gjøre sin egen research. De mest effektive nøkkelordene kommer noen ganger opp som en tilfeldighet når du snakker med noen som kjenner produktet du skal markedsføre veldig godt.

Det gjelder å brainstorme og finne alle ordene som en potensiell kunde kan tenkes å søke etter når de er på jakt etter det du tilbyr.

Den andre delen knyttet til kreativitet er annonseskriving. Det gjelder å teste nye tekster og forsøke nye ting. En tekst som fungerer godt til å begynne med, kan fungere mindre bra ettersom konkurransen blant annonsørene øker. Da gjelder det å tenke nytt og annerledes.

Hvis alle annonsene ser like ut, så klikker kanskje folk på de som ser annerledes ut?

onsdag, september 13, 2006

tirsdag, september 12, 2006

Hvordan vil søkemotorene påvirke radiobransjen?

Da telefonen ble oppfunnet hevdet ekspertene at telegrafen ville bli unødvendig. Da TV kom spådde folk at radioen ville dø ut. Det vi nå ser er at "radio" er på full fart inn igjen. Ved hjelp av ny teknologi, nye reklamemetoder og et utvidet publikum er radio nok en gang i vinden!

I fremtiden vil du ha fullstendig valgfrihet når du lytter på radio. Radioprogrammene vil være finansiert av reklame. Ikke reklame som i dag, men "contextual advertising", dvs. annonser som plasseres avhengig av innholdet i programmet. Lytter du til en fotballsending, vil du høre reklame knyttet til fotballreiser, sportsutstyr og annet som er interessant for en fotballidiot.

Lytter du på nyhetene mens du kjører på E-18 mot Asker, kan det tenkes at du får høre: "Statoil har nå tilbud på Cola, pølse og VG - Kun 53 kroner. Ta neste innkjøring til høyre etter avkjøringen mot Billingstad". Dette er et scenario som vil bli realitet om få år ved hjelp av innovasjonsstrømmer innen GPS-teknologi og søkemotorteknologi.

Måten det vil fungere på er at en radioprodusent vil markere hvor i programmet man ønsker reklame. Deretter vil annonsesystemer plassere relevant reklame - enten ved hjelp av å lese radioprogram-taggene eller ved hjelp av å analysere innholdet i programmet automatisk(litt lenger unna tror jeg). På denne måten kan man plassere reklamen i ettertid.

Mye av denne reklamen vil bli behandlet i annonsesystemer som Google Adwords, Yahoo Search Marketing og Microsoft Adcenter. Google kjøpte for en stund tilbake et firma som driver med radioannonsering.