lørdag, april 08, 2006

Bok om Søkemotoroptimalisering og internett markedsføring

I just downloaded a pretty good book on Search engine optimization. It's called SEO book. The author is a pretty interesting character with alot of knowledge about SEO. I haven't read it all yet, but it looks pretty good. Les mer om søkemotoroptimalisering

lørdag, mars 25, 2006

Jeg jobber med en artikkel om betalt søkemotor markedsføring

Jeg jobber med en artikkel om betalt søkemotor markedsføring:) Den er litt uorganisert, men den er under utvikling. Jeg har tidligere skrevet litt om gode kampanjesider.

Google - Finn kjøpere som leter etter det du selger.

Se denne videoen om suksess i søkemotorene:


Dine kunder bruker Google til å finne det de leter etter på internett. Denne artikkelen beskriver hvordan din bedrift enkelt kan bruke Google til å:


  • øke salget

  • kutte markedsføringskostnader

  • få bedre kjennskap til hva kundene dine leter etter.


Din jobb er å finne ut hvilke ord folk søker etter når de har et problem som din bedrift kan løse. Deretter handler det om å skrive enkle og innbydende annonsetekster som vises når noen skriver inn "dine søkeord" i Google. Til slutt må du sørge for å lage effektive "bestillingssider" som gjør det enkelt og raskt å bestille. Det handler om å tiltrekke oppmerksomhet og få folk til å gjøre det du vil!


Hvis en person skriver inn ordet "billige flybilletter" i en den norske søkemotoren Sesam.no, så vises en liste over de nettsidene som er mest relevante for ordet "billige flybilletter". I tillegg vises betalte tekstannonser som er relevante for billige flybilletter. Ideen er at en person som søker etter "Billige Flybilletter", vil være interessert i å kjøpe billige flybilletter. En annonse som vises til brukeren i søketidspunktet er mer effektiv enn en annonse som vises på f.eks. et nyhetsnettsted som VG eller Aftenposten.



For å få gode resultater med betalt søkemotormarkedsføring må du:



  1. Identifisere relevante ord som dine kunder søker etter når de har et problem som din bedrift kan løse

  2. Skrive effektive annonsetekster som vises når kundene søker etter dine utvalgte ord (les mer om effektive tekster)

  3. Link annonsene til effektive "landing pages" som gjør det enkelt og attraktivt å handle

  4. Organisere ordene i logiske grupper for å øke effektiviteten (les mer om organisering)

  5. Optimalisere ved å teste nye ord, tekster, og landing pages (les mer om optimalisering)


Det er hovedsaklig 4 ting som skiller Google fra andre søkemotorer:



  • Google gir raskere og mer relevante søkeresultater enn tidligere søkemotorer

  • Google viser betalte annonser ved siden av søkeresultatene

  • Google gir gir annonsører full oversikt over hvilke søkeord som leder til salg

  • Google belønner sterke brands, gode produkter og gode tekster med lavere markedsføringskostnad per solgte enhet .


Hvorfor annonsere i Google?


Google annonsering gir gode resultater - som kan måles. Dermed kan du drive smartere og mer målrettet markedsføring, noe som resulterer i lavere markedsføringskostnad per solgte enhet. I tillegg får du kunnskap om hva dine kunder responderer på. Du får vite hvilke ord som fører til salg og du kan teste forskjellige annonsetekster mot hverandre. Denne kunnskapen kan utnyttes i andre virksomhetsområder som produktutvikling, markedsundersøkelser og "offline" markedsføring.


Hvordan skal din bedrift komme igang?


Det første du må gjøre for å komme i gang er å definere suksesskriterier. Hva ønsker du å oppnå med internettmarkedsføringen din? Hvordan måler du suksess? Er målet å samle sammen nye e-postadresser fra kunder? Er målet ditt at kunden skal fullføre bestillingen umiddelbart eller er du fornøyd med at leseren tilbringer 2 minutter på en viss side og lærer mer om det du har å tilby?


Her er noen av de vanlige måleparametre:

a. Salg

b. Nyhetsbrev sign-ups

c. Besøk (tid på nettsted, antall sidevisninger)

d. Nedlastning av dokumenter (whitepaper, artikler, brosjyrer)


Hvem i bedriften din skal gjøre dette arbeidet?


Personen som skal drive søkemotormarkedsførings-arbeidet må ha grunnleggende kunnskap om bedriftens produkter og tjenester. I tillegg bør personen være dyktig til å skrive og ha gode internettkunnskaper. Noen bedrifter velger å outsource arbeidet til konsulentselskaper. Når man velger et konsulentselskap må man benytte gjennomtenkte kontrakter som gir din bedrift fullstendig kontroll over Adwords-kontoen og all aggregert statistikk.



En praktisk guide til Google-annonsering


Google Adwords er Google's enkle og brukervennlige annonseadministrasjonssystem. Her velger du nøkkelord og bestemmer hvilke annonser som skal vises når folk søker i Google etter dine nøkkelord. Du kan logge inn på http://adwords.google.com og få nøyaktig statistikk om hvilke ord som gir salg for din bedrift. Det tar 10 minutter og koster ca. 40 kroner å komme igang. Du kan teste systemet uten å starte annonseringen. Hvis du ønsker å komme raskt i gang, kan vi anbefale Perry Marshall's definitive guide to Adwords. Du finner en enkel skritt-for-skritt guide til Adwords på estrategi.no.


Dybdeinformasjon om Adwords arbeid


Brainstorming av nøkkelord


Det kan være tidkrevende å identifisere hvilke ord dine kunder bruker når de søker etter deg. Hvis din bedrift selger elektriske borremaskiner, så kan det være smart å identifisere bruksområdene for et slikt borr. Problemet til kunden er ikke nødvendigvis at de trenger et borr, det kan f.eks. være at de trenger et hull i veggen på hytta i Lillesand. Problemet kan løses ved hjelp av en hammer, en skrutrekker og mye annet. Man må se på komplementære ord og erstattningsord. I tillegg bør man benytte produktnavn, konkurrerende bedrifters navn og geografiske navn.


Nedenfor ser du en liste over kilder til nøkkelord research:








Når du har identifisert noen viktige ord, må du finne nøkkelordvarianter og kombinasjonsord som gir deg høyere treffsikkerhet i annonseringen.


Datainnhenting og analyse


Når du har fått et godt arbeidsgrunnlag kan du analysere hvilke ord som gir mest trafikk og hvilke ord som gir salg. I tillegg må du gjøre en konkurransevurdering av ordene. Ord som f.eks. flybilletter er meget konkurranseutsatte og krever at du er villig til å betale en høy pris per annonseklikk. Grunnen til at ordene er dyre er fordi flere selskaper har oppdaget at ordene ofte leder til salg. I disse tilfellene er det viktig å jobbe med effektive "landing pages", brukervennlighet og produktutvikling. De som har det beste produktet, de enkleste bestillingsprosessene, de beste annonsetekstene og de best organiserte nøkkelordkampanjene får den laveste markedsføringskostnaden per enhet.

Konkurranse vurderes opp mot suksesskriterienes verdi (dekningsbidrag)



  • Hvis det høy konkurranse ==> Gradvis innfasing. Begynn med ordene som oppfattes som mest relevante

  • Ved lav konkurranse ==> "Peel and Stick" Kjør ut alle nøkkelord med en fornuftig annonsetekst og et bud som gir plassering 1-3. Begynn deretter å jobbe med volumord med høy konverteringsfrekvens.


Gruppere og effektivisering av nøkkelord


Ideelt sett skal alle ord være knyttet til en spesial-laget annonse tilpasset hvert enkelt ord. Dette er meget tidkrevende og vanskelig å administrere. Ord må organiseres for å få mest mulig igjen for markedsføringskronene. Det er flere måter å organisere en Adwords-konto på. Her er noen forslag:



  • Etter rapporteringsbehov (ved behov for kostnadsfordeling o.l)

  • Etter sluttkundebehov

  • Etter produktgrupper

  • Etter målgruppe (I adwords: land, språk, region, o.l.)


Måling og rapportering


En av hovedfordelene med søkemotormarkedsføring er at alt er målbart. Kunnskapen en søkemotormarkedsfører bygger opp er opp er uvurderlig for en bedrift. Hvis du vurderer å åpne et kontor i Sverige, kan du f.eks. sette opp en kampanje som retter seg mot det svenske markedet. Sett opp noen enkle annonser på svensk og en enkel landing page på svensk og test responsen. Dette er en billig måte å finne ut om det er etterspørsel etter ditt produkt i et nytt marked. Hvis du får mange besøk til siden, kan du anta at det finnes etterspørsel etter produktet.


For å kunne vurdere effekten av nye markedstiltak og nye webtiltak må man ha et webanalyse-verktøy som markedsavdelingen ser nytten av. Med et slikt verktøy får man viktig nøkkelinformasjon om:



  • Antall besøkende (funker det vi gjør?)

  • Geografisk utspring av besøkende (markedsfører vi på riktige steder?)

  • Grad av nye vs. Returnerende besøkende (kommer folk tilbake?)

  • Besøk etter kilde(partner nettsteder, redaksjonell omtale, etc)

  • Hvilke nøkkelord leder til salg?

  • Hvilke ”kampanjesider” genererer mest respons (hva skal vi satse på?)


Det er en rekke gode verktøy på markedet. Prisene varierer fra 0 til over 10 000 kr. per måned. En ny utvikling innen webanalysebransjen de siste 6 månedene er at Google har introdusert et gratis analyse verktøy som er meget enkelt å implementere. Les mer på www.google.no/analytics . Med disse verktøyene kan du måle nøyaktig hvor mange salg hver markedskampanje generererer.


Kontinuerlig forbedring


Evnen til å lære, og raskt omgjøre lærdommen til handling er det største konkurransefortrinnet en bedrift kan ha(fritt oversatt fra Jack Welch)

. Dette er et viktig punkt når det gjelder søkemotormarkedsføring. Her har du faktisk mulighet til å teste, justere og forbedre daglig. Kunnskapen du tilegner deg om ord og konverteringsrate, kan gjenbrukes i andre sammenhenger.


Her er noen av forbedringstiltakene:



  • Kontinuerlig forbedring av gode ord

  • Videreutvikling av annonsetekster ==> Testing av minst 2 ulike annonser

  • Øke bud for å øke volum - Utvide kampanjen med nærliggende nøkkelord

  • Egne adgroups, annonsetekster og bud for de beste ordene

  • Vurdere dårlige ord


Hvis noen nøkkelord gir lavt volum må du vurdere følgende:

==> Jobber vi med de riktige variantene?

==> Byr vi for lavt? ==> Kontrollere for eventuelle sperrer for publisering av annonser (tekstgodkjenning)


Hvis noen av ordene gir lav respons (lav CTR) :

==> Prøv nye annonsetekster


Hvis ordene gir lav konverteringsrat:e:

==> Vurder relevansen og annonsetekstenes evne til å kvalifisere de riktige kundene.

==> Vurdere samsvar mellom annonse og landingpage


Må du betale mye per salg:

==> Revurdere bud nivå



Vurdering av andre annonsekanaler basert på kampanjevolum og informasjon om volum i andre kanaler - Overture - Adwords - AdSensen

- MIVA (Espotting, Eniro, MSN)


Gode søkemotormarkedsførings-ressurser


Google Adwords blog - en blog fra de som utvikler Google Adwords


Perry Marshall's Guide til Adwords - Antageligvis den beste guiden å bruke for å komme i gang med Adwords


Clickz - En god ressurs for online markedsføring


The Daily Searchcast - En Podcast om det siste innen søkemotormarkedsføring


Search engine watch - Nyttig ressurs om søkemotormarkedsføring


Conversion University - Egen guide om konvertering og optimalisering


iFinger - et nyttig verktøy for ordforklaringer direkte i programmet du jobber i


Carlstormer.com - en blog med mye informasjon om Google og andre interessant temaer.


Ordforklaringer


Markedsføringskostnad per solgte enhet = markedsføringsbudsjett / enheter solgt. På engelsk heter dette Customer acquisition cost.


CTR = Click-thru rate


CPA = Cost per action og/eller cost per aquisition


PPC = Pay per click


Google Adwords = Betalte annonser som vises ved siden av søkeresultatene når du søker i Google. Les mer om Adwords


Overture = Google Adwords konkurrent som eies av Yahoo.


Karl Philip Lund

IXD.no & mecenat.se


i samarbeid med


Christer Ljones

Synlighet.no

lørdag, mars 18, 2006

Time flies.. A long time since my last post. It's interesting to see the hype around search engines and the new search engines that are emerging. I've recently tested Sesam and Ask.com, both of them are good search engines. I've actually set Sesam to be my home page. They're excellent on Local search, news search and people search in Norway. In addition I enjoy their Catapult game:)

If you're interested in learning more about Google Adwords, I can recommend Perry Marshall's Definitive Guide to Adwords. The best guide I've read and when I asked Google about it about a year ago, they were impressed.

If you work on web projects, you should read: Getting Real. I'm running through it and it's a kick in the but for a lot of poeple:)

tirsdag, desember 13, 2005

I'm hooked on my new iPod (video). I've never purchased a CD on my own before. After I got my iPod, I've purchased music and videos from iTunes. This is a good example of how the overall market for music and old video content just increased. The pie just got bigger. iTunes has solved some of the problems with illegal music. They've succeeded with micro-transactions. It's easier to pay a small fee than to search for the content through file-sharing software. I save time and I avoid the risk of getting viruses and/or bad content. iTunes is a winner.

On another note, I just finished listening to the audiobook Freakonomics. The book should be required reading for all economics students.. Correction.. It should be required reading for everybody. It provides a down-to-earth perspective on practical use of advanced economic methods. An example. The sharp decrease in the crimerate in New York during the early 1990's was in large part a result of the legalization of abortion in 1973! The logic is simple. Kids that previously grew up in troubled homes with a high likelyhood of becoming criminals no longer grew up, because their mothers had an abortion. The book presents interesting examples on simple economic principles.

søndag, oktober 09, 2005

I wrote an article about e-mail marketing.


Bruk epost-nyhetsbrev for å få mer salg


Introduser et registreringsskjema på nettstedet ditt – gjerne etter et avsluttet kjøp. Husk å bygg tillit ved å fortelle mottakeren nøyaktig hva de kan forvente å motta fra deg. Få kunden til å kjøpe mer gjennom å:



  • Promoter arrangement
  • Sende ut rabattkuponger, spesialtilbud og andre gode tilbud
  • Informere om nye produkter
  • Promotere konkurranser
  • Send ut påminnelser
  • Gi kunder oppdateringer om hendelser, produktforbedringer, osv.


Bruk epost-nyhetsbrev for å bygge relasjoner


Send nyttig informasjon til interressenter som medlemmer, tidligere studenter, bidragsytere, sponsorer, kunder, tilhengere, aksjonærer og viktige meningspåvirkere:

  • Del av din kunnskap og erfaring
  • Informer om seminarer, konferanser og andre viktige hendelser
  • Gi kunder beskjed om uforutsette hendelser eller planlagte reperasjoner
  • Gi kunder beskjed om tjenesteforstyrrelser eller avbrudd.
  • Tilby ferske nyheter om din bransje
  • Tilby pressen en mulighet til å motta pressemelding
  • Spre informasjon om temaer som er viktig for dine kontakter



Etabler mål og måleinstrumenter


Utform en plan for hva du vil opnå, og begynn å bygg en e-posteliste. Du kan ikke forvente å få allt riktig første gang – etabler mål og implementer måleinstrument for å måle effekten over tid. Viktige mål i e-postmarkedsføring er:

  • Open Rate (krever HTML e-poster) Hvor mange har faktisk åpnet e-posten din. Er antallet lavt har du kanskje feil målgruppe eller en lite appelerende avsenderadresse eller emnefelt.
  • CTR Hvor mange (%) klikket på linker i e-posten. Gir en svær god indikasjon på om det skriver er interressant for dem du henvender deg til.
  • Conversion rate Hvor mange (%) av dem som klikket seg videre gjennomførte ønsket handling (kjøpt). Ikke glem målet med e-posten – gjennomfører mottakerne den handlingen du ønsker?
  • Unsubcribe rate Hvor mange valgte å melde seg ut av nyhetsbrevet? Er denne veldig høy har du bommet med innholdet i e-posten. Er den veldig lav kan det tyde på at folk ikke har lest e-posten i det hele tatt – sjekk open rate!


Få de riktig personene på din e-postliste


For å komme i gang med et effektivt e-postmarkedsføringsprogram, må du bygge opp en e-postliste. De mest effektive listene er de du bygger opp selv. Dette kan gjøres ved å samle sammen e-postaddressene til dine eksisterende kunder, ansatte, partnere og leverandører. Innhent tillatelse til å sende dine kontakter e-post! Det er mange måte å promotere ditt e-postprogramm på:


1) På ditt eget nettsted – informer om hva mottakere vil få ut av nyhetsbrev. Dette skaper en forventning og øker sjansen for at e-posten blir lest. Det sikrer også at du får de riktige adressene på listen. Gjør innmelding enkelt – ikke vær redd for å ha et skjema på de fleste sidene på netstedet.


2) I korrespondanse med dine kontakter; på fakturaer, på brosjyrer, på emballasje, i kataloger og andre utseender og så videre. Oppgi webaddressen din på alt markedsføringsmateriale som går ut til kunder. Vær annerledes og trykk bedriftens webadresse på alle tenkelige steder. Sørg for at nyhetsbrevet finnes på en enkel adresse (URL) – eksempelvis: www.dinbedrift.no/nyhestbrev. Inviter partnere og kunder til å motta e-post med nyttig informasjon.



3) Kontaktpunkter. Samle sammen e-postaddresser på alle steder der du har kundekontakt. Det kan være utstillinger, konferanser og andre steder der din bedrift er representert. Frist med spesialtilbud til kunder som registrerer seg. La tilbudet være noe som primært er interressant for din målgruppe. Eksempelvis et whitepaper om et aktuelt tema. På denne måten unngår du freerollers og når frem til dem som er interresert i de du tilbyr.


GULLTIPSET: Sørg for at alle ansatte har link til påmeldingssiden i sin e-post signatur.

Hvordan utforme effektive e-postkampanjer


Når du skal utforme en e-post bør du ha følgende punkter friskt i minne:

  • Vær direkte og relevant. Teksten bør begrenses til en side. Kom til poenget umiddelbart. Å Skrive e-post er forskjellig fra brosjyrer og annen DM, men de grunnleggende prinsippene er fremdeles gyldig: Skaff oppmerksomhet, vekk interesse, skap et behov og oppfordre til handling.
  • Bruk grafiske elementer med omhu. E-posten du sender bør laste raskt i e-postleseren til mottakeren. Det er innholdet ditt mottakerne er interressert i, ikke hvor pent du klarer å presenterer det.
  • Unngå vedlegg i e-poster.
  • Avsnittene bør være korte. 4-5 linjer per avsnitt er passende.
  • Kjenn leseren. Bruk ord og uttrykk som mottakeren kjenner til. Bruk "Buzzord" som du vet mottakeren reagerer på. Eksperimenter gjerne med ulike versjoner og mål effekten.
  • Fokuser på fordelene for mottakeren.
  • En tommelfingerregel for nyhetsbrev er at innholdet er 80% målrettet og relevant innhold og 20% "reklame".
  • "Call to action". En god e-post forteller leseren nøyaktig hva de skal gjøre etter å ha lest e-posten. Det kan være å besøke et nettsted, abonnere på et produkt/tjeneste eller det kan være å ringe kontoret ditt.
  • Tilbudet/informasjonen du sender bør inneholde noe som føles eksklusivt for mottakeren. Tilby et avslag i pris, et gratis Whitepaper eller noe annet som mottaker kan ha umiddelbar nytte av.
  • Gi mottakeren en god grunn til å handle nå. Tidsbegrensete tilbud virker.
  • Eksperimenter med avsendelsetidspunkt. Mandager og fredager er gjerne dårlige dager å sende e-post til forretningssegmentet. Finn ut hvilke dag og tid på dagen som passer best for din målgruppe.


GULLTIPSET: Sørg for at e-posten er leselig uten bilder og tekstbaserte e-postprogram.


Unngå disse feilene


Ikke gjør feil andre har gjort før, følgende råd skaper sikrer at mottakeren får tillit til ditt budskap:

  • Send kun e-post når mottaker spesifikt har gitt deg tillatelse til å kommunisere via e-post.
  • Alle e-poster bør tydelig kommunisere hvem som har sendt e-posten og hvordan man kan kontakte avsender på telefon eller per brev. Oppgi gjerne fullstendig kontaktinformasjon (adresse etc) i e-postem – dette er med på å skape tillit.
  • "Fra" feltet er meget viktig – det bør være fra et troverdig og annerkjent navn. Man bør være konsekvent når det gjelder "fra" addressen. Vær nøye med å oppgi ditt firmanavn i e-posten.
  • En god tekst i emnefeltet vil drastisk forbedre åpningsraten på en e-post, men ikke bruk "hype" og ikke lur kunden med misvisende emnefelt. Misleder du kunden en gang leser han kanskje aldri neste e-post. Emnefeltet bør fortelle leseren hva de kan forvente i e-posten!
  • I e-posten er det viktig å minne leseren på hvorfor de får e-posten.
  • Informer om frekvens på utseendelse.
  • I alle e-poster som blir sendt bør det være en enkel måte å melde seg av e-postlisten.
  • Husk å opplys om retningslinjer for personvern i alle e-poster.


Karl Philip Lund var leder for interaktiv markedsføring i flyselskapet Norwegian fra 2003 til 2005, og er nå med å starte opp netttjenesten www.studentrabatt.no. Christer Ljones jobber i Synlighet.no og er sertifisert Google Adwords Professional.