søndag, mai 21, 2006

How many people are searching for God and terrorism(in Google)?

I'm reading a book called The Secrets of Judas : The Story of the Misunderstood Disciple and His Lost Gospel . It's about how the role of Judas in history might have been misunderstood. Interesting reading. It leads me to think about how many people are searching for the truth and searching for God. Well... it might be interesting to look at Google Trends.

Searching for God
As for Norway.. Not surprisingly, it is the people in Kristiansand and Stavanger that perform the most searches for "Gud" (the Norwegian word for God) in Google. Check out the graph

In the US, God is most popular in Cincinatti. See the graph

If you look at the word "Allah", it seems that he's most popular in Pakistan, Indonesia and Morocco. See the graph. It's interesting to see that when Israel attacked Hizb Allah positions, searches for Allah grew dramatically.

Searching for terrorism
Is it possible to use search statistics to forecast terror-attacks? Is it surprising that there are alot of people in Pakistan that search for the word terrorism. See which countries in the world search for terrorism.

Kalender

Viral markedsføring og internett markedsføring

Viral markedsføring er ideen om å bruke sosiale nettverk for å spres et budskap på samme måte som et virus spres mellom mennekser. Les mer på Wikipedia.

I dag mottok jeg en meget proff kampanje som Philips har produsert. Se den her.

For at en ide skal spres, må den sendes og mottas.

Ingen sender en ide videre hvis ikke:
  1. de forstår ideen
  2. de ønsker at den skal spres
  3. de tror at ved å spre den så får de mer makt(bedre rykte, høyere inntekt, flere venner) eller sinnsro;)
  4. det er en
b.

lørdag, mai 20, 2006

Del alt du kan!

Marissa Meyer har vært ansatt i Google siden 1999. Hun holdt foredrag på Stanford University den 17.mai. Det handler om innovation i Google. Du kan foredraget her. Dette bør ses av alle som vil ha innovasjon i sine bedrifter.

Børskrakk i 2007 og søkemotormarkedsføring

Denne siste uken har Oslo Børs falt med 13%, noe som gjør det til den verste uken siden juli 2002. Frykten sprer seg og småsparerne selger unna. Folk har panikk!

I fjor leste jeg en bokom Warren Buffet, verdens mest suksessrike investor. Han er den eneste på top 10 listen over verdens rikeste (interaktivt kart over verdens rikeste mennesker) som har skapt sin formue ved å kun investere i selskaper. Hvis alle hadde fulgt hans eksempel, så hadde aksjemarkedet blitt interessant(og kanskje litt kjedelig). Her er hans enkle tips:


  1. Invester i selskaper som du forstår i bransjer du forstår.
  2. Invester i selskaper som har gjort det bra over tid.
  3. Invester i selskaper med oppriktige og gode ledere som er forsiktige med pengebruken.
  4. Ikke invester i selskaper som ALLE snakker om Invester heller i selskaper som alle jobber med.
  5. Invester i selskaper med lite gjeld.
  6. Kjøp og behold i lang tid.

Dette er bare noen av tipsene hans. Les boka, så får du full oversikt:)

Noen vil kanskje le litt av Buffet's enkle syn på investeringer, men han har tydeligvis gjort noe riktig. Wikipedia mer informasjon om Warren Buffet

Søkemotormarkedsføring og Warren Buffet

Hvis man skal koble Buffet's prinsipper med min kunnskap om søkemotorbransjen, så vil jeg si følgende...

Søkemotorene tjener penger på annonser som publiseres blant søkeresultatene. Annonsørene betaler kun når en person klikker på en annonse. En bedrift som har gode måleverktøy kan enkelt se hvor mye de betaler i markedsføring per kunde de skaffer seg.

Det virker som veldig mange snakker om søkemotormarkedsføring. Søkemotor-bransjen er kanskje litt "hypet". Google gjør det bra. Microsoft, Yahoo og Interactive Corporation(ask.com) satser knallhardt på egne søkemotorer.

Samtidig er det veldig få mennesker som forstår hvordan søkeselskapene tjener penger!

Jeg observerer at norske bedrifter som måler effekten av markedsføringsaktivieter, mangedobler søkemotor budsjettene sine. Dette må jo være et tegn på at det er meget effektivt og lønnsomt.

I tillegg ser man en skift i fordelingen av markedsbudsjettene. Store internasjonale aktører flytter penger fra tradisjonelle markedsaktiviteter(TV, Print, radio og avis) over til kanaler hvor det er enklere å måle resultatene.

Fra et leverandørperspektiv, sammenligner jeg Yahoo Marketing (Overture), Microsoft (Adcenter) og Google (Adwords) og må erkjenne at Google ligger et hestehode foran de andre pga. sitt enkle annonseadministrasjonssystem selv etter at Microsoft har brukt flere år på Adcenter! Den største utfordringen til selskaper som Google, er "click-fraud", dvs. ugyldig klikk som annonsørene må betale for. Problemet kan føre til at annonsører blir skremt bort! Det vil være tragisk for søkeselskapene.

Google har en skikkelig konkurransefordel i forhold til Yahoo og MSN. Det er faktisk morsomt å jobbe med Google Adwords!