søndag, mai 14, 2006

Telenor øser ut penger på markedsføring

For oss som bor i Stockholm er det umulig å IKKE legge merke til at Telenor har kjøpt Vodafone's svenske virksomhet. Telenor dominerer stort på TV, radio, boards, aviser, flytoget og på Arlanda flyplass. Jeg er så lei av å høre b-b-b-b-blååååååå!

Alle har hørt om det, men til hvilken kostnad? Vi vet at før oppkjøpet, kontrollerte Vodafone 15% av det svenske privatmarkedet (1,5 mill. kunder) og 30% av bedriftsmarkedet. Telenor betalt ca. 8 milliarder for Vodafone Sverige. Kan noen regne ut hvor mye dette blir per kunde?

Og hvorfor har de ikke brukt noen kroner på å kjøpe søkeordene Vodafone og Telenor i de svenske søkemotorene? Det er mange svensker som søker etter Telenor i søkemotorene. De svenskene jeg har snakket med som hadde Vodafone abonnement lurer på hva som skjer med deres abonnement. Det er mange svensker som søker etter Telenor!

Mediabyrået til Telenor vil sikkert si at søkemotorene ikke passet inn i mediamixen for kampanjen og at TV var primær-mediet:)

Nå har det endelig skjedd! Gratis mobiltelefon + vanlig telefon. Skype har gjort det i USA. Go Ugly early
For et par måneder siden holdt Seth Godin foredrag hos Google. Presentasjonen kan ses her.

Seth Godin har skrevet flere velkjente bøker om viral markedsføring og produkt markedsføring.

torsdag, mai 11, 2006

Nytt trend verktøy

Google har lansert et nytt trendverktøy som gjør det mulig å sammenligne søketrender med nyheter i media. Hvis man f.eks. søker etter pollen, så får man en historisk oversikt over når og hvor folk søker etter informasjon om pollen. Det kan gi en ganske god oversikt over når folk har problemer med pollenallergi.

tirsdag, mai 09, 2006

Webanalyse - hvorfor er det relevant?

Mange overser viktigheten av webanalyse og avfeier det med at det er statistikk kun for de som jobber med internett. Faktum er at i firmaer som lykkes på nett(f.eks. Norwegian, Apotek 1, Finn.no, m.fl. ), så er webanalyse en meget sentral del av virksomheten. Disse firmaene bruker webanalyse aktivt til å lære og deretter raskt handle basert på reell kunnskap.

Webanalyse gir svar på vikitge spørsmål som:

  • Hvilke markedsaktiviteter gir resultater og hvilke aktiviteter er bortkastede penger?

  • Hva slags informasjon er mine kunder interessert i?

  • Hvor i kjøpsprosessen stopper kundene opp?

  • Hva er din bedrifts konverteringsrate?

Les hele artikkelen i E-guiden

fredag, mai 05, 2006

Microsoft Adcenter og internett markedsføring

Endelig har Microsoft kommet på banen med en konkurrent til Google. Tidlig denne uken lanserte de MSN Adcenter, en konkurrent til Google Adwords. Adwords står for brorparten av Google's inntekter og er en meget viktig del av forretningsmodellen.

Jeg hadde store forventninger til Adcenter, men etter å tatt en rask titt, så er jeg skuffet.

Adcenter får lav score på brukervennlighet, nedlastningshastighet og funksjonalitet.
Ta en titt selv.