onsdag, august 16, 2006

Aktivt linkarbeid

Alle som driver med søkemotormarkedsføring vet at inngående linker fra nettsteder med relevant innhold gir ditt nettsted høyere ranking i Google's søkemotoralgoritmer. Selskapet Text-link-ads tilbyr rene tekstlenker, dvs. et firma kan kjøpe tekstlenker som regnes som inngående linker. Ganske interessant. Det er noe som Tradedoubler og Google Adsense bør se nærmere på.

Søkemotormarkedsførings blogger

Det er mange som blogger om søkemotorer og søkemotormarkedsføring. Her er en liste over de aller beste nyhetskildene:

Disse 4 bør være påkrevd for folk som er interessert i temaet søkemotormarkedsføring:

- SearchEngineWatch
- SERoundtable
- Threadwatch
- Matt Cutts

De neste kan anbefales og de fleste har RSS-feeds som gjør det enkelt å følge med på det som skjer:

Google Blogoscoped
Yahoo! Search Blog
Google Blog
John Battelle
SEOBook
Robert Scoble
Andy Beal
Jeremy Zawodny
MSN Search Blog
Search Engine Journal
Graywolf
StuntDubl
JenSense
Ask Search Blog
Jim Boykin
Cre8PC
SEO Scoop
SEO by the Sea
Link Building Blog
ClickZ Blog
TopRank Online Marketing Blog
V7N Blog
Traffick
SearchEngine Lowdown

mandag, august 14, 2006

En perfekt "landing page" eller kampanjeside

Google har nettopp lansert en ny "landing page" for Google Adwords-registrering. Når man vet at Google sitter på mengder av data om responsrater og konverteringsrater, så skulle man tro at de har brukt kunnskapen til å lage verdens mest effektive kampanjeside.

Så hva kan vi lære av denne kampanjesiden?

Siden er tydelig delt i 2 deler. Den øverste delen viser tydelig prioriteringsrekkefølgen og målsetningen:

1. Annonser virksomheten din på Google.
2. Hva er Google annonsering?
3. Registrer deg nå.
4. Logg inn.

Den nedre halvdelen gir dybdeinformasjon om
1. Hvordan Adwords fungerer
2. Hvorfor Adwords fungerer
3. Kostnader og betaling
4. For lokale virksomheter

Forøvrig kan vi se at hovedbildet er plassert til venstre og relativt høyt oppe. Brukerens blikk tiltrekkes av bilder og ved å plassere bildet til venstre er det større sjanse for at brukeren leser teksten til høyre etterpå. Det viktigste på sidene er plasser høyt opp på på siden.

Er det noen som har none gode kommentarer?

torsdag, august 10, 2006

Hvorfor alle bedriftsledere bør blogge.

Før jeg leste boken Naked Conversations var en blog et sted hvor hvemsomhelst kunne skrive litt, nesten som en slags dagbok. Rent teknisk er blogging ikke noe annet enn et nettsted hvor det er ekstremt enkelt å publisere informasjon. Den nyeste informasjonen dukker opp øverst på siden og noen bloggeprogramvarer lar deg kategorisere informasjonen. Etter å lest boken og studert diverse bloggere rundt omkring i verden, har jeg endret mening.

Faktisk er det slik at "business blogging" har eksplodert rundt omkring i verden. Så her er 5 gode grunner til norske ledere som vurderer blogging:

1. Bedriftens stemme - vet du virkelig hva sjefen din tenker. Har du aning om hva sjefen går igjennom, hva som er viktig for henne. Hva slags menneske er sjefen din? Har du mulighet til å be sjefen om hjelp? Hva skjer i firmaet generelt? S om oftest er denne informasjonen utilgjengelig for de fleste i firmaet - og - noen sjefer vil ha det slik! Det er mye arbeid å kommunisere, men hvis du vil at din stemme skal være firmaet's stemme, så er blogging ekstremt effektivt.

2. Kommentar aggregator - For en tidsbesparelse. Hvis en av dine lesere har et spørsmål, så er det ganske sannsynlig at andre lurer på det samme. Da er det ganske praktisk å kunne besvare alle på en gang - på et sted.

3. Kundedialog og tillit - En god sjef er opptatt av kundetilfredshet. De fleste av verdens ledere er enige om at en god sjef har god kontakt med kundene. En sjef som blogger viser at firmaet er noe mer en bare et firma. Ved å blogge viser du kunder og andre at personer står bak det som skjer. Det skaper troverdighet og tillit.

4. Trafikk generator - en god blogg skaffer trafikk og oppmerksomhet til selskapets nettsted. Hvis man kombinerer en blogg med andre markedsføringskanaler, kan en blogg være med på å drive business gjennom å skape tillit. I tillegg så er blogger effektive når det gjelder synlighet i søkemotorer.

5. RSS feeds - noen mennesker liker å motta informasjon på såkalte RSS feeds. Dette er enkelt med en blogg. Jeg har skrevet om RSS tidligere.

Er du redd for hva som kan skje hvis ansatte blogger om det de vil? Ikke vær redd. Det viser seg at det er meget få caser hvor blogging har skapt problemer. Noen er redde for at ansatte skal spre forretningshemmeligheter eller si noe de ikke skulle sagt. Faktum er at dette faktisk ikke er et stort problem. Av alle de millioner av blogger som finnes er det ekstremt vanskelig å oppdrive eksempler på blogging som har gått galt.

Mye av dette innholdet er direkte oversatt fra en bra blogg, men jeg har piffet det opp med noen egne kommentarer:)

onsdag, august 09, 2006

Søkeskandale fra AOL

Hvilken effekt vil det ha på søkemotorindustrien hvis søkedata blir offentliggjort? I dagbladet og New York Times leser jeg at AOL har sluppet ut 3 måneder med søkedata fra sine brukere. AOL har anonymisert brukerne ved å gi hver bruker et ID nummer. Allikevel har New York Times klart å spore opp en gammel dame basert på hennes søkeatferd. Her kan du søke selv i AOL's database

Her er utdrag fra artikkelen i New York times:

No. 4417749 conducted hundreds of searches over a three-month period on topics ranging from “numb fingers” to “60 single men” to “dog that urinates on everything.”

And search by search, click by click, the identity of AOL user No. 4417749 became easier to discern. There are queries for “landscapers in Lilburn, Ga,” several people with the last name Arnold and “homes sold in shadow lake subdivision gwinnett county georgia.”

It did not take much investigating to follow that data trail to Thelma Arnold, a 62-year-old widow who lives in Lilburn, Ga., frequently researches her friends’ medical ailments and loves her three dogs. “Those are my searches,” she said, after a reporter read part of the list to her.


Jeg tror konsekvensen for AOL er at folk blir redde for å søke og dermed mister AOL millioner av inntekter fra betalte annonser. En annen diskusjon er hva markedsførere kan gjøre ved hjelp av dataanalyse. Kanskje noen mennesker er interessert i å motta e-post med informasjon om hva de har søkt etter de siste tre månedene?