mandag, september 11, 2006

Søkemotormarkedsføring: Innsikt i webanalyse og måleverktøy

Her er en rask oversikt over egenskaper til en dyktig søkemotormarkedfører(klikk på temaet for å lese tidligere bloggposter):
  1. Kunnskap om produkt/tjeneste og målgruppe
  2. Evnen til å organisere ord i logiske grupper
  3. Evnen til å skrive effektive annonsetekster
  4. Innsikt i brukervennlighet og konverteringsrater
  5. Innsikt i webanalyse og måleverktøy
  6. Kreativitet
  7. Teknisk kompetanse
Innsikt i webanalyse og måleverktøy

En dyktig søkemotormarkedsfører er avhengig av statistikk og måling. Statistikken danner grunnlaget for suksess. Tenk deg f.eks. at du tilbyr bryllupslokaler på Lillehammer. Et relevant nøkkelord for din bedrift vil da være:

f.eks. "Bryllupslokaler Lillehammer"

  • Når noen søker etter "bryllupslokaler lillehammer" er det ganske sannsynlig at personen planlegger et bryllup i Lillehammer-området.
  • Hvis din bedrift har bryllupslokaler, så regner jeg med at inntjeningen på et bryllup er rimelig høyt.(hvor mye er profitten per bryllup?)
  • Hvis vi vet at 1 av 10 som søker etter "bryllupslokaler lillehammer" ender opp med å bestille bryllupslokaler, er vi villige til å betale ganske mye.
  • Hvis et bryllupsarrangement i dine lokaler gir kr. 10 000 i overskudd - så går Adwords-annonseringen i null hvis vi betaler kr. 1000 per klikk
Dette er å sette det litt på spissen, men faktum er at hvis du vet konverteringsraten på ditt nettsted, så kan en dyktig søkemotormarkedsfører ganske enkelt fortelle deg hvor mye du må betale i søkemotorannonsering for å øke belegget i dine lokaler.

Det er naturligvis andre faktorer som spiller inn, bl.a. volumet på hvor mange som søker etter relevante ord, men jeg er enig med Jack Welch:

"Simple messages travel faster, simpler designs reach the market faster and the elimination of clutter allows faster decision making."

En god søkemotormarkedsfører bruker tid på analyser, men hovedmålet er å komme opp med gode anbefalinger som lar seg gjennomføre.

torsdag, september 07, 2006

Søkemotormarkedsføring: Innsikt i brukervennlighet og konverteringsrate

Her er en rask oversikt over egenskaper til en dyktig søkemotormarkedfører(klikk på temaet for å lese tidligere bloggposter):
  1. Kunnskap om produkt/tjeneste og målgruppe
  2. Evnen til å organisere ord i logiske grupper
  3. Evnen til å skrive effektive annonsetekster
  4. Innsikt i brukervennlighet og konverteringsrater
  5. Innsikt i webanalyse og måleverktøy
  6. Kreativitet
  7. Teknisk kompetanse

Innsikt i brukervennlighet og konverteringsrate
En søkemotormarkedsfører kan være dyktig på å generere massive mengder med trafikk til et nettsted, men hvis ikke trafikken fører til salg(eller annen ønsket handling), har trafikken veldig lite å si.

Det er derfor viktig å ha kunnskap om hva som får folk til handle på nett. Stikkord her er enkelhet, trygghet, lesbarhet, brukertester, A/B-testing og en rekke andre ting som får folk til å komme seg igjennom bestillingsprosessen og handle.

Konverteringsraten avgjøres i hovedsak av to ting:

- I hvilken grad er den besøkende klar til å handle når han kommer til nettstedet ditt
- Hvor enkelt og tryggt er det å bestille hos deg.

Det er kanskje mulig å sette sammen et regnestykke:

80% kjøpelyst x 50% Enkelhet = kjøpsannsynlighet på 40%

Dette må ikke forveksles med konverteringsrate. Hva er konverteringsrate?

En søkemotormarkedsførers primæroppgave er å identifisere ord som folk med høy kjøpelyst bruker når de søker i Google. I tillegg må søkemotormarkedsføreren skrive annonser som appellerer til brukeren når de søker. En interaksjonsdesigner og usability ekspert har som oppgave å gjøre det enkelt og mest mulig intuitivt å kjøpe. Her kan usability ekspertene fra Netlife Research være et godt alternativ.

Hvor man skal satse pengene sine blir en helhetsvurdering, men jeg anbefaler delingsmodell hvor inkrementale forbedringer gjøres på begge områder.

onsdag, september 06, 2006

En god søkemotormarkedsfører: Evnen til å skrive effektive annonsetekster

Her er en rask oversikt over egenskaper til en dyktig søkemotormarkedfører(klikk på temaet for å lese tidligere bloggposter):
  1. Kunnskap om produkt/tjeneste og målgruppe
  2. Evnen til å organisere ord i logiske grupper
  3. Evnen til å skrive effektive annonsetekster
  4. Innsikt i brukervennlighet og konverteringsrater
  5. Innsikt i webanalyse og måleverktøy
  6. Kreativitet
  7. Teknisk kompetanse

Evnen til å skrive effektive annonsetekster
Effektive annonsetekster på nett er annonser som får brukeren til å gjøre det du ønsker at de skal gjøre. På nett er alt målbart og med Google Adwords kan du teste hvert ord til minste detalje. Søkeordsannonsering er derfor en drøm for personer fra DM-bransjen som er opptatt av testing og måling. Tradisjonelle direkte markedsførere måtte vente uker og måneder på tilbakemelding på sine tekster. Med søkeordsannonsering Google eller Yahoo får man tilbakemelding i løpet av en dag eller to(avhengig av søkevolumet).

En god annonse i Google inneholder søkeordet i tittelfeltet og i selve teksten. Det er viktig at teksten flyter og "svinger". Det er viktig at teksten er nøytral og informativ. Statistikken viser faktisk i mange tilfeller at de mest nøytrale og informative tekstene er de som gir flest klikk. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at de mest effektive annonsene er de som ligner mest på de organiske resultatene. En annen observasjon er at stor bokstav i webadressen kan gi bedre klikkrater. Gulltipset er å bruke dynamic keyword insertion i Google Adwords. Denne funksjonen gjør at du kan dynamisk plassere ordet som blir søkt etter i annonseteksten. Dermed utheves ordet og responsraten øker

Neste side>>

mandag, september 04, 2006

En god søkemotormarkedsfører: Evnen til å organisere ord i logiske grupper

Her er en rask oversikt over egenskaper til en dyktig søkemotormarkedfører(klikk på temaet for å lese tidligere bloggposter):
  1. Kunnskap om produkt/tjeneste og målgruppe
  2. Evnen til å organisere ord i logiske grupper
  3. Evnen til å skrive effektive annonsetekster
  4. Innsikt i brukervennlighet og konverteringsrater
  5. Innsikt i webanalyse og måleverktøy
  6. Kreativitet
  7. Teknisk kompetanse

Evnen til å organisere ord i logiske grupper
Når man har identifisert målgruppene og de viktigste trigger-ordene, må man organisere ordene i logiske grupper slik at det blir enkelt å knytte relevante annonser til de forskjellige nøkkelordene. Man må også tenke litt på hvordan man kan organisere kampanjer og annonsegrupper i forhold til budsjettering og rapportering. Denne delen kan sammenlignes med måten annonsører benytter forskjellige reklameannonser avhengig av hvor annonsene skal vises. Man bruker f.eks. ikke samme budskap og annonse i VG som man gjør i Dagens Næringsliv.

I VG/Dagens Næringsliv-eksempelet knytter man annonsene til en annonsekanal/målgruppe. I VG/Dagens Næringsliv går de også ned på seksjon av avisen og lar annonsører vise forskjellige typer annonsetekster avhengig av hvilken seksjon(Finans, innenriks, sporten) de vises. En person som er interessert i fotball responderer med større sannsynlighet på en fotball-reise reklame enn en person som er interessert i hvalsafari i Nord-Norge.

I søkemotorannonsering tar man skrittet videre og går helt ned til hvert enkelt ord. Hvis man tenker seg at en sportsjournalist i VG skriver om Fotballlandskampen i Budapest, om Ole Gunnar Solskjær og veien til EM i Østerrike/Sveits, så kan man tenke seg at annonsene som vises er direkte relaterte til ordene Budapest, Solskjær, Østerrike og Sveits.

Skillet mellom det redaksjonelle og kommersielle forsvinner gradvis. Annonsene får høyere responsrate og på sikt vil annonseprisene stige pga. høyere konkurranse. På sikt vil alle aviser tjene penger fordi annonsørene får mer igjen for pengene. På sikt vil leserne sette pris på at det redaksjonelle og det kommersielle blandes - bare det gjøres på riktig måte.

Neste side>>

Hva kjennetegner en god søkemotormarkedsfører?

Det er mange som driver med søkemotormarkedsføring, og søkemotoroptimaliserings- bransjen har hatt et noe frynsete rykte. Mange tror at søkemotormarkedsføring er en teknisk aktivitet som ikke krever mye kunnskap. Faktum er at en god søkemotormarkedsfører må besitte både markedsføringskunnskap og teknisk kompetanse. For de som ikke vet hva søkemotormarkedsføring er, så er dette en god oversikt:












Her er en rask oversikt over egenskapene du må besitte for å gjøre en god jobb med søkemotormarkedsføring:
  1. Kunnskap om produkt/tjeneste og målgruppe
  2. Evnen til å organisere ord i logiske grupper
  3. Evnen til å skrive effektive annonsetekster
  4. Innsikt i brukervennlighet og konverteringsrater
  5. Innsikt i webanalyse og måleverktøy
  6. Kreativitet
  7. Teknisk kompetanse

Jeg begynner med kunnskap om produkt/tjeneste og målgruppe. Jeg skriver mer om de andre etterhvert.

Kunnskap om produkt/tjeneste og målgruppe
For å kunne gjøre en god jobb må man vite hva målgruppen er opptatt av og hva som får dem til å kjøpe. Man må vite litt om de forskjellige fasene i "kjøpsprosessen":

1. Oppdagelse - hvilke ord bruker brukeren for å utforske problemet?
2. Research - brukeren innhenter opplysninger om produktet, samt leverandører
3. Sammenlingning - brukeren sammenligner kjøpskriterier som tilgjengelig, pris, leveringsbetingelser, etc.
4. Kjøp - brukeren skal kjøpe og er konkret i atferden. Her snakker vi serienummer og produktnavn.


Neste side>>

torsdag, august 31, 2006

Google boksøk og "The long tail"

Fra og med idag kan du laste ned komplette bøker fra Google Book search . Det gjelder kun bøker som ikke lenger har noe copyright. Eksempler på dette er Hamlet, Aesops fabler, The Inferno og mange mange fler. Her kan du lese om nyheten fra Google's egen blogg. Hvis du leter etter nyere bøker og ikke har lyst til å bruke en formue, ta en titt på Book Mooch.

Hvis du er en forfatterspire som ønsker å publisere bok, bør du ta en titt på Lulu.com.

Lulu.com er et godt eksempel på dagens buzz-ord i Norge: Den Lange Halen - eller The Long Tail.

mandag, august 28, 2006

Color Line, Firmablogging og branding..

Er firmaer i Norge redde for å være personlige? --Innhold er endret etter ønske fra omtalt person.--

Jeg tror at fremtidens "brand-vinnere" er de bedrifter som tør å vise personene som jobber i firmaet både i personlige podcasts og blogger. Jeg tror blogger kan føre til at kunder føler en trygghet og en tillit til bedriften fordi de kan se menneskene som jobber der! Les mer om hvorfor alle bedrifter bør blogge.

Are i Netlife Research har laget en bra presentasjon om firmablogging

fredag, august 25, 2006

Wikipedia, søkemotormarkedsføring og publiseringssystemer

Word Perfect, Skriveassistenten, MS Works, Lotus Symphony, Wordpad, OpenOffice og MS Word er alle eksempler på "publiseringssystemer" eller tekstbehandlere folk har brukt til å produsere og redigere tekst på datamaskiner gjennom tidene.

Coretrek, iMaker, Digimaker, DynamicWeb, Synkron, CrownPeak, Snapper, Enonic, CustomPublish, EZ Publish, i-Tools og Macromedia Contribute er eksempler på gode Content management systemer (også kjent som publiseringssystemer, innholdsstyring, redigeringsverktøy, osv.) Disse verktøyene blir brukt til å produsere, redigere og organisere innhold på internett.

I løpet av de siste 5 årene har bedrifter løpt og kjøpt disse verktøyene og leverandørene sloss om kundene. Fokuset til leverandørene er ofte på hvordan kundens behov kan tilpasses til standard funksjonalitet i systemet, samtidig som leverandørene jager mot å utvikle ny funksjonalitet og fordele kostnadene over flere kunder.

Hvis sammenligningen mellom "publiseringsverktøy på desktopen" og "publiseringssystemer på webben" er forstålig, hvorfor er det ikke like stor fokus på tilpasning av MS Word i bedrifter som på tilpasning av CMS-verktøy? Les mer om norske publiseringssystemer

Sammenligningen er kanskje litt drøy, men etter å ha jobbet gjennom en del prosjekter og lest gjennom utrolig mange "kravspesifikasjoner" for web prosjekter og deretter lest Getting Real (link til Carl Størmer sammendrag av boken), så forstår jeg hvorfor veldig mange bedrifter er frustrerte over sine webprosjekter.

Tankene mine går da til Wikipedia, som jeg nettopp fikk full oversikt over etter å hå sett grunnleggeren Jimmy Whales på Ted Talk (anbefales) . Wikipedia er verden største og mest omfattende leksikon. Til min store overraskelse er det også totalt sett mer eksakt enn noe annet leksikon. Man skulle tro at Wikipedia har et meget solid CMS-verktøy med sine over 3 millioner artikler på 157 forskjellige språk! Faktum er at CMS-verktøyet til Wikipedia faktisk er ekstremt enkelt, skalerbart og brukervennlig. Gå til Wikipedia og les mer.

Sjekk hvor enkelt det er å redigere dokumenter og artikler i neste utgave av Wikipedia

torsdag, august 24, 2006

Ti gode råd når det gjelder annonsering på internett

Større og større andel av markedsbudsjettene flyttes over til internett. Markedsføringsbransjen begynner å lære, men allikevel er de fleste norske selskaper rimelig ferske i når det gjelder annonsering på internett.

Visste du f.eks. at 15% av Ford sitt totale markedsbudsjett på 1 billion dollar går til digital markedsføring og at noen av Fords forhandlere konverterer 1 av 5 avtaler som starter via nettet?

Visste du at 40% av "leads" får IKKE svar innen 24 timer og at rask respons på leads gir 4 ganger så høy konvertering?

Hvor skal man starte når det gjelder internett markedsføring?

Her er min sjekkliste når det gjelder internett markedsføring.
  1. Tracking. Det første du må gjøre er å få på plass tracking / webanalyseverktøy / kampanjesporing slik at du kan måle alt du gjør.
  2. Søkemotormarkedsføring. Lær deg mer om søkemotormarkedsføring og søkemotoroptimalisering
  3. Kartlegg nettsteder som "matcher" dine produkter eller tjenester
  4. Mål alt du gjør. Start bredt og mål alt. Vær åpen med annonsetilbyderen og be om gratis "test-periode" eller i det minste delt risk.
  5. A/B-testing. Benytt minst to annonsetyper/annonsebudskap i hver kanal og mål hva som fungerer best.
  6. Webanalyse. Tilegne deg dybdekunnskap om webanalyse og Google Adwords/Yahoo Search Marketing. En alternativ løsning er å ansette en person med dybdekompetanse innen web analytics.
  7. Kontinuerlig forbedring. Bruk kunnskapen du tilegner deg om dine produkter og tjenester til å videreutvikle dine produkter og tjenester. Benytt lærdommen offline. Kombiner online markedsføring med offline markedsføring.
  8. Tenk enkelt. Ikke heng deg opp i analysene. Vær praktisk i tankegangen. Poenget med å analysere er å omdanne kunnskapen til rask handling. Da får du en konkurransefordel.
  9. E-postmarkedsføring. Start å samle inn e-postadresser og "tillatelse" fra i alle kontaktpunkter med kunder og prospekter. Vær nøye med datainnsamlingen.
  10. Brukervennlighet. Sørg for at nettstedet ditt er brukervennlig under kontinuerlig utvikling. Gjør kontinuerlige brukertester og spør brukertesteksperter om hjelp

Er du interessert i mer?

Les mer om internettmarkedsføringsinvesteringer

onsdag, august 23, 2006

Ikke helt søkemotor-relatert, men viralt er det ihvertfall

En virkelig bra gjennomført videomanipulasjon og viral sak av George Bush. Den varer en god stund, men det er absolutt verdt å se på. Jeg lurer på om de som har laget den måler hvor mange ganger den blir vist.


lørdag, august 19, 2006

Sjekkliste for søkemotoroptimalisering

Mange firmaer tilbyr profesjonell søkemotoroptimalisering. I de fleste tilfeller kan du klare det meste på egenhånd. Her er 10 enkle, men gode råd når det gjelder søkemotoroptimalisering.

  1. Sørg for å ha webadresser som beskriver innholdet, f.eks.
    Søkemotorvennlig URL: http://no.wikipedia.org/wiki/Søkemotoroptimalisering
    Ikke-søkemotorvennlig URL: http://www.roxystore.no/index.php?cPath=56
  2. Sørg for å ha viktige nøkkelord i HTML tittel-feltet. Hvis temaet er søkemotoroptimalisering, så bør ordet søkemotoroptimalisering skrives i tittelfeltet(det blå feltet øverst i nettleseren).
  3. Bruk viktige nøkkelord i H1 og H2 tag'ene.
  4. Bruk viktige ord høyt opp på siden.
  5. Uthev de viktigste ordene. F.eks. "Søkemotoroptimalisering er noe alle burde gjøre".
  6. Lag en sitemap som kan nås fra alle sider på nettstedet(hvis du har flere enn 100 linker i site map'en bør den deles på to sider)
  7. Sørg for å få mange folk til å linke til ditt nettsted(linkbygging tips)
  8. Benytt verktøyene til Google i webmaster central
  9. Følg retningslinjene til Google
  10. Ikke juks! Vær fornuftig og skriv godt innhold som har høy verdi for leserne.

Hvis nettsiden din fortsatt ikke er synlig etter å fulgt tipsene over, les mer om hva du kan gjøre hos Google.

Jeg har nettopp hjulpet Konsulentselskapet Four Dimensions med noen enkle justeringer. Vi får se hvordan det påvirker synligheten i søkemotorene. I dag, 21. august er Fourdim.no absolutt ikke synlige i søkemotorene.

TED - viktige ideer fra interessante mennesker

TED er et interessant prosjekt som alle burde ta en titt på. Ta en titt på en av videoene så skjønner du hva jeg mener. Hvert år samles noen veldig smarte mennesker på et sted for å presentere sine ideer. Nå kan alle se presentasjonene.

fredag, august 18, 2006

Markedsføringsinvesteringer

Jeg skrev en artikkel om internettmarkedsføring som jeg håpet å få publisert på Google University, men dengang ei. Etter ørten revisjoner var konklusjonen at artikkelen ikke passet inn på Google Conversion university.

Du kan derfor lese artikkelen An Investment approach to Marketing på min nyoppstartede engelske blogg Googlejet som er dedikert til å følge Google på vei opp og helt sikkert om noen tiår.... på vei ned.

Artikkelen forteller hvordan man kan sammenlignere markedsaktiviteter med investeringsaktiviteter.

onsdag, august 16, 2006

Aktivt linkarbeid

Alle som driver med søkemotormarkedsføring vet at inngående linker fra nettsteder med relevant innhold gir ditt nettsted høyere ranking i Google's søkemotoralgoritmer. Selskapet Text-link-ads tilbyr rene tekstlenker, dvs. et firma kan kjøpe tekstlenker som regnes som inngående linker. Ganske interessant. Det er noe som Tradedoubler og Google Adsense bør se nærmere på.

Søkemotormarkedsførings blogger

Det er mange som blogger om søkemotorer og søkemotormarkedsføring. Her er en liste over de aller beste nyhetskildene:

Disse 4 bør være påkrevd for folk som er interessert i temaet søkemotormarkedsføring:

- SearchEngineWatch
- SERoundtable
- Threadwatch
- Matt Cutts

De neste kan anbefales og de fleste har RSS-feeds som gjør det enkelt å følge med på det som skjer:

Google Blogoscoped
Yahoo! Search Blog
Google Blog
John Battelle
SEOBook
Robert Scoble
Andy Beal
Jeremy Zawodny
MSN Search Blog
Search Engine Journal
Graywolf
StuntDubl
JenSense
Ask Search Blog
Jim Boykin
Cre8PC
SEO Scoop
SEO by the Sea
Link Building Blog
ClickZ Blog
TopRank Online Marketing Blog
V7N Blog
Traffick
SearchEngine Lowdown

mandag, august 14, 2006

En perfekt "landing page" eller kampanjeside

Google har nettopp lansert en ny "landing page" for Google Adwords-registrering. Når man vet at Google sitter på mengder av data om responsrater og konverteringsrater, så skulle man tro at de har brukt kunnskapen til å lage verdens mest effektive kampanjeside.

Så hva kan vi lære av denne kampanjesiden?

Siden er tydelig delt i 2 deler. Den øverste delen viser tydelig prioriteringsrekkefølgen og målsetningen:

1. Annonser virksomheten din på Google.
2. Hva er Google annonsering?
3. Registrer deg nå.
4. Logg inn.

Den nedre halvdelen gir dybdeinformasjon om
1. Hvordan Adwords fungerer
2. Hvorfor Adwords fungerer
3. Kostnader og betaling
4. For lokale virksomheter

Forøvrig kan vi se at hovedbildet er plassert til venstre og relativt høyt oppe. Brukerens blikk tiltrekkes av bilder og ved å plassere bildet til venstre er det større sjanse for at brukeren leser teksten til høyre etterpå. Det viktigste på sidene er plasser høyt opp på på siden.

Er det noen som har none gode kommentarer?

torsdag, august 10, 2006

Hvorfor alle bedriftsledere bør blogge.

Før jeg leste boken Naked Conversations var en blog et sted hvor hvemsomhelst kunne skrive litt, nesten som en slags dagbok. Rent teknisk er blogging ikke noe annet enn et nettsted hvor det er ekstremt enkelt å publisere informasjon. Den nyeste informasjonen dukker opp øverst på siden og noen bloggeprogramvarer lar deg kategorisere informasjonen. Etter å lest boken og studert diverse bloggere rundt omkring i verden, har jeg endret mening.

Faktisk er det slik at "business blogging" har eksplodert rundt omkring i verden. Så her er 5 gode grunner til norske ledere som vurderer blogging:

1. Bedriftens stemme - vet du virkelig hva sjefen din tenker. Har du aning om hva sjefen går igjennom, hva som er viktig for henne. Hva slags menneske er sjefen din? Har du mulighet til å be sjefen om hjelp? Hva skjer i firmaet generelt? S om oftest er denne informasjonen utilgjengelig for de fleste i firmaet - og - noen sjefer vil ha det slik! Det er mye arbeid å kommunisere, men hvis du vil at din stemme skal være firmaet's stemme, så er blogging ekstremt effektivt.

2. Kommentar aggregator - For en tidsbesparelse. Hvis en av dine lesere har et spørsmål, så er det ganske sannsynlig at andre lurer på det samme. Da er det ganske praktisk å kunne besvare alle på en gang - på et sted.

3. Kundedialog og tillit - En god sjef er opptatt av kundetilfredshet. De fleste av verdens ledere er enige om at en god sjef har god kontakt med kundene. En sjef som blogger viser at firmaet er noe mer en bare et firma. Ved å blogge viser du kunder og andre at personer står bak det som skjer. Det skaper troverdighet og tillit.

4. Trafikk generator - en god blogg skaffer trafikk og oppmerksomhet til selskapets nettsted. Hvis man kombinerer en blogg med andre markedsføringskanaler, kan en blogg være med på å drive business gjennom å skape tillit. I tillegg så er blogger effektive når det gjelder synlighet i søkemotorer.

5. RSS feeds - noen mennesker liker å motta informasjon på såkalte RSS feeds. Dette er enkelt med en blogg. Jeg har skrevet om RSS tidligere.

Er du redd for hva som kan skje hvis ansatte blogger om det de vil? Ikke vær redd. Det viser seg at det er meget få caser hvor blogging har skapt problemer. Noen er redde for at ansatte skal spre forretningshemmeligheter eller si noe de ikke skulle sagt. Faktum er at dette faktisk ikke er et stort problem. Av alle de millioner av blogger som finnes er det ekstremt vanskelig å oppdrive eksempler på blogging som har gått galt.

Mye av dette innholdet er direkte oversatt fra en bra blogg, men jeg har piffet det opp med noen egne kommentarer:)

onsdag, august 09, 2006

Søkeskandale fra AOL

Hvilken effekt vil det ha på søkemotorindustrien hvis søkedata blir offentliggjort? I dagbladet og New York Times leser jeg at AOL har sluppet ut 3 måneder med søkedata fra sine brukere. AOL har anonymisert brukerne ved å gi hver bruker et ID nummer. Allikevel har New York Times klart å spore opp en gammel dame basert på hennes søkeatferd. Her kan du søke selv i AOL's database

Her er utdrag fra artikkelen i New York times:

No. 4417749 conducted hundreds of searches over a three-month period on topics ranging from “numb fingers” to “60 single men” to “dog that urinates on everything.”

And search by search, click by click, the identity of AOL user No. 4417749 became easier to discern. There are queries for “landscapers in Lilburn, Ga,” several people with the last name Arnold and “homes sold in shadow lake subdivision gwinnett county georgia.”

It did not take much investigating to follow that data trail to Thelma Arnold, a 62-year-old widow who lives in Lilburn, Ga., frequently researches her friends’ medical ailments and loves her three dogs. “Those are my searches,” she said, after a reporter read part of the list to her.


Jeg tror konsekvensen for AOL er at folk blir redde for å søke og dermed mister AOL millioner av inntekter fra betalte annonser. En annen diskusjon er hva markedsførere kan gjøre ved hjelp av dataanalyse. Kanskje noen mennesker er interessert i å motta e-post med informasjon om hva de har søkt etter de siste tre månedene?

tirsdag, august 01, 2006

Nyttig og praktisk video om webstrategi og webutvikling

Reimar Vetne er en dyktig kar med god oversikt over webstrategier og webutvikling. Han har nå lagt ut en videopresentasjon som kan være nyttig å ta en titt på. Se Reimar's video presentasjon. Den er 19 minutter lang. Kan noen fortelle meg hvordan jeg enkelt kan laste ned video til iPod'en min?

Tips til Reimar: Lag et skriftlig sammendrag av innholdet i videon slik at jeg raskt kan evaluere hvilket innhold som er interessant for meg.

Reisebestilling til Sørlandet

Seth Godin hadde noen interessante fremtidstanker om søkemotorer er om dagen. Det handler om mange av de samme prinsippene som vi har når det gjelder Flysiden.

På Flysiden er ideen at vi skal samle priser og tilgjengelighet fra flere reiseleverandører på et sted slik at jeg som sluttkunde slipper å besøke SAS.no, Norwegian.no, Widerøe.no, Sterling.no, CoastAir.no, NSB.no, Nor-Way Bussekspress, Konkurrenten.no når jeg skal fra Oslo til Kristiansand.

Det jeg som kunde er opptatt av er å raskt bestille en reise til Kristiansand uten å måtte bruke MASSE tid på søke etter rutetider og priser. Det handler om å gjøre det enkelt for kunden!

Flysiden.no og Seth Godin's tanker er gode, men det krever at norske reiseaktører forstår viktigheten av "åpne systemer" som gjør det enkelt for nye aktører å hente informasjon fra forskjellige kilder. Utfordringen for Flysiden.no er at Norwegian Air Shuttle (min tidligere arbeidsgiver) og andre etablerte aktører, ser på Flysiden.no som en konkurrent og dermed sperrer sine systemer for oss(grr..) av frykt for at kundene skulle svikte Norwegian.no og heller bestille sine reiser på Flysiden. Dette er dumt for forbrukeren, det hindrer innovasjon fra mindre aktører og det kan på sikt skade omdømmet til Norwegian. Norwegian er utenom dette et glimrende selskap som virkelig har bidratt til at folk handler mer på internett.

Suksessrike selskaper som Google, Yahoo, 37 Signals, Sterling og Campaign Monitor jobber kontinuerlig med å gjøre sine systemer åpne slik at 3.parts aktører enkelt kan hente data og skape nye og innovative løsninger.

På fredag skal jeg til Kr.sand for å møte med Dyreparken. Folka i Dyreparken har skjønt verdien av å samarbeide med resten av turistnæringen(også konkurrenter) for å få flere folk til landsdelen og få de til å være der lenger. Dermed skaper de en større kake i samarbeid med "konkurrenter" og totalmarkedet blir større. Les mer om det i Travelnews.

Mange av disse tankene kan du også lese mer om i boken Co-opetition. Den handler i stor grad om å samarbeide med konkurrenter om å bake en større kake og deretter å konkurrere for å dele opp kaken.

søndag, juli 30, 2006

Mer om blogging

En blogg er teknisk sett bare et nettsted hvor man enkelt kan publisere meldinger/informasjon.

Hvis du er usikker på om blogging er relevant, les følgende sitat fra Eric Scmidt, sjefen i Google:

"I believe that this notion of self-publishing, which is what Blogger and blogging are really about, is the next big wave of human communication. The last big wave was Web activity. Before that one it was e-mail. Instant messaging was in extension of e-mail, real-time e-mail."

Du mener kanskje at blogging er en "hype", på lik linje med tidligere "hyper" som f.eks telefonen, datamaskiner, mobiltelefoner, PC'er, internett, e-post, IP-telefoni. Overdriver jeg?

Her er hva noen annerkjente personer har sagt om noen av de overnevnte "hypene".

  1. Telefonen: USA's 19. president i 1876: “An amazing invention - but who would ever want to use one?”)
  2. Datamaskiner: IBM's styreformann i 1943: "I think there is a world market for maybe five computers"
  3. PC (Bill Gates i 1981: " 640K ought to be enough for anybody")
  4. Mobiltelefonen (1984: Det er kun oljearbeidere og travle forretningsfolk som trenger mobil)

Hvis du er i tvil om verdien av blogger for norske firmaer, kan du se eksempler på blogbruk i følgende bransjer:

- Eiendomsmeglerbransjen
- Advokatbransjen
- Datamaskinbransjen

Woopidoo er en nyttig kilder for business sitater

Harvard Business School omtaler blogging

torsdag, juli 27, 2006

Hva er en blogg og hvorfor er blogging relevant for norske bedrifter?

Jeg har nettopp fullført en bok om blogging. Boken heter Naked Conversations og handler om hvordan bedrifter kan bruke blogging i forretningssammenheng. Jeg har også lagt merke til at Sesam har lansert et nytt bloggsøk. Les mer om Sesam-bloggsøk. I de kommende ukene skal jeg fokusere på blogging. Jeg planlegger også å tenke på hvordan Apotek 1, norges ledende apotekkjede, kan bruke blogging i sin virksomhet.

Naked Conversations beskriver bl.a. hvordan blogging hos Microsoft har bidratt til å forbedre programvareselskapets "onde" image. Sjekk hva Microsoft's mest kjente blogger skriver om boken.

I de kommende ukene kommer jeg til å gradvis omforme bloggen min til å følge "best practices" prinsippene som er beskrevet i Naked Conversations.

Et av tipsene fra boken er å skrive kortere og mer personlige blogger(uten at det blir en dagbok).

onsdag, juli 12, 2006

Hva er Søkemotormarkedsføring?

Innlegget Hva er søkemotormarkedsføring er blitt flyttet til Kuttisme.no.

Kuttisme handler om å kutte ut unøvendig informasjon slik at nettstedet oppnår optimal effekt.

tirsdag, juli 11, 2006

Hva er RSS og hvorfor trenger jeg det?

Hva er RSS?
Med RSS er det enkelt å følge med på flere blogger og nettsider samtidig, uten å måtte surfe rundt på nettet hele dagen.

Hva betyr dette?

Du kjenner kanskje igjen dette ikonet fra en del moderne nettsteder. Ikonet representerer innhold i et eller annet format - tekst, bilde, audio eller video. RSS betyr at du kan abonnere på dette innholdet. Her kan du lese hva en kjent markedsfører skriver om RSS.

Og hva så?
Ved hjelp av moderne publiseringsteknologi, kan nettsteder publisere informasjon regelmessig på nett. Med RSS har du muligheten til å følge med på spesifikke oppdateringer uten å måtte gå til hvert nettsted eller motta e-postoppdateringer(du får vel nok e-post allerede?)

Ved hjelp av RSS kan du velge å motta kun det innholdet du er interessert i og lese det når det passer deg - ikke når du mottar en e-postoppdatering eller blir forstyrret av et reklamebudskap.

Hvordan komme i gang med RSS?
De fleste nye nettlesere har en innebygd RSS reader. For å komme i gang med RSS, må du laste ned en RSS Reader eller benytte en tjeneste som f.eks. http://www.netvibes.com/ (jeg bruker den og har samlet alle mine nyhetskilder på et og samme sted)

Fordeler for "vanlige mennesker"
Når du abonnerer på en såkalt "RSS" feed sparer du tid. Du kan gjennomgå store mengder med informasjon på veldig kort tid.

Fordeler for "informasjonstilbydere"
Bedrifter kan gjøre alt innhold abonnerbart, dvs. du kan spre informasjon mye raskere til folk som er interessert i hva du driver med.

Fordeler for annonsører
Annonsering i RSS feeds løser mange av de utfordringene som eksisterer i vanlige markedskanaler(spamfilter, forstyrrende reklame, informasjonskaos).

Fordeler for bedrifter
Det er mange måter å utnytte RSS på. Det finnes bl.a. en del webapplikasjoner som tilbyr RSS feeds. Prosjektstyringsverktøyet Basecamphq tilbyr RSS slik at alle prosjektdeltakere automatisk få informasjon om nyheter knyttet til prosjektet(f.eks. Ny dokumenter, beskjeder, oppgavelister, milepæler, etc) direkte til RSS leseren i ordnede former.

Hvem tilbyr RSS?
De fleste seriøse nyhetsaktører tilbyr nå RSS feeds (inkludert VG, Dagbladet, Aftenposten, Nettavisen, BBC News, ABCNews, CNET, Yahoo og Amazon.com). I tillegg tilbyr de fleste bloggere RSS. Også andre nettsteder tilbyr RSS. De mest kjente er www.reiseliv.no, www.coastair.no , www.apotek1.no.

lørdag, juli 01, 2006

Hvordan lage en god kampanjeside?

Se større bilde av kampanjesiden
Klikk på bilde for å kampanjeside-kommentarer
Alle som måler online markedsføringsaktiviteter vet at det er viktig med en god "landing page". Dette er nettsiden som en potensiell kunde kommer til etter å ha blitt påvirket av et reklamebudskap gjennom bannerannonsering, offline annonsering, en e-postutsendelse, søkemotorannonsering eller en annen form for målrettet markedsføring. Dette gjelder alenestående "kampanjesider" og det vanlige nettstedet for en bedrift.
https://adwords.google.com/select/siteguidelines.html?ctx=awblog&sourceid=awo&subid=us-et-awb-070706_4

torsdag, juni 29, 2006

Hvordan lage en podcast?

Hvis du ønsker å lytte til Podcast'er anbefaler jeg deg å kjøpe en iPod og laste ned en podcast fra iTunes. Det er den enkleste måten for nybegynner å komme i gang. Du kobler iPod'en på datamaskinen din og så er du igang. Apple har gjort det så enkelt at selv min mor kan gjøre det!

Denne bloggen er for de som ønsker å starte en egen "podcast", dvs. lage et kort radioprogram eller et TV-opptak om et eller annet og la folk laste den ned til forskjellige MP3-spillere og høre på det når de vil.

Det første du må gjøre er å laste ned et podcast-program som muliggjør opptak. Det kan du gjøre her. Det er gratis og veldig enkelt.

Deretter må du bestemme deg hva du ønsker å prate om og gjøre ditt første opptak.

Nå trenger du et sted å hoste podcasten din, og siden iTunes ikke gjør dette for deg, kan du for eksempel bruke en enkel bloggside som blogspot.com. Her er en god artikkel om hosting av Podcaster. Du vil også trenge RSS-filer for å kunne dele podcasten din i iTunes. For mer informasjon om dette les denne artikkelen på Podcastingnews.com. Du kan hoste podcasten din her. Hvis du ønsker gratis hosting, så kan du prøve Shockpod.com. Et annet alternativ er Dibidib.

Når du har gjort dette, kan du spre budskapet om din Podcast via iTunes og andre Podcast directories. Har du spørsmål, besøk Apple sine supportsider for Podcasts.

Google Checkout - betalingsløsning fra google

Nå kan du endelig betale via Google. Google har nettopp lansert Google Checkout, en tjeneste som lar deg betale og ta i mot betaling ved hjelp av Google. Ta en titt her: http://checkout.google.com

For bedrifter som ønsker å drive med e-handel og tror at en e-handelsløsning koster mye penger, så kan Google Checkout være en god løsning. Hvis du bruker Google Adwords, så er det ingen kostnader knyttet til Google Check Out. Det er dermed en stor kostnadsreduksjon i forhold til alternativer som Paypal og andre betalingsløsninger. Google har et API som gjør det enkelt å integrere Google Checkout inn i betalingsløsninger.

Google gjør det enklere å betale og ta imot betaling online. Dermed blir det større behov for å markedsføre seg online, noe som igjen leder til mer bruk av Google Adwords. Dermed tjener Google enda mer penger.

En enkel oversikt finner du her

Prøv Google Checkout


Her kan du prøve systemet og betale meg 1$. Det tok 5 minutter å sette opp dette og Google tar ingen transaksjonsavgift(!). Kredittkortet ditt er trygt bevart hos Google(vi får håpe de klarer det):







tirsdag, juni 20, 2006

Innovativ bruke av Ringetoner som reklame?

Nok en gang har jeg vært ute og flydd og nok en gang har jeg erfart lyden av mobiltelefoner som skrus på når flyet har landet og signalet for sikkerhetsbelter plinger. Det fikk meg til å tenke:)

Plag folk med enda mer reklame på enda flere plasser
Hvorfor ikke la folk laste ned bedriftspesifikke "kule" ringetoner og betale forbrukeren en liten sum hver gang reklamelåten spilles høyt. Ringetonen må være "kul nok" til at folk gidder å bruke den som ringetone. Hver gang telefonen ringer, hører alle i nærheten litt reklame!

Hvordan vil det fungere?

1. Jeg laster ned en ringetone for f.eks. Gillette's velkjente reklamesang: Gillette - The best a m-a-a- n caan ge-e-et eller McDonald's - I'm lovin' it (hør låta her)

2. Hver gang ringetonen spilles på min telefon, så reduseres min telefonregning ved at Gillette betaler for en avspilling.

Utfordringen for annonsøren er at de må lage en ringetone som er bra nok til at folk gidder å bruke den selv om folk rundt dem vet at de får en reduksjon i telefonregningen hver gang det ringer. Andre utfordringer er "lydløs mode", tracking og svindel.

Jeg prøvde å finne noen kule reklametoner på iFilm, YouTube og Google Video, men fant lite.. Kanskje dette er en mulighet til å være først slik som telefonsalg var før i tiden. De som var først ute opplevde veldig gode resultater.

mandag, juni 05, 2006

Litt mer om konverteringsrate og internett markedsføring

Dette er en god illustrasjon på hva konverteringsrate er.

onsdag, mai 31, 2006

Search the world of maps - Wikimapia

I just discovered an interesting service. At Wikimapia you can look at maps and add information about places around the world. It's built on idea of Wikipedia, which lets all users edit and add information. This means that you can search for your favorite places and add information about the place so that the rest of the world can find useful information. I added a tag to my local pizza place in Hammarby Sjöstad in Stockholm:)

tirsdag, mai 30, 2006

Have you ever wondered what people search for

I knew about Google Labs. Now Microsoft has launched a new lab too. In both labs you can see what's coming next.

Microsoft has a pretty cool tool that gives you information about what people search for after their initial search. Let's say you search for "Pharmacy". The next term a person is likely to search for is onlinepharmacy and then drug, medication, drugstore and Walgreen.

This prediction tool is useful for keyword research, but also for news reporting and brand research. Walgreen obviously has a pretty strong brand recognition when it comes to pharmacy stores.

Alot of interesting tools from Microsoft. Too bad it's not available in Norwegian

mandag, mai 29, 2006

Amnesty international campaign

The discussion continues... Yahoo! have supplied email users’ private data to the Chinese authorities, helping to facilitate cases of wrongful imprisonment. Microsoft and Google have both complied with government demands to actively censor Chinese users of their services.

Some character drawings that appeared in a Danish newspaper caused attacks on Scandinavians in the middle east. Now Amnesty International has launched a new campaign to fight for Freedom of expression.

What will happen if someone publishes some controversial pictures or text on Amnesty International's website. Will Amnesty become the target for extremists around the world?

Read more about the Amnesty campaign

søndag, mai 21, 2006

How many people are searching for God and terrorism(in Google)?

I'm reading a book called The Secrets of Judas : The Story of the Misunderstood Disciple and His Lost Gospel . It's about how the role of Judas in history might have been misunderstood. Interesting reading. It leads me to think about how many people are searching for the truth and searching for God. Well... it might be interesting to look at Google Trends.

Searching for God
As for Norway.. Not surprisingly, it is the people in Kristiansand and Stavanger that perform the most searches for "Gud" (the Norwegian word for God) in Google. Check out the graph

In the US, God is most popular in Cincinatti. See the graph

If you look at the word "Allah", it seems that he's most popular in Pakistan, Indonesia and Morocco. See the graph. It's interesting to see that when Israel attacked Hizb Allah positions, searches for Allah grew dramatically.

Searching for terrorism
Is it possible to use search statistics to forecast terror-attacks? Is it surprising that there are alot of people in Pakistan that search for the word terrorism. See which countries in the world search for terrorism.

Kalender

Viral markedsføring og internett markedsføring

Viral markedsføring er ideen om å bruke sosiale nettverk for å spres et budskap på samme måte som et virus spres mellom mennekser. Les mer på Wikipedia.

I dag mottok jeg en meget proff kampanje som Philips har produsert. Se den her.

For at en ide skal spres, må den sendes og mottas.

Ingen sender en ide videre hvis ikke:
  1. de forstår ideen
  2. de ønsker at den skal spres
  3. de tror at ved å spre den så får de mer makt(bedre rykte, høyere inntekt, flere venner) eller sinnsro;)
  4. det er en
b.

lørdag, mai 20, 2006

Del alt du kan!

Marissa Meyer har vært ansatt i Google siden 1999. Hun holdt foredrag på Stanford University den 17.mai. Det handler om innovation i Google. Du kan foredraget her. Dette bør ses av alle som vil ha innovasjon i sine bedrifter.

Børskrakk i 2007 og søkemotormarkedsføring

Denne siste uken har Oslo Børs falt med 13%, noe som gjør det til den verste uken siden juli 2002. Frykten sprer seg og småsparerne selger unna. Folk har panikk!

I fjor leste jeg en bokom Warren Buffet, verdens mest suksessrike investor. Han er den eneste på top 10 listen over verdens rikeste (interaktivt kart over verdens rikeste mennesker) som har skapt sin formue ved å kun investere i selskaper. Hvis alle hadde fulgt hans eksempel, så hadde aksjemarkedet blitt interessant(og kanskje litt kjedelig). Her er hans enkle tips:


  1. Invester i selskaper som du forstår i bransjer du forstår.
  2. Invester i selskaper som har gjort det bra over tid.
  3. Invester i selskaper med oppriktige og gode ledere som er forsiktige med pengebruken.
  4. Ikke invester i selskaper som ALLE snakker om Invester heller i selskaper som alle jobber med.
  5. Invester i selskaper med lite gjeld.
  6. Kjøp og behold i lang tid.

Dette er bare noen av tipsene hans. Les boka, så får du full oversikt:)

Noen vil kanskje le litt av Buffet's enkle syn på investeringer, men han har tydeligvis gjort noe riktig. Wikipedia mer informasjon om Warren Buffet

Søkemotormarkedsføring og Warren Buffet

Hvis man skal koble Buffet's prinsipper med min kunnskap om søkemotorbransjen, så vil jeg si følgende...

Søkemotorene tjener penger på annonser som publiseres blant søkeresultatene. Annonsørene betaler kun når en person klikker på en annonse. En bedrift som har gode måleverktøy kan enkelt se hvor mye de betaler i markedsføring per kunde de skaffer seg.

Det virker som veldig mange snakker om søkemotormarkedsføring. Søkemotor-bransjen er kanskje litt "hypet". Google gjør det bra. Microsoft, Yahoo og Interactive Corporation(ask.com) satser knallhardt på egne søkemotorer.

Samtidig er det veldig få mennesker som forstår hvordan søkeselskapene tjener penger!

Jeg observerer at norske bedrifter som måler effekten av markedsføringsaktivieter, mangedobler søkemotor budsjettene sine. Dette må jo være et tegn på at det er meget effektivt og lønnsomt.

I tillegg ser man en skift i fordelingen av markedsbudsjettene. Store internasjonale aktører flytter penger fra tradisjonelle markedsaktiviteter(TV, Print, radio og avis) over til kanaler hvor det er enklere å måle resultatene.

Fra et leverandørperspektiv, sammenligner jeg Yahoo Marketing (Overture), Microsoft (Adcenter) og Google (Adwords) og må erkjenne at Google ligger et hestehode foran de andre pga. sitt enkle annonseadministrasjonssystem selv etter at Microsoft har brukt flere år på Adcenter! Den største utfordringen til selskaper som Google, er "click-fraud", dvs. ugyldig klikk som annonsørene må betale for. Problemet kan føre til at annonsører blir skremt bort! Det vil være tragisk for søkeselskapene.

Google har en skikkelig konkurransefordel i forhold til Yahoo og MSN. Det er faktisk morsomt å jobbe med Google Adwords!

onsdag, mai 17, 2006

Nye Yahoo! har ikke en eneste bannerannonse

Verdens mest trafikkerte nettsted, Yahoo.com, lanserte i dag et nytt design uten en eneste bannerannonse(se nye Yahoo ) For noen år siden dominerte bannerannonsene overalt på verdens største nettsteder. Nå er de stort sett borte.

I Norge så har alle de store nettstedene store bannerannonser. Ta en titt på Startsiden, Nettavisen, SOL, VG, Dagbladet, MSN. (Tips: hold shift-tasten inne når du klikker på en link, så åpner den seg i et nytt vindu)

Alle bruker mye plass på KJEMPESTORE BANNERANNONSER. Hvorfor det? Er Norge så forskjellige fra USA? Har norske nettsteder misforstått?

Det er en rekke andre spennende endringer, bl.a. Yahoo Pulse. Her viser Yahoo informasjon om populære trender basert på data fra søk i søkemotorer. Det vil si at de analyserer hva folk er interessert i og skriver mer om disse temaene.

Andre endringer er

- Yahoo lanserer en venstremeny
- Yahoo fokuserer mer på søk
- Yahoo har integrert Yahoo Answers i sine søkeresultater

tirsdag, mai 16, 2006

Ny tjeneste som Seth Godin er med å starter opp

For de som er interessert i viral markedsføring, så er Squidoo en interessant tjeneste. Her har tusenvis av mennesker laget egne "lenses" hvor de skriver om sine interesser og ideer. Du kan f.eks. lese om hvordan Google Earth fungerer. Tjenesten gir deg enkle guider på det meste som finnes på nett. Tjenesten har vokst kraftig den siste tiden. Kanskje noe som er verdt å prøve? Lag din egen Squidoo .

For andre som også har pollenallergi.. Her er litt nyttig informsjon om pollenallergi. Gi oss regn!

Hva er konverteringsrate og hvorfor er den viktig?

Trafikk er et rimelig enkelt begrep. Målet er å tiltrekke mest mulig relevant trafikk til din butikk.

Konverteringsrate er det litt flere som sliter med. Konverteringsraten er forholdet mellom trafikk og ønskede hendelser(salg, registreringer, forespørsler, nedlastninger, etc)

Det er viktig å ha et mål med alle markedskampanjer.

Forklaring: Hvis målet er å selge mest mulig telefoner fra nettstedet, så er 1 salg = 1 konvertering. Hvis målet er å få flest mulig "leads", så er det antall utfylte interesseskjemaer som gjelder som en konvertering.

Tips: Jeg fant en enkel liten netttjeneste som gjør det enklere å forklare viktigheten av konverteringsrateforbedringer. Prøv den her (instruksjoner: legg inn tall fra ditt nettsted og sjekk hvor stor påvirkning en liten endring i konveringsraten har på bunnlinjen. Dobbeltklikk på feltet du ønsker å endre)

Eksempel: Du selger mobiltelefoner på nett. Du har 1000 besøkende per dag og selger ca. 20 telefoner om dagen til gj.snittspris på kr. 2500. Din konverteringsrate er 2%. Hvis du nå gjør en enkel endring på nettsiden din som gjør det litt enklere å bestille, så vil konverteringsraten din kanskje øke med 0,3%.

Suksess: Denne lille forbedringen vil gi relativt store utslag på sluttlinjen. Salget vil øke fra kr. 50 000 per dag til kr. 57 500 per dag - en 15% salgsøkning. Hva betyr det for bunnlinjen?

søndag, mai 14, 2006

Telenor øser ut penger på markedsføring

For oss som bor i Stockholm er det umulig å IKKE legge merke til at Telenor har kjøpt Vodafone's svenske virksomhet. Telenor dominerer stort på TV, radio, boards, aviser, flytoget og på Arlanda flyplass. Jeg er så lei av å høre b-b-b-b-blååååååå!

Alle har hørt om det, men til hvilken kostnad? Vi vet at før oppkjøpet, kontrollerte Vodafone 15% av det svenske privatmarkedet (1,5 mill. kunder) og 30% av bedriftsmarkedet. Telenor betalt ca. 8 milliarder for Vodafone Sverige. Kan noen regne ut hvor mye dette blir per kunde?

Og hvorfor har de ikke brukt noen kroner på å kjøpe søkeordene Vodafone og Telenor i de svenske søkemotorene? Det er mange svensker som søker etter Telenor i søkemotorene. De svenskene jeg har snakket med som hadde Vodafone abonnement lurer på hva som skjer med deres abonnement. Det er mange svensker som søker etter Telenor!

Mediabyrået til Telenor vil sikkert si at søkemotorene ikke passet inn i mediamixen for kampanjen og at TV var primær-mediet:)

Nå har det endelig skjedd! Gratis mobiltelefon + vanlig telefon. Skype har gjort det i USA. Go Ugly early
For et par måneder siden holdt Seth Godin foredrag hos Google. Presentasjonen kan ses her.

Seth Godin har skrevet flere velkjente bøker om viral markedsføring og produkt markedsføring.

torsdag, mai 11, 2006

Nytt trend verktøy

Google har lansert et nytt trendverktøy som gjør det mulig å sammenligne søketrender med nyheter i media. Hvis man f.eks. søker etter pollen, så får man en historisk oversikt over når og hvor folk søker etter informasjon om pollen. Det kan gi en ganske god oversikt over når folk har problemer med pollenallergi.

tirsdag, mai 09, 2006

Webanalyse - hvorfor er det relevant?

Mange overser viktigheten av webanalyse og avfeier det med at det er statistikk kun for de som jobber med internett. Faktum er at i firmaer som lykkes på nett(f.eks. Norwegian, Apotek 1, Finn.no, m.fl. ), så er webanalyse en meget sentral del av virksomheten. Disse firmaene bruker webanalyse aktivt til å lære og deretter raskt handle basert på reell kunnskap.

Webanalyse gir svar på vikitge spørsmål som:

  • Hvilke markedsaktiviteter gir resultater og hvilke aktiviteter er bortkastede penger?

  • Hva slags informasjon er mine kunder interessert i?

  • Hvor i kjøpsprosessen stopper kundene opp?

  • Hva er din bedrifts konverteringsrate?

Les hele artikkelen i E-guiden

fredag, mai 05, 2006

Microsoft Adcenter og internett markedsføring

Endelig har Microsoft kommet på banen med en konkurrent til Google. Tidlig denne uken lanserte de MSN Adcenter, en konkurrent til Google Adwords. Adwords står for brorparten av Google's inntekter og er en meget viktig del av forretningsmodellen.

Jeg hadde store forventninger til Adcenter, men etter å tatt en rask titt, så er jeg skuffet.

Adcenter får lav score på brukervennlighet, nedlastningshastighet og funksjonalitet.
Ta en titt selv.

lørdag, april 08, 2006

Bok om Søkemotoroptimalisering og internett markedsføring

I just downloaded a pretty good book on Search engine optimization. It's called SEO book. The author is a pretty interesting character with alot of knowledge about SEO. I haven't read it all yet, but it looks pretty good. Les mer om søkemotoroptimalisering

lørdag, mars 25, 2006

Jeg jobber med en artikkel om betalt søkemotor markedsføring

Jeg jobber med en artikkel om betalt søkemotor markedsføring:) Den er litt uorganisert, men den er under utvikling. Jeg har tidligere skrevet litt om gode kampanjesider.

Google - Finn kjøpere som leter etter det du selger.

Se denne videoen om suksess i søkemotorene:


Dine kunder bruker Google til å finne det de leter etter på internett. Denne artikkelen beskriver hvordan din bedrift enkelt kan bruke Google til å:


  • øke salget

  • kutte markedsføringskostnader

  • få bedre kjennskap til hva kundene dine leter etter.


Din jobb er å finne ut hvilke ord folk søker etter når de har et problem som din bedrift kan løse. Deretter handler det om å skrive enkle og innbydende annonsetekster som vises når noen skriver inn "dine søkeord" i Google. Til slutt må du sørge for å lage effektive "bestillingssider" som gjør det enkelt og raskt å bestille. Det handler om å tiltrekke oppmerksomhet og få folk til å gjøre det du vil!


Hvis en person skriver inn ordet "billige flybilletter" i en den norske søkemotoren Sesam.no, så vises en liste over de nettsidene som er mest relevante for ordet "billige flybilletter". I tillegg vises betalte tekstannonser som er relevante for billige flybilletter. Ideen er at en person som søker etter "Billige Flybilletter", vil være interessert i å kjøpe billige flybilletter. En annonse som vises til brukeren i søketidspunktet er mer effektiv enn en annonse som vises på f.eks. et nyhetsnettsted som VG eller Aftenposten.



For å få gode resultater med betalt søkemotormarkedsføring må du:



  1. Identifisere relevante ord som dine kunder søker etter når de har et problem som din bedrift kan løse

  2. Skrive effektive annonsetekster som vises når kundene søker etter dine utvalgte ord (les mer om effektive tekster)

  3. Link annonsene til effektive "landing pages" som gjør det enkelt og attraktivt å handle

  4. Organisere ordene i logiske grupper for å øke effektiviteten (les mer om organisering)

  5. Optimalisere ved å teste nye ord, tekster, og landing pages (les mer om optimalisering)


Det er hovedsaklig 4 ting som skiller Google fra andre søkemotorer:



  • Google gir raskere og mer relevante søkeresultater enn tidligere søkemotorer

  • Google viser betalte annonser ved siden av søkeresultatene

  • Google gir gir annonsører full oversikt over hvilke søkeord som leder til salg

  • Google belønner sterke brands, gode produkter og gode tekster med lavere markedsføringskostnad per solgte enhet .


Hvorfor annonsere i Google?


Google annonsering gir gode resultater - som kan måles. Dermed kan du drive smartere og mer målrettet markedsføring, noe som resulterer i lavere markedsføringskostnad per solgte enhet. I tillegg får du kunnskap om hva dine kunder responderer på. Du får vite hvilke ord som fører til salg og du kan teste forskjellige annonsetekster mot hverandre. Denne kunnskapen kan utnyttes i andre virksomhetsområder som produktutvikling, markedsundersøkelser og "offline" markedsføring.


Hvordan skal din bedrift komme igang?


Det første du må gjøre for å komme i gang er å definere suksesskriterier. Hva ønsker du å oppnå med internettmarkedsføringen din? Hvordan måler du suksess? Er målet å samle sammen nye e-postadresser fra kunder? Er målet ditt at kunden skal fullføre bestillingen umiddelbart eller er du fornøyd med at leseren tilbringer 2 minutter på en viss side og lærer mer om det du har å tilby?


Her er noen av de vanlige måleparametre:

a. Salg

b. Nyhetsbrev sign-ups

c. Besøk (tid på nettsted, antall sidevisninger)

d. Nedlastning av dokumenter (whitepaper, artikler, brosjyrer)


Hvem i bedriften din skal gjøre dette arbeidet?


Personen som skal drive søkemotormarkedsførings-arbeidet må ha grunnleggende kunnskap om bedriftens produkter og tjenester. I tillegg bør personen være dyktig til å skrive og ha gode internettkunnskaper. Noen bedrifter velger å outsource arbeidet til konsulentselskaper. Når man velger et konsulentselskap må man benytte gjennomtenkte kontrakter som gir din bedrift fullstendig kontroll over Adwords-kontoen og all aggregert statistikk.



En praktisk guide til Google-annonsering


Google Adwords er Google's enkle og brukervennlige annonseadministrasjonssystem. Her velger du nøkkelord og bestemmer hvilke annonser som skal vises når folk søker i Google etter dine nøkkelord. Du kan logge inn på http://adwords.google.com og få nøyaktig statistikk om hvilke ord som gir salg for din bedrift. Det tar 10 minutter og koster ca. 40 kroner å komme igang. Du kan teste systemet uten å starte annonseringen. Hvis du ønsker å komme raskt i gang, kan vi anbefale Perry Marshall's definitive guide to Adwords. Du finner en enkel skritt-for-skritt guide til Adwords på estrategi.no.


Dybdeinformasjon om Adwords arbeid


Brainstorming av nøkkelord


Det kan være tidkrevende å identifisere hvilke ord dine kunder bruker når de søker etter deg. Hvis din bedrift selger elektriske borremaskiner, så kan det være smart å identifisere bruksområdene for et slikt borr. Problemet til kunden er ikke nødvendigvis at de trenger et borr, det kan f.eks. være at de trenger et hull i veggen på hytta i Lillesand. Problemet kan løses ved hjelp av en hammer, en skrutrekker og mye annet. Man må se på komplementære ord og erstattningsord. I tillegg bør man benytte produktnavn, konkurrerende bedrifters navn og geografiske navn.


Nedenfor ser du en liste over kilder til nøkkelord research:








Når du har identifisert noen viktige ord, må du finne nøkkelordvarianter og kombinasjonsord som gir deg høyere treffsikkerhet i annonseringen.


Datainnhenting og analyse


Når du har fått et godt arbeidsgrunnlag kan du analysere hvilke ord som gir mest trafikk og hvilke ord som gir salg. I tillegg må du gjøre en konkurransevurdering av ordene. Ord som f.eks. flybilletter er meget konkurranseutsatte og krever at du er villig til å betale en høy pris per annonseklikk. Grunnen til at ordene er dyre er fordi flere selskaper har oppdaget at ordene ofte leder til salg. I disse tilfellene er det viktig å jobbe med effektive "landing pages", brukervennlighet og produktutvikling. De som har det beste produktet, de enkleste bestillingsprosessene, de beste annonsetekstene og de best organiserte nøkkelordkampanjene får den laveste markedsføringskostnaden per enhet.

Konkurranse vurderes opp mot suksesskriterienes verdi (dekningsbidrag)



  • Hvis det høy konkurranse ==> Gradvis innfasing. Begynn med ordene som oppfattes som mest relevante

  • Ved lav konkurranse ==> "Peel and Stick" Kjør ut alle nøkkelord med en fornuftig annonsetekst og et bud som gir plassering 1-3. Begynn deretter å jobbe med volumord med høy konverteringsfrekvens.


Gruppere og effektivisering av nøkkelord


Ideelt sett skal alle ord være knyttet til en spesial-laget annonse tilpasset hvert enkelt ord. Dette er meget tidkrevende og vanskelig å administrere. Ord må organiseres for å få mest mulig igjen for markedsføringskronene. Det er flere måter å organisere en Adwords-konto på. Her er noen forslag:



  • Etter rapporteringsbehov (ved behov for kostnadsfordeling o.l)

  • Etter sluttkundebehov

  • Etter produktgrupper

  • Etter målgruppe (I adwords: land, språk, region, o.l.)


Måling og rapportering


En av hovedfordelene med søkemotormarkedsføring er at alt er målbart. Kunnskapen en søkemotormarkedsfører bygger opp er opp er uvurderlig for en bedrift. Hvis du vurderer å åpne et kontor i Sverige, kan du f.eks. sette opp en kampanje som retter seg mot det svenske markedet. Sett opp noen enkle annonser på svensk og en enkel landing page på svensk og test responsen. Dette er en billig måte å finne ut om det er etterspørsel etter ditt produkt i et nytt marked. Hvis du får mange besøk til siden, kan du anta at det finnes etterspørsel etter produktet.


For å kunne vurdere effekten av nye markedstiltak og nye webtiltak må man ha et webanalyse-verktøy som markedsavdelingen ser nytten av. Med et slikt verktøy får man viktig nøkkelinformasjon om:



  • Antall besøkende (funker det vi gjør?)

  • Geografisk utspring av besøkende (markedsfører vi på riktige steder?)

  • Grad av nye vs. Returnerende besøkende (kommer folk tilbake?)

  • Besøk etter kilde(partner nettsteder, redaksjonell omtale, etc)

  • Hvilke nøkkelord leder til salg?

  • Hvilke ”kampanjesider” genererer mest respons (hva skal vi satse på?)


Det er en rekke gode verktøy på markedet. Prisene varierer fra 0 til over 10 000 kr. per måned. En ny utvikling innen webanalysebransjen de siste 6 månedene er at Google har introdusert et gratis analyse verktøy som er meget enkelt å implementere. Les mer på www.google.no/analytics . Med disse verktøyene kan du måle nøyaktig hvor mange salg hver markedskampanje generererer.


Kontinuerlig forbedring


Evnen til å lære, og raskt omgjøre lærdommen til handling er det største konkurransefortrinnet en bedrift kan ha(fritt oversatt fra Jack Welch)

. Dette er et viktig punkt når det gjelder søkemotormarkedsføring. Her har du faktisk mulighet til å teste, justere og forbedre daglig. Kunnskapen du tilegner deg om ord og konverteringsrate, kan gjenbrukes i andre sammenhenger.


Her er noen av forbedringstiltakene:



  • Kontinuerlig forbedring av gode ord

  • Videreutvikling av annonsetekster ==> Testing av minst 2 ulike annonser

  • Øke bud for å øke volum - Utvide kampanjen med nærliggende nøkkelord

  • Egne adgroups, annonsetekster og bud for de beste ordene

  • Vurdere dårlige ord


Hvis noen nøkkelord gir lavt volum må du vurdere følgende:

==> Jobber vi med de riktige variantene?

==> Byr vi for lavt? ==> Kontrollere for eventuelle sperrer for publisering av annonser (tekstgodkjenning)


Hvis noen av ordene gir lav respons (lav CTR) :

==> Prøv nye annonsetekster


Hvis ordene gir lav konverteringsrat:e:

==> Vurder relevansen og annonsetekstenes evne til å kvalifisere de riktige kundene.

==> Vurdere samsvar mellom annonse og landingpage


Må du betale mye per salg:

==> Revurdere bud nivå



Vurdering av andre annonsekanaler basert på kampanjevolum og informasjon om volum i andre kanaler - Overture - Adwords - AdSensen

- MIVA (Espotting, Eniro, MSN)


Gode søkemotormarkedsførings-ressurser


Google Adwords blog - en blog fra de som utvikler Google Adwords


Perry Marshall's Guide til Adwords - Antageligvis den beste guiden å bruke for å komme i gang med Adwords


Clickz - En god ressurs for online markedsføring


The Daily Searchcast - En Podcast om det siste innen søkemotormarkedsføring


Search engine watch - Nyttig ressurs om søkemotormarkedsføring


Conversion University - Egen guide om konvertering og optimalisering


iFinger - et nyttig verktøy for ordforklaringer direkte i programmet du jobber i


Carlstormer.com - en blog med mye informasjon om Google og andre interessant temaer.


Ordforklaringer


Markedsføringskostnad per solgte enhet = markedsføringsbudsjett / enheter solgt. På engelsk heter dette Customer acquisition cost.


CTR = Click-thru rate


CPA = Cost per action og/eller cost per aquisition


PPC = Pay per click


Google Adwords = Betalte annonser som vises ved siden av søkeresultatene når du søker i Google. Les mer om Adwords


Overture = Google Adwords konkurrent som eies av Yahoo.


Karl Philip Lund

IXD.no & mecenat.se


i samarbeid med


Christer Ljones

Synlighet.no

lørdag, mars 18, 2006

Time flies.. A long time since my last post. It's interesting to see the hype around search engines and the new search engines that are emerging. I've recently tested Sesam and Ask.com, both of them are good search engines. I've actually set Sesam to be my home page. They're excellent on Local search, news search and people search in Norway. In addition I enjoy their Catapult game:)

If you're interested in learning more about Google Adwords, I can recommend Perry Marshall's Definitive Guide to Adwords. The best guide I've read and when I asked Google about it about a year ago, they were impressed.

If you work on web projects, you should read: Getting Real. I'm running through it and it's a kick in the but for a lot of poeple:)